Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.11.2012, 22:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Question

Hiluxiin lisää raideväliä?


LN 170 Hiluxissa korkea lavakate - joka on kätevä - tuli mieleen, että olisiko raideväliä syytä olla vähän enemmän kun sitä näyttää muillakin olevan. Koko komeudella tuntui olevan korkeutta maasta mitattuna lähemmäksi 2,5 metriä.

Vanteet on vakiot ja nakit on 235/85/16 ja mieleen tulee voisiko väliin laittaa pultattavat spacerit vai adaptereiksiko niitä sanotaan:
http://www.youtube.com/watch?v=9eaeA...eature=related

Sitten voisi ajatella levikkeitä pyöränkaariin. Minkähänpaksuinen pultattava adapteri olisi mahdollinen?

Tämänsuuntainen saisi olla lopputulos:
http://img03.carview.co.jp/trade/img...111205/01w.jpg

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.11.2012, 22:24
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Henkilökohtasesti koitan välttää speisereitä viimeseen saakka. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun on rengas lähteny kävelemään juurikin noiden eriksee pultattavien speisereiden takia.

Ennemmin vaihtaa vannetta negatiivisempaa eeteehen
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2012, 22:31
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Ei luonnistu linkin teko androidilla vielä, mutta offroadtarvikkeelta löytyy useampaa kokoa...

Ajettavuuden ja ohjausosien keston saat ainakin ihan uusiin uomiin !
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.11.2012, 23:20
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Offroadtarvike oli hyvä vinkki.

Itsellä ei spacereistä aikaisempaa kokemusta, ei heti hahmotu miksei ne pysyisi kiinni kun kerta vanteetkin pysyy, jarrusatulat pysyy, moottori pysyy jne. vaikka ovat pulteilla ja muttereilla kiinni? Onhan niissä mutterit tietysti vähän hankalassa paikassa kireyden tarkistamiseksi.

Sensijaan erilaisia vanteita ja renkaita on tullut kokeiltua w123 Mersussa, ainakaan siinä ei ollut ongelmia jos ET muuttuu vakioon nähden, erilaiset renkaat oli erilaisia, leveämmällä oleva tuntuu kohdistavan enemmän voimaa ohjauksen osiin. Radikaalein kokeilu oli vakio 175/80/14" renkaan tilalla 215/80/15", olihan se eri tuntuinen ja välitys muuttui selvästi. Hyvin voi ajaa.

Mikähän mahtaa olla LN 170 Hiluxin vakio ET?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2012, 07:32
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Offroadtarvike oli hyvä vinkki.

Itsellä ei spacereistä aikaisempaa kokemusta, ei heti hahmotu miksei ne pysyisi kiinni kun kerta vanteetkin pysyy, jarrusatulat pysyy, moottori pysyy jne. vaikka ovat pulteilla ja muttereilla kiinni? Onhan niissä mutterit tietysti vähän hankalassa paikassa kireyden tarkistamiseksi.

Sensijaan erilaisia vanteita ja renkaita on tullut kokeiltua w123 Mersussa, ainakaan siinä ei ollut ongelmia jos ET muuttuu vakioon nähden, erilaiset renkaat oli erilaisia, leveämmällä oleva tuntuu kohdistavan enemmän voimaa ohjauksen osiin. Radikaalein kokeilu oli vakio 175/80/14" renkaan tilalla 215/80/15", olihan se eri tuntuinen ja välitys muuttui selvästi. Hyvin voi ajaa.

Mikähän mahtaa olla LN 170 Hiluxin vakio ET?
No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...

On se toki halvin ja helpoin tapa levittää, en mä sitä sano. Ja kyllähän porukka ajelee niitten kans, mut ajattelin vaa sanoo oman mielipiteen noista. Ite koittasin jotai muuta... Esim 8" vanne -20 et, tai sit leveempää rengasta ja vannetta -44 eeteellä
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.11.2012, 10:39
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

mulla irtos tollanen alumiini spaceri 2vuoden ajon jälkeen. suosittelisin rautasta vastaava ei ole niin pehmeetä tavaraa. tai vaikka ihan sopia vanteita + levikkeethän hiluksi tarttee kanssa jos levittelee reilummin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.11.2012, 10:43
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

[QUOTE=kippo86;933508]No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...]

Teorissa saattaa olla näin, käytännössä ainakaan henkilöauto Mersussa ei ollut mitään oleellista ongelmaa vaikka vanteen ET vaihteli aika paljon, tarkkoja lukuja mulla ei missään tallessa. Mersu vieläkin mulla, jolla se on ollut kohta 20 vuotta.

Toisaalta jossain traktorissahan on osat paljon vahvempia kun autossa, niissä laitetaan tupla ellei perät joissain käyttötarkotuksessa tripla renkaita. Ei mitään ongelmia paitsi se, ettei ne meinaa mahtua enää tielle ;-)

Leveempi rengaskin muutes kiinnostas vaikka 265/75/16", toisaalta 235/85/16" renkaissa on lähes kaikki pinta jäljellä, ne menee hyvin vakiovanteelle ja kun kyse on talvirenkaasta, ei tämän leveämpi innosta, niistä saa käytettynä vähän kuin all terraineja ilman nastoja ja voi ajoissa ostaa uudet talvinastarenkaat.

Siksi tuntus, että muunlainen vanne ja rengas menee hukkaan ellei tule joskus toistakin autoa, johon käy samankokoiset samaan aikaan.

Varmasti on yks varteenotettava vaihtoehto silti erilainen vanne ja rengas, yks käytännön ongelma on se kun ei tiedä mikä tossa pitäs ET olla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.11.2012, 10:43
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...

On se toki halvin ja helpoin tapa levittää, en mä sitä sano. Ja kyllähän porukka ajelee niitten kans, mut ajattelin vaa sanoo oman mielipiteen noista. Ite koittasin jotai muuta... Esim 8" vanne -20 et, tai sit leveempää rengasta ja vannetta -44 eeteellä
Eikait siihen erikseen pultattavaan spaceriin nyt vaikuta sen isommat voimat,kuin napaakaan kun rengas on siinä kiinni? Kunhan vaan pultit on kunnolla kiinni ja spaceri keskittävä niin itse en näe mitään ongelmaa,laakerithan siinä joutuu kovemmalle rasitukselle,kun vannetta viedään reilusti ulospäin.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiluxiin alavääntöä lisää HAILUXI-07 Tekniikka & Jutustelu 9 14.03.2012 20:36
Vm. 2000 TD Hiluxiin lisää syöttöjä? Hiluximies Tekniikka & Jutustelu 9 30.12.2010 17:46
Hiluxiin lisää joustoja? CityHilux Tekniikka & Jutustelu 3 03.10.2008 12:58
Hiluxiin lisää joustoa HiluMiks Tekniikka & Jutustelu 1 11.01.2006 18:40


Sivu luotu: 15:47 (GMT +2).