Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hodari
Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.
|
Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta..
Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt. Voisin kuvitella että niin katsurit kuin poliisikin puuttuu jonkunlaiseen poikkeavuuteen, ongelmaan tai epäkohtaan, mikä vaatii parannusta tai muutosta. Näissä sitten tapauskohtaisesti asian laita tarkistetaan niistä pykälistä sieltä viidakosta.
Ja ainakin itse olen kokemuksieni perusteella siinä uskossa että nämäkin edellä mainittujen ammattikuntien edustajat kaikessa ammattitaidossaan nimen omaan käyttävät maalaisjärkeä ja harkintaa näissä asioissa. Eli jos kokonaisuus näyttää hyvältä ja turvalliselta, niin tuskin kukaan jää senttejä mittailemaan kuorman ylityksestä tien päällä tai millejä mittailemaan konttorilla. Muutenkin veikkaan että harva poliisi lähtee etsimään autosta/kuormasta sakotettavaa tai katsuri autosta/perävaunusta hylkäysperustetta. Valitettavasti niitä pilkunviilajavittuilijoitakin joukosta löytyy, niiden kanssa ei auta kuin nöyrtyä.
Mutta kyllä mä ainakin mielellään hankin kuljetuskaluston tarpeen mukaan, ettei tarvii viritellä mitään epämääräistä kuorman sitomista tai pelätä kestääkö se pikkukärry sen parin tonnin sorakuorman...

Luojan kiitos että näitä(kin) asioita joku tässä maassa valvoo. Jos täällä tuntuu liian turvalliselta tien päällä, niin voi mennä jonnekin itä/etelä euroopan maahan katsomaan menoa sillon kun kukaan ei jaa sakkoja mistään eikä kalustoa tarvitse katsastaa...

Ja ainahan täällä näistä viranomaisten touhuista saa valituksen tehdä, jos kokee kärsineensä vääryyttä.