Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2013, 20:29
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Heitetäänpäs "Essonbaari"-arvaus kehiin. Renkaissa on kokoeroa ja siten nelikko päällä on etuakselilla joko veto tai jarrutus koko ajan. Nappinelikkohan toimii alipainekellolla ja toisinpäin ymmärtääkseni jousella? Jousi ei jaksa vetää 4->2wd ennenkuin veto/jarrutus poistuu hetkeksi, esim. nopea nykäys kaasulla. Tämän takia keppinelikkokin lähtee herkemmin pois nelikolta kun peruuttaa sen metrin pari jolloin etuakselilla käy "löysä" kohta eikä akseli hannaa vastaan kumminkaan päin. Omassa kepillisessä joutuu juuri kaasulla tai pakilla nykäisemään 2wd:lle vaihtaessa.(vaihtoehto olisi runsas voimankäyttö )

__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2013, 20:36
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.03.2013, 20:40
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.
Jos on kova jakis kuten hj:ssa ja yhtään siis YHTÄÄN kokoeroa etu- ja takarenkailla niin varmasti rutisee jos vauhdissa kytkee nelikon. enemmän tai vähemmän. Ei voi ainakaan suositella moista systeemiä.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.03.2013, 20:56
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Niin, "aina paremmat taakse" siitä se sitten jäykällä. Ylipäänsä se mistä mm. 40 sarjaisten Berttojen hanskalokeron kannessa varoitellaan, on aika tuntematon monelle. Ajellaan varoiksi nelikolla vaikka olisi pitoakin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.03.2013, 21:29
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Jos on kova jakis kuten hj:ssa ja yhtään siis YHTÄÄN kokoeroa etu- ja takarenkailla niin varmasti rutisee jos vauhdissa kytkee nelikon. enemmän tai vähemmän. Ei voi ainakaan suositella moista systeemiä.
Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.03.2013, 04:07
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot
Been there, done that.
Nimenomaan kokeilleena en voi kehottaa ketää tekemään moista kytkentää.
Tervetuloa vaan kokeilemaan sitä oman ranteen kestävyyttä.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.03.2013, 07:17
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot
Pajerossa se meneeki ihan keveesti kunhan renkaat suorassa eikä luisuttele mikään nurkka. Tiiä sitte näistä tojotista.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.03.2013, 07:49
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Toyotan oma ohjekirja neuvoo vaihtamaan takavedon nelivedoksi vauhdissa nappinelikolla sekä pelekällä kepillä toimivissa nelikoissa.
Napikset pitää tietenkin olla lukittu asennossa.
Tällöin täytyy ajaa suoraan luonnollisesti.
Itse 4 erityyppistä Land Cruiseria omistaneena ja useita ajaneena voin allekirjoittaa tämän ohjeen.
Elo lopetetaan se hötkyily sen nelikon kytkemiseestä Toyota merkkisissä maastoajoneuvoissa.
Mikäli silloin kuuluu rutinaa niin silloin pyörien halkaisijoissa on merkittäviä eroja. Pari milliä ei tunnu missään.

Suzukeissa voi toimia aivan samalla tavalla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.03.2013, 09:30
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

kyllä nappi neliveto menee päällä ihan napista ja vauhdissa. pyörien pyörintä eron ollessa liian suuri rengaskoosta tai kaasujalasta johtuen, ei mikään neliveto missään merkissä mene ääneti päälle.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.03.2013, 23:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
Pajerossa se meneeki ihan keveesti kunhan renkaat suorassa eikä luisuttele mikään nurkka. Tiiä sitte näistä tojotista.
No onkos pajerossa systeemi missä se kepin liike venyttää jousen mikä sitten kun otollinen hetki koittaa , irroittaa sen etuvedon?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj60 neliveto ei kytkeydy Jacris Tekniikka & Jutustelu 20 07.12.2011 21:38
hj60 neliveto päällä tahtoo puskea taika Tekniikka & Jutustelu 2 11.02.2010 23:39
HJ60 neliveto takkuaa? samid Tekniikka & Jutustelu 8 27.08.2006 08:38
Rikki mikk0 Mikk0lle Sattuu Ja Tapahtuu 4 03.05.2006 18:19
Pyyhkijänmoottoriko rikki Jess Tekniikka & Jutustelu 4 21.01.2006 19:29


Sivu luotu: 05:50 (GMT +2).