Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.02.2013, 22:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.028
Perusasetus

Ei oikein vakuuttavilta renkailta vaikuta.

Paljos noissa on kantavuusindeksi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.02.2013, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä ja Halpa


Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2013, 23:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.028
Perusasetus

Mul on Hakkis LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Tuntuu varsinkin kylmällä ilmalla vähän raskaahkolta renkaalta Hiluxiin, mutta olen korjannut tätä ongelmaa (polttoaineenkulutus) asfalttitieajoa varten nostamalla paineet 3,5 barin tuntumaan - mukavathan ne ei nyt ole ja ei ole paljoa maasto-ominaisuuksia näillä paineilla.

Mun ymmärtääkseni toi iso kantavuusindeksi ja iso paine vaikuttaa siihen, ettei ihan helposti pitäs ottaa itteensä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2013, 23:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.102
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys

Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa.
Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.

Hakkapeliitta LT2 tuntuu selkeesti pehmeemmältä mitä pelkkä LT, kaverilla nyt HDJ100:n alla 285/75R16 ja pitoa riittämiin.

Riippuu aika pitkälti autostakin mikä toimii ja mikä ei (paino, painojakauma, onko ABSeja, ESPiä jne.), ite en enää oo nastoja kaipaillu ja Duratrackeissä on talvipitoa ollut riittämiin FJ:n alla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2013, 23:45
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mä ajelin myös muutaman talven Hakkis LT:llä, 265/75R16 koossa oli 4Runnerin alla. Ei mitkään ihmeelliset, suti vielä 5:llakin sadan vauhdista takapotkulla jos oli jäinen tie. Jotenkin kovan oloiset seokseltaan. Olivat jo tosin ostaessa 3 vuotta vanhat. Kumhon KC11:lla ajelin sen jälkeen ja aika lailla saman tuntuinen pidoltaan, rengas tosin reilusti pehmeempi runkoinen. Autokin tosin muuttui välissä jatkuva nelivetoiseen 90-sarjan Cruiseriin, joten suoraa vertailua ei voi tehdä.
N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2013, 00:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis oliko 120 siis 1400 kg/rengas?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
N. 2000 kilon Hilux tuntuu 235/85/16 vanhemmalla LT:llä aika kevyeltä, tuntuma on sensuuntainen, että nämä olis varmaan tarkotettu jollekin 3000 kilon menopelille. Eipä tunnu muutes pahemmin kuluvan
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2013, 06:44
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.914
Perusasetus

Olikos aurooroissa muuten kantavuutta tarpeeksi ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.02.2013, 06:57
Mojoman:n Avatar
Mojoman Mojoman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.03.07
Sijainti: Nänsesteri, Bermuda.
Viestit: 494
Perusasetus

Joskus ammattikouluaikana aikani kuluksi punnitsin noita pinnoitettuja renkaita. 13" pikkurengas sarjassa oli kevyimmän ja raskaimman välillä painoeroa noin 400g. Nämä siis oli jo asiakas ostanut. Aikapaljon.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.02.2013, 09:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis load index? 120 tarkoittaa sitä, että "ei paripyöränä" 1400 kg/rengas, siis max akselipaino 2800kg, ja tähänkin löytyy pieniä korjauskertoimia
siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi

Ja tuohon kulumiseen:

Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?"
Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista....

Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä?

-> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa!

p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella.

Jotenkin tähän suuntaan asia on!

Parempi mielestäni näin päin kuin sellaiset rengastukset, jotka kuumenee kädellä kokeillen normaalista kevyestä maantieajosta. Esimerkiksi yksittäispyörillä olevassa Sprinterissä olen huomannut ainakin itseä häiritsevän kuumenemisen. Samassa autossa oli omistajan huomaamatta rengas kulunut niin, että kudokset näkyy.

Mun autossa ei ole tällasta ongelmaa, eikä täydy kaupungissa pelätä pieniä katukiveyksiä jos haluaa ylittää ne vaikka kuormauksen takia.

Myöskin pelko siitä, että 85 profiilinen rengas olisi liian lötkö maantieajoon on haihtunut.

Vakavastiotettavimmat miinukset on jos ei halua kuluttaa polttoainetta turhaan, kannattaa laittaa paljon rengaspainetta ja sitten ei ole enää sitä tiettyä letkeyttä ja parempaa huonojen tien ominaisuutta minkä takia tämäntapaisia renkaita on tullut katseltua.

Paljon suurempaa kantavuusindeksiä ei ehkä enää tähän autoon tule katseltua ;-) jopa aivan hitusen voi tinkiäkin jos uuden renkaan osto tulee eteen...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.02.2013, 10:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.102
Perusasetus

Kantavuusindeksi ei sinällään kerro aina renkaan jäykkyydestä, yleensä kyllä, mutta on myös poikkeuksia. Esim. nuo mun aiemmat talvikumit, Kumho KC11 LT285/75R16 122/118, oli kyljiltään melkein ku henkilöauton renkaat ja kevyetki, alle 25 kg/kpl. Moni muu ton kokoinen painaa yli 30 kg.

Kevyempi rengas ei ota niin paljoo voimaa pyörimiseen/kuluttaa vähempi ja jousituskin selviää helpomalla pienemmän jousittamattoman massan myötä.

Aika lötköpötkön oloiset kumit, ilmaa sai olla paljon jos halus ettei kyljet pullistelis.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 18.02.2013 10:16
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Nissan vm.-90 kingcap suutin rungot Reddevili O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.03.2011 17:02
Ostetaan kuppipenkit/rungot ventora O/M/V Muut 5 12.05.2010 20:18
Ostetaan 33X12,5R15 Sileät Edit. Myös 35x12,5 rungot kiinnostaa. Lamanka O/M/V Renkaat ja vanteet 6 26.08.2009 06:47
Rangen rungot? LRMan Tekniikka & Jutustelu 8 05.04.2006 21:56
Renkaiden pinnoituksesta...? Watti Tekniikka & Jutustelu 1 05.09.2005 18:11


Sivu luotu: 21:55 (GMT +2).