![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ei oikein vakuuttavilta renkailta vaikuta. Paljos noissa on kantavuusindeksi?
|
|
#2
|
|||
|
|||
Hyvä ja Halpa
Siis nuo on ne halvat, osta nyt hyvät! Mutta mitkä ne on, on toinen kysymys
![]() Itselläni nyt hodarin alla 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta LT tehdas nastoituksella, olisko 3 vai neljäs talvi menossa, ja oli tehty muutama kuukausi aikaisemmin, ja kilometrejä ei ole tullut hirveitä; siis pintaa ja nastoja lähes kuin uudessa. mutta pitoa ei ole pikkupakkasella sen kummemmin, mitä noissa "halpis" renkaissa. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Mul on Hakkis LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120. Tuntuu varsinkin kylmällä ilmalla vähän raskaahkolta renkaalta Hiluxiin, mutta olen korjannut tätä ongelmaa (polttoaineenkulutus) asfalttitieajoa varten nostamalla paineet 3,5 barin tuntumaan - mukavathan ne ei nyt ole ja ei ole paljoa maasto-ominaisuuksia näillä paineilla.
Mun ymmärtääkseni toi iso kantavuusindeksi ja iso paine vaikuttaa siihen, ettei ihan helposti pitäs ottaa itteensä. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Hakkapeliitta LT2 tuntuu selkeesti pehmeemmältä mitä pelkkä LT, kaverilla nyt HDJ100:n alla 285/75R16 ja pitoa riittämiin. Riippuu aika pitkälti autostakin mikä toimii ja mikä ei (paino, painojakauma, onko ABSeja, ESPiä jne.), ite en enää oo nastoja kaipaillu ja Duratrackeissä on talvipitoa ollut riittämiin FJ:n alla. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#6
|
|||
|
|||
Siis oliko 120 siis 1400 kg/rengas?Lainaus:
![]() siis jos yli 1/4 osa taka-akselin painosta etuakselilla, niin menee kuorma-autoksi ![]() Ja tuohon kulumiseen: Jos k.o rengas sarjan maksimi kantavuus 5600 kg, ja sinun hilusin normaali paino 2000 kg, nuo kuormitukset/lämpeämiset pikkasen "alakantissa?" Ja varsinkin kun puhuttiin talvirenkaista.... Siis renkaan kumi toimii aikalailla eri tavoin +30c? lämmössä moottoritiellä 1400kg kuormituksella, kuin 500kg kuormalla pikkupakkasella pikallistiellä? -> siis jälleen: pitää ostaa sitä mitä tarvii/haluaa! p.s mulla oli taannoin hj-61:ssä vielä kantavammat renkaat, olikohan 3t akselipaino, ja ei tarvinnut varoa "pikkasia" epätasaisuuksia.... ja ei ollut paha kulumaan, mutta kylmänä liukas...., ja varsinkin lumella. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Olikos aurooroissa muuten kantavuutta tarpeeksi ?
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Joskus ammattikouluaikana aikani kuluksi punnitsin noita pinnoitettuja renkaita. 13" pikkurengas sarjassa oli kevyimmän ja raskaimman välillä painoeroa noin 400g. Nämä siis oli jo asiakas ostanut. Aikapaljon.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jotenkin tähän suuntaan asia on! Parempi mielestäni näin päin kuin sellaiset rengastukset, jotka kuumenee kädellä kokeillen normaalista kevyestä maantieajosta. Esimerkiksi yksittäispyörillä olevassa Sprinterissä olen huomannut ainakin itseä häiritsevän kuumenemisen. Samassa autossa oli omistajan huomaamatta rengas kulunut niin, että kudokset näkyy. Mun autossa ei ole tällasta ongelmaa, eikä täydy kaupungissa pelätä pieniä katukiveyksiä jos haluaa ylittää ne vaikka kuormauksen takia. Myöskin pelko siitä, että 85 profiilinen rengas olisi liian lötkö maantieajoon on haihtunut. Vakavastiotettavimmat miinukset on jos ei halua kuluttaa polttoainetta turhaan, kannattaa laittaa paljon rengaspainetta ja sitten ei ole enää sitä tiettyä letkeyttä ja parempaa huonojen tien ominaisuutta minkä takia tämäntapaisia renkaita on tullut katseltua. Paljon suurempaa kantavuusindeksiä ei ehkä enää tähän autoon tule katseltua ;-) jopa aivan hitusen voi tinkiäkin jos uuden renkaan osto tulee eteen... |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Kantavuusindeksi ei sinällään kerro aina renkaan jäykkyydestä, yleensä kyllä, mutta on myös poikkeuksia. Esim. nuo mun aiemmat talvikumit, Kumho KC11 LT285/75R16 122/118, oli kyljiltään melkein ku henkilöauton renkaat ja kevyetki, alle 25 kg/kpl. Moni muu ton kokoinen painaa yli 30 kg.
Kevyempi rengas ei ota niin paljoo voimaa pyörimiseen/kuluttaa vähempi ja jousituskin selviää helpomalla pienemmän jousittamattoman massan myötä. Aika lötköpötkön oloiset kumit, ilmaa sai olla paljon jos halus ettei kyljet pullistelis.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 18.02.2013 10:16 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan Nissan vm.-90 kingcap suutin rungot | Reddevili | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.03.2011 17:02 |
| Ostetaan kuppipenkit/rungot | ventora | O/M/V Muut | 5 | 12.05.2010 20:18 |
| Ostetaan 33X12,5R15 Sileät Edit. Myös 35x12,5 rungot kiinnostaa. | Lamanka | O/M/V Renkaat ja vanteet | 6 | 26.08.2009 06:47 |
| Rangen rungot? | LRMan | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.04.2006 21:56 |
| Renkaiden pinnoituksesta...? | Watti | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.09.2005 18:11 |