Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.01.2013, 22:48
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.

__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2013, 01:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.
Nosemmoitoisäästäisettä, sais viskata flektin hiiteen kun sitä ei enää tarvi... Mutta kenelle tulee moinen mieleen??? Kaikki muu on huuhaata. Jos mitään ei koneessa tai softassa muuteta niin alilämmöllä se kylmäkäyntipiiri ruikkii ainetta ja kulutus ei sillä ainakaan pienene ja taas jos kone käy kuumempana niin flekti huutaa koko ajan...Ja taaaaaas....

Ei muuta kuin foliota stetsoniin magneettia kypärään.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2013, 09:20
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.01.2013, 10:00
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Ei kai tuommosilla aineilla ole Suomen oloissa käytännössä mitään merkitystä kuin joillakin yksittäisillä koneilla joissa on alimitoitettu jäähdytysjärjestelmä?

Paljon isompi ongelma on se, että jos tuommosesta mosasta hajoaa letku niin laita nyt siinä sitten metsässä vettä tilalle koneeseen kun siellä on jotakin muuta nestettä joka ei kaiketi veden kanssa edes sekoitu,,,,,

Jos tosiaankin haluaa paineettoman jäähdytysjärjestelmän niin laittaa sitä paisarin korkkia vähän auki. Silloin vain pitää muistaa, että se vesi sitten kiehuu jo sadassa asteessa ja muodostaa kuplia normiajossakin - seurauksena alentunut lämmönsiirtokapasiteetti ja koneen hapettuminen koko ajan.

TT
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.01.2013, 10:39
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Liekö samantyylisiä nesteitä ku evanscooling vai muuten vaan valmiita seoksia, esim. Renaultin Starcooling. Tuohan on tonkassa käyttövalmiina ja veden lisääminen on kielletty.
Samaten Catepillarin oma neste,valmis liemi johon ei vettä saa sotkea.
Macin moottoriin sai laittaa ainoastaan tuota Starcooling nestettä,kiertää kuulemma paremmin pienemmän pintajännityksensä ansiosta ja estää sähköstaattista syöpymää.
Samat tarinat tuossa Catin omassa nesteessä.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.01.2013, 11:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2013, 12:47
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ihan kokemusperäisesti, jäähdytysjärjestelmä joka on ns. vapaastihengittävä, niin haihduttaa vesipohjaista nestettä melko tehokkaasti. Työkoneessa meni reilu 10l viidenkymmenen tunnin aikana kun korkin tiiviste oli rikki.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.01.2013, 13:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.
Vedellä on myös sellainen ominaisuus, että se kiehuu korkeammassa lämpötilassa kun painetta nostetaan. 1 bar paineessa 100 C, mutta jos paine on 2 bar, niin kiehuminen tapahtuu vasta n. 120 C lämpötilassa. Tässä on hyvä syy pitää painekorkki kunnossa
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.01.2013, 18:01
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Kaverilla merimoottori jonka tyyppi-ominaisuutena on ylikuumeneminen. Samasta perusmoottorista otettu 46-88hv tehoa. Kuumenee armotta jos ajaa täysillä kierroksilla vähänkin pitempää. Kesällä kun merivesi on lämmintä ja paskaa tarttunut pohjaan niin alkaa kuumenemaan jo ihan matka nopeuksilla. Joutuu ajamaan defrosteri päällä

Water-wetteriä (kun on niinkin halpaa) sille sanoin että kokeilee mutta on viellä kokeilematta.

Olisi kiva kuulla ihan oikeesti jos jollain ois tästä tai water-wetteristä ihan oikeeta kokemusta. Samoinhan tuota voisi ajatella niin päin että lämppärin kennohan pitäisi antaa lisää lämpöä. Oisko näistä aineista joku saannut apua lämpöä hyttiin? Mm. just noi vagit ja fiatin pakut yms...

-sami-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.01.2013, 11:12
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).
[IMG]www.evanscoolants.co.uk/images/powercool_nucleate.jpg[/IMG]

Ei mitään halpaa lientä, tässä yks esimerkki: http://www.merlinmotorsport.co.uk/p1...duct_info.html
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.01.2013, 11:55
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Suunnilleenkin samantyyppinen tuote ruotsista:

http://www.ec1.se/

Tällainen tuote ja sen käyttökokemukset kiinnostavat itsellänikin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.01.2013, 13:28
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.
Nooo....oikeesti olisko se vaikka hinta ja tämänhetken saatavuus, joka autotehtaita jarruttaa (laskeppa huvikses paljonko se volokkarin tehdas käyttää jäähdytinnestettä vuodessa!) Ja toiseksi, mistä täällä hakisit tuota ainetta, kun ajat sen volokkarin syylärin paskaksi ja liemet pihalle....marmoritiskiltä 50€ litrahintaan ja voi sitä jeesustelua sen päälle, kun tavis neste maksaa euron litra ja hätäisimmät sekoittais vettä sinne kuitenkin, kun ei uskois niitä konehuoneen kokoisia varoituksia. Eli varmasti käyttäisi monikin, jos olis tunnetumpi aine (siis hintakin järkeistyis) ja saatavuus taattu, mutta kuka uskaltaa olla se eka autotehtaista.....




Edit. Pikaisesti katottuna se VW tehdas käyttää reilusti yli 21 000 000L raakaa jäähdytinnestettä vuodessa (siis tosi varoivaisesti laskettuna)

Viimeksi muokannut piippu : 19.01.2013 13:36
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.01.2013, 17:28
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti

Edit. Pikaisesti katottuna se VW tehdas käyttää reilusti yli 21 000 000L raakaa jäähdytinnestettä vuodessa (siis tosi varoivaisesti laskettuna)
Elikkä tuolla kulutuksella saadaan varmasti hinta kohdalleen jos tuo ihmeliemi pudottaisi kulutusta edes sen prosentin verran.
Sen verta on painetta autotehtailla kulutuksen pudottamiseen, että väitän nämä kivet käännetyn aikaa sitten.

Onko siellä pannussa oikeesti yli 100 asteisia pintoja vesitilassa silloin kun kaikki on kunnossa?
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.01.2013, 19:03
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Elikkä tuolla kulutuksella saadaan varmasti hinta kohdalleen jos tuo ihmeliemi pudottaisi kulutusta edes sen prosentin verran.
Sen verta on painetta autotehtailla kulutuksen pudottamiseen, että väitän nämä kivet käännetyn aikaa sitten.

Onko siellä pannussa oikeesti yli 100 asteisia pintoja vesitilassa silloin kun kaikki on kunnossa?
Ei varmaankaan ole normi ajossa, mutta sitten kun lähdetään hakemaan niitä viimeisiä hevosia kotiin laitumelta (kuten edellä on jo mainittu) niin saattaa ruveta moisia paikkoja esiintymään... Enpä tästäkään mitään tiedä, kunhan spekuloin...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.01.2013, 21:22
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Elikkä tuolla kulutuksella saadaan varmasti hinta kohdalleen jos tuo ihmeliemi pudottaisi kulutusta edes sen prosentin verran.
Sen verta on painetta autotehtailla kulutuksen pudottamiseen, että väitän nämä kivet käännetyn aikaa sitten.

Onko siellä pannussa oikeesti yli 100 asteisia pintoja vesitilassa silloin kun kaikki on kunnossa?
Voi kait siellä olla. Miettii tilannetta että ajettu kone normaalilämpöön esim. 85c tulee tiukka ylämäki ja hellekeli. Siellä on kuitenkin useampi sata astetta sen raudan toisella puolella.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.01.2013, 21:35
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
Edit. Pikaisesti katottuna se VW tehdas käyttää reilusti yli 21 000 000L raakaa jäähdytinnestettä vuodessa (siis tosi varoivaisesti laskettuna)
Eli about 700 kpl 36000l rekallista vuodessa eli kaksi rekkaa päivässä

Harmi kun volkkarin tehdas ei ole vain yhdessä paikassa vois olla aika kiintoisaa ajaa tota nestettä tehtaalle
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.01.2013, 23:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Voisko joistain saada käyttöturvallisuustiedotteen?


Siis tuo minun yleiset fysiikka opinnot nojaa vahvasti ylä-astelle, toki pistemäisiä "tutustumisia" hyvinkin pitkälle... mutta ei noihin jäähdytysnesteisiin liittyen!

Mutta jos pitäs yrittää ymmärtää/selittää tuota "ihmenestettä";

Niin sen pitää `kuljettaa lämpöenergiaa`, siis joko ominaislämpökapsiteetin tai + kemiallisen reaktion kautta? (siis esim. nesteessä olevat suolakiteet sulavat kuumassa, ja sitten kiinteytyvät viileämmässä)

Ja sitten se, että pistetään johonkin , no sanotaan nyt 15v sitten rippikouluiän ohittaneisiin, niin; saako epäillä?

Ja tuo puhdasvesihän on yksi yli muiden, veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19kJ/C/kg (?) siis mikä on parempaa?

Ja jos jossain päin jäähdytysjärjestelmää tulee PALJON lämpöä, että vesi kiehuu, niin silloin joko kiertonopeus tai paine on liian pieni?

Ja noita valuraudan/kevytmetallin ja nesteen välisiä lämmönsiirron parantajia on olemassa useita, astianpesuaineesta alkaen?

Siis esim paljonko tuon litkun ominaislämpökapasiteetti on?

P.S jotkin varttimailin ajajat ajaa lähes puhtaalla vedellä....
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.01.2013, 23:54
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Valmistajan antamaa faktatietoa


Tiedä käyttöturvallisuudesta, mutta tuossa valmistajan antamia faktatietoja.
Väittävät tuotetta ainakin myrkyttömäksi ja kun Jenkkien korvauskäytännön tiedämme niin pitänee paikkansakin

http://www.evanscoolants.co.uk/faqs.html
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytinneste +muut nesteet. Vuosimallit 1984-1996 0 04.10.2002 19:13


Sivu luotu: 03:49 (GMT +2).