![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Edit: Lerssisellä oli samat ajatukset samaan aikaan
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei missään tapauksessa mitään järkeä ja nykyään maasturi onkin pelkästään sulankauden ajokki.
Toisaalta jos talvella offailee niin harva maastoon siirtyessä vitsii vaihtaa sirkkelit maastokumeihin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Itellä on 235/75/15 Insam saharat nastoitettuna ihan rengasliikkeessä ja toimii ihan yhtä hyvin kun perus nastarengas Viton alla... Molemmista kahden talven kokemus...
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tänks, tää galluppi alkaa pikkuhiljaa etenemään kohti maalia eli alkuperäisen kysymyksen "Talvirengas vai ei" turvallinen vastaus on ei. Mutta kuitenkin kun noissa nyt on tuo M+S niin ei ne laittomatkaan ole... . Ehkä ne ei oo kaikkein pitävimmat, mutta aivan varmasti paremmat kuin sileät kesärenkaat. Vai onko tämäkään edes näin ?
Mulla on käyttöautossa aina ollut nastarenkaat ja ne toimii ihan hyvin. Tää Hilma ei oo jokapäiväinen käyttis, siihen käyttöön mulla on vekotin, joka syö enemmän sähköä kun bensaa. Kokeilen hetken varovasti noilla ja sitten jos ei toimi edes pikkunopeuksissa niin menee noi kitkat alle. Oikeesti kai olisi hyvä olla nastarenkaat. Tänks. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lumihiutale-symboli (Three Peak Mountain Snowflake) kun löytyy niin sitten voi olettaa renkaan pitävän edes jollain lailla talvellakin, tämähän on suosituksena monessa maassa, en tiedä onko pakollinen missään. Tuolta saattais löytyä: http://www.etrma.org/activities/transport/winter-tyre ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Yksi selkeä ajatus on jos renkaat ei kunnolla pidä, niillä ei ole syytä yleisellä tiellä ajaa talvella vaikka olisi mitä merkkejä renkaassa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Meikäläinen tökkäs ens lumilla insat alle ja ajattelin että jospa sitä tulis toimeen kun hissukseen ajelee... Tiedossa oli että eihän ne talvirenkaat ole mutta kaikkee pitää kokeilla. Mutta oli se kuitenkin yllätys että miten paskat ne on,oikeasti! Saman päivän iltana ruuvasin nastarenkaat alle enkä vaihda insoja kuin korkeintaan metsään mennessä tai sitten vasta ens keväänä...
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
itse huomasin sellaisen ilmiön että kun oli kitkanastat viime talvena aika kalliitkin edellinen omistaja ostanut niin auratulla tiellä oli pito parempi mutta heti auraamaton tie niin ei mihkää edes neliveto päällä toisin kuin nuo mutiaiset ja jos renkaat tuntuu liian liukkaalta niin hei saahan niitä rengas paineita laskea
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mitä ne o? Oon joskus mainoksissakin nähnyt ton termin ja ihmetelly.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos nuo insat on edes yhtään samanlaiset kuin fedimat niin niillähän pärjää ihan mallikkaasti. Mutikat ny on ihan legendaarisen paskat,ilmeisesti, en ole niillä ajanu.
Eli anna mennä ja jos alkaa jännittämään niin sitten talvikumia alle. Nii ja ne napikset kannattaa olla kytkettynä niin löytyy vetoja aina kepistä kun tarvii.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
|||
|
|||
![]() Totta puhuvat.
Emmää ny oikeen menis mihinkään leiriin,itte oon ajanu M+S renkailla 10 vuotta mut en viitti enää. Nelivedolla pääsee ja riittävällä turva välillä pärjää,yhtään kolaria en oo ajanu. Tie liikenteessä muistan yhden kerran ku ei meinannu päästä mäkeä ylös,piti nuohota ojanpenkkoja et pääsi ylös. Tosi on seki kun varsinki ruuhkassa joku mulkku aina tunkee eteen. Tänä talvena oikeen törsään ameriikan malliin ja ostan ihka uudet nastarenkaat,en viitti enää kytätä kaikkia eteen/taakse tunkijoita ja kusi sukassa kaheksaakymppiä motarilla. Jos et tykkää jännityksestä ni hommaa nastarenkaat,ja unohda ulkonäkökysymykset. Itellä on sen verran tiuhat välitykset et ei ollu helppo löytää sopivan kokosta rengasta. Loppujen lopuksi sopivaa ei löytyny ja melkeen sopivaa oli kaikki kaks vaihtoehtoo.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ajelin 2010-2011 talven Yokohama geolandar m/t renkailla jotka oli hojon alla. Ne oli yllättävän hyvät talvikäyttöön. Ainoo et näkyivät kuluvan silmissä ku olivat niin pehmeää kumia.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Tämä väittely on sata varmasti joka ikinen vuos ens liukkaiden jäläkeen.
![]() ![]()
__________________
Konepalvelu Juha Räbinä OY |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Vielä tätäkin esimerkkiä huonompia kokemuksia on tullut riittämättömällä pidolla olevilla renkailla ajamisesta. Tässä kuitenkin yksi esimerkki joka ei sisällä edes hirveästi ratin takana hölmöilyä:
Ajelin pickup:illa rauhallista vauhtia liikenteeseen sopeutuen taisi olla Tampereella. Alla oli ihan normaalitilanteessa menettelevät kitkarenkaat. Perässä oli jarrullinen peräkärry paino ehkä 500 kiloa+kompressori n. 500 kiloa. Yhteensä siis 1000 kiloa. Tien pinta oli mukulakiveä ja saakelin liukas. Valot vaihtui punaiseksi ja rupesin välittömästi jarruttamaan. Koska pito oli niin surkea ei peräkärry ruvennut kunnolla jarruttamaan ja jarrutusmatkasta tuli vauhtiin verrattuna melkoisen pitkä. Oikealla olevasta risteyksestä lähti kuinkas muutenkaan kun tulemaan bussi luisuvan autoni eteen. Onneksi risteyksessä sattui hyvällä tuurilla olemaan sen verta hiekkaa tai muuten enemmän pitoa, että viimehetkellä pysähtyi ennen bussin kylkeä. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
M+S riittää lain täyttämiseen. Minkäänlaista pitoa se ei tosin takaa.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Olen viimeiset 25 vuotta ajanut maastoautolla pelkästään M+S merkityillä nastattomilla talvirenkailla. Sitä ennen joitakin vuosia henkilöautolla nastarenkailla ja sitä ennen henkilöautolla kesärenkailla ympäri vuoden. Huonot talvirenkaat ovat huonommat kuin hyvät kesärenkaat. Nastat huonontavat oleellisesti pitoa asfaltilla, joka eteläisessä Suomessa on sulana monesti läpi vuoden. Pikkutiet joissa on paksu, kova jäätikkö ja vettä päällä ovat ne, joissa olisin nastoja kaivannut, en juurikaan muulloin.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole HJ nastarenkaita kaivannu,mutiaisilla on menty kesät talvet
![]() Pipon lisäksi kannattaa otta myös aivot päähän,kun ajelulle lähtee... ![]() Kuten ikänsä rekkapenana elämänsä kuluttanut vaarini tapasi sanoa: Nastarenkaat on tissiposkille,ja kortonki liian hitaille ulosvetäjille ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
[jeesustelu] Kannattaako yrittää käyttää maastoon rakennettua apinakiikkua käyttöautona yleisessä liikenteessä, siihen on olemassa oikeitakin autoja. Tiellä liikkuu muitakin eikä kaikilla ole 5mm teräksestä rakennettuja puskureita ja turvakehikkoa ympärillä. Ajatteles jos joku kitkarengas kalle kiskasee sun keulaan kehällä. ja sitten sun ARB puskuri repii sen liisinki priuksen kyljen auki. [/jeesustelu] Niin ja tää nyt ei ollut sitten kuitenkaan ihan suoraan matille eikä lerssiselle, vaan tämä taso millä "ajetaan" liikenteessä, vaihtelee joka kuskilla aika paljon. pikkuinen ![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Hetkinen, mitäs täällä aiemmin kirjoitettiin.
Lainaus:
En käytä maasturia käyttöautona jokapäiväisessä liikenteessä, mutta sillä voi liikkua niillä mutikkailla liikenteen seassa myös talvella, jos tarve vaatii, silloin on syytä käyttää järkeä ja ennakoida, ennakointia on myös se että välttää ruuhkaisia aikoja ja teitä. Normaaliin ajoon suosittelen jotain pieniruokaista käyttökikkaretta jossa kunnolliset talvirenkaat, ja joka saastuttaa vähän, näin maailma pelastuu. Niin ja kuitenniin ajelen ympäri suomen, noin 40tkm vuodessa. Että ei oo pelkästään Kolomesta Jiistä nää kokemukset liikenteen parissa. Ja silti on joukossamme monia joiden olisi syytä tyytyä taxi tai bussi kyytiin. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Eli keskustelusta voinee kärjistetysti vetää johtopäätöksen että siellä missä tiet on pääasiassa sulana ympäri vuoden kannattaa ajaa nastoilla ja täällä periferiassa pärjää ilmankin.Ja tämän saatan allekirjoittaakin.
Ei vaan kyllä nuo kaupunki risteykset on liukkaita ja oma kokemus stadin liikenteestä on semmonen että ihan turha ruveta paikallisten kanssa koittamaan, ei pärjää. Mutta onneksi siellä on kaistoja että kiireiset pääsee ohi, ja sen verran pitää olla palleissa painetta ettei pieniä torvikonsertteja ja keskarinnäyttöjä säiky...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#23
|
|||
|
|||
![]() Ja vielä.
Tossa parina viime vuonna on Helsingissä mm. Mannerheimintie ollu välilä semmosessa kunnossa et tavan hlö autolla on saanu ajaa kävelyvauhtia. Ikäni asunu tässä pk seudun kehyskunnassa ja ajan n. 100-200km kehä kolmosen molemmin puolin. Ite suosittelen oikeastaan kaikille kunnon talvirengasta. Sit on eri homma jos ajaa niin vähän et renkaat ei kerkee kuluu vaan korppuuntuu pilalle. Landella ja stadissa on eri syyt mut yhtä liukasta on aina,landella on aikaa ennakoida mut tietkin voi olla vähemmän hiekotettyja,stadissa liikenne on hektisempää ja risteyksessä sutiminen aiheuttaa verenpainetta ja suojatielle jarrut lukossa voi katkoa luita. Mutarenkailla ajo ei oo niinkään ongelma itselle vaan muille ja se aiheuttaa vaaratilanteita.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Luokat |
mutarengas, stron, talvirengas |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lunastus vai ei | battis | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 18.02.2008 12:52 |
Takuuseen vai ei? | Nerd-O | Chit-Chat | 33 | 31.10.2007 20:55 |
ohjausiskari vai ei?? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.06.2005 10:49 | |
Astinlauta vai ei | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.03.2004 19:38 |
Vetokoukku vai ei? | Modified | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 08.02.2004 11:06 |