![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() En muista varmaks mutta menikös se purkuvirtojen mittaus näin: Fluke amppeeri asennolle , toinen pää runkoon ja toinen akun miinukseen ja sen jälkeen vasta miinuskenkä irti. Mitä näyttää virran kulutukseksi?
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toimiiko mittari, eli laita vaikka valot päälle niin voit testata sen mittarin.
(muistitko siis vaihtaa piuhat ampeeri mittaus moodiin ja onko yleismittarin sulake ehjä) Aina se vähän vie ampereita kun mm. kello on päällä ainakin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
akkujen kestoikä on 99% 0-15 vuotta, aika yleinen on 5-7 vuotta.
Mutta tarkista ensimmäiseksi latausjännite, siis kun akku on täynnä, siis 60Ah akku vois olettaa olevan täynnä noin 60 Amppeerin laturilla olevassa autossa parin, kolmen tunnin ajon jälkeen, mikäli ei ole ylimääräistä kulutusta. Noin siis 70-90 lukulaisissa, missä ulkoisella tuulettajalla oleva laturi (siis laturin tuulettajan siivet kiinni hihnapyörässä. Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä, ja pari paria työvaloja katolla, ja ajovalot yms normaali kulutus, niin akku ei lataudu täyteen koskaan! Mutta kun ajolenkin jälkeen auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä, ja jännite akun navoissa vähintään 13,7 volttia, niin akussa pitäisi olla potkua käynnistykseen viikonkin kuluttua. Kierroksia lisäten jännite pitäisi nousta noin 13.8 - 14.4 volttiin. Ja kun jätät auton parkkiin, niin irroita akun miinuskenkä, ja silloin auto pitäisi käynnistyä miinuskenkä kiinnitettynä vielä vuoden kuluttua ![]() ![]() Jos edellisen testin perusteella akku on kunnossa, niin sitten aletaan metsästämään tuota sähkörosvoa: Ensimmäiseksi sammutetaan sisävälo/valot. 2. Sitten irroitetaan akun miinuskenkä, ja kytketään laadukas virtamittari akun miinusnavan ja -kengän väliin; josta nähdään paljonko virtaa poistuu akusta. (jos ei ole "riittävän laadukasta" yleismittaria, niin korvataan tuo halpismittari noin 1 watin mittarivalohehkulla ![]() Ja sitten, kun näyttää että virtaa "poistuu" akusta yli 10 milli amppeeria (0,01 Amppeeria), tai tuo mittarivalohehku punottaa vähintään ruusunpunaisena ![]() Ja sitten irroitetaan mittari akun navasta, ja irroitetaan laturin päävirtakaapeli, ja mittari kiinni akun napaan.... jos purkausvirta ei pienene kuin aavistuksen, niin se on OK, kaapeli kiinni, ja startille sama. ja sitten kun virtarosvo ei ole laturi, eikä startti, niin sulakerasiasta käytetään sulake kerrallaan irti, ja tarkistetaan meneekö virta sinne... ![]() Mutta itse ensiksi tarkastaisin seuraavat: a) eihän hanskakotelon valo pala kokoajan, b) onko joku käsistään kätevä kytkenyt apupitkien tms releen 85 tai 86 navan jatkuvaan 12v sähköön c) läheekö akun + navasta tai laturin päävirtaliittimestä ylimääräisiä johtoja ![]() Siis jonnekkinhan tuo sähköteho pitää mennä, ei se mitätöidy/häviä! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja onhan näinkin kuuman kesän jäljiltä akussa vettä?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Omassa RJ:ssä samaa harmia.......olen vaan tottunu ottaan akun kengän irti
![]() ![]() ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko on ollut purkuvirrat?
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol purkaa akkuja | Pauli_Antero | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 12.11.2011 20:22 |
4Runner purkaa akkuja | Teppo2 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.08.2011 22:25 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |
hj purkaa akkuja... | hakkis | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 12.04.2005 10:53 |