Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota purkaa akkua? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=102867)

Janne1986 20.10.2012 17:27

Toyota purkaa akkua?
 
Eli RJ purkaa parissa päivässä akun tyhjäksi.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa?

BryGgi 20.10.2012 18:14

Sulake kerrallaan katsomaan yleismittarilla minkä sulakkeen läpi amppeereja menee kun virrat poissa. Niin ainakin saa haarukoitua vikaa tarkemmaksi

Bj Andy 20.10.2012 18:58

Ja kokeile onko laturi seisonnan jälkeen lämmin ja jos on niin kone sammuksissa ota se paukkuvirtajohto irti laturin persiistä ja laita siihen väliin vaikka koetuslamppu ja jos se palaa niin laturin diodisilta on moro.

Janne1986 21.10.2012 14:41

Tänään mittailin tuota sulakerasiaa.
Mutta eipä ollu missään sanomista...
Ja kokeilin myös mitata akun ja kaapelin välistä.
Miten se voi purkaa akun tyhjäksi 2 päivässä mutta yleismittarilla ei näytä yhtään kulutusta?

HJ60_Jussi 21.10.2012 15:23

Kokeileppa ottaa se akun johto irti pariksi päiväksi. Saattaapi olla että akku purkaantuu itsestään...

Janne1986 21.10.2012 15:56

Akku on nyt noin vuoden vanha. Vähä outoa jos olis näin nopeasti menny.

Kekkeruusi 21.10.2012 16:04

En muista varmaks mutta menikös se purkuvirtojen mittaus näin:

Fluke amppeeri asennolle , toinen pää runkoon ja toinen akun miinukseen ja sen jälkeen vasta miinuskenkä irti. Mitä näyttää virran kulutukseksi?

Jugga 21.10.2012 17:43

Toimiiko mittari, eli laita vaikka valot päälle niin voit testata sen mittarin.
(muistitko siis vaihtaa piuhat ampeeri mittaus moodiin ja onko yleismittarin sulake ehjä)
Aina se vähän vie ampereita kun mm. kello on päällä ainakin.

BJ-40/76 21.10.2012 21:49

akkujen kestoikä on 99% 0-15 vuotta, aika yleinen on 5-7 vuotta.

Mutta tarkista ensimmäiseksi latausjännite, siis kun akku on täynnä, siis 60Ah akku vois olettaa olevan täynnä noin 60 Amppeerin laturilla olevassa autossa
parin, kolmen tunnin ajon jälkeen, mikäli ei ole ylimääräistä kulutusta.
Noin siis 70-90 lukulaisissa, missä ulkoisella tuulettajalla oleva laturi (siis laturin tuulettajan siivet kiinni hihnapyörässä.
Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä, ja pari paria työvaloja katolla, ja ajovalot yms normaali kulutus, niin akku ei lataudu täyteen koskaan!

Mutta kun ajolenkin jälkeen auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä, ja jännite akun navoissa vähintään 13,7 volttia, niin akussa pitäisi olla potkua käynnistykseen viikonkin kuluttua.
Kierroksia lisäten jännite pitäisi nousta noin 13.8 - 14.4 volttiin.

Ja kun jätät auton parkkiin, niin irroita akun miinuskenkä, ja silloin auto pitäisi käynnistyä miinuskenkä kiinnitettynä vielä vuoden kuluttua:rolleyes: (No, nyky 95e10 bensalla ei ehkä onnistu:mad: , mutta sahaa kyllä)

Jos edellisen testin perusteella akku on kunnossa, niin sitten aletaan metsästämään tuota sähkörosvoa:

Ensimmäiseksi sammutetaan sisävälo/valot.
2. Sitten irroitetaan akun miinuskenkä, ja kytketään laadukas virtamittari akun miinusnavan ja -kengän väliin; josta nähdään paljonko virtaa poistuu akusta. (jos ei ole "riittävän laadukasta" yleismittaria, niin korvataan tuo halpismittari noin 1 watin mittarivalohehkulla:rolleyes: )

Ja sitten, kun näyttää että virtaa "poistuu" akusta yli 10 milli amppeeria (0,01 Amppeeria), tai tuo mittarivalohehku punottaa vähintään ruusunpunaisena:rolleyes:

Ja sitten irroitetaan mittari akun navasta, ja irroitetaan laturin päävirtakaapeli, ja mittari kiinni akun napaan.... jos purkausvirta ei pienene kuin aavistuksen, niin se on OK, kaapeli kiinni, ja startille sama.

ja sitten kun virtarosvo ei ole laturi, eikä startti, niin sulakerasiasta käytetään sulake kerrallaan irti, ja tarkistetaan meneekö virta sinne...:confused:

Mutta itse ensiksi tarkastaisin seuraavat: a) eihän hanskakotelon valo pala kokoajan, b) onko joku käsistään kätevä kytkenyt apupitkien tms releen 85 tai 86 navan jatkuvaan 12v sähköön c) läheekö akun + navasta tai laturin päävirtaliittimestä ylimääräisiä johtoja :p

Siis jonnekkinhan tuo sähköteho pitää mennä, ei se mitätöidy/häviä!

Bj Andy 21.10.2012 22:55

Ja onhan näinkin kuuman kesän jäljiltä akussa vettä?

Jare 22.10.2012 11:27

Omassa RJ:ssä samaa harmia.......olen vaan tottunu ottaan akun kengän irti:D:D:D:D

axu87 23.10.2012 20:12

Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.

Kekkeruusi 23.10.2012 20:21

Paljonko on ollut purkuvirrat?

Porvoon Hilma 23.10.2012 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 929646)
Taitaa olla joku yleisvika, itse mittailin kaikki paikat läpi eikä mistään löytynyt syypäätä, koitin uudella laturilla ja jännitteensäätimelläkin, aina akku tyhjä.

joko kokeilit ihan ilman mitään kuormia, akku ihan irrallaan yön ajan ? jos onkin ite akku sellaista itsepurkavaa sorttia ?

Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.

Janne1986 24.10.2012 08:12

Tein eilen akulle kuormitustestin.
Ja akku ei kyllä ole ihan tikissä...
Lepojännite 12,3v ennen testiä testin jälkeen 11,8v
Uusi testi tunnin latauksen jälkeen 12,7v ja 12,3v
Ja testeri näytti akun olevan punasen ja vihreän alueen tuntumassa.
Että ei mikään hyvä.
Ja kuuluuko tuon jännitteen tippua noin kovasti?

Bj Andy 24.10.2012 08:38

Jos akun lepojännite on alle 12.8 V se on melkovarmasti kaput.

axu87 24.10.2012 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 929678)
joko kokeilit ihan ilman mitään kuormia, akku ihan irrallaan yön ajan ? jos onkin ite akku sellaista itsepurkavaa sorttia ?

Mittasitko tyhjän akun napajännitteen ? Jos on alle 11 V niin ei enää siitä tokene.


Unohtui mainita että kahdella uudella akullakin koitin. Se siitä viasta haastavan tekikin että 2 tai 3 aamuna viikosta kun lähdin töihin ei lähtenyt käyntiin, aina kun tempas kaapelin irti niin tärähti tulille aamulla. Kun mittaisin monet kerrat virrankulutuksen oli lukema muistaakseni 0.05A ja sekin loppui kun otti sisävalon sulakkeen irti, mutta akku tyhjeni silti.

BJ-40/76 24.10.2012 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 929757)
Tein eilen akulle kuormitustestin.
Ja akku ei kyllä ole ihan tikissä...
Lepojännite 12,3v ennen testiä testin jälkeen 11,8v
Uusi testi tunnin latauksen jälkeen 12,7v ja 12,3v
Ja testeri näytti akun olevan punasen ja vihreän alueen tuntumassa.
Että ei mikään hyvä.
Ja kuuluuko tuon jännitteen tippua noin kovasti?

Minkälainen lataus ennen "lepotila"?

Siis jos akku on kunnossa, täynnä ja seisonut vaikka kuukauden navat irti, niin napajännite on enemmän kuin 12,3. esim 12,7v, mutta riippuu siitä, mikä akku on, ja paljonko lämpötila on.

Mutta jos olet ajanut autolla tunnin pari, ja lataus kunnossa, ja irroitat akkukaapelin, ja jännite seuraavana päivänä 12,3V niin akku on sökö.
Akun kestoikää lyhentää ali- ja ylilataus, tyypillinen ikä suuruusluokkaa 5-7 vuotta, jos kaikki kunnossa.

p.s paljonko lataa tyhjäkäynnillä, valot päällä ja lämppäri täysillä?

Onko akusta otettu + navasta esim, penkinlämmittimiä tms sähkönsyöjiä?

Janne1986 25.10.2012 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 930037)
Minkälainen lataus ennen "lepotila"?

Siis jos akku on kunnossa, täynnä ja seisonut vaikka kuukauden navat irti, niin napajännite on enemmän kuin 12,3. esim 12,7v, mutta riippuu siitä, mikä akku on, ja paljonko lämpötila on.

Mutta jos olet ajanut autolla tunnin pari, ja lataus kunnossa, ja irroitat akkukaapelin, ja jännite seuraavana päivänä 12,3V niin akku on sökö.
Akun kestoikää lyhentää ali- ja ylilataus, tyypillinen ikä suuruusluokkaa 5-7 vuotta, jos kaikki kunnossa.

p.s paljonko lataa tyhjäkäynnillä, valot päällä ja lämppäri täysillä?

Onko akusta otettu + navasta esim, penkinlämmittimiä tms sähkönsyöjiä?

Autolla oli ajettu n.30min ennen ensinmäistä testiä.
Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,4v-14,8v
Akun + navasta on 2paria työvaloja ja pitkien releelle virta.

Bj Andy 25.10.2012 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 930073)
Autolla oli ajettu n.30min ennen ensinmäistä testiä.
Auto latasi tyhjäkäynnillä 14,4v-14,8v
Akun + navasta on 2paria työvaloja ja pitkien releelle virta.

Aika "hyvä" lukema tyhjäkynnille. Paljonkas työntää kierroksilla, ja ensin kaikki sähkölaitteet pois ja sen jälkeen kaikki omat sähköt päällä tai n.30-40 amppeerin kulutuksella.???

Ja mittaa vielä että tuleeko sieltä vaihtosähköä yhtään :confused::confused:???


Sivu luotu: 16:30 (GMT +2).