![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() herra/rouva byrograt mikä on intressi sulla tähän olet kommitee jäsen ajelet offia sinu joku porukka valinnu esipuhuja haluat muuten vain sotkea kaikki asiat muu asia joka sinä ite osaat selittä
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
hep
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
hep
|
#4
|
||||
|
||||
![]() neuvottelua...
Eiköhän annettas täysi tuki neuvottelijoille,saatas sopu maastoon...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Laittakaa uus topiikki kuulumisista. Kaikilta joita suunnistus ja cup kiinnostaa saatte varmaankin 100% tuen.
Kun saatte suunnistus cup kisasta "laillisen" niin varmasti sääntöjä rukataan sitten uusiksi. Menään siis ens vuosi nuilla säännöillä jos ei säännöt ole oikeuden mukaiset niin ilmottaudu kisan järjestäjäksi niin pääset AUTOMATTISESTI cuppin päättäjäksi ja voit saada sääntö muutoksen vaikka heti ensi vuodeksi. Ei muuta kun spostia menemään cup sivuilta löytyvään postiin että MINÄ (oma nimi) haluan järjestää cup kisan! KAIKILLA PALSTALAISILLA ON SIIS MAHDOLLISUUS PÄÄSTÄ PÄÄTTÄMÄÄN CUPIN SÄÄNNÖISTÄ. Eköhän tämä ollut tässä nyt jäädään odottelemaan kuulumisia ja uusia cupkisoja ? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tämä kysymys oli vaikea ja monia vaihtoehtoja on pähkäilty. Pienimmän pahan ja tulevaisuuden kannalta tämä päädytty ratkaisu on vain turvallisin ja järkevin nykyisen kaltaisen kilpailutoiminnan jatkumisen kannalta pitkällä tähtäimellä.
Punakilpiä ei saa virallisesti enää mitenkään hyvällä omallatunnolla. Eikä kilpailunjärjestäjät voi omaehtoisesti ruveta suosittelemaan laittomia ratkaisuita. Mikäli punakilvet sallittaisiin tulisi kilpailijoille "pakko" harrastaa laittomuuksia jotta voisivat pärjätä, eli hakea punakilpiä korjaamo- tai esittelykäyttöön jne. Samoin päätöksen jälkeen kilpailunjärjestäjä voi suoraselkäisesti mennä hakemaan niitä lupia viranomaisilta ja sanoa että kaikki autot ovat katsastettuja. Helpottaa huomattavasti elämää. Cupin tekeminen rekisteröidyksi yhdistykseksi ja kattojärjestön paikan hakeminen olisi ollut yksi tie. Käytännössä ei kyllä näillä nykyisillä resursseilla ole mitään mahdollisuuksia tätä lähteä ajamaan. Ja vaikka saisi hommasta oman hyväksytyn kattojärjestön, niin seuraava neuvottelu olisi Trafin suuntaan hakeminen virallisesta asemasta että punakilvet sallittaisiin. Jos mentäisiin johonkin olemassa olevaan kattojärjestöön tai tehtäisiin oma niin tämän jälkeen sitten pitäisi vielä erikseen neuvotella poikkeusluvista tieliikenne ajoneuvoihin verrattuna. En oikein usko että tähän olisi intoa kyseisellä instanssilla. Ja eiköhän sieltä tulisi vielä erikseen tehtäväksi vuosittaiset kilpa-autokatsastukset konttoreilla. Eli tässäkään tapauksessa ei käytännössä saavutettaisi mitään hyötyjä. Yhtenäinen suljettu kilpailualue on yksi vaihtoehto, mutta kuinka monta tällaista löytyy suomesta. Niimpä, ei tule mieleen... Ehdotus trailerisiirtymistä olisi muuten hyvä, muttei käytännössä toimisi nykyisillä alueilla. Tämän aiheuttaa se, että esimerkiksi yhdessäkään tänävuonna olleessa cup-kilpailussa nämä ei olisi olleet nämä mahdollisia tiestön ja paikkojen asettamien ehtojen takia. Lakeudenkutsussa oli hyvä että joillain teillä edes kaksi normaalia autoa pystyivät toisensa ohittamaan. Paratiisi Offissa eivät olisi ajoalueille johtavat tiet kestäneet mitenkään trailereilla olevia autoja. Nytkin muutamat tiet menivät lievästi ilmaistuna kamalaan kuntoon. TML:ssä ei parkkialueita ajoalueiden vieressä oikeastaan ollut, vaan aina pitäisi jättää / purkaa trailerit jollakin yleisellä tiellä. TuraOffissa olisi onnistunut, jos viljat olisivat puitu ja pellot olisivat olleet siinä kunnossa, että niille olisi trailereita voinut ajaa. Himalajasta en tiedä miten siellä onnistuisi. Erilaiset aikarajoitteisilla ratkaisuilla samalla tavalla tiestön kunto ja mahdolliset parkkipaikat ja kääntöpaikat nousee kynnyskysymykseksi. Toinen mikä nousee näissä ratkaisuissa ongelmaksi on homman turha monimutkaistuminen. Teiden sulkeminen vaatii työntekijöitä kilpailuihin ja poliisin / Ely-keskuksen kanssa lisäruljanssia. Kuitenkin kilpailuita yleensä tehdään hyvin pienellä miehityksellä. Puhutaan pienimmillään luokkaa kymmenkunta ihmisestä. Ja yleensä tapahtumiin ei tiensulkijoita tai parkkivalvojia saa kuin rahalla. Lisäksi mikäli kilpailuaika muuttuu suuresti johonkin suuntaan tulee taas omat ongelmansa. Lyhyemmissä kilpailuissa 6-10h voi helposti nousta mieleen saako siinä kilpailija rahalleen vastinetta. Pidemmissä yli 30h kilpailuissa taukoineen tulee taas rajoittavaksi tekijäksi viikonloppu ja sen riitto kilpailuun ja kilpamatkoihin. Kilpailijat eivät kuitenkaan halua hirveän montaa arkipäivää ottaa lomaa. Nyt tehdyssä ratkaisussa on katsottu, että pakko on tehdä jotain ja kun kerran tehdään niin tehdään sellainen ratkaisu jota ei tarvitse olla muuttamassa heti seuraavana vuonna. Heti ensimmäisenä epäkohtana keskusteluissa nousi esiin mahdollisuudet että autoihin laitettaisiin katsastusta varten eri akselit jne. ja tätä ei haluttu. Tämän takia vaaditaan että kaikki suureet teknilliset muutokset ovat myös katsastettuja. Pieniä asioita ei tulla katsomaan niin tarkkaan. Tämä kirpaisee pahasti kaikkia, mutta realistisesti toteuttamiskelpoisia laillisia vaihtoehtoja ei vain ole. Se ei varmaan ollut kenellekään yllätys että ei tämä punakilpihupi kestänyt loputtomasti. Nyt vain tuli sen aika Trafin aloitteesta, kun tähän aiheeseen oli pakko tehdä radikaaleja päätöksiä. Olisi tietysti voinut jatkaa kikkailuilla nykyisentyyppistä käytäntöä, mutta ei se olisi todennäköisesti kestänyt enää pitkään ja joka kisassa olisi pisu tulossa housuihin, että miten tässä kisassa nyt oikeen hommat meneekään ja säilytäänhän ilman viranomaisten ylimääräistä huomiota jne. Toivottavasti tämä muutos nyt sivutuotteena rajoittaa rakentamista järkevälle tasolle ja samalla saataisiin käännettyä kehitystä vähän taaksepäin autojen rakenteluasteen kannalta. Kilpailuiden vaikeusaste on noussut kokoajan ja tämä ei ole minusta oikea suunta. Mieluummin näen lajin helpommin lähestyttävänä ja ei niin raakana. Toivottavasti tämä päätös rohkaisee uusia ihmisiä (tiimejä ja autoja) mukaan. Samoin tietysti toivon että vanhat kisailijat pystyisivät mukautumaan uusiin sääntöihin. Se mitä tästä seuraa voi olla pahimmillaan voimakas kilpailijamäärän pudotus, siirtokilpien määrällä arvioiden 20 ajoneuvoa. Osa pystytään kilvittämään, mutta osaa ei ole mahdollista saada kilpiin. Kuten on "uhkailtu", niin varmasti tulee vastavoimana uusia kilpailuita omine sääntöinen / järjestelyineen, joissa pystytään ajamaan kilvettömillä kikottimilla, joten tokkopa nekään autot mihinkään täysin käyttämättä jää. Ja tämä on minusta hyvä asia. Kun cup-kilpailuissa protojen ja modin automäärät muokkautuu, niin nähdään vuoden kuluttua mikä on tilanne ja täytyykö miettiä luokkajaonuudistuksia myös. Tässä nyt tullaan näkemään tulevaisuudessa oliko ratkaisu oikea vai ei. Aivan varmasti laji jossain muodossa jatkuu, jonkun vetämänä jossain muodossa, mutta sen vasta aika näyttää. Tämä on kuitenkin pakkoraossa tehty päätös jossa oli loppupelistä realistisista vaihtoehdoista valittava toinen parista laiton <-> laillinen. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Yksinkertainen mielipide: Mylppy puhuu asiaa! Toivottavasti mahdollisimman moni ymmrättää nakökannan, myös kilpailujen järjestäjien näkökulmasta...
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä. Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry[SIZE=2] http://www.etsama.com http://www.facebook.com/etsama http://www.facebook.com/etsamarc |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ulkomaan rekisteri
Saako kilpailuun osallistua ulkomaan kilpisellä autolla?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4x4cup suunnistus / säännöt 2011 | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 06.03.2011 22:58 |
Suunnistus cupin Säännöt* edit.kaudelle 2009* | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 770 | 18.04.2010 22:20 |
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |