Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.09.2012, 20:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

No nyt kun tietää käyttökohteen......


Onko tuo transun akseli minkä ikäinen?
Ja eihän ole kitkalukollinen? (siis jos meinaat tehdä ohjauksen kääntöjarruilla)

Nuo minun transitin "takanavat", on jostain -60- -70 luvun setuvilta, ja sorvasin sisemmän laakeripesän noin 40 cm vetoakselin päähän.
Ja niissä vetoakseleista on semmoisia sorvausmuistoja, että vois olla hitsattavaa...

Noista vetoakselin laipoista ei ole mielikuvaa, mutta tuo kaventaminen laippaan krympillä sovittamalla, ja puikolla hitsaamalla olisi varmaan minun valinta.

Toki tuota typpeä on saatavilla pelkästään kaasuna, ja siinäkin usein happea ja hiilidioksidia....

Jos lyhennät krymppiholkilla akselista, niin lyhennä mahd. läheltä tasauspyorästöä, sillä noissa telahärvaleissä noiden telojen "off-set" tahtoo olla suuri, mikä aiheuttaa vetoakselille sekä vääntö- että taivutuskuormaa.
Ja jos krymppiholkin pituus on 300mm,ja sisähalkaisija vakio, niin ohenna holkin ulkopintaa vaikka 50mm matkalta lähes nollaan, niin kun tulee kuormituspiikki, niin "luistaa" holkissa pikkuisen, joten ei muodostu katkeamiskohtaa.

p.s kun minä suunnittelin bankun teloille telahärveliä, niin akseli ja vetarit oli mallina hj-60 lyhyemmänpuolen x2, ja perämurikka etuperästä(siis ilman kitkalukkoa). ja jarrut hj-60 etulevyt tuplasatuloilla. ja jarrutehostimet+ pääsylinterit samoin hj-60...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2012, 20:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Vaan jos kerran sorvarille on asiaa niin mitä jos saman tien koneistaisi ne vetarin boorit oikeaan kohtaan ja pätkäisee loput pois??

Riippuu tietysti onko nolla budjetti vehje vai ei.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2012, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Vaan jos kerran sorvarille on asiaa niin mitä jos saman tien koneistaisi ne vetarin boorit oikeaan kohtaan ja pätkäisee loput pois??

Riippuu tietysti onko nolla budjetti vehje vai ei.
Aika monessa akselissa tuo jouston jatkuminen poorin päätyttyä on ratkaistu ohentamalla akselia, siten että iskukuormituksessa noihin poorin päihin ei pääse muodostumaana murtumakohtaa...?

bj-40 lc:lla ongelma on hoidettu ainevahvuudella....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.09.2012, 18:48
HJ-Heikki HJ-Heikki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.10.07
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 53
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

p.s kun minä suunnittelin bankun teloille telahärveliä, niin akseli ja vetarit oli mallina hj-60 lyhyemmänpuolen x2, ja perämurikka etuperästä(siis ilman kitkalukkoa). ja jarrut hj-60 etulevyt tuplasatuloilla. ja jarrutehostimet+ pääsylinterit samoin hj-60...
Joo tääs kohtaa olen sun kanssa samaa mieltä , paras vaihtoehto mullekkin olis BJ:n taka-akseli ja sen muuttais että molemmin puolin olis lyhyt vetoakseli , olis sopiva leveys ja kestävä akseli...................... niin ja tollasia tarvis kaksi etu ja taka vaunuun omansa.........ei vaan taida ihan äkkiä löytyä noita akselaita ja vetareita tarpeeks..........siksi Transiitin akselin kanssa painiskelen......................
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.09.2012, 19:15
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Laippa pois sorvilla, siirto ja hitsaamalla kohdalleen.

Eikös HJ:kin täyskeveässä ole laippa hitsaamalla kiinni?
En oo kuullut kenenkään sitä siitä saumasta särkeneen.

Toimisikohan siinä sama hitsuutekniikka kuin jousissa eli esilämpöä ja hidas jäähdytys esim. vuorivillan sisässä.....?

Poorien pidennys ei taida onnistua monessakaan kun aksula on paksumpi poorien kohdalta.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2012, 07:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Laippa pois sorvilla, siirto ja hitsaamalla kohdalleen.

Eikös HJ:kin täyskeveässä ole laippa hitsaamalla kiinni?
En oo kuullut kenenkään sitä siitä saumasta särkeneen.

Toimisikohan siinä sama hitsuutekniikka kuin jousissa eli esilämpöä ja hidas jäähdytys esim. vuorivillan sisässä.....?

Poorien pidennys ei taida onnistua monessakaan kun aksula on paksumpi poorien kohdalta.
vetoakselit (siis cruisereissa) valettu yhtenä kappaleena.

Ja jos jousia meinaa hitsailla, niin pitää myös karkaista ja päästää uusiksi......
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2012, 22:18
Taisto:n Avatar
Taisto Taisto ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.11.04
Sijainti: Nurmijärvi, .
Viestit: 1.003
Perusasetus

Lyhensin joskus vetonivelen seuraavasti: pätkä pois keskeltä ja katkaisu kohdan päälle sorvattu holkki missä neljässä(2 per puoli) eri kohtaa poraus läpi. Näistä reiistä sitten "tulppahitsaus" vetarin pätkiin. Kesti ainakin 120hp:n sora revittelyt. Näin ei tule hitsisaumasta karkaistua rengasta vetarin ympärille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
oho hj-61 lyhennys maket3 Tekniikka & Jutustelu 11 30.12.2011 18:49
hj:n lyhennys vexi4x4 Tekniikka & Jutustelu 5 18.01.2011 19:01
Vetoakselin lyhennys ja pooritus Nevakiitäjä Tekniikka & Jutustelu 6 11.01.2007 17:13
hoijakan lyhennys.. Tekniikka & Jutustelu 3 06.02.2006 19:17
cruiserin lyhennys ttapio Tekniikka & Jutustelu 11 02.01.2005 14:47


Sivu luotu: 08:07 (GMT +2).