Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2012, 22:11
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.
Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa. Toisilla hyviä kokemuksia GL-5 laatikossa ja toisilla heikompia. Riippuu nyt varmaan myös öljynsekoittajasta paljonko sinne on EePeetä laittanut.

Ainakin valmistaja esittää monikäyttö vaihteisto öljyä GL-4 tai -5 laatikkoon ja hypoidivaihteistoöljyä GL-5 periin.

__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.09.2012, 22:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.261
Perusasetus

Lainaus:
Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa.
Nii mitä V..tua . Loota on ylikin 30 vuotta ja sinne on vaiheltu "tänään" kaupasta haettuja öljyjä.

Nuo luokitukset on sitä varten ettei tarvi essonpöytäkeskustelujenperusteella öljyjä valita.

Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.
Lainaus:
Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:

Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.

Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...
No oliko vika öljyissä ,autossa vai kuskissa?
Ja totta kai jokainen saa hakea niin kalliit öljyt auttoonsa kuin vain perse kestää.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 04.09.2012 22:26
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.09.2012, 22:46
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.
GL-4 lienee varmempi lootaan niin ei tarvi niin paljon selvitellä lisäaineistuksia kun ne on aika kiven alla. Red Line 75W90NS GL-5 öljyn EP-lisäaine ei ole korrosioiva normaaleissa lämpötiloissa eli esim. sitä sitten jos haluaa varman päälle vaihteistolla ajaa GL-5:llä. Muitakin kenties löytyy. GL-5 öljyssä on ymmärtääkseni yli puolet enemmän lisäaineistusta neloseen verrattuna.

Red lineltä poimittua...

Manuaalivaihteistossa synkronointi vaatii tietyn kitkan. Liukkaat voiteluaineet kuten hypoidiöljyt ja ATF aiheuttavat liian hitaan synkronoinnin, johtaen synkronirenkaan nopeaan kulumiseen.

Hypoidi-vetopyörästön vaatimia GL-5 öljyjä ei yleensä käytetä vaihteistoissa koska niiden sisältämät EP-lisäaineet kuten rikki ja fosfori syövyttävät messinkisiä ja pronssisia synkronirenkaita ja puslia ja voi puolittaa niiden eliniän.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.09.2012, 22:46
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Noh ketkä ajaa nuilla monikäyttö ölpillä? mulla ainakin kiinnostas jo ihan siksi että sais talliin parimetriä tilaa hyllyyn kun näihin joutuu aika tiheään vaihteleen nuita kun vesileikkejä touhuaa... kaikkia kun on se 20ltr tonkka niin...

ois monitra aika pätevää... mutta kestääkö se esim patrollin perässä ja laatikossa ja moottorissa.. ?

sais ottaa ruskin reissulle vaan yhen päälärin josta tarvittaessa tankkais/vaihtas.

kokemuksia?
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä öljyä ja kuinka paljon LJ-70 karza Tekniikka & Jutustelu 4 14.03.2008 20:00
kuinka paljon öljyä hj61 laatikkoon? Tekniikka & Jutustelu 6 27.09.2005 17:22
Kuinka paljon on nopeus? Laskos Kysy MäIteltä 3 21.12.2003 00:02
Kuinka paljon on korkeus? Kappas Kysy MäIteltä 4 20.12.2003 15:31
Kuinka paljon tehohäviötä ? Vuosimallit 1984-1996 0 12.09.2002 11:16


Sivu luotu: 11:09 (GMT +2).