Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.08.2012, 20:29
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Tässä nyt muutama kuva ja sana viikonlopun nikkaroinnista. Kolme levyä joutu ostaamaan 12mm filmivaneria, ruuveja meni pari sataa, kulmapaloja kolmisenkymmentä ja muutama M10 pultti.

Tässä lähtötilanne. Tai oikeastaan tässä on vanhan työkalulaatikon virkaa toimittanut 350x350x400 puulaatikko, sekä ruuvipenkki ruuvattu irti.



Otin maton pois että saisin irroitettua sidontalenkit ja penkkien kiinnityslenkit, samalla toki näki lattian kunnon. Tervehän se on. Auton kokonaisvaltaisesta hyväkuntoisuudesta johtuen, osasin odottaakin sitä.



Laitoin maton takaisin ääntä eristämään. Siihen päälle muistaakseni 1150x1600 kokoien pohjapala. Sen pulttasin kuudesta kohtaa kiinni.



Tässä on sivuseinät ja laatikot/lokerot erottava keskiseinä paikallaan. Laatikoiden taakse tulevat sivuttaistuet hakevat samalla paikkaansa. Seinät taitaa olla 230 korkeat, pituus ~1100.



Tässä Starkilta heaetut kiskot jo paikallaan, ja toisen laatikon kasaus meneillään. Laatikoiden käytettävissä oleva tila on luokkaa 485x200x515.



Kun laatikot tulivat etuseiniä vaille valmiiksi, lisäsin 5kpl 230x45x25 pystytukia kansilevyä varten. Pohjalevyn etureunaan n.100 korkea soiro estämään tavaroiden liukumisen lokeroista pois. Liukkaus on vanerin huonoja puolia



Alkaa olemaan viimeistelyä vajaa valmis.



Viistosin sivuseinien etupäät. Näin lokeroiden perälle on helpompi päästä käsiksi.



Siinä se nyt on valmiina. Meinasin ensin tehdä muotoon leikatun, koko tilan levyisen kansilevyn. mutta unohdin sen suunnitelman hyvin nopeasti. Ensinnäkin palan mittaaminen ja leikaaminen olisi ollut turhan työlästä, eikä sellaista levyä olisi saanut reunoilta niin tukevasti kiinni kuin olisin halunnut. Rasiaporalla pyöräytin laatikoihin niin reilut reiät, että rukkasillakin saa avattua. Itseleikatut vanerin reunat penslasin ruskealla valtilla, se kyllä imeytyi niin hätäisesti ja totaalisesti, että pitää käydä ne vielä ihan oikealla maalilla läpi. Kannen takaosaan laitoin alunperinkin takaluukussa olleen kumimaton suojaksi, harmi ettei riittänyt koko alalle. Tuollainen matto taitaa olla niin kallista etten taida raaskia ostaa lisää, siihen pitää kehittää jotain.



Muutaman jutun aion kuitenkin muuttaa tulevaisuudessa: Lokerot ovat hieman turhan syviä, ts. laatikot olisivat saaneet olla syvemmät. Samoin kiskot muuttuvat sellaisen mallisiksi mitkä ovat suoraan laatikon alla, sitten niihin uskaltaisi lyödä kunnolla painoa. Perstuntuma arviolta nykyiset kestää jonkun ~15kg ennenkuin alkaa olemaan kiskot lujilla. Nuo kaksi asiaa hoituu näppärästi yhdellä kertaa

Kaiken kaikkiaan olen kovin tyytyväinen lopputulokseen. Rakennelmasta tuli todella tukeva. Kävin koekonttaamassa ym. valmiin systeemin päällä, eikä edes 115kg Suomalaista sianlihaa saanut aikaan pienintäkään muljahtelua tjsp. No niin, kommentteja

__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.08.2012, 21:10
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Muutaman jutun aion kuitenkin muuttaa tulevaisuudessa: Lokerot ovat hieman turhan syviä, ts. laatikot olisivat saaneet olla syvemmät. Samoin kiskot muuttuvat sellaisen mallisiksi mitkä ovat suoraan laatikon alla, sitten niihin uskaltaisi lyödä kunnolla painoa. Perstuntuma arviolta nykyiset kestää jonkun ~15kg ennenkuin alkaa olemaan kiskot lujilla. Nuo kaksi asiaa hoituu näppärästi yhdellä kertaa

No niin, kommentteja
Hyvältä näyttää. Omaan autoon oon hohhaillu jossaki vaiheessa kötösteleväni samantyylistä.

Sellainen itea muhi äsken pollassa jotta jos hommais riittävän pitkät moiset kiskot, katkaisee ne ja asentaa osan kiskosta takakontin alaluukun kanteen. Vois kestää asentaa melekeen koko kontin mittaset vetolaatikot.
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.08.2012, 22:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nätin näköinen hodari


Värikoodi läytyy tyyppikilvestä, konehuoneeseen tuliseinään kiinnitetystä alumiinilätkästä, missä kaikki auton tiedot; alimmalla rivillä stanssattu (muistaakseni 3 ensimmäistä numeroa, seuraavat 4 numeroa vois tarkoittaa sisustaa tms, ja seuraavat 4 akselikoodi(t), ja viimmeiset 5 vaihteisto)

Ota varalta vaikkapa valokuva kyltistä maalikauppaan....

Ja noista istuimen lenkkien poistamisesta: kun pultit (mistä tahansa?) ruuvataan irti, niin tulee suoraan reikä alustaan, ja paska/vesi alkaa valtaamaan tuota takatilaa (siis ruoste iskee yllättävän tehokkaasti)

Itse katselin juurikin noita takimmaisten penkkien kiinnikkeitä, ja niiden "kiinnityskuppeja"; ja tulin siihen tulokseen että jos haluaa tehdä pitkäikäisen, niin pultit takaisin tervan/kotelosuojan/vedenkestävän vaseliinin kanssa, ja kupit sitten suojata esim. avohammaspyörärasvalla, siten että lainehtiva vesi pääsee kuitenkin poistumaan siitä alkuperäisestä "teipillä" suojatusta reiästä.

Nyt kolinapullo Wyrth hhs 2000 "testissä" vaikuttaa kestävän tätä suolapaskaloska pesua ainakin jotenkuten, ja löytyy jokaisesta kylästä

Ja noista liukukiskoista: esim. biltemalta löytyy teleskooppikiskoja 500mm laatikoille, MUTTA jos saavat likaa, varsinkin hiekkaa tai moottorisahanpuruja, muuttuvat aika äkkiä jumivaksi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.08.2012, 08:32
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Värikoodi läytyy tyyppikilvestä, konehuoneeseen tuliseinään kiinnitetystä alumiinilätkästä, missä kaikki auton tiedot; alimmalla rivillä stanssattu (muistaakseni 3 ensimmäistä numeroa, seuraavat 4 numeroa vois tarkoittaa sisustaa tms, ja seuraavat 4 akselikoodi(t), ja viimmeiset 5 vaihteisto)

Ota varalta vaikkapa valokuva kyltistä maalikauppaan....

Ja noista istuimen lenkkien poistamisesta: kun pultit (mistä tahansa?) ruuvataan irti, niin tulee suoraan reikä alustaan, ja paska/vesi alkaa valtaamaan tuota takatilaa (siis ruoste iskee yllättävän tehokkaasti)

Itse katselin juurikin noita takimmaisten penkkien kiinnikkeitä, ja niiden "kiinnityskuppeja"; ja tulin siihen tulokseen että jos haluaa tehdä pitkäikäisen, niin pultit takaisin tervan/kotelosuojan/vedenkestävän vaseliinin kanssa, ja kupit sitten suojata esim. avohammaspyörärasvalla, siten että lainehtiva vesi pääsee kuitenkin poistumaan siitä alkuperäisestä "teipillä" suojatusta reiästä.

Nyt kolinapullo Wyrth hhs 2000 "testissä" vaikuttaa kestävän tätä suolapaskaloska pesua ainakin jotenkuten, ja löytyy jokaisesta kylästä

Ja noista liukukiskoista: esim. biltemalta löytyy teleskooppikiskoja 500mm laatikoille, MUTTA jos saavat likaa, varsinkin hiekkaa tai moottorisahanpuruja, muuttuvat aika äkkiä jumivaksi
Kiitos kommenteista. Kuormansidontalenkkien reikiin laitoin pultit takaisin. Penkkien kiinnitys reikiä taitaa olla yhteensä 16. Näistä kahdeksassa on nyt pultit. Mutta laitan kyllä loppuihinkin ne, ettei pääse käymään hassusti. Mitenhän hyvin niihin pääsee alakautta käsiksi?
Bilteman kiskot mun täytyy unohtaa, jos ne ovat helposti jumiutuvat. Vähän väliä joudun kuskaamaan pölyäviä juttuja..
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2012, 10:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei pääse alakautta noihin pultteihin oikein käsiksi, on vielä semmoisia massakokkareita yms.

Ja kaikissa noissa teleskooppikiskoissa, jotka toimii kuula rata-periaatteella niin tuo lika aiheuttaa ongelmia (toki löytyy varmaan jotain suojattuja, mutta hinta voi olla jotain aivan tähtitieteellistä....)

-> olisko mahdoton ajatus, että tekisit oikeat kantoreiät noihin laatikoihin?
nostas kokonaan pois jos 1/2 aukeaminen ei riitä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.08.2012, 16:38
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei pääse alakautta noihin pultteihin oikein käsiksi, on vielä semmoisia massakokkareita yms.

Ja kaikissa noissa teleskooppikiskoissa, jotka toimii kuula rata-periaatteella niin tuo lika aiheuttaa ongelmia (toki löytyy varmaan jotain suojattuja, mutta hinta voi olla jotain aivan tähtitieteellistä....)

-> olisko mahdoton ajatus, että tekisit oikeat kantoreiät noihin laatikoihin?
nostas kokonaan pois jos 1/2 aukeaminen ei riitä?
Onneksi tuli suunniteltua laatikosto sellaiseksi, että kun avaa 8 pulttia, lähtee koko paketti kokonaisena pois. Loppureikien tulppaus hoitunee siten noin tunnissa. Laatikoiden ongelma ei niinkään ole liian vähäinen aukeaminen, vaan se että ne olisi saanut olla syvemmät. Ja kiskot saisi olla laatikon alapuolelle tulevat. Kuulakiskot tosiaan on liian jumiutumisherkät, paitsi jos jaksaa öljytä koko ajan. Paremmat olisi ihan perinteiset missä urassa liukuu "palkki", ilman mitään kuulia, renkaita ym. Kova kitkahan niissä on, mutta kestävin rakenne.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.08.2012, 14:14
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

640000km huolto tehty, eli moottoriöljy ja muutama suodatin vaihdettu. Seuraavaksi pitäis vaihdella öljyt laatikoihin ja periin.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
creepy crawler, hdj80, korinkorotus, toyota, vinssi


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään HDJ80 Monkku O/M/V Ajoneuvot 5 13.08.2011 12:34
Myyty HDJ80 -90 bj45lava O/M/V Ajoneuvot 0 28.09.2010 18:33
Myyty HDJ80 -92 jussi83 O/M/V Ajoneuvot 17 09.01.2010 12:41
M: HDJ80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.08.2006 08:12


Sivu luotu: 14:49 (GMT +2).