Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.07.2012, 21:15
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Pää jäässä, vitsit näitä mun sanontoja. Mutta jokatapauksessa pää jäässä on nyt Piculla itselläänkin. Ettehän te voi kuvan perusteella tietää mihin suuntaan puhallin milloinkin puhaltaa. Suunta kun muutetaan puhaltimesta itsestään.

Ja ajatus että sen puhalluksen pitäisi olla autosta pois päin johtuu siitä että mestari pelkää tuon muovisen takaseinäpleksin puolesta. Ennenpitkää voisi vaarana olla sen sulaminen. Tai sitten ei. Joku viisaampi varmaan tietäisi kumpaan suuntaan sen pitää olla. Mutta koeajetaan ja korjataan. Käyhän se niinkin.

__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.07.2012, 21:26
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Just ite sekoilin flektin pyörimissuunnan kanssa (johdot ristissä) ja totesin, ettei puhallin toimi tehokkaasti kuin tarkoitettuun suuntaansa...
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2012, 21:36
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Pää jäässä, vitsit näitä mun sanontoja. Mutta jokatapauksessa pää jäässä on nyt Piculla itselläänkin. Ettehän te voi kuvan perusteella tietää mihin suuntaan puhallin milloinkin puhaltaa. Suunta kun muutetaan puhaltimesta itsestään.

Ja ajatus että sen puhalluksen pitäisi olla autosta pois päin johtuu siitä että mestari pelkää tuon muovisen takaseinäpleksin puolesta. Ennenpitkää voisi vaarana olla sen sulaminen. Tai sitten ei. Joku viisaampi varmaan tietäisi kumpaan suuntaan sen pitää olla. Mutta koeajetaan ja korjataan. Käyhän se niinkin.
Polykarbonaatin (onhan tuo sitä?) käyttölämpötila on +120 asteeseen asti, joten eipä se ihan herkästi kärsi, vaikka ilma jäähdyttimeltä sen suuntaan tulisikin. Yli 150 asteessa se sitten pehmenee, mutta sitten voi jo olla pikkuisen muitakin ongelmia.

Puhallinhan tosiaan toimii kunnolla vain yhteen suuntaan. Tietty jos koko puhaltimen kääntää, niin toimiihan se. Jäähdyttimessä toimii kuitenkin aina tehokkaammin imevä versio.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2012, 22:07
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ja flektien kohalla, vehkeet joita mahdollisesti uitetaan joskus (vaikkapa vahingossa), kannattaa pitäytyä puhaltavissa malleissa, ei mee ropelli ikinä syylariin ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.07.2012, 17:14
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

En eilen osannut sanoa enää mitään puhaltimeen liittyvää kun ei ollut kuvia sanojen tueksi. Tässä hieman lisää infoa siitä miten me yritämme tätä takajäähdytystä toteuttaa.
Nyt on puhallussuunta muutettu. Eilisissä kuvissa sitä ei oltu vielä tehty.


Eli tämä flekti on käännettävää mallia. Oikeassa reunassa on vielä vanhoja saumakittejä todistamassa että se puoli oli jäähdytintä vasten. Nyt on toinen puoli uudella saumakitillä vuorattuna.

Päädyimme puhaltavaan malliin eli flekti puhaltaa jäähdyttimen läpi autosta poispäin.


Tuon flektin myyntipakkaus on tuhottu, siitä olisi ilmennyt monia juttuja. Mutta tässä yhden toisen tällä hetkellä purettuna olevan automme samanlainen flekti. Tämän voi tosiaan laittaa kummin päin tahansa ja siitä tulee joko puhaltava tai imevä riippuen kummin päin asennetaan.
Flektin reunassa olevassa tarrassa on nuolella merkattu puhallussuunta. Propellin pyörimissuuntaa emme ole koskaan muuttaneet siinä pelossa että sillä olisi jotain negatiivista vaikutusta kaksi nopeustoimintoon. Eli flekti on kaksinopeuksinen.


Sama käännettynä.


Tätä tarraa ei kannata rapsuttaa pois sillä siitä näkee heti flektin puhallussuunnan.

Mestari oli kyllä sitä mieltä että tuo ensimmäinen kokoonpano ja puhallussuunta kuumensi peltistä alatakaseinää huomattavastikkin ja yläosassa oleva muovipleksi muuttui alareunastaan hieman joustavaksi rata-ajopäivänä. Mutta kuten eilen tuli sanottua, sijoittelut olivat täysiä susia.

Ainoat aikaansaannokset ovat olleet ilmatikkujen yläkiinnityksien ja muuttuneen panhard kiinnityksen loppuunhitsaus.
Reikäpeltiä saadaan perjantaina ja sen pitäisi olla samanlaista mitä esittelin eilen.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.07.2012, 21:04
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Syylarikuvia katsellessa herää kysymys miksi 1/3 jäähdytinrivastosta on "pellitetty umpeen" Puhallin jähdyttää käytännössä vain sen halkaisijan mittaisen osan, mutta lopusta ei sitten juuri ilma kierräkään kun etäisyys rivastoon on aikas lyhyt vai vääristääkö kuvat Tarkoitus siis sanoa, että riittääkö jäähdytys tolleen ???
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.07.2012, 11:31
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Syylarikuvia katsellessa herää kysymys miksi 1/3 jäähdytinrivastosta on "pellitetty umpeen" Puhallin jähdyttää käytännössä vain sen halkaisijan mittaisen osan, mutta lopusta ei sitten juuri ilma kierräkään kun etäisyys rivastoon on aikas lyhyt vai vääristääkö kuvat Tarkoitus siis sanoa, että riittääkö jäähdytys tolleen ???
Ilmeisesti kuvat vääristävät mikäli todellakin näet kolmasosan olevan pellin alla. Mutta syy miksi kiinnitys on kuvan mukainen, on yksinkertainen.
Tämänmallinen flekti painaa jo jonkin verran ja kiinnitys, tehdään se miten tahansa, pitää olla tukeva. Sen vuoksi pellinreunan on tultava riittävästi "yli" jotta kiinnitys saadaan pitäväksi.

Aikoinaan tällaisella samanlaisella flektillä yritettiin muunlaisia kiinnitystapoja. Mutta kerran kovassa röykytysajossa kiinnitys laukesi ja jäähdytinkin sai tuntuvia vaurioita. Sen jälkeen olemme tehneet kiinnityksen näin ja kaikissa autoissa se on toiminut. Tosin tämä on meidän ensimmäinen takajäähdytyskokeilu. Kaikissa muissa autoissa on jäähdytys keulalla. (lukuunottamatta Rokkaria johon yhden illan aikana tehtiin pikana jäähdyttimen taakse heitto, mutta sitä nyt on turha mainostaa sen kummemmin kun ei olla oikein kunnon koeajojakaan suoritettu)

Tuossa flektissä myös puhallusvoima on hyvä. Se ehkä osaltaan korvaa kiinnityksen vievää tehoa.

Asia erikseen miten käy koko jäähdyttimen, jos esim joku radalla päättää kiilata tämän RAT look-tyylisen romuläjämme puskaan ja sitä kautta katolleen. Ellei sinne kattokerhoon päästä ihan ominkin avuin. Mutta kokeillaan, koeajetaan ja rakennetaan taas. Se rakenteluhan ja korjailu on meidän mielestä tämän lajin juttu.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.08.2012, 22:47
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Materiaaleja on saatu alkuviikolla ja homma on päässyt jatkumaan.


Tämännäköisestä muovipleksistä väkerretään konehuoneen kylkien suojapeitteet. Kevyttä, ohutta ja sitkeää.


Reikäpeltiä saatiin vasta maanantaina ja sillä on tarkoitus vuorata takapää. Homma on hyvää vauhtia jo alullaan. Painoa tämä ratkaisu kerryttää, mutta läpäisevyys ja ulkonäkö voitti tällä kertaa.


Maanantaina saatiin myös pikkulauhduttimiin omat propellit. Nyt kun kaikki käynnistetään, auton takaosassa on sellainen hurina ja pörinä ikäänkuin olisi sohaistu isoa ampiaispesää. Myös ilmavirta tuntuu tehokkaalta.


TR3-luokkaan tarvitaan hieman pienemmät renkaat ja uusia ei ole todellakaan tarkoitus hankkia. Katse on jo pitkään kiinnittynyt Mitsun traktorin renkaisiin ja viikonloppuna ne pultattiin sen alta pois. Samalla lähti iso osa sen auton imagosta pois mutta valintoja on tehtävä.

Olisi renkaat sitten asentanut kuinka päin tahansa, Krossiin ne eivät vanteidensa puolesta sopineet vaikka moggijaolla olivatkin. Ainoa vaihtoehto oli rälläköidä keskiöt irti ja tehdä uudet. Viidennestä pyörästä tulee vararengas.


Tälläiset teetetettiin eräällä pajalla.


Hieman hiontaa.


Porakoneella viistotusta pulttireikiin.


Testaus. Hyvin tuntuu sopivan.


Hiekan heiton jälkeen hyvä alkaa hitsailemaan vanteisiin kiinni.


Pihalta rälläköity vanne sisään.


Ja hitsuuttelua. Tässä hieman vielä keskeneräisenä.


Lopulta rengas paikoilleen.
Vaikka projektin alussa nimenomaan rehvasteltiin isoilla Boggereilla ja vannottiin että tässä ei traktorin renkaita tulla näkemään...
nyt niitä sovitellaan ja vielä monen kuvan sarjalla esitellään miten homma käy. Auton ulkonäkähän ei näillä parane, mutta paino onneksi kevenee huomattavasti.


Auto tulee 5 cm kapeammaksi traktorin renkailla. Vanteet piti rakentaa nimenomaan juuri niin että auton liiallista kaventumista ei olisi tapahtunut.


Jos oli ovien aukaisumekanismit patentoimisen arvoiset keksinnöt, niin sitä voisi varmaan sanoa näistäkin.
Saanen esitellä, KÖYHÄN MIEHEN BUMB STOPPARIT. Patenttia haetaan.
Auton joustotesti rata-ajopäivällä toi esiin ikävän ongelman. Ilmatikku otti kiinni stoppariin äärijoustossa. Keulaosasto on ahdas ja kärsivällistyyttä ongelman ratkaisemiseen ei löytynyt. Kisat ovat loppukuulla ja jokaiseen vastaan tulevaan ongelmaan ei voida enää käyttää tolkuttomasti aikaa. Tälläiset tulevat joka kulmaan ja näillä yritetään kisat pärjätä vaikka hammasta purren. Syksymmällä voidaan sitten miettiä miten ne stopparit pitäisi asentaa jotta törmäyskurssilta vältyttäisiin. Tosin mitään venytteluautoa tästä ei ollut tarkoitus tullakkaan, mutta näinkin iso ongelma pitää siitä huolimatta saada pois päiväjärjestyksestä.

Kuvasta vielä senverran että tuo jarruputki on tarkoitus siirtää pois iskuetäisyydeltä.


Ohjauspyörä ei tämän jälkeen ole liian iso. Työn alla on pienempiä pyöriä mutta niiden valmistumisesta ennen kisoja ei ole vielä tietoa. Tällainen ei paljoakaan Mc Gill Motorsportilla maksanut, joten tilausta sisään.
Huomioitavaa sinänsä tuo englantilaisen firman toimitusnopeus. Maanantaina tilaus ja maksu sisään, torstaina päiväpostin mukana olikin jo lappu saapuneesta postilähetyksestä.

Tällaista tällä kertaa.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" artsi777 O/M/V Ajoneuvot 2 31.10.2011 20:43
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.12.2008 09:47
V: Chevy > isoon autotraileriin KooPee O/M/V Ajoneuvot 2 17.04.2006 22:17
Järeä puskuri isoon autoon Tekniikka & Jutustelu 32 14.04.2006 18:33
Isoon Sormuksen Isäntä mikk0 URL 3 18.11.2004 20:56


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).