Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.07.2012, 12:34
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Kävin äsken ottamssa vielä uuden mittauksen:
Mittasin talmeterillä ensin etupuolelta vanteen sisäreunasta sisäreunaan ja takapuolelta samalla tavalla ja yritin suht puoliväliä vannetta ottaa mitan molemmin puolin niin sain nyt n.1.5cm haritusta.

__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.07.2012, 13:02
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
Kävin äsken ottamssa vielä uuden mittauksen:
Mittasin talmeterillä ensin etupuolelta vanteen sisäreunasta sisäreunaan ja takapuolelta samalla tavalla ja yritin suht puoliväliä vannetta ottaa mitan molemmin puolin niin sain nyt n.1.5cm haritusta.
Ihan liikaa. Mistä tuo haritus on tuonne ilmestyny?

Ohjekirjasta saattaisi löytyä oikea auraus mutta säädä vaikka aluksi nolllaan.

Ne kyllä lähtee kulumaan äkkiä ja menee sitten loppuun asti vaikka kulmat laittaisi kohdalleenkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.07.2012, 13:17
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ihan liikaa. Mistä tuo haritus on tuonne ilmestyny?

Ohjekirjasta saattaisi löytyä oikea auraus mutta säädä vaikka aluksi nolllaan.

Ne kyllä lähtee kulumaan äkkiä ja menee sitten loppuun asti vaikka kulmat laittaisi kohdalleenkin.
en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"
en kyllä ole edes katsonut miten sillon oli kulmat ku ostin tuon auton,liekkö ollu jo sieltä asti vidurallaan nuo kulmat..
kummalta puolelta tuota nyt lähtis sit säätämään lähelle nollaa vai pitääkö molempia puolia vähän säätää?? vai pitääkö silmällä katsoa edestä että millon näyttäis olevan suht suorassa. alottaa siltä puolen säätämään kumpi näyttää enempi harottavan
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.07.2012, 13:26
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"
en kyllä ole edes katsonut miten sillon oli kulmat ku ostin tuon auton,liekkö ollu jo sieltä asti vidurallaan nuo kulmat..
kummalta puolelta tuota nyt lähtis sit säätämään lähelle nollaa vai pitääkö molempia puolia vähän säätää?? vai pitääkö silmällä katsoa edestä että millon näyttäis olevan suht suorassa. alottaa siltä puolen säätämään kumpi näyttää enempi harottavan
No siitähän se sitten. Molemmilta puolilta kandee säädellä tai muuten jää ratti vinoon.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.07.2012, 13:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
en tiiä mistä on ilmestyny.. olinko sitten niin paljon vaikuttanu nuihin kulmiin ku korottanu tuota vitaraa ainaki sen 3"
No niistä alatukivarsien epäkeskojen pyörittelystähän se on ilmestyny. Vaikuttaa myös korotus ja sanoit säädellees camberiakin. Samoista tukivarren pisteistä säätyy myös caster ja kaikki vaikuttaa auraukseen myöskin. Eli camber positiiviseks, haritus poistuu ja menee jopa auraukselle, ja päinvastoin. Eli aina kun säädät tukivarsista mitään, kaikki muutkin arvot menee vituroilleen.

Aja tasamaalle, kääntele fillarit suoraan ja sihtaa vaikka langalla jos ei silmä kerro. Mutta jos on kerran kaikki säädöt noin metsässä niin suosittelisin lämpimästi nelipyöräsuuntausta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.07.2012, 14:22
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No niistä alatukivarsien epäkeskojen pyörittelystähän se on ilmestyny. Vaikuttaa myös korotus ja sanoit säädellees camberiakin. Samoista tukivarren pisteistä säätyy myös caster ja kaikki vaikuttaa auraukseen myöskin. Eli camber positiiviseks, haritus poistuu ja menee jopa auraukselle, ja päinvastoin. Eli aina kun säädät tukivarsista mitään, kaikki muutkin arvot menee vituroilleen.

Aja tasamaalle, kääntele fillarit suoraan ja sihtaa vaikka langalla jos ei silmä kerro. Mutta jos on kerran kaikki säädöt noin metsässä niin suosittelisin lämpimästi nelipyöräsuuntausta.
en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??
pitää tänä iltana yrittää mennä säätämään nuita. raidetangon päistä en ole vielä säätänyt milliäkään.
eli kummat ensin oikeisiin arvoihin?? camberit vai nuo auraus/haritukset?
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.07.2012, 16:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.07.2012 16:23
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.07.2012, 17:59
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Säädä ensin camber (renkaan sivukallistus edestä katsottuna) ja caster (olka-akselilinjan takakallistus sivulta katsottuna) kohdalleen, tämän jälkeen sitten aurauksen kimppuun.

edit: Kuten Matti yllä totesi, niin jos kaikki arvot on ihan perseellään niin voi olla nelipyöräsuuntaus voisi olla paikallaan. Camberin ja casterinkin saa kyllä oikeaksi kun on sopivat työkalut kotona - jos vähän jaksaa laskea niin onnistuu kyllä vaikka vaikka sopivan pitkällä vatupassilla ja kunnollisella kulmaviivaimella tai vatupassilla + mittanauhalla + laskimella kunnon kulmamittari olisi helpoin, kertoo suoraan missä asteissa mennään..
Nyt olis tarkoitus lähteä hallille tuon auton kimppuun.
kysmys vielä :
mistä kaikkialta tuota vitaraa pystyy säätämään,etupäästä siis kyse.?
tiedän vain että iskarin alakiinnikkeen ylempää pulttia pyörittämällä saa tuota renkaan kallistus kulmaa säädettyä eli camberia. mistä casteria voi säätää?
Jos laitan ensin nuo säädöt kohdalleen että renkaat on silmällä katsoen suht pystysuorassa auto renkaiden päällä seisoen ja sen jälkeen alan sit katsomaan nuita harituksia ja aurauksia.
ja toinen paikka minkä tiedän mistä pääsee säätämään aurauksia on raidetangon päistä.
muita säätöpaikkoja en tuosta autosta edes tiedä..
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.07.2012, 16:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
en ole säätänyt mitään muutakuin niitä camber kulmia niillä camberin säätöpulteilla jotka tuli iskarin alakiinnikkeen ylempään reikään.
ja näitä kun säätelee niin vaikuttaa myös haritukseen yms..??
Just, kuvittelin että säätyy tukivarsien sisäpäistä, mut eipä sen väliä. Vaikuttaa ne nuokin samalla lailla haritukseen, mutta ei casteriin.

Niin, muut kohilleen eka ja auraus lopuks kuten Timppa jo tuossa sanoikin. Ja sitten jos ja kun on ratti vinossa niin passaat sen suoraks toista löysyttämällä ja toista saman verran kirraamalla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurauskulmat Rölli Tekniikka & Jutustelu 25 15.01.2012 14:46
Hj-60:sen aurauskulmat? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 5 25.07.2009 17:59
aurauskulmat, hj60 penna Tekniikka & Jutustelu 3 12.11.2008 22:30
Erilaiset vanteiden pulttijaot maastureissa Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 30 02.04.2006 16:44
Diesel-verojen suuruudet maastureissa/pakuissa ? Tekniikka & Jutustelu 3 24.02.2004 20:38


Sivu luotu: 03:28 (GMT +2).