![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hyvä että selvisitte pois sieltä. Hetken jo näytti ehkä hiukan huonolta.. ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Olihan taas pirun mukava ajella Ravijoella. Akluun meni ilman ongelmia, mutta saviojan ylityksen jälkeen huomasin että ohjaus ei oikein toiminut oikealle. Ei ihmekkään:
Tuon pitäis olla ihan suora!! Pienellä tuumimisella se saatiin suoraksi, onneksi on painava keula niin se toimi vastapainona kun liftillä oikoi tangon. Tuosta pari metriä eteenpäin ja vinssi porsi: Tiesin että ei 10k ABT ole paras vaihtoehto Dodgeen, nyt pitää keksiä jotain uutta. Iso hydraulinen lavan alle ehkä... Muutama sata metriä eteenpäin ja ohjausvarsi vääntyi toistamiseen. Nyt sen irroitus oli jo nopeaa kun saksisokat puuttui ja ei tarvinnut miettiä oikeaa työjärjestystä. Oikominen ei enää ollutkaan helppoa, eikä siitä suoraa saanut mitenkään, mutta kesti ajaa kotiin. Tästä pari sataa metriä pienessä alamäessä katosi etuveto. Nopea vilkaisu auton alle ja ATF tippoja osui silmiin. Ensin kävi mielessä että jakis on haljennut, mutta sitten huomasin etukardaanin makaavan vaihteisto palkin päällä. Kartaani oli irrallaan ollessaan hypännyt jakiksen kuorta vasten ja vei palasen mennessään: Pultit oli menny poikki! No, eilen tutkin asiaa tarkemmin ja paljastui seuraavaa: Sieltä oli kaksi pulttia ollut irti jo tovin aikaa! Tuon kun huomasin niin tuli sellainen deja`vu siitä kun asensin kardaania; oli kiire ja siksi pieni vitutus päällä. Pultteja kiristäessä kardaani pääsi pyörähtämän ja seuraava pultti mitä kokeilin oli tiukalla. Homma selvä ja matkaan. Olikin pyörähtänyt niin paljon että missasin ne pari löysää pulttia. Mielessä oli tarkistaa ne myöhemmin mutta se asia sitten unohtui. No, muistaa seuraavalla kerralla tarkistaa kaiken tuollaiset pienet jutut ![]() Tuosta liejusta löytyi jakiksen palasia, öljyä, vettä, katkennyt pultti... Ollappa sähköflektit mitkä voi sammuttaa silloin kun auto on jossain saviojassa : Seuraavaks olis ohjelmassa jakiksen irroitus ja paikkaus, sitten pitää funtsia ohajusta järeämmkäsi. 37" rinnalla nuo orkkis tangot on ihan naurettavan rimpulat. Uudemman 2gen Dodgen (98-02) varret olis järeämpää tekoa, mutta maksaa sen reilu kuussataa euroa koko hoito, melkein sama ostaako suomesta vai jenkeistä. Mielessä onkin ainesputkesta tehdyt tangot, helpompi korjata ekä tarvitse koko tankoa+palloniveltä vaihtaa. Pitää tutkia että onko jenkeissä tehty mitään vastaavia kakkoskoppaisen aluperäiseen akseliin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tarkempi tutkiminen paljasti että oli se ottanut enemmänkin kipiää:
Hyvä ettei tullut tuostakin läpi: Surkea kuvan laatu C7:ssa kun yrittää läheltä kuvata ![]() Reunojen siistimistä. Olis pitäny kiillottaa nuo aukon reunat sentin verran joka puolelta, samaten palat olis saanu kiiltää ni olis tullu siistimpää saumaa. Pari palasta onneksi löytyi jakiksen suojapellin päältä, isompi teipattu hollille että sai heftattua kiinni: Lähtee muuten äkäisesti tavara lentoon kun bräkleen höyryt leimahtaa. Muistaa seuraavalla kerralla paineilmalla tuulettaa tuollaisen kotelorakenteen jos sitä on putsannut liuottimella. Siihen vielä se pienempi löydetty palanen: Jospa tuo sitten kestäis:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Siellä se jakis taas on, eikä ainakaan toistaiseksi vuoda
![]() Ohjauksen parantelua olen miettinyt, ja helpolla se onnistuu kun hankkii 98-> olevan inverted-T ohjauksen osat. Suomesta ostettuna rapiat 600€, ja omatoimisesti tilattunakin viidensadan huiteilla. Tuossakin inverted-T:ssäkin on se huono puoli, että siinä on raidetangon pään jatkeena koko raidetanko. Sen kun vääntää niin sehän tunnetusti ei enää kestä samalla tavalla kuin suorana pysynyt tanko. Sylettäähän se ostaa uus tanko jos pallonivel on vielä ihan tikissään. Tollanen ropeli se on nyt, kaks kertaa metässä oiottuna: Netistä etsin ratkaisua, ja taidan tehdä sellaisen tangon, missä on toisessa päässä es2234R raidetangonpää ja toisessa es2010L. Ensimmäinen on Chevyn, ja toinen 1gen Dodgen rp. Täysin suora tanko olis suunnitelmissa, mutta panhardin akselinpään kiinnike ja perän koppa aiheuttavat ehkä pienet taivutukset tankoon. Tää on kuitenkin helppo osuus. Simpukalta akselille tuleva onkin hieman hankalampi, koska se pitää saada repsikan puolen kääntöpäähän kiinni, raidepään yläpuolelle. Yhden ratkaisun löysin, missä laitetaan Heim-jointti siihen. Mutta mieluummin käyttäisin raidepäitä kuten Pure Performancen 3rd gen HD Ultimate Steerin Systemissä. Mutta tämähän se olis ihan paras, pitää selvittää että millainen operaatio laittaa Dodgen akseliin: ![]() http://completeoffroad.com/i-2748905...m71030-02.html Tuossa hieman visioitu tankojen linjauksia. Panhardinkin joutuu ehkä tekemään uusiksi, ja se on muutenkin ollut suunnitelmissa saada siitä mahdollisimman suora: Fordin kääntöpää olisi siksi oiva, koska sitten voisi nostaa tangon ylemmäs. Nyt jos vetotanko kiinnittyy tohon repsikan puolen raidepään yläpuolelle niin raidetangon alapinta on kutakuinkin samassa tasossa akseliputken alapinnan kanssa: Aika rimpulan oloiset tangot nuo on:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
itse omaan autoon vahvistin orkkis raidetangon laittamalla tiukkaa ja paksuseinämäistä putkeäpäälle. Taittelee ensin raidetangon suoraks ja hakee vaikka ainesputkea, semmosta joka just mahtuu päälle ja sit eiku lekaa ja päihin tulee nuo normaalit kirsitimet mitkä nytkin paikallaan. Ja jämäköityy muuten ohjaus.. Ja halpa.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Vinssin vaihteisto meni muuten aivan romuksi, rumpua lähinnä olevan planeetan aurinkopyörässä oli vain kaksi hammasta jäljellä, ja rungossa oleva hammastus oli kadonnut tyystin. Pitää käyttää vaihteisto pesukoneessa ja tutkia että onko siinä mitään käyttökelpoista jäljellä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Voisi sen tehdä noinkin, repsikan puolella varren alle ja kuljettajan puolella päälle:
Varaosan tekeminen olisi vaikeampaa, mutta luultavasti kestää käytössä paremmin. Joo ja tuo mutka pitää tuoda aika keskelle ettei se törmää täydet oikealle asennossa vetotankoon. Tarttee mitata että kuin kauas reunasta...
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
![]() |
Luokat |
cummins, dodge, ram |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käyttis LJ | Gulo | Maasturiprojektit | 36 | 24.03.2018 17:53 |
Ostetaan käyttis | JariTi | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 07.03.2011 13:40 |
Ostettu Dsl käyttis | ranke | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.04.2010 18:20 |
Ostettu Halpa käyttis | karvanoppa | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 23.10.2009 10:32 |
NORT:in safarointi päivä 29.8.09 | JV73 | Tapahtumat | 63 | 22.10.2009 09:18 |