Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.05.2012, 21:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis molemmat vetää samalla momentilla.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne.
Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää.
Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua.
Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä?
Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia?
Siis tasauspyörästö jakaa vääntömomentin pyörille tasan, siis jos toinen pyörä alkaa vetämään sutia esimerkiksi vääntömomentilla 200 kg/metri, niin tuo sutimaton pyörä vetää myös 200kg/metri vääntömomentilla.

Ja kun tuo sutiva pyörä a) kaivautuu alaspäin b) lämpenee (lumessa erittäin haitallinen ominaisuus) niin se alkaa pyörimään helpommin, siis vääntömomentti laskee, ja samoin laskee sutimattoman pyörän vääntömomentti.
-> jos sutivaan pyörään menee vääntömomentti 200kg/metri, ja renkaan halkaisija on yksi metri, niin sutiva pyörä vetää autoa 400 kg voimalla eteenpäin, ja myös toinen, sutimaton pyörä vetää samalla voimalla.

Ja kitkalukot: Yksinkertaistan mahdollisimman paljon, jopa totuutta sivuten, että "normaali" maastoautoilija ymmärtää toimintaa, ja osaa ajaa kitkalukolla.
Kitkalukoissa puhutaan prosenteista, esim. 30% lukko pystyy välittämään voimaa renkaille 30% momentti erosta huolimatta. > siis edellisessä esimerkissä n. 230 kg/m toiselle ja 170 kg/m toiselle renkaalle.

Ja koska kitkalukossa voima välittyy aina suhteessa toiseen pyörään, niin kitkalukko ei pidä, mikäli toiseen renkaaseen ei saada pitoa -> siis esim. ristiriipunnassa.
Kitkalukoissa on niin sanottu alkukiristys, missä jousella puristetaan kitkapakkoja kiinni jo valmiiksi, jotta saataisiin erittäin liukkaissa olosuhteissa lukko kiinni. tätä ominaisuutta voidaan muokata, esim lisäämällä aluslevyjä jousen alle, mutta lukon prosenttiluku ei muutu minnekkään. (toki toimii paremmin, mutta tuo prosenttiluku tulee makaanisasta mitoituksesta, esim toyotissa tasauspyörästön hampaan kulmista ja litkalevyjen halkaisijasta, materiaalista ja lukumäärästä)

Ja kitkalukon voi tuhota helposti, joko väärillä öljyillä, tai "polttamalla" kitkalevyt.
Kitkalevyt+välilevyt painaa noin kilon ja jos suditetaan esim kiinni juuttuneena siten, että toinen pyörä ei pyöri, niin kitkalukkoon jää suuruusluokkaa prosenttimäärän mukainen lämpöteho, joten jos perään ajetaan 20 kw tehoa, niin 7 kw lämmittää pakkoja, ja 13 kw syytää kuraa tms. -> lukko palaa suhteellisen herkästi, jos tilanne jatkuu.
(Kodin sähkölieden iso levy painaa suurin piirtein saman, ja tehoa on vain edellisestä esimerkistä 1/3 osa täysillä, kokeileppa pitkäänkö viitsit pitää kättä levyllä/ siihen että levy alkaa näkyä pimeässä).

Ja kitkalukolla ajettaessa on syytä muistaa, että tartuntakitka on paljon suurempi kuin liukukitka. Siis silloin kun kitkalukko ei enää jaksa pitää, niin pito ei enää palaa. Täytyy siis heittää sudittamasta, ja yrittää uudestaan...

Jos kitkalukollisessa akselissa on käsijarrut rummussa, niin kokeile vetää käsijarrua pikkuisen päälle ja sitten nytkäyttelet autoa kytkimellä pikkuisen kerralla, niin voit päästä irti, vaikka ilman jarrua vain toinen rengas sutii tyhjää.

Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.

Ja joku kysyi, mistä tietää toimiiko Lsd lukko? hyvä kysymys, sillä lasketaanko toimivaksi jos toimii huonosti? ja lukkojen prosentit vaihtelee 25-90%
Kevyt peräisissä autoissa, esim hilux, joissa myös takaveto mahdollisuus, niin kokeile liukkaalla esim soralla ottaa sutia, ja jos lukko ei toimi ollenkaan, niin suoraan ajaessa tai huomattavan pienellä kaartamisella pelkästään toinen takanen vetää sutia. (kokeile kaartamista molempiin suuntiin)

Jos kitkalukollinen vetää aina, ja kaikissa oloissa molemmilla renkailla sutia (esim kiinnijuuttuneena lievässä ristiriipunnassa), niin lukko on rikki

Hj-60 omistajat, verratkaa tuota sudittamistapahtumaa hj-61:llä tehtyyn, niin huomaatte eron (siis lukot auki)

p.s nuo Palalukot eivät ole paras vaihtoehto paljon ajavalle.
Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
Arb lienee paras vaihtoehto, mutta jos kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia vuodessa, niin pitkäänköhän nuo paineilman tiivisterenkaat kestävät?
oletettavasti pitempään kuin noiden kiinanlukkojen, asiasta ei minulla tietoa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.05.2012, 01:28
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni.
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.05.2012, 10:14
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
Ja sit ku ei enää opetella ajamista niin tajuaa kytkeä lukot ennenkuin jäädään jumiin, vähenee turha suttaaminen ja hierominen ja matka etenee ja sit taas lukot auki ettei turhan kankeeksi mene mutkittelu. Mutta ne renkaat on kuitenkin pidon A ja O, miks muuten talven tulle vaihdetaan talvirenkaat eikä vain laiteta lukkoja päälle ?
Ei ku just niin että samoilla nahkoilla vedetään läpi vuoden ja talvella nimenomaan sitten lukoilla...

Vaan asiaan. Semmonenkin juttu ilmeni tuossa männä talvena että jos joutuu pelaamaan ketjujen kanssa kuten allekirjoittanut niin kytkettävä lukko helpottaa sitäkin hommaa jonkiun verran. Eli kun pistää ketjut päälle ja ajaa sen siirtymän lukkopäällä niin maalissa on ne sakkelit ja kiristimet edelleen samassa kohtaa molemmissa pyörissä eli riittää kun kattoo kuskinpuolen mistä ne on helppo irroittaa niin apumiehen puoli on myös kohillaan...

Pikku juttu mutta vähentää vi..sta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.05.2012, 11:42
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Joo ja lisäks voi pyöritellä kaikki venttiilit samaan kohtaan ja sit lukot+neliveto pysyvästi päälle ja aina on helppo lisätä ilmaa kun on venttiilit samaan suuntaan kesät talvet. Ei kulu aikaa venttiiliä etsiessä ja jää enempi aikaa kaikkeen oleellisempaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.05.2012, 12:11
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

laitatin kans paikallises muskelipajassa omaan jenkkiin tuon eaton detroit truetracin joka on torsen tyyppinen lukko, käytössä toimii kyllä paremmin kuin ajatus, talvella ihan ylivertainen mihinkään muuhun lukkoon verrattuna tiekäytössä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.05.2012, 19:41
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
laitatin kans paikallises muskelipajassa omaan jenkkiin tuon eaton detroit truetracin joka on torsen tyyppinen lukko, käytössä toimii kyllä paremmin kuin ajatus, talvella ihan ylivertainen mihinkään muuhun lukkoon verrattuna tiekäytössä.
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.05.2012, 19:59
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
Kysy keltä hyvänsä kaverilta kellä on lippis väärinpäin ja Subaru. Niissä on torsenit ja on ne vissiin ihan liukkaalla eteviä pelejä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.05.2012, 20:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Tommosia harkitsin itekkin berttaan mutta laiskuuttani en saanu hommattua ja sitten pienen äksidentin kautta tuli kiire hankkia uudet akselit niin sitten tuli ihan mekaaniset.

Ja hummeristahan nuo löytyy ja varmaan monesta muustakin vehkeestä.

http://www.youtube.com/watch?v=2fTYlGayCbk

Tässä video joka selventää kaiken tai jotain...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.05.2012, 20:18
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Mitenkäs tuollaisella lukkolla varustettu auto vikuroi talviliukkaalla kun nyppii lukkoa päälle?
Entä saako esim tuohon 170 hiluxiin molempiin akseleihin tuollaisen detroitin lukon?
ei nypi eikä vikuroi, käytössä et edes huomaa muutenkuin parempana etenemisenä
torseni jakaa voimaa pitävämmälle pyörälle.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.05.2012, 09:34
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
...Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%??
...
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...

Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.05.2012, 01:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

pika vastaus emenpiä miettimättä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noissahan voimansiirto on toteutettu täysin rattailla, eikä sielä ole mitään luistavia pintoja. Siispä se Torsen tyyppinen "lukko" ei pala, kun ei kuumenekaan sen suuremmin. Niissä se momentinvälityskyky on aina joku kerroin. Esim. 2,5, joka tarkoittaa, että se tasauspyörästö voi välittää pitävämmälle pyörälle sutivan pyörän momentin 2,5 kertaisena. Ongelmiahan tulee sitten, kun sutiva pyörä on ilmassa ja momentti on (noin) 0. Siihenkin tietty auttaa kevyt jarrutus...

Omaan Jeeppiin olen tuon tyyppistä "lukkoa" suunnitellut etuakseliin, kun se olisi jatkuvasti toiminnassa eikä haittaisi kääntymistä kuitenkaan.
Tuossa torseenissa nimenomaan käytetään hyväksi liukukitkaa; pistetään voima kulkemaan välityksen kautta, missä hyötysuhde on huono.
normaalin hammaspyöräparin hyötysuhde on parhaillaan noin 98%
ja huonoimmillaan jotain muuta....

ja kaikki lukkoon jäävä muuttuu lämmöksi....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
tml.lukot Unregistered Tekniikka & Jutustelu 23 17.12.2012 19:49
tml lukot Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 20.05.2010 06:47
LJ:n lukot? tojotojo Tekniikka & Jutustelu 12 30.01.2007 20:51
Kam lukot ? RST Tekniikka & Jutustelu 25 21.11.2005 22:00
Lukot wallu Tekniikka & Jutustelu 35 08.06.2004 19:38


Sivu luotu: 02:54 (GMT +2).