Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri
Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.
Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.
|
Tottahan tuokin, siksipä juuri mainitsin että koskee lähinnä kovassa nopeudessa ajoa. Kyllä nelivetovehkeelläkin pääsee tarpeeksi lujaa, ettei tartte ajaa takavetoisella amerikkalaisella aavikkokisaa että saa paiakt kuumaksi

Officrossi nyt ekana tulee mieleen täällä kotomaassa, mutta siinäkin saa sitten olla alusta kaikin puolin kunnossa että pääsee "riittävän" lujaa.
Lainaus:
No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.
|
Autossa ei ehkä ihan helpolla kuumene kotomaan oloissa liikaa, mutta fillaripuolella esim. DH- pyörissä tai crossiprätkissä iskarit lämpenee jo ihan oikeasti siinä määrin, että suunnittelijatkin joutuu kattomaan että miten niitä runkoja ja vipusuhteita määritetään. Aika hyvin huomasi omissakin touhuissa että mitä pienemmällä vipusuhteella oli takaiskari, niin sitä paremmin takajousitus toimi ja sitä vähemmän myös iskari lämpeni. Toki tässäkin se ero, että Suomen mäissä ei tahtonut pituus riittää, Ruotsin puolelle kun meni vaikka Åreen niin korkeuseroa oli sitten tarpeeksi. Suomessa pärjäsi melkeen yhden kesäkauden etu- ja takajarrupaloilla, Åressa ajoi viikossa palat loppuun
Ei tietenkään nämä kaksipyöräisten jutut ihan yksi yhteen tietysti mene autopuolen kanssa, mutta periaate on sama jos aletaan vipuvarsilla pelaamaan. Kuten kaikessa, tässäkin on omat edut ja haittansa; pitää sitten itse päätellä mikä on paras omaan käyttöön.
edit: Tuli muuten mieleen, muutama vuosi takaperin kun painelin vuokraamon Wranglerilla "riittävää" vauhtia pitkin röykkyisiä hiekkateitä Las Vegasin lähettyvillä vuorta ylös- ja alas, niin koitin huvikseen mäen juuressa etuiskareita. Kyllä ne oli sen verta kuumat että kädellä koskettaessa meinasi polttaa. Toki ulkolämpötilakin oli reilut +35 että viilennys ei ollut ihan optimaalista