Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.04.2012, 16:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Itseasiassa taloudellisin nopeus kaasulla on 110-115, kun bensalla se oli +90.
Voiskohan todellakin olla noin?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Bio-, ja maakaasu toimii ihan samalla tavalla. Ero on hinnassa, toki tuossa biokaasussa on se vihreysarvo jota ei ehkä sovi aliarvioida. Paitsi valtiovallan taholta.
Ja kannattaa myös tiedostaa että biokaasua ostaessa tilanne on sama kuin ostasit vaikka tuulivoimalla tuotettua sähköä. Eli samoja linjoja pitkin tulee just sitä samaa tavaraa, ei sitä pumpulla voi toisistaan erotella.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.04.2012, 16:32
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Saaks noita säiliöitä olla vaikkapa 2 kpl vai estääkö sen joku "turvallisuus" tms. pykälä ?

Tuommonen 150 km toimintasäde on maalla asuvalle aika vähän...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.04.2012, 18:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Toki, kantavuuden rajoissa. Komposiittisiakin on olemassa joiden paino n. 1/3 teräspullosta, hintaakin tosin about tuplat.

Ja ainahan sitä pääsee kauempaa bensalla takaisin, joten auton todellinen toimintasädehän on alkuperäistä suurempi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.04.2012, 20:28
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Voiskohan todellakin olla noin?

Ja kannattaa myös tiedostaa että biokaasua ostaessa tilanne on sama kuin ostasit vaikka tuulivoimalla tuotettua sähköä. Eli samoja linjoja pitkin tulee just sitä samaa tavaraa, ei sitä pumpulla voi toisistaan erotella.
Joo, tämä on tiedossa mutta uskon sinisilmäisesti että ostamalla biokaasua tuen sen tuottamista vaikka en sitä fyysisesti saisikaan. Tuleehan meille sähkökin naapurista asti.
Kaasua ostelen vähän fiiliksen mukaan, tästä Mänttilästä ei saa kuin yhtä samaa. Silloin kun mittari sattuu toimimaan.

Toi kulutus on näin. Ihmettelin sitä jo aiemminkin ja otin oikein asioikseni kytätä sitä, tämä on tod näk tuon Lucas/Sagem ruiskun juttu koska tuolla isommalla nopeudella moottori pyörii ~2500-2600rpm jossa se muutenkin vasta "herää". Toki vetää nurkissa jo jollain 1100rpm:llä mutta tossa 2500-3000 kohdalla kone selvästi virkoaa. Pienemmällä nopeudellla pyörii epäedullisemmalla kierrosalueella.

Kuhalla näyttää olevan samanlainen kuituvahvisteinen teräspytty kuin minullakin. Käsittääkseni 120litrainen painaa jotakuinkin samanverran kuin pelkästä teräksestä väännetty 100litrainen. Noin karkeesti. Painavia ne on jokatapauksessa, ei se autossa tunnu mutta pytyn nostelu on pyllystä. Varsinkin kun toi kuitu ei tykkää kolhuista.

Jännää on myös kulutukset. Jupistiin kaasuhanalla H2 ukon kanssa, sillä menee sama 9kg/100km kuin mulla vaikka bensankulutuksissa iso ero. Sanoi autonsa juovan ~25litr/100km bensaa, Rankku vetää vain 16litr/100km.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 26.04.2012 20:37
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.04.2012, 22:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Kuhalla näyttää olevan samanlainen kuituvahvisteinen teräspytty kuin minullakin. Käsittääkseni 120litrainen painaa jotakuinkin samanverran kuin pelkästä teräksestä väännetty 100litrainen. Noin karkeesti. Painavia ne on jokatapauksessa, ei se autossa tunnu mutta pytyn nostelu on pyllystä. Varsinkin kun toi kuitu ei tykkää kolhuista.
Joo, mun saamani tiedon mukaan 90 litran tankki olis painanu teräksisenä n. 90 kg, tämä 75 kg. Nämä siis tyhjäpainoja. En oo kyllä punninnu, mut ei sitä nostele kuin tunkilla. Kahestaanki hankalaa kun ei saa kunnon otetta.

Mielenkiintoista mitä FJ tulee kuluttamaan, olis kiva kun edes parisataa pääsis tankillisella ja eiköhän pääsekin ainakin nätissä maantieajossa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.04.2012, 22:58
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.04.2012, 23:49
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Eipä se tankkaus montaa minuuttia vie en oo kellolla aikaa ottanut, säiliö pitää olla typpihyväksyttyjä tähän hommaan, turkissa kuulema kun ajelevat nestekaasulla niin tekevät
tankin vaikka varapyörän koteloon.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.04.2012, 12:53
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Tuossa hyvä nyrkkisääntö kun miettii säiliön kokoa:

Lainaus:
Yksinkertainen muistisääntö suunnitteluun: 100 ltr vesitilavuuteen menee 16 kg kaasua. 1 kg kaasua vastaa about 1,6 ltr bensaa. Elikkäs esim. 90 ltr säiliö vetää 14,4 kg kaasua joka vastaa n. 23 ltr
bensaa. 120 ltr siis n. 31 ltr. Loppu riippuu sitten siitä mikä on auton bensan kulutus per 100 km
Ja tuossa vajaa 70 sivua aiheesta: http://www.overdrive.fi/forum/viewto...er=asc&start=0

Mä olen suunnitellu tohon mun Dodgeen dual-fuel systeemiä, kunhan saavat laitteet testattua ja myyntiin ensin. Lavalle menee kivuttomasti 120 litrainen säiliö 8)
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.04.2012, 08:31
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Tämähän oli kiintoisa projektilanka!

Omaan XJ -92:seen oon haaveillu samankaltasesta systeemistä pienillä eroilla: kaasutankit bensatankin paikalle ja johonkin jakiksen taa uus pienempi bensatankki. Painotus olis siis selkeesti kaasuauto, jolla pääsee bensan voimin hakemaan lisää kaasua jos loppuu kesken.

Hieno homma, seurataan tän toimivuutta ja kysellään mestoista palikoita.

Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.04.2012, 09:01
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Kerrotko vielä mikä kaasunohjain ja suutinsarja sulla oli? Onko kaasulla yks vai useempi suutin ja onko sillä edes niin suuresti väliä? Kaasuhan luultavasti sekottuu aika hyvin imuilmaan.
RAM Green injection monipiste järjestelmä tuolla näyttäis majailevan: http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=157

Kaasari ja TBI-koneisiin asennetaan mikserisarja, monipisteruiskuihin luonnollisesti monipistekaasusarja.

Tuolta saa osat -> www.cnghouse.fi

Ja mitä tulee noiden suuttimien sijoitteluun niin siitä tuolla -> http://www.cnghouse.fi/muutokset/gal...an-4-3-v8-l99/
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, kaasu, kulutus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kulutus kuriin... Reetu Linkit 1 13.09.2007 22:37
Mielenosoittajat kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:53
EVR kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:59
Homot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:34
Huumehemmot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 14:06


Sivu luotu: 22:48 (GMT +2).