![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ne voi nuo johdot olla sulunut muualtakin... Ittellä oli sulanut valojen johto nippuun kiinni keulalta, lämmityslaitteen takaa ja koko matkan katossa. Eli jos on ollut alku peräiset sulakkeet ja ajan oloon suurennettu niinkö mulla niin kannattaa tarkistella.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo sitä tuli tutkailtua kyllä kojelauan alla olevaan liittimeen, käry oli pysähtyny noin puoleen väliin takapaksin johtonippua.. ja jotaki häikkää niissä sulakkeissaki oli kaikki näytti ehjältä mutta virta ei menny joka paikkaan vqaihoin sulakkeet ja alako pellaamaan.
etupään valoille tuossa näytti sulakkeet olevan jo asennettuna. Jos tuohon lyö lisä sulakkeet takapään valoille niin net vissiin kannattaa laittaa mahollisimman lähelle valoja?? Sielä päässä kuiten taitaa olla net oikkarin mahollisuuet pää asiassa.
__________________
_______________________________________________ ei sole este son hiaste! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eikös näihin pitäis käydä rangen oma tehostin uudemmista? Ratilta tuleva nivelakseli tehostetussa muistaakseni hieman pidempi, mut jos ei tuu simpukan mukana (tai on huono) niin niitä saa kaupasta uusinakin.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sähkö kun kulkee noin 1 080 000 000kmh vauhdilla niin se sulake akun ja kytkimen välissä suojaa laitetta yhtä hyvin missäpäin piiriä hyvänsä. Sulakkeen sijainnilla voidaan lähinnä valita kuinka suuren osan piiristä ottaa suojatuksi tai jättää suojaamatta. Yleensä sulakkeilla on kahdenlaisia funktioita: 1) Olla koko piirin heikoin lenkki eli estää johtoa sulamasta, tämä sulake mitoitetaan johdon paksuuden mukaan, eikä mitoitus riipu jännitteestä. Oikosulun tapahtuessa missä hyvänsä päin piiriä palaa sulake. Piirissä oleva toimilaite (valo, töötti tai mikätin) saattaa mennä rikki. 2) Suojata laitetta oikosululta. Tämä sulake mitoitetaan suojattavan laitteen mukaiseksi ja on yleensä paljonkin 1) kohdan sulaketta pienempi. Näiden sulakkeiden funktiot voidaan yhdistää yhdelle sulakkeelle, jos sulake sitten asennetaan 1) kohdan paikkaan ja mitoitetaan 2) kohdan mukaan. Autosähköissä usein tehdään näin. Voimavirtapuolella käytetään kumpaakin sulaketta erillisenä ja 2) kohdan sulakkeen olemassaolo jää laitevalmistajan huoleksi ja sijaitsee laitteen kotelossa. Tässä kohtaa kannattaa miettiä samalla myös minkä paksuisella langalla niitä sähköjä minnekin kiskoo. Ohut 1,5mm^2 johto kestää 10A virtaa ja sopii siis 12V järjestelmässä lähinnä signaalivaloille 120W tehonkestonsa vuoksi. Ajovaloille laittaisin paksumpaa johtoa. Noi yleismitoitukset sähkömiesten taulukoissa on tehty siis seinän sisään asennetuille johdoille, jotka siis haihduttavat lämpöä huonosti ja ovat noin 20 asteen lämpöisessä ympäristössä. Auton johtosarja on usein paljonkin lämpimämmässä ja paikoittain haihduttaa lämpöä paremmin paikoittain huonommin. Koska autosta ei oo tarkotus tehä mitään rakettitieteellistä järjestelmää laittaisin siis akulta päävirtakytkimen ja pääsulakkeen kautta PAKSULLA johdolla sulakeboksille, missä sitten olis kohdan 2) mukaan mitoitettuja sulakkeita joka laitteelle. Koska tässä kuitenkin joutuu rapistelemaan johtoja niin samalla sitten siirtää sen sulakeboksin jostain herrasmies-ei-korjaa-autoaan -paikasta esim hanskalokeron maisemiin kilvanajohenkeen. Uus sulakeboksi mahdollistaa nätisti myös tarpeeksi suuren määrän sulakkeita ja laajennusvaraa ja ajonaikaisen vaihdon. Johdot kaapelit ja johtoniput voi vetää sillä ajatuksella, että ovat hyvin ja tukevasti aloillaan ja suojassa ja jotenkin tästä huolimatta edes semihelposti vaihdettavissa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
temmi_hoo puhuu asiaa.. noilla ohjeilla kun teet niin hyvä tulee..
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ah...niin tutunnäköinen tuo johtojen sulaamiskuva
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() valua kansalle
Nyt on saatu sähköt pellaamaan ja sulakkeita ripoteltu ympäri autoa.
kyljet aukasin ja tutkailin että kuinka palijon norjan romia löytyypi. jonkulaiset paikat ainaki mulempien kylkien alanurkkiin, runkoon pari lappua, ovi reikien kulumat ja etuloksut.. Peltiä tullee joka paikkaan paitti etuloksut saatetaan korvata parlokeilla mutta tämä vasta suunnittelu asteella Sitten vähän ToDoo listaa. Vaihe 1. -sähköt kuntoon ok -Ruoste fiksaukset -Moottorin tarkistelu/kunnostus -Laatikoitten ja perien ölj vaihto -sisustan fiksaus -Turvatankki takapaksiin -Akkun siirto takapaksiin -Työkalu laatikko Ynnä muuta mitä vastaan tulee.. Eli ensin olis tarkotus "peruskorjata" sillä mallin miten intin päivärahalla vain pystyy ![]() Jonka jälkeen pitäs alkaa suunnitteleen modifiointia. Todoo vaihe 2. -Akselien päivitys/vaihto -vinssit -Puskurit & helemapalkit -Rengaskoon suurentaminen ja siihen liittyvät muutokset -Snorkkeli -Sytytyksen fiksailu vettä sietämään. -Ainakin pääkaari kabiiniin -väriä pintaan -Uutta alusta sarjaa -kattokonsoli -väriä pintaan, valoa kattoon yms.yms. tilipehööriä.. -Ohjaustehostin ens viikon loppuna alkas pesemään alustan ja paikkailis noita reikiä vähäsen
__________________
_______________________________________________ ei sole este son hiaste! Viimeksi muokannut kairala : 31.03.2012 19:32 |
#8
|
||||
|
||||
![]() PRKLE että vastustaa!
Jovain sitä on taas turattu viikonlopun aikana jotaki.
Eilen tuli neekerintukka-laikalla puhistettua kyljet vanhasta paskasta ja tekastua paikka sinne alakulumaan. Tuli leikeltyä haperoa kans aivan urakalla ja purettua autoa lissää.. tänää sitten sai aikaseksi suhuteltua sinkkisprayn ja valuteltua kotelosuojat päälle. huomena sitten pinta suoja päälle. SITTEN alko tuon prkle Pirkka kempin kanssa tappelu! Syöttölaite ei pelannu ensin ollenkaan ja sitten ku sai sen pelaan niin hoksasin että pensapumpulta vuotaa pensaa.. Noh eihän sitä tohtinu alkaa hitsailemaan enneku sai vuojon kuriin.. tunnin ettimisen, lemmarin, kymmenen tupakin ja tuhannen kirosanan jälkeen vuoto kuriin ja eiku hitsaamaan. Yhen paikan sain melekeen valmiiksi turattua Ja kaasuloppu.. tulin siihen tulokseen että katellaampa huomena uuestaan.. Yhen paikan sain melekeen valmiiksi turattua Ja kaasuloppu.. tulin siihen tulokseen että katellaampa huomena uuestaan..
__________________
_______________________________________________ ei sole este son hiaste! Viimeksi muokannut kairala : 01.04.2012 07:43 |