![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itellä on pyörinyt leikkimielisesti mielessä, että josko sitä jo aikaisemmin elämässä hankittua suunnittelukokemusta ja valmistuskontakteja hyödyntäis ja kehittelis jälkiasenteiset portaalit omaan autoon. Tuollainen systeemihän on tietenkin sovellettavissa melko helposti mihin tahansa akselistoon kunhan pääsee eka jyvällä mietoituksesta yms. Pitäis vaan tehdä 3-rattaiset ku pyöris renkaat muuten väärään suuntaan... Tuollaisen jakiksen kanssa saa kyllä hieman aikaa suunnitelun kanssa raapia päätään joku jolla on suunnittelukokemustakin... Kuorethan tuollaiseen jakikseen tekee vaikka levystä vesileikaten(paksumpia koteloita usemmasta ohuesta palasta kooten) ja pesät koneistaen, ei oo mikään älytön tuotos semmoinen. NC-sorvilla saa akselitkit tehtyä ja kataloogista kyllä löytyy varmasti sopivat rattaatkin sisälle pyörimään. Rattaiden kytkentäosien kanssa saaki sit jo hieman raapia päänuppia varsinkin jos haluis esim syncrot mersun tapaan. Kuoret jos tahtoo valuna niin menee se 1500e pelkkiin kuoriin ku piensarjana teettää tai sit jos koneistettuna niin aihiot maksaa tonnin ja koneistus toisen päälle... =) Jos tuota joku oikeasti suunnittelee eikä vaan koneistaja piirrä kuvia tupakka-askin kanteen, niin haluisin ihan mielenkiinnosta nähdä et mimmosta on mielessä =)
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kun nyt kerta tuli asiaa miettineeks niin tietty alko päässä ruksuttamaan ja tuli mietittyä miten tollanen custom jakis onnistuu. Jos rakenteesta haluu mahdollisimman yksinkertaisen, niin sisääntulo on omalla akselilla ja ulostulot toisella. Näin päästään yksinkertaiseen kahden ratasparin rakenteeseen. Lisävälitykset ovat myös mahdollisia mutta vaihteensiirto monimutkaistuu hieman ja lootan pituus kasvaa. Akseleiden välisen etäisyyden määrää pitkälti monentinkesto ja lyhyin välityssuhde. Tuollaisen jakiksen vois jopa onnistua tekee tonniin...
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ymmärtääkseni kahdella ratasPARILLA ei tule toimeen läheskään kaikissa laitteissa.
Rattaita kait tarvii kolmen setit?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ei selviäkkään, jos haluu takakardaanin lähdön samalle akselille tuloakselin kanssa. Monimutkaistuu rakenne mielettömästi ku joutuu sivuakselin kautta kierrättää tuolle takakardaanin lähdölle voimaa. DIY jakista kukaan tuskin haaveilee laittavansa mihinkään katulailliseen vehkeeseen ku keskeltä kiintee neliveto ei taida olla ihan se käytännön läheisin ratkaisu...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
eikös hyttisen jukka aikoinaan tehny suikkaan jakiksen josta sai etu, taka ja nelivedon erikseen ja eikö suurimmassa osassa nelikoista ole jäykkä neliveto ilman tasauspyörästöä
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#6
|
||||
|
||||
![]()
jatkuva neliveto, napalukot auttaa kerrankin.
![]() laipalla sisään ja toiselta akselilta laipolla ulos. kartaani osaa sivusiirtoakin tarvittaessa korjata. kaks nopeusaluetta. (hintakysymys) tai no, voin tietysti kysyä että paljonko se kolmas alue maksaa lisää. (paljonko se saa maksaa?) Kokonaispituus joku 30 cm? laipasta laippaan. n200mm oli koneistajan arvio itse lootan mitasta. ensiviikon alkupuolelle on epäilty ensimmäistä hintaarviota enkä kerkeä aiemmin käymäänkään keskustelua.. toki pitää korjata nuita välitys toiveita, ja muitakin toiveita. Kyseinen henkilö rakentaa yhtenä tuotteenaan kilpaautoihin laatikoita. ja esim hjseen voisi sijoittaa periaatteessa vaikka jakiksenkin jälkeenkin (tila piisaa, olis keppejä ja välityksiä!) bjhin pitää vissiin katkaista oma laatikko ja lyhentää häntää, ja laittaa laippa/ristikko väliin. Ja nimenomaan oli tarkoitus tehä kaikki alusta asti, koska muuten pitäisi metsästää aihioita jne joka ei ole tällähetkellä mielekästä. HIntaa tulee, mutta jos esim noi irto porttaali boksit maksas vaikka 300/ kpl niin niitä pitäs silti olla neljät/auto = 1200e eli ei oo ilmaiset nuokaan. Ja sitten jos joskus rahasta päästään keskustelemaan laitettaan sitten nimiä pöytään, mutta ihan toimivalla yrityksellä ollaan tuotetta valmistuttamassa. ei missään nurkkahuoneessa. Jari Karjula |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Rautalangasta väännettynä bluevanin sanoma, kahdella ratasparilla kardaanit pyörii väärään suuntaan, tarvii olla kolme paria tai viisi ratasta. (Jos kardaanilähdöt hoidetaan sivulle siinä samalla)
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei taida tuo kardaanien värään suuntaan pyöriminen olla ongelmana autoissa johon tuollaista lootaa voi oikeasti harkita. Halvempaa kääntää pyörimissuunta akseleilla ku custom jakiksessa.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toinen ongelma on siinä että jakis on niin kapea ettei etukardaani mahdu vaihteiston ohi, varsinkin automaatin kanssa. Kyllä ton jakiksen pitää olla sellanen että sen voi laittaa autoon ilman akselien muokkaamista.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Hyvinhän se onnistuu kahdella ratasparillakin? Kuten hilukseissa, GR-patrolleissa jne. Veto tulee takaa keskeltä pihalle ja sen voi sitten jakaa haluamaansa suuntaan esim. ketjulla.
Jos helpon, halvan ja kestävän alennusvaihteen haluaa, niin kannattaa varmaan kyselllä Valmetin ryömintävaihteistoa? Löytyy suora ja ryömintä, 1:4 välityksillä. Viimeksi muokannut Viipo : 15.03.2012 07:24 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-> siis porttaaleissa säästää neljä hammaspyörää jos kääntäs akselit |
#12
|
|||
|
|||
![]()
No noita portaaleja vois harkita myös johonki vähän vähemmän HC:n laitokseen... =) Ei mut siis faktahan on se et et mitä yksinkertaisempi laitos niin sen helpompi valmistaa ja on vähemmän rikkoutuvia osia. Jos alkuperäiseen 1000e hintaan pitäis päästä, niin realistisin kapistus on 2 akselinen jakis jossa toisella akselilla tuodaan voimaa sisään ja toisesta tulee eteen ja taaks voimaa ulos. Kuoret sit valmistettu esim ehdottamallani vesileikkuulla levystä. Vaihteensiirto olis yksinkertaisella eestaas liukuvalla "akselilla" jota vois esim pushpull kaapelilla ohjaamosta käsin liikuttaa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu custom prätkä | Nostokurki | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 21.02.2012 18:42 |
Myydään custom moottoripyörä | jupe69 | O/M/V Muut | 0 | 06.03.2009 10:14 |
m:moottoripyörä honda 500 custom. | jupe69 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 08.05.2008 21:19 |
M: Jeep Comanche Custom 2.5+4man+2WD | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.02.2008 19:37 |