Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.02.2012, 11:16
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.052
Perusasetus

kyllähän se aina rasittaa, mutta nopeempi välitys eteen niin kääntyy paremmin

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.02.2012, 11:21
karisa:n Avatar
karisa karisa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 664
Perusasetus

Tarkoitus ois vaan saada joka kulma vetämään et pääsee pihaan asti takapään voisi vaihtaa sit myöhemmin myös 4.5 välitykselle.
Lähinnä ettei jakis porsi heti, tiellä ei nelivetoa tarvii
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2012, 12:07
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Ehkä siltikin voisi olla parempi se harvempi välitys eteen.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2012, 12:28
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

ei se oo niin justiinsa. Mullakin on rj:ssa ollu eessä 4.88 ja takana millon mitäkin 4.56/4.675/4.88 ja jakis on vielä ihan ehjä. Etuvälitys tosin antautui, mut johtui ihan siitä, et kiinan paineilmalukko räjähti atomeiksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2012, 12:30
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.052
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Ehkä siltikin voisi olla parempi se harvempi välitys eteen.
samaa tarkoitin, harvempi niin renkaat pyörii nopeempaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2012, 16:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Olisko sittenki parempi että harvempi olisi takana???

Siis jos pelätään voimansiirron kestävyyttä, sillä jos takarenkaat pyörii nopeampaa
niin takaset sutii kokoajan pikkasen, ja sitten vasta etuperä "alkaa vetämään"

Onko k.o autossa akselipainot samat?, va perä huomattavasti keveämpi?

Ja tuo kääntyminen on tosin huonompaa yllämainitulla erolla, mutta jos kyse on vain käytöstä kiinnijäämisen estämiseksi, niin ei liene suurta eroa?
(voi jopa kääntyä paremminkin, jos sattuu tilanne että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava")

Ainakin hj-61 puskee sikana takavedolla, jos etulukko kiinni.

Mutta sitten jos menet esim kuivalle asfaltille neliveto päällä, niin tuo n.5% pyörintäero tekee aika nopeasti tuhoajaan...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2012, 16:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.459
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
...voi jopa kääntyä paremminkin, jos sattuu tilanne että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava"
Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy

Tuolla systeemillä että takapää pyörii nopeammin, niin sehän työntää autoa väkisin eteenpäin ja keula varmasti puskee liukkaalla. Jollain lailla nurinkuriselta voi tuntua, mutta näin se vain menee.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2012, 18:39
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.366
Perusasetus

OT

> Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy

Toimii myös rangella, toki keskilukko kannattaa aukaista ensin. Joissan tilanteissa pikkunäppärä kikka.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.02.2012, 22:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy

Tuolla systeemillä että takapää pyörii nopeammin, niin sehän työntää autoa väkisin eteenpäin ja keula varmasti puskee liukkaalla. Jollain lailla nurinkuriselta voi tuntua, mutta näin se vain menee.
Topiikissa alunperin oli tarve saada auto vetämään molemmista päistä, että pääsis pihaan?, rivien välistä luettuna ei ole tarkoitettu ajonvakautukseksi?

Ja viitattiin myös noihin kestävyyskysymyksiin, minusta tuntuu että suurimmassa osassa maastureista takaperä on lujempi/halvempi korjata kuin etuperä?
Ja jos verrataan tilannetta, että etuset vetää 5% nopeammin kuin takaset, ja eturenkaat sutii pikkasen vähemmän, niin silloin takarenkaat jarruttaa! siis jos pelkästään etuvedolla etukardaanin vääntömomentti suurempi kuin takakardaani irti

Ja nimenomaan myöhemmin olisi tarkoitus laittaa MYÖS taakse 4.5 perä.

Ja en väittänyt että toimii aina paremmin, vaan että:

...voi jopa kääntyä paremminkin, JOS SATTUU TILANNE että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava"

No, tokihan jos luetaan kuin piru raamattua, niin etuveto ja toimiva käsijarru korvaa tuommoisen butjetti 4-vedon...

Mutta jos 2wd ei pääse kotiin, niin silloin sutiminen 100%? ja lipsuuko 4wd jompi kumpi pää 5% enemmän, ei liene merkitystä, koska perille pääsy pääasia.

p.s Yritin tuota etuveto auton kääntämistä käsijarrulla ensimmäisen kerran joskus -80 luvun alussa, ja meinas päätyä ojaan, kun puski niin saa..sti
Ja auto oli petroli saab mallia 99
Toki silloin auto oli liikkeessä

P.S.S kokeilkaapa joskus kuinka paljon maasturi puskee, jos etuset eivät vedä, ja jarrulla vielä hillitään menoa, renkaat linkussa ja isolla kaasulla.
(siis puskee sikana, tai sitten ihannetapauksessa pyörii eturengas paikallaan, riippuu autosta; taidosta; alustasta; kuskista; jne, mm. Jupiterin kuiden asennosta )
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lj:n perien lukot make764 Tekniikka & Jutustelu 3 08.08.2011 10:39
HJ perien / akseleiden suojaus osilpi Tekniikka & Jutustelu 3 18.09.2008 10:34
Perien vaihto??????? Rälläri Tekniikka & Jutustelu 5 21.03.2006 18:58
Perien toimintaa. kivinen Linkit 1 06.10.2005 12:04
bj perien rakentelua bj45lava Tekniikka & Jutustelu 6 11.05.2005 14:02


Sivu luotu: 11:55 (GMT +2).