![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Termostaatti on tähän asti pelastanut Mistä pumppu? Olettaen verkkovirralla toimiva? Kuseekohan sen myötä loppukin käynninaikainen kierto
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Oon laittanut semmosen Bosch -tyyppisen 40 euron 12 v pumpun ja sitä ohjaamaan 220v/12V releen ja releelle sähkö lohkolämppärin haaroittimesta. Kun ajastin kytkee sähkön aamuyöstä, pumppaa pumppu akun virralla pari tuntia samalla kun vastus lämmittää. En ole kytkenyt pumppuun kytkintä että saisi ajon aikana pumppailla koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. En ole huomannut pumpun vaikuttavan ajon aikaiseen kiertoon mitenkään. Pumppu on kuitenkin hyvin pieni, näitä BMW-Opel- ym. -tyyppisiä lisäpumppuja jolla niissä vissiin pumpataan lisäkiertoa lämppärille.
Mutta, pumppu ennen vastusta. Poltin monta vastusta sillä, että vastus oli imupuolella. Pienessäkin alipaineessa vesi kiehui ja kupli helposti ja vastukset ei kestäneet. Nyt jouduin tehdä paljon hankalamman letkuhässäkän mutta pumppu on ennen vastusta ja ylipaineen puolella vastuksella ei ole mitään ongelmaa. Muista käyttää pumppua myös joskus kesäikana. Ne on magneettivetoiset ne siivet lähes kaikissa pumpuissa ja jäähdytysnesteen lika jumittaa pitkän tauon aikana siivet jumiin. Moottori kyllä pyörii - vesi ei kuitenkaan liiku ja taas palaa vastus. Mulla on tuon systeemin kanssa mennyt vuosien aikana niin monta pumppua ja vastusta sekä hermoja että sillä rahalla olisi saanut jo webaston/eberin. Nyt näyttäisi kehitystyö onnistuneen ;-) TT Viimeksi muokannut solihull : 10.02.2012 21:28 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
w123 300 diesel Mersuun tuli laitettua sähköinen kiertovesipumppu sitä varten, että saa veden kiertämään enemmän lämmityslaitteen kennossa ja toisaalta samaan rakennelmaan kuului letkut ylimääräiselle kennolle, joka kiinni pikaliittimin kuskin penkin takapuolella.
Kahdella kennolla tulee hyttiin hyvin lämpöä joskin tällä hetkellä lisäkenno rikki ja auton omakin kenno vuotaa vähän. Systeemi olisi aika hyvä jos lisäisi letkulämmittimen tehostamaan jäädytysnesten lämpenemistä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kumpaan letkuun tuo letkulämmitin kiinnitetään, ylempään vai alempaan? Ja kuinka päin, kierto moottoriin päin, vai moottorista pois? Saako vastus olla hieman vinossa?
Noista lämppärin kennoon menevistä letkuista kyse siis. Defan lämmitin, ja ohjeesta ei suoraan jimnyyn ole apua. Auto on 2014 jimny, ja lohkossa ei enää paikkaa ole. Eli letkulämmitin on laitettava. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Täältä ääni pumpulle jos on vähänkään epäilystä kierrosta, jatkaa vastuksen ikää paljon. Molemmilla Calixilla ja Defalla on 12V pumppusarjoja jotka saa muuntajan kautta virran lohkolämmittimen omista johdoista. Onhan tuo kalliimpi ratkaisu, mutta kestää pidempään ja lämpö leviää tasaisesti.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Eikö ees hyvää arvausta oo kellään noista jimnyn letkuista?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ylävesiletkuun jos laitat niin se lämmittää syylärin, alavesiletkuun kun laittaa niin lämpeää lohkokin.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Suzuki Jimny | ahola | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 30.01.2012 20:26 |
Myydään Suzuki letkulämmitin | LaaLaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 18.12.2011 16:26 |
Myyty Suzuki Jimny | Sami_V | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 30.07.2010 12:29 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |
Myydään Suzuki Jimny -00 | Sami_V | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 21.10.2008 18:15 |