Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2012, 16:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jos teet autoa suht alusta alkaen, niin helppo tapa on oyotan tai Rangen tjsp. jakarivarret. Perushyvin toimivat, jos haluat varmasti hyvin pelittävän alustan niin 4- linkkialusta eteen & taakse ilman panhardeja (eli päällekäiset kolmiomalliset). Myös 3- linkki + panhard pelittää jos edessä meinaa tulla ahdasta tavaroiden sopimisen kanssa.

Halvimmalla varmaan pääsee noilla Toyotan tai rangen varsilla, 4- linkkiä varten putkimateriaali + varrenpäät maksaa äkkiä pitkälti toista tonnia (14-16kpl.varrenpäitä + n.7-9 metriä paksuseinäistä saumatonta putkea).


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Ot mutta paljonkos tuollaiset 42" jo painavat?
Noin 45kg kappale muistaakseni kun punnitsin omat 42" Rockerit, siihen vielä vanteet päälle niin ollaan 55kg huitamilla tai yli.

Ja tosiaankin, mitkä tahansa akselit jotka oikeasti kestää 42" renkaita niin painaa sen ~200+ kg kappaleelta, siihen renkaat lisäksi niin ollaan tosiaan tuolla 600-700kg huitteilla. Putkirunkoauto, vaikka sitten cromo- putkesta että tulee kevyempi niin menee äkkiä jo 150- 200kg materiaaleja (perus teräsputki ~2,5-3 kg metri), ja paljon enemmänkin. Kevyehkö moottori (jossa myös jotain voimaa ) + laatikko + jakis = 300-400kg. Kardaanit yhteensä 20-25kg, tukivarret painaa äkkiseltään sen ~10kg kappaleelta = tukivarsiratkaisusta riippuen 40-80kg. Siihen sitten kaikki muu hilpe ja äkkiä ollaankin jo tuolla 1300-1500kg kokonaispainossa. Helposti vaaka heilahtaa parin tonnin tietämille jos käyttää valmista aihiota mihin tekee kaaret yms..

edit: Nyt vasta huomasin että tulossa 410 Suitsan alle, eli ainakaan runko ja tekniikka ei paina paljoa Joka tapauksessa, jos aattele suitsain painoa niin ei oikein millään jää 1000kg:n paino.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2012, 16:42
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Joo ei mitään jakareita, vaikka ne helpot onkin asentaa. Mitkäs moggilaiset on alle menossa?
Tuossa jotain vastaavaa tekeillä: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=450288
Jotain tuon tyylistä itsellä suunnitteilla myös...
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2012, 16:53
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

413 avona,helmapalkit,itsetehdyt puskurit+vinssipeti,toyotan 8" akselit ja 31 mutikat painaa yhteensä 1020kg

Eli aika velho saat olla sen alle pääset
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2012, 10:27
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Offtopic mut menkööt


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Joo ei mitään jakareita, vaikka ne helpot onkin asentaa. Mitkäs moggilaiset on alle menossa?
Tuossa jotain vastaavaa tekeillä: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=450288
Jotain tuon tyylistä itsellä suunnitteilla myös...
Amerikan ihme myynnissä 12,5 K$

http://www.pirate4x4.com/forum/showt...0#post11637080
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2012, 19:59
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
4- linkkialusta eteen ilman panhardeja (eli päällekäiset kolmiomalliset).
Kuinkas tää muuten käyttäytyy mekaanisella ohjauksella kovemmissa vauhdeissa esim 80km/h ja routaheitto? Kun ei ole päässyt kokeilemaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.01.2012, 23:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Olihan muuten komea tuo Piraten Suitsaprojekti, oikeaa meininkiä rakentamisessa!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Kuinkas tää muuten käyttäytyy mekaanisella ohjauksella kovemmissa vauhdeissa esim 80km/h ja routaheitto? Kun ei ole päässyt kokeilemaan.
Paha sanoa, kun en ole itsekään kokeillut. Teoriassa hyvin, käytännössä sitten ihan toteutuksesta kiinni

Tuollaisella ristikkäisillä/ päällekkäisillä nelilinkeillä (ne on siis pitkittäin, ja "kolmiomallissa" edestä- taakse/ takaa-eteen) saa suunniteltua juuri sellaisen alustan kuin haluaa. Eli akselin liikkeet joustoissa on hyvinkin tarkkaan hallittavissa. Jos vain auton keulalla on tilaa tuollaiselle niin pitäisi toimia yhtä hyvin kuin monissa autoissa oleva suorat 4-linkit + panhard.

Tuolla kolmiomallisella ilman panhardia tosin akseli ei ohjaudu joustoliikkeen mukana (riippuen toki miten se on suunniteltu), kun taas panhard työntää/ vetää akselia aina sivuun joustoliikkeessä. Yleensä edessä on pakko olla suorilla varsilla oleva 3- linkki tai 4-linkki + panhard koska ei siellä ole muulle tilaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.01.2012, 07:47
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuollaisella ristikkäisillä/ päällekkäisillä nelilinkeillä (ne on siis pitkittäin, ja "kolmiomallissa" edestä- taakse/ takaa-eteen) saa suunniteltua juuri sellaisen alustan kuin haluaa. Eli akselin liikkeet joustoissa on hyvinkin tarkkaan hallittavissa. Jos vain auton keulalla on tilaa tuollaiselle niin pitäisi toimia yhtä hyvin kuin monissa autoissa oleva suorat 4-linkit + panhard.

Tuolla kolmiomallisella ilman panhardia tosin akseli ei ohjaudu joustoliikkeen mukana (riippuen toki miten se on suunniteltu), kun taas panhard työntää/ vetää akselia aina sivuun joustoliikkeessä. Yleensä edessä on pakko olla suorilla varsilla oleva 3- linkki tai 4-linkki + panhard koska ei siellä ole muulle tilaa.
Niin kauan kun autossa on mekaaninen ohjaus niin kyllä siihen kannattaa panhard laittaa. Tavoitteena on kuitenkin että ohjaus/ratti ei kääntelisi holtittomasti töyssyissä, ja tämä saadaan aikaan nimenomaan sillä että ohjauksen ja jousituksen tangot ovat mahdollisimman saman pituiset ja samassa linjassa. Tämän merkitys kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän auto joustaa. Tietenkin myös tilan puute puoltaa 3/4-linkkiä panhardilla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.01.2012, 08:33
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Niin kauan kun autossa on mekaaninen ohjaus niin kyllä siihen kannattaa panhard laittaa. Tavoitteena on kuitenkin että ohjaus/ratti ei kääntelisi holtittomasti töyssyissä, ja tämä saadaan aikaan nimenomaan sillä että ohjauksen ja jousituksen tangot ovat mahdollisimman saman pituiset ja samassa linjassa. Tämän merkitys kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän auto joustaa. Tietenkin myös tilan puute puoltaa 3/4-linkkiä panhardilla.
Tätä juuri haeskelinkin eli vaatis varmaan hydrauliohjauksen ettei karkaa käsistä maantiellä. Ja sitähän ei taas sallita suunnistuksessa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty LJ:n tukivarret chemos O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 07.01.2011 21:33
Myyty G: TUKIVARRET FROM O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 07.08.2009 10:27
Vaihtoa Volvo 303 / asunto autoon / LINJA autoon? O/M/V Ajoneuvot 1 27.04.2008 18:48
LJ:n Tukivarret BJ 42:een? hoojii Tekniikka & Jutustelu 4 28.02.2008 11:27
O:#J70:n tukivarret Jörmelö O/M/V Muut 0 09.08.2003 20:30


Sivu luotu: 02:58 (GMT +2).