![]() |
Tukivarret kevyeen autoon
Mitä tukivarsi ratkaisuja suosittelisitte 410 suitsan alle kun siihen tulee mogin akselit. Auto siis tulossa suunnistus käyttöön ja painoa sille haaveillaan maksimissaan 1000kg liekö lopputulos sitten kovin lähellä. Renkaatkin kun vaikuttaa tukivarsistoon niin tulossa on 42" pitbullia..
|
Epäilen ettei alle 1000kg:n painoon pääseminen ole helppoa mogin akseleilla ja 42" renkailla.
|
Samaa vähän arvellu mutta tavoitteita pitää olla XD ja turvallisuudesta ei aleta tinkimään eli kaaret tehään vimosen päälle! Pitää vain miettiä nyten että mikä tuenta nyt sitten olis se paras? meinaan joustaakos tuolla jotku jakarit tarpeeksi? ja mitkä jakarit olis sitten ne parhaat?
|
Ei mitään jakareita, kunnon 4-linkit tai vähintään 3-linkki+banhard.
Ja alle 1000kg ei ole edes teoriassa mahdollista mutta jos alle 1300kg niin sittenkin on ihmeitä saatu aikaan. Painopiste on ainakin alhaalla, kun pyörät + akselit painavat about 700kg |
Ot mutta paljonkos tuollaiset 42" jo painavat?
|
Jos teet autoa suht alusta alkaen, niin helppo tapa on oyotan tai Rangen tjsp. jakarivarret. Perushyvin toimivat, jos haluat varmasti hyvin pelittävän alustan niin 4- linkkialusta eteen & taakse ilman panhardeja (eli päällekäiset kolmiomalliset). Myös 3- linkki + panhard pelittää jos edessä meinaa tulla ahdasta tavaroiden sopimisen kanssa.
Halvimmalla varmaan pääsee noilla Toyotan tai rangen varsilla, 4- linkkiä varten putkimateriaali + varrenpäät maksaa äkkiä pitkälti toista tonnia (14-16kpl.varrenpäitä + n.7-9 metriä paksuseinäistä saumatonta putkea). Lainaus:
Ja tosiaankin, mitkä tahansa akselit jotka oikeasti kestää 42" renkaita niin painaa sen ~200+ kg kappaleelta, siihen renkaat lisäksi niin ollaan tosiaan tuolla 600-700kg huitteilla. Putkirunkoauto, vaikka sitten cromo- putkesta että tulee kevyempi niin menee äkkiä jo 150- 200kg materiaaleja (perus teräsputki ~2,5-3 kg metri), ja paljon enemmänkin. Kevyehkö moottori (jossa myös jotain voimaa :D ) + laatikko + jakis = 300-400kg. Kardaanit yhteensä 20-25kg, tukivarret painaa äkkiseltään sen ~10kg kappaleelta = tukivarsiratkaisusta riippuen 40-80kg. Siihen sitten kaikki muu hilpe ja äkkiä ollaankin jo tuolla 1300-1500kg kokonaispainossa. Helposti vaaka heilahtaa parin tonnin tietämille jos käyttää valmista aihiota mihin tekee kaaret yms.. edit: Nyt vasta huomasin että tulossa 410 Suitsan alle, eli ainakaan runko ja tekniikka ei paina paljoa :D Joka tapauksessa, jos aattele suitsain painoa niin ei oikein millään jää 1000kg:n paino. |
Joo ei mitään jakareita, vaikka ne helpot onkin asentaa. Mitkäs moggilaiset on alle menossa?
Tuossa jotain vastaavaa tekeillä: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=450288 Jotain tuon tyylistä itsellä suunnitteilla myös... |
413 avona,helmapalkit,itsetehdyt puskurit+vinssipeti,toyotan 8" akselit ja 31 mutikat painaa yhteensä 1020kg
Eli aika velho saat olla sen alle pääset ;) |
Lainaus:
http://pitbulltires.com/downloads/PBSPEC2.pdf |
Akselien ja renkaitten painon takia pitääkin olla kaaret vimosen päälle lailliset.
kolimilinkki eteen ja nelilinkki taakse. |
Okei, sovitaan ettei päästä tohon 1000kg mutta jos pysyis siellä 1400kg hujakoilla niin kyllä perhana olen tyytyväinen kun tuolla mun grandilla koittanu ajaa pehmeellä ni kellukkeet se tarttis 'xD juu painopiste toivoakseni menee nytten alas, varsinki kun auto tulee lähes makaamaan pohjaanlyöntikumien päällä, max 70mm sisäänjoustoa näin alkuun. Vai nelilinkki, selvähän se sitten on, mitkäs varrenpäät te sinne haluatte? Olen joskus käyttäny muunmuassa panhard tangoissa 18mm unipalleroita ja siellä kestäny (laadukkaat noin 40e kipale) mutta onko jotain muuta joka siellä toimis?
Tosiaan pelliperät eli 140cm leveet aksulat tulos alle, aika leveä tarkotus tehä silti jotta ei aleta paljon tuomaa vanteilla sisäänpäin. Kai se pitää tästä joku paskaraportti sitten vääntää projektipalstalle nimittäin paratiisioffissa ajetaan ykkös palkinto tänne pomarkkuun volvokoneisella suzukilla!!!!!!!!! XD |
Lainaus:
|
Olihan muuten komea tuo Piraten Suitsaprojekti, oikeaa meininkiä rakentamisessa! :)
Lainaus:
Tuollaisella ristikkäisillä/ päällekkäisillä nelilinkeillä (ne on siis pitkittäin, ja "kolmiomallissa" edestä- taakse/ takaa-eteen) saa suunniteltua juuri sellaisen alustan kuin haluaa. Eli akselin liikkeet joustoissa on hyvinkin tarkkaan hallittavissa. Jos vain auton keulalla on tilaa tuollaiselle niin pitäisi toimia yhtä hyvin kuin monissa autoissa oleva suorat 4-linkit + panhard. Tuolla kolmiomallisella ilman panhardia tosin akseli ei ohjaudu joustoliikkeen mukana (riippuen toki miten se on suunniteltu), kun taas panhard työntää/ vetää akselia aina sivuun joustoliikkeessä. Yleensä edessä on pakko olla suorilla varsilla oleva 3- linkki tai 4-linkki + panhard koska ei siellä ole muulle tilaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Meinaan jos tuommoinen Spider http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=spider about 1300kg volvon akseleilla ja volkkarin koneella ilman vinssejä yms yms, niin pitää olla kyl hyvää ja kevyttä terästä käytössä, että pääsee 1400kg painoon. |
Offtopic mut menkööt
Lainaus:
http://www.pirate4x4.com/forum/showt...0#post11637080 |
Lainaus:
MashBox painaa n.1650kg ja ei siihen kauheesti ylimääräistä rautaa oo laitettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72620 Ja tuolta voi kattella jotain sen syntyhistoriasta: http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=jeeproject |
Joo kahtotaan mihin se paino menee, koitamme teidät tietysti yllättää xD Mutta tosiaan, mitä päitä suosittelette tukivarsiin?
|
1 Liiteet
kevyet ja käyttökelpoiset , jos miettii oikeasti helppoa toimivaa ratkaisua itserakentajalle.
ja se hinta? neljä tukivartta ja polyuretaani puslat 900e kaikkineen. Uudet ja on katsastettavissa / hyväksytty katuliikenteeseen, tässä projektissa se ei ole kiinnostavaa, mutta joillekin se on... |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 02:43 (GMT +2). |