![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ensimmäiset kastelut olen tehnyt puutarhaletkulla suihkuttamalla, siis silloin kun valu ei vielä kestä kävellä. Jos massasta lähtee yhtään väriä veteen, niin silloin vielä ei saa kastella. ja viileä (siis huoneen lämpötila ja veden haihtuminen sitoo lämpöä) hidastaa betonin kovettumista, ja kuulemma sitä lujempi, mitä hitaammin kovettuu. Ensimmäinen 24h erittäin tärkeitä, seuraavat pari päivää tärkeitä, ja viikon parin päästä "valmis", toki tuo kovettuminen jatkuu vuosikymmeniä? Jos sulla normaalia lattiamassaa, siis sitä mitä käytetään mm. omakotitaloissa, niin kannattas harkita vakavasti betonin pinnan kemiallista karkaisua ns. vesilasilla. (ainakin mitä itse rakennuksilla liikkunut, niin tuo betoni kuluu silmissä ja ei kestä pistekuormaa-> vaikka vedät siihen epoksin pintaan, niin kun tippuu työkalu tms. niin lattiabetoni menee murusiksi epoksipinnan alta, ja siihen tulee kolo) Ja pinnoitatpa millä tahansa, niin hio pinnassa oleva betoniliima pois lähiaikoina. (muutaman kuukauden kuluttua moninkertainen työ, kun pinta kovettuu kunnolla) |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Miten toi karkasu siis tehdään?
Koska toi betoniliima pitäs hioa pois ja miten? Liippari puhu hiomisesta ja lakan eli primerin laitosta ja sitten epoksimaali mutta oli aika huimat hinnat.. Enkä sitten muistanu kysyä milloin ja miten hionta olis paras tehdä.. Kaippa toi oli ihan normi lattiamassaa K30:
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 30.12.2011 22:14 |
#28
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=4x4lucifer74;834482]Miten toi karkasu siis tehdään?
Koska toi betoniliima pitäs hioa pois ja miten? Liippari puhu hiomisesta ja lakan eli primerin laitosta ja sitten epoksimaali mutta oli aika huimat hinnat.. Enkä sitten muistanu kysyä milloin ja miten hionta olis paras tehdä.. Jos liipparisi puhu yleisellä tasolla lakasta praimerina, niin suhtaudu varovasti! nimittäin jos tuo lakataan jollain ohennetulla parketti/venelakalla, niin voi olla että siinä ei pysy mikään oikea aine (kokeileppa esim voiveitsellä, mitä lakka kestää, huonekaluissa tai lattiassa ![]() Jos annat muovien olla pari viikkoa, ja sitten kun otat muovit pois, niin anna kuivahtaa pinnasta siten, että alkaa näyttää normaalin betonin väriseltä. (Älä kytke lattialämmitystä vielä olleenkaan, kun poistat muovit niin pistä lämmittimellä noin 15c, ja jos ulkona on pakkasta yli 10 astetta niin vähempikin riittää, jos tuntuu että ei ala kuivumaan, niin sitten lattiaan lämpöä VAROVASTI, siis pistät lämmöt päälle ja 15 min päästä pois, termostaatti ei toimi oikein, siis 15 min päällä, tunti pois ensimmäinen 24h, toisena päivänä 30min päällä/tunti pois maksimissaan) Millä meinasit hioa tuon betoniliiman pois? timantilla,kivellä vai paperilla? Jos hiot paperilla, ja pinta on kosteahko, niin paperi menee tukkoon heti, samaten kivi, timantti kestää vissiin pikkasen enemmän kosteutta? ei kokemusta. Mutta jos sulla on tuommonen autopakkeleille tarkoitettu epäkeskohiomakone, niin kokeile että lähteekö 60 paperilla hiottaessa tukkeentumaan? Niin, oliko sulla 12cm valu? sieltä tulee kosteutta uskomattomia määriä, tuo hiominen onnistuu varmaan viikon/parin muovin poiston jälkeen? Minun lattiat aloitettiin hiomalla semmoisella halkaisijaltaan 450mm olevalla hiekkapaperilla, mitä pyöritetään sähköllä, ja ohjataan kahvasta vääntämällä/nostamalla-laskemalla ![]() Toki tuolla paperilla ei saatu kuin pikkasen pölyä, mutta kun tehtiin "hiomalaikka" muutamasta RAHINA-käsihiomakivestä ja filmivaneerista, niin alkoi tapahtumaan! (valu oli n.5v vanha ![]() Noita rahina-kiviä tais mennä vajaa 10 kpl. Itse tein karkaisun tuolla: http://www.tikkurila.fi/ammattilaise...uat.1475.shtml Itsellä meni tuo 25kg säkki melkein kokonaan vajaan 100m2, mutta mulla oli varsinkin tallin lattia tosi kuiva. Testasin tuota fluatointiainetta 10v vanhaan pihalaattaan (lienee? vastaavaa? betonia kuin sinun lattia), ja kun epäkeskohiomakoneella hioin laatasta kivet näkösälle, käsittelin vähän ohjeiden suuntaan 2 kertaan, ja sitten viikon parin päästä kokeilin poravasaralla (mallia LIDL) 10 mm terällä reikää; niin pintaan ei meinannut upota, siis oli hidasta verrattuna käsittelemättömään puoleen, ero oli huomattava, olisko ollut ensimmäiseen 10mm meni 1,5-2? kertainen aika, ja tuo uppoamisnopeus kasvoi huomattavasti 10-15 mm jälkeen, kun porattiin karkaistulta puolelta Toinen testi: pistin maahan vierekkäin karkaistun ja normi laatan, ja koputtelin niitä vuoronperään rautakangilla noin 80 asteen kulmassa, siis siten että kun löin, niin kanki luisti noin 3-5 cm laatan pintaa: vesipesun jälkeen karkaistu laatta oli paljon matalammilla urilla kuin käsittelemätön. Mulla tosin jo lähtiissä lattiamassa tilattu suusanallisesti : pitää saada harrastetalliin sellainen lattia että ei murene/kulu vaikka pikkasen kipeää saisikin... -> ja vastaus tuli: kun tulee pumppuautolla niin kevyt 16mm (siis tehty hiekkaan, missä suurin osa alle 12mm, mutta osa max 16mm kalliomursketta) Ja sementtiä lisää x kg/tonni (siis tuo kevyt 16 ansiosta sementtiä olis voinut vähentää, mutta nyt lisättiin muistaakseni vajaa 2? kertaiseksi?????) ja joku muukin hienosäätö juttu oli noiden kiviainesten kanssa, en vaan muista mikä. Teki lisää loppulaskuun noin 20 prosenttia, jollakin konstilla olis vielä saanut lisää lujuutta, mutta hinta olis noin tuplaantunut, ja ihmetteli että mitä minä siellä tallissa teen? Ja tallin lattia "maalattiin" solmasterin ep-10, ensimmäinen kerros vahvasti ohennettuna, ja toistakin pikkasen lanrattiin ![]() toki kerrosvahvuus on niin pieni, että näkee mitkä kivet ovat punaisia ja mustia, epoksia meni 6kg?/6L paketti 50m2 Ja jos satut olemaan täälläpäin liikenteessä, niin voidaanhan sitä valua meisselillä kaivaa....... ja myös muutama kuva löytys, mutta en ole vielä opetellut liittämään topiikkiin Ja nämä minun mielipiteitä, saa kommentoida, P.S Ylläm. tallin seinät on maalattu solmasterin 300? (olikohan uretaanipohjainen asfaltti/lattiamaali) suosittelen korkeahkosta hinnasta huolimatta! |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä ne on sulle oikean lattia massan myyneet ja siinä on vielä muutettu vesi/sementti suhdetta lisäämällä EP :tä 0,9 %
Älä hattäile kyllä se siitä kovenee ![]() (ps. mastertoppi pintaan on heti valmis lattia(vaatii hyvän liipparin että mastertoppia on oikein ja oikeassa paikkaa ja oikea määrä)
__________________
veli-matti Viimeksi muokannut veli-matti : 31.12.2011 00:33 |
#30
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ihan aikuisten oikeasti!, sillä tämänkin topiikin lukijat tekee tee-se-itse- periaatteella niitä talleja; ja tuo lattia lienee kaikkein "kohdatuin" ja vaikeimmin päivitettävä juttu Itse tulkitsin tuon K30 olevan "sitä peruskuraa", ja olisin ollut jopa valmis epäilemään sen lujuutta kantavissa rakenteissa, missä voimia on pikkasenkaan enempää ![]() No, eipä tämä olis ensimmäinen kerta kun mulla (minulla) mehut ja kiisselit menee sekasin ![]() Kerran yhden alan ammattilaisen kanssa pikkasen laskesteltiin kahvikupin ääressä, siis kun 100cm2 poikkipinnalla oleva Betoni laatta kestää aikapaljon puristusta, mutta vetoa ei kovinkaan paljon, montako kiloa? Kestää muuten sopivan maasturin painon, ja sika paljon varusteita, ja muutama kaveri? ![]() Siis nythän oli tarkoitus "saattohoitaa?" tuota aloittajan tallin lattiaa! Ja tuo Mastertop-päätös pitää tehdä ennen lattian valamista? siis jos lippari on liipannut ilman mastertoppia, niin mastertoppia ei tule? Tahtoisin oikeasti tietää, mitä tuo lähetyslistan betoni- osio tarkoittaa. |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Siis eikö mastertoppi levitetä liippauksen jälkeen kun valu kestää just kävellä?
eli noin 45-60min niin mulle ainakin tehtiin. Sanoin vaan ammattilaiselle että pitäs kestää jotain ja olis kiva jos ei niin helvetisti pölisis. 400e makso lisää, se veti semmosella epäkeskokoneella jossa noin 60cm halkasijalla oleva joku pyörivä lautanen. On kestäny nyt pari vuotta kaiken, paitsi nelipilarinosturin toisen ajoluiskan. Sekin omaa tyhmyyttä, kun en ajoissa huomannu että siinä on pyörät vähän vituillaan ja raahas luiskaa vahvike soirosta lattiaan. Meni sitten pinta rikki ennen kun huomasin korjata. |
#32
|
||||
|
||||
![]()
Liippari ei ollut tehnyt master top -pintaa eikä Porin väriässistä löytynyt myyjän mukaan tarpeeksi tavaraa kun on kuulemma niin "uusi" juttu tälläpäin ettei noita ole "taviksien" talleihin tehty..
Määräkin ihmetytti, myyjän mukaan olisi mennyt 10 säkkiä tavaraa ja pumi-kuski veikkas et 4 olis mennyt oikeesti.. Ei täällä perämettässä olla ajantasalla edes lattiapinnoitteissa! 20v perässä muutenkin.. Kumma juttu, lepsämässä olevan kimppatallin lattiaan master toppi vetästiin jo 2004.. Eli kokeilen tota karkasua, josko sillä sais pintaa kovetettua. Annan betonin rauhassa kovettua parisen viikkoa, eipä tässä kohtia kannata hosua, muutakin tekemistä piisaa.. Tosiaankin koitin googlella hakea noita betonimassan merkintöjä mutten vielä ole "suomentanut" niitä.. Pyysin sellasta massaa, joka harrastetallissa kestää nosturin alla.
__________________
Broken Back Team #1 |
#33
|
||||
|
||||
![]()
toi k 30 1 tossa meinaa massan lujuutta 28 vrk ikäisenä (on aina lujempaa kun on oltava varmuuttaja se kovenee tosta eteenpäin kokoajan) ja s3 on notkeus, xc3 on rasitusluokka 12 on kiven koko, noin paksulla lattialla saadaan hyvä lujuus ja tolla notkistimella pudotetaan vettä vähemmäksi ja parannetaan työstettävyyttä ja ettei nousis vesi pintaan hierretäessä . vetolujuutta ei betonilla ole juuri öllenkaan(6-10 %betronin lujuudesta) se saavutetaan oikealla raudoituksella ja sen tietää yleensä suunnitelia tai vastaava mestari (jos on) ja luulisi betoniaseman tietävän kuka tekee paikkakunnalla mastertoppi lattiaa tai neuvoa kelle soittaa
![]()
__________________
veli-matti |
#34
|
||||
|
||||
![]()
Edelliseen vielä lisäyksenä, että se K30 tarkoittaa tosiaan betonin puristuslujuutta, joka tuossa tapauksessa on 30 MPa, normin mukaisessa puristuskokeessa. Siinä puristetaan tietyn kokoista kuutiota tai lieriötä niin kovaa, kunnes se murtuu. Ja 30 MPa = 30 MN/m2 = 30 000 000 N/m2 joka on siis likimäärin 3 000 000 kg/m2.
|
#35
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
puristuslujuus 3 000 000kg/m2 -> niin 100cm2 on 3000 000/100= 30 000 kg ja jos vetolujuus on 6-10% niin sillä poikkipinnaltaan 100cm2 betonitangolla nostaa maasturin! (teoriassa) |
#36
|
|||
|
|||
![]()
K30 on tosiaankin se "peruslujuus", eli normaalit rakenteet on yleisimmin mitoitettu K30 betonille. Normaalisti betonirakenteiden kokonaisvarmuuskerroin on lähellä kolmea, eli oikeasti ei ole juurikaan jännitettävää.
|
#37
|
||||
|
||||
![]()
Kohta viikon päivät ollut valu kuivumassa 11-12 asteen lämmössä ja nyt kun katselin noitten palkkien reunoja niin ne perskuleet on molemmat ainakin puoli senttiä koholla!
Toisen palkin pitkin jäädä kaatojen takia hiukan näkyviin mutta on liki sentin koholla ja toinen oli liipatessa taatusti samalla tasolla valun kanssa.. Onko toi sittenkin kuivunut liian nopeasti vai onko toi kutistumienen normaalia?
__________________
Broken Back Team #1 |
#38
|
||||
|
||||
![]()
Betoni kutistuu aina kovettuessaan,siitä johtuu myös betonin halkeaminen. Sun tilanteessa lattiamassa on todennäkoisesti on ollut liian notkeaa. Silloin kutistumista tapahtuu lisää.
|
#39
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se kutistuu kovettuessaan, ei sille mitään mahda. Juotosbetoni on sellaista, että se vähän turpoaa tai ainakin pysyy samassa tilavuudessa kovettumisen aikana. Betonimassaan tekemisen aikana sekoitettavilla lisäaineilla saadaan se ilmiö aikaiseksi.
__________________
Jukka |
#40
|
||||
|
||||
![]()
Mikäs olis tehokkain tapa saada toi betoniliima pois?
Suolahappopeittaus? Ei oikeen innosta toi hiominen, mutta en löytäny tikkurilan sivuilta tosta suolahappo hommelista tietoa, lähinnä se kiinnostaa koska tuon käsittelyn voi tehdä.. Kuunvaihteessa aattelin tehdä karkasun, mutta onko liian aikaisin?
__________________
Broken Back Team #1 |
#41
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis mahd. lattialämmitys pois, parin päivää odotellaan ja sitten tuo testi. betoniliima lähtee helpoitten hiomalla, mutta esim aiv-hapolla noita on poistettu. sitä en tiedä, aiheuttaako ongelmia tuolle karkaisulle. |
#42
|
||||
|
||||
![]()
Oiskohan jollain tuon vesikierron laittaneista kuvaa miten laittoivat ?
Mulle ehdotteli paikasta josta letkun ostin, että tekis kahdessa osassa sen verkoston(25 neliötä) Yhden menemään 2 seinän matkalle seinänvierustaa ja takaisin ja toinen riviputkiasennusta lattian kesken ja kahdenseinän välin. En käsittänyt oikein miksi ei voi esim koko tallia vetää yhdellä piirillä riviputkiasennuksena... |
#43
|
||||
|
||||
![]()
varmuus ? säädettävyys ?
jos joku puoti on sulle myyny tuohon tarkoitukseen oikeasti letkun, en paljon painoarvoa antais työohjeille sieltä ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#44
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Halleissa vedetään yleensä isoilla pytkilla et saadaan vedettyä pidemmästi piiriä. En ole putkimies mut rakennus hommissa kyllä. Niin yleensä normi putkella piirit jää noin 80m. Suunnittelijasta kiinni. Useammalla piirillä voidaan esim. laittaa seinän viereen toinen piiri tiuhemmalle. Ja tarkoitus jos vaikka jätät tallin kylmäks niin seinän vierestä jäätyy putket, niin sinne voi laittaa vähä kiertoa niin saa jätettyä lähemmäs nollaa. Vesikiertosella et voi jättää pakkaselle jos et laita glykolia. Toinen tarkoitus on kun seinän lähellä tarvitaan enemmän lämpöä niin tiuhaan putket vaik olis yks piiri. |
#45
|
||||
|
||||
![]()
lämmintä lattia tilaa tulee yhteensä siis 25neliötä ja 20mm putki on.
Eli n80m putkea menee lattiaan. Laitan varmaan 2 osaan niin pystyy laittaa termostaatilla säätää reunan ja kesken lämpöä sitten.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Autotallin ovi | Tolu | Chit-Chat | 14 | 01.09.2011 20:17 |
Myydään Autotallin Hylly | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 2 | 08.09.2010 18:46 |
Autotallin ovi | Killer-Wo | Chit-Chat | 5 | 21.01.2009 17:32 |
Myydään tai Lahj kasa epoksimaaleja tallin lattiaan | pee | O/M/V Muut | 4 | 02.07.2008 18:19 |
Autotallin lattiaan pinnoite? | samisami2 | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 17.07.2007 23:27 |