Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.01.2012, 12:42
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
kuulu tuohon motonettiläiseenki kapula. tosin siinä ei oo kovin pitkät johdot mutta ite heitin kuikkaa sillä ohjaimella ja laitoin vaihdekeppiin vipukatkasijan jolla käytetään auraa.
Mulla kanssa moponetin vinssi auraa nostamassa...piti vaan laittaa "pylpyrän" (väkipyörän) kanssa, että jaksaa pysyä ylhäällä... eli, olisko ideoita, miten sen saa kytkettyä helposti=halvalla sen ohjauksen, eli että saisi ohjattua sitä jollain pikku-kytkimillä..?

Siis jatkoin niitä alkuperäisiä "paksuja" piuhoja, jotka tulee siihen kapulaan, ja kun auraan, vedän sen johdon kiepille sivupeiliin, ja sitten ikkunasta se kapula roikkumaan sisään... ei mikään maailman kätevin tapa..

Eli siis siihen tarvii vissiin jonkunlaisen releen, että voisi sisään vetää ohuella kaapelilla ohjauksen, ja siihen joku vipukatkaisija...ilmeisesti semmoinen 3-asentoinen (1-0-1) palautuva?, tai oisko parempi kaksi pientä painettavaa, niinkuin esim. traktoreissa etukuormaajan ohjaimessa.?

Mutta siis minkälaisen releen tuohon tarvii? kyseessä siis motonetin pikkuvinssi, joten virrat ei älyttömiä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.01.2012, 13:01
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select Näytä viesti
eli, olisko ideoita, miten sen saa kytkettyä helposti=halvalla sen ohjauksen, eli että saisi ohjattua sitä jollain pikku-kytkimillä..?

Siis jatkoin niitä alkuperäisiä "paksuja" piuhoja, jotka tulee siihen kapulaan, ja kun auraan, vedän sen johdon kiepille sivupeiliin, ja sitten ikkunasta se kapula roikkumaan sisään... ei mikään maailman kätevin tapa..

Eli siis siihen tarvii vissiin jonkunlaisen releen, että voisi sisään vetää ohuella kaapelilla ohjauksen, ja siihen joku vipukatkaisija...ilmeisesti semmoinen 3-asentoinen (1-0-1) palautuva?, tai oisko parempi kaksi pientä painettavaa, niinkuin esim. traktoreissa etukuormaajan ohjaimessa.?

Mutta siis minkälaisen releen tuohon tarvii? kyseessä siis motonetin pikkuvinssi, joten virrat ei älyttömiä.
mulla on 1-0-1 palautuva vipukytkin. konetilassa on 2kpl vaihtavia releitä jotka on kytketty moottorille niin että kumpikin syöttää maata releiden ollessa lepotilassa. sitten kun vipukytkimestä käännetään jompaan kumpaan suuntaan niin se vuorollaan vaihtaa jomman kumman releen vetäneeksi jolloin se antaa toisella releellä virtaa ja toisella maata. virran suunta muuttuu ja moottori pyörii eripäin. voin piirtää tästä oikeen kaavion tässä kun ehdin. mutta tuo on aika helposti järkeilty itsekkin. helppo systeemi ja toimii
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.01.2012, 15:02
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Mulla oli viime talvena tuo awd vinssi ja toimi ihan ok:
http://www.ikh.fi/ATV_VINSSI_12V_KAHVAKYTKIMELLA
Tuossahan tulee mukana solenoidi, käyttökytkin ja kaapelit.
Hinta oli muistaakseni jossain 130€ paikkeilla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2012, 22:27
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
mulla on 1-0-1 palautuva vipukytkin. konetilassa on 2kpl vaihtavia releitä jotka on kytketty moottorille niin että kumpikin syöttää maata releiden ollessa lepotilassa. sitten kun vipukytkimestä käännetään jompaan kumpaan suuntaan niin se vuorollaan vaihtaa jomman kumman releen vetäneeksi jolloin se antaa toisella releellä virtaa ja toisella maata. virran suunta muuttuu ja moottori pyörii eripäin. voin piirtää tästä oikeen kaavion tässä kun ehdin. mutta tuo on aika helposti järkeilty itsekkin. helppo systeemi ja toimii
Jos viitsit "vääntää rautalangasta"..., kun ymmärrys riittää lisävalojen releen kytkemiseen, eli ymmärrän sen, että kun sinne releeseen tiettyyn napaan antaa heräte virtaa niin se kytkee ne toiset navat... muuten en yleensäkkään juuri mistään muusta juuri mitään ymmärräkkään...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2012, 01:05
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select Näytä viesti
Jos viitsit "vääntää rautalangasta"..., kun ymmärrys riittää lisävalojen releen kytkemiseen, eli ymmärrän sen, että kun sinne releeseen tiettyyn napaan antaa heräte virtaa niin se kytkee ne toiset navat... muuten en yleensäkkään juuri mistään muusta juuri mitään ymmärräkkään...
tämmösen kytkennän tein omaan motonettivinssiin. eli palautuva 1-0-1 vipukytkin ja kaksi vaihtavaa relettä. akulta releille ja releeltä moottorille kannattaa olla paksua johtoa että vinssi pyörii reippaasti. niin joo ja noi releet on mulla ainaki ihan normaaleja releitä joissa kesto on 30amppeeria. eivät oo ainakaa vielä osottaneet mieltään.


Viimeksi muokannut Villeri : 07.01.2012 01:07
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.01.2012, 10:01
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

Sanokaapa ku viisaampia oletta riittääkö esim pajeron tehostajanpumpussa tuotto/paine liikuttamaan paria pientä sylinteriä. Siis yhtä kerrallaan tietenkin. sais käännön ja noston esim näin. Esim tällainen sylinteri jos olis http://kailatec.fi/kauppa/t/Hydrauli...20.-150-GE/400
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2012, 23:26
kersantti:n Avatar
kersantti kersantti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.04.11
Sijainti: janakkala,suomi
Viestit: 46
Perusasetus

riittää


kyllä pitäisi riittää. muutaman eri tehostajan paineita kun ollaan kokeilu mielessä koeponnistettu niin paineet on n.85 - 120 baaria ollu.Tuotto noissa oli se mikä suurimpia eroja teki.emme mitanneet mitenkään tieteellisesti mutta silmällä jo näki että joku pumppas reippaammin kuin toinen.mutta jos tuollaista johonkin suunnittelee niin oletan ainakin ettei sillä tuotolla ole kauheaa merkitystä? paine ainakin olisi ihan sopiva.

kaikki perustuu siis omiin empiirisiin kokeisiin,eli voin olla väärässäkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.01.2012, 23:53
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja La tuskaa Näytä viesti
Sanokaapa ku viisaampia oletta riittääkö esim pajeron tehostajanpumpussa tuotto/paine liikuttamaan paria pientä sylinteriä. Siis yhtä kerrallaan tietenkin. sais käännön ja noston esim näin. Esim tällainen sylinteri jos olis http://kailatec.fi/kauppa/t/Hydrauli...20.-150-GE/400
Ainaskin uuskoppasessa LJ:ssä riittä, kunhan suurentaa öljytilavuutta. Toimii kääntö ja nostokin samaanaikaan.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.01.2012, 00:11
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Pajeron pumppu ei ole sitten kaikkein tehokkain omassa luokassaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.01.2012, 22:26
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti Näytä viesti
täälläkin mutta maassa vasta viitisen senttiä..

vituiks meni tuo säätö pöytä pitäis olla suht suorassa sillon ku aura on alhaalla. testi lenkki ni aura taittu heti koska otto kulma oli iha vituillaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
tämmösen kytkennän tein omaan motonettivinssiin. eli palautuva 1-0-1 vipukytkin ja kaksi vaihtavaa relettä. akulta releille ja releeltä moottorille kannattaa olla paksua johtoa että vinssi pyörii reippaasti. niin joo ja noi releet on mulla ainaki ihan normaaleja releitä joissa kesto on 30amppeeria. eivät oo ainakaa vielä osottaneet mieltään.

Elikkäs väsäsin ko. systeemin vinssin ohjaukseen, MUTTA voisko joku viisas kertoa, miksi ne releet ei toimi..., siis aluksi toimi noin 5minuuttia, jonka jälkeen rupesi takkuamaan. Ei siis "naksahda" siihen toiseen asentoon. Purin niistä ne suojat pois, ja venytin sitä jousta(siis "löysensin"), jotta helpommin vetäisi sen kärjen päälle. Mutta ei ollut siitäkään oikein apua..., eli välillä toimii, ja välillä ei, ja sitten välillä jättää ns.päälle, eli kun löysensin sitä jousta, niin ei enää palauttanutkaan..!!

Siis onko noissa releissä miten paljon laatu-eroja merkkien välillä? ja mistä löytäisi laadukkaampia, vai pitääkö sinne laittaa joku solenoidi?

Nämä ko. releet ostin paikalliselta huoltikselta 4,20 € kpl.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.01.2012, 22:29
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Super_Select Näytä viesti
Elikkäs väsäsin ko. systeemin vinssin ohjaukseen, MUTTA voisko joku viisas kertoa, miksi ne releet ei toimi..., siis aluksi toimi noin 5minuuttia, jonka jälkeen rupesi takkuamaan. Ei siis "naksahda" siihen toiseen asentoon. Purin niistä ne suojat pois, ja venytin sitä jousta(siis "löysensin"), jotta helpommin vetäisi sen kärjen päälle. Mutta ei ollut siitäkään oikein apua..., eli välillä toimii, ja välillä ei, ja sitten välillä jättää ns.päälle, eli kun löysensin sitä jousta, niin ei enää palauttanutkaan..!!

Siis onko noissa releissä miten paljon laatu-eroja merkkien välillä? ja mistä löytäisi laadukkaampia, vai pitääkö sinne laittaa joku solenoidi?

Nämä ko. releet ostin paikalliselta huoltikselta 4,20 € kpl.
oisko luultavasti liian pienelle teholle määritettyjä releitä. omat on 12v / 30a releitä ja ovat kestäny hyvin eikä auran ohjauksessa ole mitään ongelmaa ollu.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.01.2012, 22:43
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
oisko luultavasti liian pienelle teholle määritettyjä releitä. omat on 12v / 30a releitä ja ovat kestäny hyvin eikä auran ohjauksessa ole mitään ongelmaa ollu.
No juuri semmoiset teksitit : 12v 30a lukee noissakin...ja laitoin väliin sulkkeen 20a, joka näytti kestävän, joten pitäisi noiitten reletteinkin kestää sama virta ?!?!? ja kaikki liitokset tarkistin miljoonaziljoona kertaa. Olisko vaan sattunut jotain paskoja nuo releet...???

Pikkusen on hidasta tuo auraus, kun melkein joka kerta kun piti auraa laskea, tai nostaa, niin käsin piti käydä konehuoneessa sitä releen kieltä painamassa..., että ihan kätevä systeemi!!

Sen ekan 5min. kun toimi, niin oli helppoa.



Ja siihen ottokulma/ suksiin liittyen piirrustus omastani :


Viimeksi muokannut Super_Select : 14.01.2012 22:49
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
aura, diy, maasturi, puskulevy


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia Kiina ym, Mönkijöistä HiluMiks Chit-Chat 30 20.09.2014 22:44
Myydään kylpyhuoneeseen altaita ym. kuvia osatauno O/M/V Muut 9 25.08.2011 12:23
Kokemuksia palalukoista Aussie ym.. Nalle Tekniikka & Jutustelu 3 01.11.2009 10:55
kuinka profiiliin kuvia ym? T.T.T Chit-Chat 10 29.05.2006 15:52
Truckworld, tekniikkaa, kuvia ym... HEKULIINI Linkit 4 02.08.2004 17:31


Sivu luotu: 22:43 (GMT +2).