Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.12.2011, 21:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 Näytä viesti
Valussa oli vaaleita kohtia mutta kastelin ensin kevyesti ja sitten reilummin kun tuntui imevän itseensä.

Muovin laitoin kastelun jälkeen iltapäivällä ja nyt illalla kun katsoin, ei muovin alla paljoa kosteutta näkynyt..

Normaali lattiamassa luki lapuissa, voi olla että kuivui liian nopeasti yöllä. Ei arvannut vielä puoliltaöin lähteä muoveja laittamaan, massa oli notkeaa ja liippari manasi, kun piti vartoa liki kolme tuntia valun jälkeen ennenkuin pääsi liippaamaan.

Puhaltimilla oli tallin lämpötila 23 astetta ja käyntiovi hiukan raollaan jottei kosteus tiivisty kattoon ja pisaroita tipu liipattuun pintaan..

Ans kattoo kuin käy, jätin liipparin ohjeitten mukaan pikku puhaltimen puoliteholla lämmittämään/kierrättämään ilmaa.
Tuo kastelu ja muovittaminen ok, vettä ei kuulemma voi liikaa olla. itse olen yrittänyt pittää lattian mahdollisimman märkänä ja kylmänä, ja nimenomaan ensimmäiset 2-3 vrk, muovit olen laittanut alta vuorokauden kuluttua liippauksesta, ja olempa kastellut vielä muovien laiton jälkeenkin, siis käyttänyt muovia syrjässä.
ensimmäiset kastelut olen tehnyt puutarhaletkulla suihkuttamalla, siis silloin kun valu ei vielä kestä kävellä. Jos massasta lähtee yhtään väriä veteen, niin silloin vielä ei saa kastella.
ja viileä (siis huoneen lämpötila ja veden haihtuminen sitoo lämpöä) hidastaa betonin kovettumista, ja kuulemma sitä lujempi, mitä hitaammin kovettuu.
Ensimmäinen 24h erittäin tärkeitä, seuraavat pari päivää tärkeitä, ja viikon parin päästä "valmis", toki tuo kovettuminen jatkuu vuosikymmeniä?

Jos sulla normaalia lattiamassaa, siis sitä mitä käytetään mm. omakotitaloissa, niin kannattas harkita vakavasti betonin pinnan kemiallista karkaisua ns. vesilasilla. (ainakin mitä itse rakennuksilla liikkunut, niin tuo betoni kuluu silmissä ja ei kestä pistekuormaa-> vaikka vedät siihen epoksin pintaan, niin kun tippuu työkalu tms. niin lattiabetoni menee murusiksi epoksipinnan alta, ja siihen tulee kolo)

Ja pinnoitatpa millä tahansa, niin hio pinnassa oleva betoniliima pois lähiaikoina. (muutaman kuukauden kuluttua moninkertainen työ, kun pinta kovettuu kunnolla)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.12.2011, 22:08
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Miten toi karkasu siis tehdään?

Koska toi betoniliima pitäs hioa pois ja miten?

Liippari puhu hiomisesta ja lakan eli primerin laitosta ja sitten epoksimaali mutta oli aika huimat hinnat.. Enkä sitten muistanu kysyä milloin ja miten hionta olis paras tehdä..

Kaippa toi oli ihan normi lattiamassaa K30:
__________________
Broken Back Team #1

Viimeksi muokannut SamiN : 30.12.2011 22:14
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.12.2011, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

[QUOTE=4x4lucifer74;834482]Miten toi karkasu siis tehdään?

Koska toi betoniliima pitäs hioa pois ja miten?

Liippari puhu hiomisesta ja lakan eli primerin laitosta ja sitten epoksimaali mutta oli aika huimat hinnat.. Enkä sitten muistanu kysyä milloin ja miten hionta olis paras tehdä..

Jos liipparisi puhu yleisellä tasolla lakasta praimerina, niin suhtaudu varovasti! nimittäin jos tuo lakataan jollain ohennetulla parketti/venelakalla, niin voi olla että siinä ei pysy mikään oikea aine (kokeileppa esim voiveitsellä, mitä lakka kestää, huonekaluissa tai lattiassa)

Jos annat muovien olla pari viikkoa, ja sitten kun otat muovit pois, niin anna kuivahtaa pinnasta siten, että alkaa näyttää normaalin betonin väriseltä.
(Älä kytke lattialämmitystä vielä olleenkaan, kun poistat muovit niin pistä lämmittimellä noin 15c, ja jos ulkona on pakkasta yli 10 astetta niin vähempikin riittää, jos tuntuu että ei ala kuivumaan, niin sitten lattiaan lämpöä VAROVASTI, siis pistät lämmöt päälle ja 15 min päästä pois, termostaatti ei toimi oikein, siis 15 min päällä, tunti pois ensimmäinen 24h, toisena päivänä 30min päällä/tunti pois maksimissaan)
Millä meinasit hioa tuon betoniliiman pois? timantilla,kivellä vai paperilla?
Jos hiot paperilla, ja pinta on kosteahko, niin paperi menee tukkoon heti, samaten kivi, timantti kestää vissiin pikkasen enemmän kosteutta? ei kokemusta. Mutta jos sulla on tuommonen autopakkeleille tarkoitettu epäkeskohiomakone, niin kokeile että lähteekö 60 paperilla hiottaessa tukkeentumaan?
Niin, oliko sulla 12cm valu? sieltä tulee kosteutta uskomattomia määriä, tuo hiominen onnistuu varmaan viikon/parin muovin poiston jälkeen?
Minun lattiat aloitettiin hiomalla semmoisella halkaisijaltaan 450mm olevalla hiekkapaperilla, mitä pyöritetään sähköllä, ja ohjataan kahvasta vääntämällä/nostamalla-laskemalla
Toki tuolla paperilla ei saatu kuin pikkasen pölyä, mutta kun tehtiin "hiomalaikka" muutamasta RAHINA-käsihiomakivestä ja filmivaneerista, niin alkoi tapahtumaan! (valu oli n.5v vanha)
Noita rahina-kiviä tais mennä vajaa 10 kpl.

Itse tein karkaisun tuolla:

http://www.tikkurila.fi/ammattilaise...uat.1475.shtml

Itsellä meni tuo 25kg säkki melkein kokonaan vajaan 100m2, mutta mulla oli varsinkin tallin lattia tosi kuiva.

Testasin tuota fluatointiainetta 10v vanhaan pihalaattaan (lienee? vastaavaa? betonia kuin sinun lattia), ja kun epäkeskohiomakoneella hioin laatasta kivet näkösälle, käsittelin vähän ohjeiden suuntaan 2 kertaan, ja
sitten viikon parin päästä kokeilin poravasaralla (mallia LIDL) 10 mm terällä reikää; niin pintaan ei meinannut upota, siis oli hidasta verrattuna käsittelemättömään puoleen, ero oli huomattava, olisko ollut ensimmäiseen 10mm meni 1,5-2? kertainen aika, ja tuo uppoamisnopeus kasvoi huomattavasti 10-15 mm jälkeen, kun porattiin karkaistulta puolelta
Toinen testi: pistin maahan vierekkäin karkaistun ja normi laatan, ja koputtelin niitä vuoronperään rautakangilla noin 80 asteen kulmassa, siis siten että kun löin, niin kanki luisti noin 3-5 cm laatan pintaa: vesipesun jälkeen karkaistu laatta oli paljon matalammilla urilla kuin käsittelemätön.

Mulla tosin jo lähtiissä lattiamassa tilattu suusanallisesti : pitää saada harrastetalliin sellainen lattia että ei murene/kulu vaikka pikkasen kipeää saisikin... -> ja vastaus tuli: kun tulee pumppuautolla niin kevyt 16mm (siis tehty hiekkaan, missä suurin osa alle 12mm, mutta osa max 16mm kalliomursketta)
Ja sementtiä lisää x kg/tonni (siis tuo kevyt 16 ansiosta sementtiä olis voinut vähentää, mutta nyt lisättiin muistaakseni vajaa 2? kertaiseksi?????)
ja joku muukin hienosäätö juttu oli noiden kiviainesten kanssa, en vaan muista mikä.
Teki lisää loppulaskuun noin 20 prosenttia, jollakin konstilla olis vielä saanut lisää lujuutta, mutta hinta olis noin tuplaantunut, ja ihmetteli että mitä minä siellä tallissa teen?

Ja tallin lattia "maalattiin" solmasterin ep-10, ensimmäinen kerros vahvasti ohennettuna, ja toistakin pikkasen lanrattiin
toki kerrosvahvuus on niin pieni, että näkee mitkä kivet ovat punaisia ja mustia, epoksia meni 6kg?/6L paketti 50m2

Ja jos satut olemaan täälläpäin liikenteessä, niin voidaanhan sitä valua meisselillä kaivaa....... ja myös muutama kuva löytys, mutta en ole vielä opetellut liittämään topiikkiin

Ja nämä minun mielipiteitä, saa kommentoida,

P.S Ylläm. tallin seinät on maalattu solmasterin 300? (olikohan uretaanipohjainen asfaltti/lattiamaali) suosittelen korkeahkosta hinnasta huolimatta!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.12.2011, 00:18
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

Kyllä ne on sulle oikean lattia massan myyneet ja siinä on vielä muutettu vesi/sementti suhdetta lisäämällä EP :tä 0,9 %
Älä hattäile kyllä se siitä kovenee seuraavat 50-100 vuotta
(ps. mastertoppi pintaan on heti valmis lattia(vaatii hyvän liipparin että mastertoppia on oikein ja oikeassa paikkaa ja oikea määrä)
__________________
veli-matti

Viimeksi muokannut veli-matti : 31.12.2011 00:33
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.12.2011, 01:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veli-matti Näytä viesti
Kyllä ne on sulle oikean lattia massan myyneet ja siinä on vielä muutettu vesi/sementti suhdetta lisäämällä EP :tä 0,9 %
Älä hattäile kyllä se siitä kovenee seuraavat 50-100 vuotta
(ps. mastertoppi pintaan on heti valmis lattia(vaatii hyvän liipparin että mastertoppia on oikein ja oikeassa paikkaa ja oikea määrä)
Kerro hyvä mies, mitä nuo merkinnät tarkoittaa tuossa lähetteessä kohdassa betoni!

Ihan aikuisten oikeasti!, sillä tämänkin topiikin lukijat tekee tee-se-itse- periaatteella niitä talleja; ja tuo lattia lienee kaikkein "kohdatuin" ja vaikeimmin päivitettävä juttu

Itse tulkitsin tuon K30 olevan "sitä peruskuraa", ja olisin ollut jopa valmis epäilemään sen lujuutta kantavissa rakenteissa, missä voimia on pikkasenkaan enempää

No, eipä tämä olis ensimmäinen kerta kun mulla (minulla) mehut ja kiisselit menee sekasin Taustaa...

Kerran yhden alan ammattilaisen kanssa pikkasen laskesteltiin kahvikupin ääressä, siis kun 100cm2 poikkipinnalla oleva Betoni laatta kestää aikapaljon puristusta, mutta vetoa ei kovinkaan paljon, montako kiloa?

Kestää muuten sopivan maasturin painon, ja sika paljon varusteita, ja muutama kaveri?

Siis nythän oli tarkoitus "saattohoitaa?" tuota aloittajan tallin lattiaa!
Ja tuo Mastertop-päätös pitää tehdä ennen lattian valamista? siis jos lippari on liipannut ilman mastertoppia, niin mastertoppia ei tule?

Tahtoisin oikeasti tietää, mitä tuo lähetyslistan betoni- osio tarkoittaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.12.2011, 08:21
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Siis eikö mastertoppi levitetä liippauksen jälkeen kun valu kestää just kävellä?
eli noin 45-60min niin mulle ainakin tehtiin.
Sanoin vaan ammattilaiselle että pitäs kestää jotain ja olis kiva jos ei niin helvetisti pölisis.
400e makso lisää, se veti semmosella epäkeskokoneella jossa noin 60cm halkasijalla oleva joku pyörivä lautanen.

On kestäny nyt pari vuotta kaiken, paitsi nelipilarinosturin toisen ajoluiskan.
Sekin omaa tyhmyyttä, kun en ajoissa huomannu että siinä on pyörät vähän vituillaan ja raahas luiskaa vahvike soirosta lattiaan. Meni sitten pinta rikki ennen kun huomasin korjata.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.12.2011, 11:02
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Liippari ei ollut tehnyt master top -pintaa eikä Porin väriässistä löytynyt myyjän mukaan tarpeeksi tavaraa kun on kuulemma niin "uusi" juttu tälläpäin ettei noita ole "taviksien" talleihin tehty..

Määräkin ihmetytti, myyjän mukaan olisi mennyt 10 säkkiä tavaraa ja pumi-kuski veikkas et 4 olis mennyt oikeesti..

Ei täällä perämettässä olla ajantasalla edes lattiapinnoitteissa! 20v perässä muutenkin..

Kumma juttu, lepsämässä olevan kimppatallin lattiaan master toppi vetästiin jo 2004..

Eli kokeilen tota karkasua, josko sillä sais pintaa kovetettua.

Annan betonin rauhassa kovettua parisen viikkoa, eipä tässä kohtia kannata hosua, muutakin tekemistä piisaa..

Tosiaankin koitin googlella hakea noita betonimassan merkintöjä mutten vielä ole "suomentanut" niitä.. Pyysin sellasta massaa, joka harrastetallissa kestää nosturin alla.
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.01.2012, 11:00
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 104
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itse tulkitsin tuon K30 olevan "sitä peruskuraa", ja olisin ollut jopa valmis epäilemään sen lujuutta kantavissa rakenteissa, missä voimia on pikkasenkaan enempää
K30 on tosiaankin se "peruslujuus", eli normaalit rakenteet on yleisimmin mitoitettu K30 betonille. Normaalisti betonirakenteiden kokonaisvarmuuskerroin on lähellä kolmea, eli oikeasti ei ole juurikaan jännitettävää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.01.2012, 22:54
SamiN:n Avatar
SamiN SamiN ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.12.03
Sijainti: Järvimaa, Finland.
Viestit: 2.688
Perusasetus

Kohta viikon päivät ollut valu kuivumassa 11-12 asteen lämmössä ja nyt kun katselin noitten palkkien reunoja niin ne perskuleet on molemmat ainakin puoli senttiä koholla!

Toisen palkin pitkin jäädä kaatojen takia hiukan näkyviin mutta on liki sentin koholla ja toinen oli liipatessa taatusti samalla tasolla valun kanssa..

Onko toi sittenkin kuivunut liian nopeasti vai onko toi kutistumienen normaalia?
__________________
Broken Back Team #1
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Autotallin ovi Tolu Chit-Chat 14 01.09.2011 20:17
Myydään Autotallin Hylly Rekisteröimätön O/M/V Muut 2 08.09.2010 18:46
Autotallin ovi Killer-Wo Chit-Chat 5 21.01.2009 17:32
Myydään tai Lahj kasa epoksimaaleja tallin lattiaan pee O/M/V Muut 4 02.07.2008 18:19
Autotallin lattiaan pinnoite? samisami2 Tekniikka & Jutustelu 25 17.07.2007 23:27


Sivu luotu: 20:30 (GMT +2).