Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo
Fillarin ja prätkän vaijerinkuoria saa metritavarana ja eiköhän jotain asiaansopivaa vaijeriakin saa tarpeeks pitkänä.
Ehdottaisin tämmöstä elvyttämistä, jossa purat ne kuoressa kiinniolevat päädyt ja vaihdat sekä kuoren että vaijerin uudenuutukaisiin.
Ite tykkään noista kalvottomista vaijereista ja kuorista koska niihin voi kasatessa panna sitten ohuen mutta kattavan kerroksen suosikkivassua. Fillaripuolella on yhtäsuntoista pinnotetta tarjolla ja ne toimiikin uutena tosi hyvin, mutta kura kuluttaa ja sitten harmittaa kun eihän sitä vassua sinne enää saa. Vassu taas rikkoo noita pinnotteita joten paljas raaka perinnekama kunniaansa.
Ainiin, kuorta ostaessa pidä huolta, että se on tarkotettu jarrulle tai kytkimelle. Vaihteita tai kaasua tai muuta tämmöstä kohdistamaan tarkotetut vaijerinkuoret on tehty eri tavoin eikä ne kestä voiman välittämistä vaan präiskähtää halki mukavasti just sillon kun Olis Kova Tarve(TM). (fillaristin tapauksessa koittaessa jarruttaa ettei jäis rekan alle)
Mulla ei ole käryäkään mitenkä paksua kamaa tossa on käytössä, mutta ehkä näistä vois olla toivottavasti apua.
|
Eipä taida löytyä metritavarana k.o tarpeeseen, sillä tuo lukon vaijeri on veto/työntö tyyppinen, siis voima kulkee myös työntämällä.
ja puhdista/voitele ne perämurikassa olevat nivelet, auttaa jäykkyyteen
Seuraavista vois saada suurella työllä: Traktorin etukuormaajan vaijerista, veneen kaapeliohjauksen vaijerista, (veneen vaihdevaijeri liian köykänen)
ja jonkin etuvetoauton vaihdevaijerista, yleensä liian lyhyitä.
ja noissa vaijereissa 100e on pikkurahaa....
Tarkista vielä kerran, mistä se alkuperäinen vaijeri rikki, jos vaan pelkästään kuorenpäässä oleva prässäys antautunut, niin vois yrittää patentoida esim letkulemmareista sellaisen kiinniveto/puristusjutun.