Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj 61 etulukko ei lähde pois päältä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91641)

Karhu85 08.12.2011 20:55

hj 61 etulukko ei lähde pois päältä
 
joo elikkä etulukon valo palaa vaikka lukon vipu on alhaalla. kun ajaa neliveto päällä ja kun painaa kaasua niin auto vetää toiseen reunaan rajusti. en ole vielä ehtinyt asiaan perehtyä ja ajattelin kysellä jos jollaki olis tietoa mistä alkaa vikaa etsiä.

BJ-40/76 08.12.2011 22:07

Jos vetää kaasulla toiseen laitaan niin toinen napalukko on auki ja toinen kiinni.
(tai vetari poikki tms.) Missä asennossa napalukot on?

Liikkuuko perän kyljessä oleva vipu? siis kun lukko avataan, niin onko ulkona, ja kiinni asennossa sisällä?

Jos vipu liikkuu, niin vika perän sisässä, (lukkoakselin lukituspultti poikki, vetoakseli vääntynyt, haarukka jumissa tms)
Ja jos vipu ei liiku, niin vika vaijerissa/vivuissa

Tutkippa vähän, ja kysy lisää

Karhu85 08.12.2011 22:19

joo napalukot on lukossa ja en usko että vetari ois poikki. lukon vipu ei liiku se on alhaalla. perän kyljessä oleva vipu ei liiku

toyota4x4 08.12.2011 22:25

onkos vivustot herkistelty ja rasvattu murikasta.

Karhu85 08.12.2011 22:36

eipä ole rasvailtu tai muutenkaa herkistelty kun on pelanna ennen hyvin mutta nyt tuli vähä ongelmia.

BJ-40/76 09.12.2011 01:31

vivustoissa ainakin ongelmia, ota ja pura sieltä etuperän päältä/takaa ne vivut irti, ja puhdista kunnolla (kun kaikki ok, niin liikkuu "yhdellä"sormella)

Mutta sulla on ongelmaa etuakselissakin, joten kokeillaanko?

auto käynnissä, ja jakis nopealla takavedolle, ja kojelaudasta 4wd pois päältä:

Käännäppä ne napalukot auki, ja pyöriikö etukardaani käsin pyörittämällä?

siis a) napalukot auki
b) kuskin puolen lukko kiinni
c) vänkärin puolen lukko kiinni

ja taas kysymään

Karhu85 09.12.2011 10:15

kuskin puolen rengas pyörii kun kartaanista pöyrittää napalukot on lukko asennossa molemmilta puolen.
pyörii kartaani käsillä napalukot auki
voitko soittaa niin kerron missä tilanteessa ne ongelmat tuli nii osaisit paremmin sanoa. kari o5o3294o77

JES 09.12.2011 10:43

Pelkääjän puolella ei napalukko kytkeydy/vetari poikki tai ehkä murros paskana mut sen sit jo kuuliskin ajaessa

Karhu85 09.12.2011 11:00

ei se kyllä mitää ylimääräistä ääntä pidä tai voisko olla että toinen napalukko ei lähde pois päältä

JES 09.12.2011 12:30

Jos et saa pelkääjän puolen rengasta pyörimään kardaanista pyörittämällä mut kuskin puoleisen saat niin veto ei mene perille asti. Pelkääjän puolella joko napalukko juuttunut auki asentoon tai vetari poikki tai sit se murros. Voi olla myös napalukon vetoholkista tai murroksen päästä spoorit paskana.

Rotta-Racing 09.12.2011 20:47

mulla kävi takalukon kans sama homma, mut mulla oli akseli kääntyny :D :D sen kyl huomaa, joten tuskin se se on :D onnea etsintään.

Mika_T 09.12.2011 21:36

Oisko kellään kuvaa tuosta lukkohaarukan pultista?

Lähinnä kiinnostaa millainen kanta siinä on. Omaan hj:hin värkkäsin tavallisen pultin sinne kun oli joku edellinen seppä hukannut koko pultin.
Ja nyt ei se lukon merkkivalo syty kun se pultin kanta ei ilmeisesti yllä siihen anturin nokkaan.

BJ-40/76 09.12.2011 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karhu85 (Viesti 827343)
kuskin puolen rengas pyörii kun kartaanista pöyrittää napalukot on lukko asennossa molemmilta puolen.
pyörii kartaani käsillä napalukot auki
voitko soittaa niin kerron missä tilanteessa ne ongelmat tuli nii osaisit paremmin sanoa. kari o5o3294o77

Meni pikkasen myöhään, en viitti soittaa enää.

Niin kuin tuossa jo kerrottiinkin, niin nyt voima ei liiku tasauspyörästön ja vänkärin eturenkaan välillä.

Jos otat ja purat napalukon kannen pois (6 kpl 10mm kannalla olevia pultteja),
ja sitten kone käynnissä nopealle takavedolle (siis että etukardaania voi pyörittää käsin.)

siinä napalukon keskellä näkyy vetoakselin pää, ja siinä on normaali M8 kierre,
ruuvaa siihen normaali 13mm kannalla oleva pultti, jossa on vaikkapa M10 muttereita niin paljon että kierre ei pohjaa.

kuskin puolen napalukko kiinni.

sitten pyörität tästä pultista vetoniveltä ja -akselia ja kuuntelet mistä kuuluu ylimääräistä ääntä ratti suorassa/linkussa. kääntyyhän molempiin suuntiin akselissa oleviin rajoitintappeihin asti?

jos ei kuulu mitään ääntä (pientä litinää lukuunottamatta) ja pyörii tasaisesti,
niin silloin todennäköisesti vetoakseli poikki nivelen juuresta/vetonivelen akseli irti vetomaljasta.

jos vetonivelen pää on irti vetomaljasta niin vetoaselinpäästä vedettäessä akseli yleensä alkaa jumimaan pyöritettäessä.

jos kuuluu pieniä ralahduksia ja tuntuu pientä jumimista niin silloin vetonivelen ja akselin välinen poori paskana/ nivelen keskitähti rikki.

Teoriassa napalukkokin voi jumittua/vammautua siten että ei mene kiinni, mutta silloin tuo 13mm kannalla oleva pultti ei ala pyörittämään vetaria, kun kuskin puoli kamii vastaan.

Jos tuo vetonivel on rikki, niin ohjaus voi jumia ihan missä tilanteessa vaan, varo ettei tule enemmän romua/ruumiita

Ja olisko vammautunut hinatessa jotain pakilla, hirveesti happea ja vänkärin etunen pitävällä pinnalla? tai kuitenkin tilanteessa, että etuselle mennyt luvattoman paljon voimaa....

p.s soittele huomenna, olen liikenteessä 8.30 alkaen nolla neljä sataa
341 ja kahdeksan kolme 7

BJ-40/76 09.12.2011 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 827542)
Oisko kellään kuvaa tuosta lukkohaarukan pultista?

Lähinnä kiinnostaa millainen kanta siinä on. Omaan hj:hin värkkäsin tavallisen pultin sinne kun oli joku edellinen seppä hukannut koko pultin.
Ja nyt ei se lukon merkkivalo syty kun se pultin kanta ei ilmeisesti yllä siihen anturin nokkaan.

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...XW_4101.6.html näkyy jonkinnäköinen kuva

ja muistaakseni se on erikoisempi pultti, olikohan että kierre on 6 millinen, ja
tuossa haarukassa oleva reikä isompi -> normaali pultti ei välttämättä vie haarukkaa perille.

sitäkään en muista, menikö tuo haarukka väärin päin, sillä muistaakseni tuo merkkivalon kytkin ei koske pulttiin, vaan haarukkaan?

Noita pultteja on katkeillut, ja silloin suuri riski, että menee myös lukkoholkki ja lukon pääty.

oletko kysynyt toyotalta, paljonko alkuperäinen maksaa? itse ostin laturin alemman kiinnityspultin hdj-80:iin ja makso reilu 2 e!, tuolle pultille arvaisin vajaa 5e

Karhu85 10.12.2011 01:14

mää soitan huomenna

Mika_T 10.12.2011 12:11

Eipä ole tullut kysyttyä tuota pulttia mistään.
Eihän tuo varmaan kallis ole.
Edessä samanlainen? Sekään ei toimi.


Kesällä yks ilta innostuin avaamaan tuon lukkovipu systeemin kun ei toiminut. Ei ollu koko pulttia olemassakaan niin väänsin normaalin m6 pultin sinne. Nyt pelaa ihan hyvin pl. se merkkivalo.

Karhu85 11.12.2011 00:38

auto on nyt muuten kunnossa etulukko pelaa ja neliveto pelaa mutta miksi vaijeri on lyhentynyt viime reissun jälkeen kun ei passaa paikalleen.
lukko liikkuu käsin ihan kevyesti....

otettiin vaijeri irti peränpäältä olevasta korvakosta niin sai lukon pois päältä, mutta kun sen laittaa takaisin niin lukko menee päälle, ihan niinkuin olisi kahvan ja lukon väliltä joku korvakko tai muu vastaava vääntynyt!!!??
mutta ku ollaan kaikki paikat kierretty taskulampun kanssa läpi ja kaikki näyttää olevan ooringissa!
kahvan vivustot on porkattu läpi JA tietenkin meidän tuurilla tuloksetta!
oisko kellään mitään ehdotusta että mitä tuon röhömyn kan tehään?:eek:

Mika_T 11.12.2011 00:47

Vaijerin kuori sinkunut?

Silloin itse vaijeri ei tahdo yltää.

Karhu85 11.12.2011 01:13

juu pitää hommata uus vaijeri ja kokeilla.:cool:

Karhu85 11.12.2011 23:34

missä nuita vaijereita muuten myydää ei ainakaa motonetin nettisivuilta löytyny

BJ-40/76 12.12.2011 02:51

Missä kantimissa ne kahvan- alapuolella olevat säätöruuvit on? sieltä voi säätää muutamia millejä!

Oliko se teidän vara-osa nivel OK?

Bj Andy 12.12.2011 10:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karhu85 (Viesti 828326)
missä nuita vaijereita muuten myydää ei ainakaa motonetin nettisivuilta löytyny

Oletettavasti menee marmoritiskikeikaksi...

Karhu85 12.12.2011 20:00

joo oli varanivel hyvä, auto on muuten kunnossa mutta tuo vaijeri on jotenki rikki ja kysyin uutta vaijeria toyotalta sanovat että osa valmistus on lopetettu

temmi_hoo 12.12.2011 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karhu85 (Viesti 828591)
joo oli varanivel hyvä, auto on muuten kunnossa mutta tuo vaijeri on jotenki rikki ja kysyin uutta vaijeria toyotalta sanovat että osa valmistus on lopetettu

Fillarin ja prätkän vaijerinkuoria saa metritavarana ja eiköhän jotain asiaansopivaa vaijeriakin saa tarpeeks pitkänä.

Ehdottaisin tämmöstä elvyttämistä, jossa purat ne kuoressa kiinniolevat päädyt ja vaihdat sekä kuoren että vaijerin uudenuutukaisiin.

Ite tykkään noista kalvottomista vaijereista ja kuorista koska niihin voi kasatessa panna sitten ohuen mutta kattavan kerroksen suosikkivassua. Fillaripuolella on yhtäsuntoista pinnotetta tarjolla ja ne toimiikin uutena tosi hyvin, mutta kura kuluttaa ja sitten harmittaa kun eihän sitä vassua sinne enää saa. Vassu taas rikkoo noita pinnotteita joten paljas raaka perinnekama kunniaansa.

Ainiin, kuorta ostaessa pidä huolta, että se on tarkotettu jarrulle tai kytkimelle. Vaihteita tai kaasua tai muuta tämmöstä kohdistamaan tarkotetut vaijerinkuoret on tehty eri tavoin eikä ne kestä voiman välittämistä vaan präiskähtää halki mukavasti just sillon kun Olis Kova Tarve(TM). (fillaristin tapauksessa koittaessa jarruttaa ettei jäis rekan alle)

Mulla ei ole käryäkään mitenkä paksua kamaa tossa on käytössä, mutta ehkä näistä vois olla toivottavasti apua.

BJ-40/76 12.12.2011 22:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 828615)
Fillarin ja prätkän vaijerinkuoria saa metritavarana ja eiköhän jotain asiaansopivaa vaijeriakin saa tarpeeks pitkänä.

Ehdottaisin tämmöstä elvyttämistä, jossa purat ne kuoressa kiinniolevat päädyt ja vaihdat sekä kuoren että vaijerin uudenuutukaisiin.

Ite tykkään noista kalvottomista vaijereista ja kuorista koska niihin voi kasatessa panna sitten ohuen mutta kattavan kerroksen suosikkivassua. Fillaripuolella on yhtäsuntoista pinnotetta tarjolla ja ne toimiikin uutena tosi hyvin, mutta kura kuluttaa ja sitten harmittaa kun eihän sitä vassua sinne enää saa. Vassu taas rikkoo noita pinnotteita joten paljas raaka perinnekama kunniaansa.

Ainiin, kuorta ostaessa pidä huolta, että se on tarkotettu jarrulle tai kytkimelle. Vaihteita tai kaasua tai muuta tämmöstä kohdistamaan tarkotetut vaijerinkuoret on tehty eri tavoin eikä ne kestä voiman välittämistä vaan präiskähtää halki mukavasti just sillon kun Olis Kova Tarve(TM). (fillaristin tapauksessa koittaessa jarruttaa ettei jäis rekan alle)

Mulla ei ole käryäkään mitenkä paksua kamaa tossa on käytössä, mutta ehkä näistä vois olla toivottavasti apua.

Eipä taida löytyä metritavarana k.o tarpeeseen, sillä tuo lukon vaijeri on veto/työntö tyyppinen, siis voima kulkee myös työntämällä.

ja puhdista/voitele ne perämurikassa olevat nivelet, auttaa jäykkyyteen

Seuraavista vois saada suurella työllä: Traktorin etukuormaajan vaijerista, veneen kaapeliohjauksen vaijerista, (veneen vaihdevaijeri liian köykänen)
ja jonkin etuvetoauton vaihdevaijerista, yleensä liian lyhyitä.

ja noissa vaijereissa 100e on pikkurahaa....

Tarkista vielä kerran, mistä se alkuperäinen vaijeri rikki, jos vaan pelkästään kuorenpäässä oleva prässäys antautunut, niin vois yrittää patentoida esim letkulemmareista sellaisen kiinniveto/puristusjutun.


Sivu luotu: 04:45 (GMT +2).