Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.12.2011, 00:15
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Viime kesänä hommattiin pätkä Pajero, tai kaveri sen osti ja sitte vähän rakenneltiin. Auto oli viimeks 2003 ollu kilvissi, jotenka hommaa riitti mutta hinta oli ...Halapa . Alla on 33" vanhan kumet ja alustalle on tehty sauvojen kiristys ja pidemmät riiput taakse, koria ei oo korotettu. Jakiksen alle tehtiin panssarointi ja muutoin lähinnä huoltoa oli, eli hitsaamista ja herkistelyä. Nii ja tietenkin palkki helmat ja puskurit. Keulalle jokin kiinan vinssi, alunperin kyllä oli tilaukseen menny joku parempi, mutta eipä tullu! Takana varmaan joskus on jokin lukko ollut, mutta ei oikeen toimi. Retrokisassa oltiin vielä punakilvillä mutta Himalajaan saatiin leimaan, safariluokkaan tosin. Stanuissa ollaan ajeltu.

Suurimmat ongelmat on juuri toi lukottomuus ja huonot renkaat. Kaiken lisäksi ramppien virkaa on toimittaneet erilaiset lankut, jotka joko a) uppos merrasmäen suohon tai b) halkeilivat himalajassa. Nuo pari kisaa oli kokeilua että mitenkä homma toimii. Myönnetään ettei Pajeroa saa kovin paljoa korotettua ja lukkojen saamisen kans on ongelmaa, tais olla että ainoastaa bensa pajeroon saa jotain arb satsia. Vinssejä voi kyllä laittaa eteen ja taakse. Toisaalta B koneisen akseleita kyllä niihin taitaa löytyä. Hyviä puolia oli edullinen hankitahinta ja keveys. Jos se kulutus hirvittää nii tais olla 3-4l/h kisoissa diisselin menekki! Nii ja oikeesti pätkä pajella voi pärjätä, kysykää vaikka Vitikaiselta.

Siviiliautona mulla on XJ Cherokee. Sellasen jos hankkii nii kannattaa opetella ebayn ja paypalin käyttö, sekä vähän saksaa. Ruotsista saa XJ:tä edullisesti muuten ja verot, jos kilpiin meinaa on tollasella 91-95 4l Cherolla 500-1000e. Alkuperäset D35 taka-akselit on heikkoja, mutta isompia on saatavilla. Vakiona D35 akselissä yleensä kitkalukko, joka toimii huonosti. Erilaisa lukkoja on saatavilla Jeepin akseleihin pilvin pimein. Jakolaatikoksi se jossa ei ole FullTime 4WD....mikäs NP se nyt olikaan. Korotus sarjoja tosiaan löytyy. Ite laitoin pari v sitte Ranchon 3" satsin jossa myös tukivarret eteen mukana ja hintaa oli alle tonnin, saksasta. Nettiä kun vähä selailee niin löytyy myös ohjeita miten korotusta saa tehtyä ilman jousia ja uusia iskareita. Toi bensankulutus on tietysti murhe, jos sen niin haluaa ottaa, mutta kyseessä on 4l kutos kone kuitenkin ja se kyllä kohtalaisesti vekotinta liikuttaa. Nii jos bensakulutus ei haittaa ja tehoja haluaa, niin sitten strokeri kone, eli 4,2 koneen kampura ja porausta...saa 4.3-4.7 koneen.

Jos itellä olis riittävästi rahaa nii jostain 2 ovinen chero tai Comanche, eli lavaversio. Onhan tuolla myydään puolella tuo Jeeperin Comanche mutta hintaa taitaa olla vielä yli budjetin ja koneessa jotain... Mutta siinä on kyllä mallia mihin vois pyrkiä.

Nii ja en oikeen saanu selvää ku pikasesti lukasin ketjun, että tuleeko auto kilpiin ja paljonko se rakentelubudjetti on?

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.12.2011, 00:22
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Joo eli auton rakentelubudjettiin kuuluu ainoastaan mahd akselilukko/lukot ja HALPA vinssi jos ei sitäki teherä itte mahdollisimman paljo yrittääs ite saara aikaaseksi! nii ja tulis kilpii, eikös tuola orkkis ja stantartiluokas vaarita että auto on katsastettu?

Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa????
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.12.2011, 07:40
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Joo eli auton rakentelubudjettiin kuuluu ainoastaan mahd akselilukko/lukot ja HALPA vinssi jos ei sitäki teherä itte mahdollisimman paljo yrittääs ite saara aikaaseksi! nii ja tulis kilpii, eikös tuola orkkis ja stantartiluokas vaarita että auto on katsastettu?

Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa????
Mielestäni minibudjettiin kuuluu paremmat renkaat kuin alkuperäiset. Esim suska 31"F/power 520,-
Vinssi kuuluu myös minibudjettiin sillä ilman sitä on tasan riippakivenä. esim suska comeup DS-9,5 850,-
Hi-Lift takavinssiksi sun muuhun apujumppaan. 70,-
Yht: 1440,- + tonnin suska = 2440

Kannattaa lukea ne säännöt sekä UKK osio ajatuksella ja ajan kanssa ettei tule mitään yllätyksiä. Vaikka olisi menossa pelkästään yleisöä hauskuuttamaan niin kärryn tarvis olla speksien mukainen.

Respektistä en osaa sanoa oikein mitään varmaa,ehkäpä sitä saa jos ja kun rakentaa menevän kamppeen pienellä budjetilla.

Jotkut saattaa tykätä jos kisassa on pahalla ja kapealla siirtymäuralla vinssittömällä tölkillä jumissa eikä tosissaan kilpailijat pääse ohi,yleisöähän se naurattaa mutta siellä jonossa olijoita ei.

Viimeksi muokannut Murros : 09.12.2011 15:12 Perustelu: Täsmennystä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.12.2011, 14:20
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Kyllä noihin valitettavasti saa uppoomaan rahaa ja aikaa vaikka miten yrittäs budjetilla turata.
Sen takia täällä on yritetty neuvoa valmiin tai puolivalmiin kilpurin hankintaan, jokainen joka on itte rakentanut tietää että se on kallein tie.
Ei siis mitään lyttäystä/mollausta, vaan neuvoa oman kokemuksen kautta.
Sitten tosta erikoisesta vehkeestä, eiköhän niitä ole nähty joka kisassa
Eikä niille paljoa ole tullu naurettua, lähinnä ihasteltua: Ai tollasellakin pääsee

Kai kaiken voi tehdä itse, mutta jos töissä käy ja siitä palkan saa. Niin jotkut asiat on vaan helpompi ostaa oravannahkoilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.12.2011, 20:42
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

No joo, ihan sama minkä auton ostatte, tärkeintä on kuitenkin panostaa oikeisiin maastorenkaisiin.
Ja silloin budjettinne on jo tuplaantunut
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.12.2011, 21:32
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Edelleenki renkaat ja vinssit ei ole laskettu tuohon budjettiin.... budjettiraja on vain autolle...
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.12.2011, 21:46
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

No jos 2000e on raja autolle, renkaat siihen 1500 ja vinssi 500,(joku kiinalainen) sitten hitsaatte ja parsitte sitä romua 2kk+kaiken maailman pikkunippelit+500, kun 4000e sais jo valmiinkin
No ei sill' mitään rakentaminen on kivaa, lähenkin tästä takas talliin hitsaan TOYOTAA
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2011, 02:29
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Viime kesänä hommattiin pätkä Pajero, tai kaveri sen osti ja sitte vähän rakenneltiin. Auto oli viimeks 2003 ollu kilvissi, jotenka hommaa riitti mutta hinta oli ...Halapa . Alla on 33" vanhan kumet ja alustalle on tehty sauvojen kiristys ja pidemmät riiput taakse, koria ei oo korotettu. Jakiksen alle tehtiin panssarointi ja muutoin lähinnä huoltoa oli, eli hitsaamista ja herkistelyä. Nii ja tietenkin palkki helmat ja puskurit. Keulalle jokin kiinan vinssi, alunperin kyllä oli tilaukseen menny joku parempi, mutta eipä tullu! Takana varmaan joskus on jokin lukko ollut, mutta ei oikeen toimi. Retrokisassa oltiin vielä punakilvillä mutta Himalajaan saatiin leimaan, safariluokkaan tosin. Stanuissa ollaan ajeltu.

Suurimmat ongelmat on juuri toi lukottomuus ja huonot renkaat. Kaiken lisäksi ramppien virkaa on toimittaneet erilaiset lankut, jotka joko a) uppos merrasmäen suohon tai b) halkeilivat himalajassa. Nuo pari kisaa oli kokeilua että mitenkä homma toimii. Myönnetään ettei Pajeroa saa kovin paljoa korotettua ja lukkojen saamisen kans on ongelmaa, tais olla että ainoastaa bensa pajeroon saa jotain arb satsia. Vinssejä voi kyllä laittaa eteen ja taakse. Toisaalta B koneisen akseleita kyllä niihin taitaa löytyä. Hyviä puolia oli edullinen hankitahinta ja keveys. Jos se kulutus hirvittää nii tais olla 3-4l/h kisoissa diisselin menekki! Nii ja oikeesti pätkä pajella voi pärjätä, kysykää vaikka Vitikaiselta.
2.5TD/TDIC pätkäpajerossa on muistaakseni aina avoin perävälitys,mutta 2.3TD ja pitkissä on tuo höpöhöpö kitkalukko joka luistaa tarvittaessa. Välitys sarjojahan nuihin ei oikein tahdo saada mistää jakikseen,ja tuon ARB:n lukon saa vaan 9"perään joka löytyy esim V6 mallista,taaksehan voi aina näppäillä kemppilukon. Tuo etupäähän on ihan yhtä paska kuin kaikissa erillisjousitetuissa,ainut ero Hiluxiin että sauvat vaikuttaa alatukivarsiin,jolloinka yläpallon tiputtaminen ei auta mitään. Vähänkään kun omaa ajosilmää niin hyvin sillä pääsee,tullut todistettua monesti.

Lainaus:
Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa????
Varmasti,jos pääset sillä T3 tölkillä edes ojanyli niin irtoaa rispektiä Tuli vaan mieleen tämä heti kun puhuit tuostä tölkistä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2011, 06:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
2.5TD/TDIC pätkäpajerossa on muistaakseni aina avoin perävälitys,mutta 2.3TD ja pitkissä on tuo höpöhöpö kitkalukko joka luistaa tarvittaessa. Välitys sarjojahan nuihin ei oikein tahdo saada mistää jakikseen,ja tuon ARB:n lukon saa vaan 9"perään joka löytyy esim V6 mallista,taaksehan voi aina näppäillä kemppilukon. Tuo etupäähän on ihan yhtä paska kuin kaikissa erillisjousitetuissa,ainut ero Hiluxiin että sauvat vaikuttaa alatukivarsiin,jolloinka yläpallon tiputtaminen ei auta mitään. Vähänkään kun omaa ajosilmää niin hyvin sillä pääsee,tullut todistettua monesti.
Mulla on 1986 2.5 TD, ja siinä on kitkalukko takana. Lisäksi siinä lienee jotain vikaa, sillä mailaa annettaeessa se jopa pitää.

Pajerosta kun kirraa keulan ylös, niin keula menee vaikka mistä yli. Mutten sitten on taka-akselista kiinni kivillä ja kantojen nokassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 12:41 (GMT +2).