![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
"Suuntaa varten" tarkoittanee "eteen+taakse_eteen_0_taakse" eli kepissä on 4 asentoa malleissa joissa on PTO edessä ja takana.
406-ssa on toi em. PTO-suunnan valinta hytissä, mutta nopeudenvalintakeppi on laatikon kyljessä, ja maininta että nopeutta saa muuttaa vain kun moottori on seis. Viimeksi muokannut hiski : 29.11.2011 18:55 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
http://www.nettikone.com/mercedes-be...g-1000/1011332
Sopivanhintainen moggi |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Eihän oo kuvaa siitä nopeudenvalintavivusta?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tää on uudemmasta koneesta kun 406, sen kepin kuva on vaan paperilla eikä ole skanneria käsillä.
![]() Kyseessä siis tämän koneen hytti, U90 408 vm. 1994. ![]() Ja 2250 tarkoittanee akseliväliä. Tarkemman mallin näet tyyppikilvestä, se on 421.XXX jossa noi loppunumerot merkitsee eri malleja, sulla vois olla esimerkiksi .125 Veholla pitäis olla tiedot millä optioilla kone on tehtaalta lähtenyt. Mulla on 408-malliin tehtaan varaosaromppu, siihen kun lyö valmistenumeron niin ilmoittaa millä optioilla, minkänumeroisilla akseleilla, moottorilla ja vaihteistolla kone on tehty. Vanhemmista tiedot ilmeisesti mikrofilmillä. EDITTIÄ, kuvat 406-n manuaalista, keppi 2 on PTO-n käyttö- ja suunnan valintakeppi: ![]() Nopeuden valinta: ![]() Viimeksi muokannut hiski : 29.11.2011 20:26 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
mulla ei taas ole otille suunnanvaihtoo eli pyörii väärään suuntaan esim . klapikoneeseen mutta mulla on erillinen suunnan vaihtaja nokalle.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis pyörimissuuntaa ei voi vaihtaa. Anteeksi epäselvä ulosot... -anti. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
PTO-versioita noissa on useita ja kytkinvaihtoehtoja kaksi. Sitten on vielä turbiinimallit, jossa on turbaani ja mekaaninen kytkin peräkkäin.
406/416 on ollut yksikkökytkimellä ja kaksoiskytkimellä. Yksikkökytkin katkaisee vedon kytkinakselilta, eli siinä menee samalla sekä ajo- että pto-veto, kun kytkimen polkaisee auki. Pto on kytketty laatikossa ajopuolen rattaisiin. Jos on kaksoiskytkin, on ns. live pto, eli jatkuva veto pto:n kautta, vaikka ajokytkin painetaan auki. Pohjaan asti kytkintä painaessa loppuu sitten pto:n vetokin. Tällaisessa on pto kytketty vähän eri reittiä, koska kytkinakseli on kaksinkertainen. Kaksoiskytkin on muistaakseni vain uudemman laatikkomallin juttu, eli laatikon etuosassa on kertoja, minkä läpi pto:n pyörittävä akseli menee. Pto-tyyppejä on ollut ainakin kolmea erilaista: 540, 540/1000 valittava ja 3000 kierrosta minuutissa pyörivä. Tämä 3000 pyörivä taitaa olla aina hydraulipumppua varten ja laatikon pohjassa. Omassa 406:ssa on yksinkertaisin malli, vanha 2+4=6 laatikko ilman kertojaa, yksikkökytkimellä ja 540 pto:lla. Pto:n käyttövipu lähinnä kuskin penkkiä on kolmiasentoinen: etu / molemmat / taka. Pto:n veto kytkeytyy päälle tai pois nelivedon kahvan vasemmalla puolella olevalla vivulla. Niistä on tehty ainakin jo 60-luvulla tehtaalla kokoonpano/tarkastuskortti, jota ainakin ennen sai kopiona Vehon kautta. Kortissa on koko auton kokoonpano ja tarkastusmerkinnät, mitkä Horst ja Helmut ovat korttiin kynällä merkinneet. Omani on hyväksytty tehtaan lopputarkastuksessa 6.12.1966, tilaajana on ollut Veho Helsinki.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 30.11.2011 20:45 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla on siinä vain yksi keppi ulosotolle. Siitä tapahtuu edestä taaksepäin: etukardaani-molemmat-seis-takakardaani. Näkeekö jostain että millä varusteilla tietty malli on aikanaan lähteny tehtaalta? ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Millaisia Unimoggeja siviilissä ja kilpapuolella | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 28.08.2005 20:23 | |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |
M: Ohi aiheesta, mutta... | bj45lava | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2004 19:30 |
MM-finaalikuvia, aiheesta ja aiheen vierestä | Laskos | Jalkapallo | 0 | 01.07.2002 13:33 |