![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tai mieluummin keksi nykyisille jotain muuta käyttöä ja osta 2 uutta samankokoista.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joo, pienemmästä oon ilman muuta luopumassa, mutta kannattaako vaihtaa molemmat (ja minkä kokoisiin) vai pärjääkö jos ostaa vaan toisen 100 ah? Vai onko tässä taas väärä paikka säästää?
edit: Yölento jo tossa suositteleekin molemmille korvaajaa, pitäis varmaan lukea ihan sana kerrallaan... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Blazeri taitaa olla 12V systeemillä.
Toimii vaikka laitat eripari akut sinne kuten nytkin. Mutta hyvä akkujen olisi olla samanlaisia. Isohko V8 diiseli vaatii käynnistysvirtaa akuilta ihan erimalliin kuin henkilöauton diiselikone. Eli hommaa akuiksi sellaiset joissa on käynnistysvirta mahdollisimman suuri. Toki tuollainen lähes 1000A käynnistysvirtaa antava akku riittää yksistäänkin. Kahdella akulla voi tinkiä tuosta käynnistysvirrasta kun ne ovat rinnankytkettyinä. Eli esim kaksi 100Ah 750A akkua antaa käynnistysvirtaa jo 1500A jos johdot kestää. ![]() Kapasiteetilla (Ah) saat sitten sitkeyttä akkuihin. Eli ei kyykähdä heti jos joutuu joskus pidempään starttaamaan. (ilmaus tms) Esim 2x100Ah tai suuremmat mikäli mahtuu. Tai sitten yksi niin iso kuin saat mahtumaan. Viimeksi muokannut Mika_T : 11.11.2011 12:55 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
moi!
Niin kuin joku jo mainitsi! 2 akkua ja niin isot ku vain mahtuu! Samalla kattele että lataus ja latauksen piuhat ovat hommassa mukana! //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#5
|
||||
|
||||
![]()
6.2d valmistajan suositus on minimissään 2 kpl 600 ca akkuja, jos suomessa ja talvella ajattelee ajaa niin mielummin vähän enemmän, muuten käy kylläi startin elinkaari lyhyeksi.
amppeerituntien ei niin ole väliä, vaikka kahdella 50ah akulla pärjää jos vaan tota paukkua on riittävästi, ite käytin aina vähintään 70A 760ca akkuja kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei kerkiä ihan latautuakkaan aina. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä minkäkokonen akku on mitoiltaan suurin, joka blazeen mahtuu, mutta Vanissa ongelmana pienet alkuperäset akkukotelot. Aikoinaan takuuseen sain 2kpl RedToppeja ja niillä toimi hyvin. Sen verran tehoja oli että kerran -30 yön jälkeen, kun auto ei ollutkaan lämmityksessä ja jäykät kesäöljyt, niin onnistuin polttamaan hiilen johdot poikki ja sulattamaan yhen sivunavan. Nyt auto ollut telakalla kolmisen vuotta ja satunnaiset siirrot on onnistuneet yhdelläkin akulla.
Edit: Kolmisen vuotta varastossa ollut 2. akku siirtyi kesällä Jeepin keulalle, pyörittää yhä hyvin sielläkin. Tämä siis vain huomautuksena kun noita RedToppeja monet haukkuneet.. Periaatteessahan jos on kaksi akkua niin ah määrä ei ole 100+60, vaan se 60ah. Tuota CCA tehoa en enne ole tutkinutkaan, mutta pitää paikkansa että ainakin jos kaksi samanlaista akkua on niin teho tuplaantuu. If more CCA capacity is required, two (or more) identical 12-volt car batteries can be connected in parallel. Mutta Chevyn diisseli koneessa ratkaisee enempi se paljonko käynnistysvirtaa tulee kun montako tuntia 1A kuormitusta akku kestää. Niin ja jos ostat kaksi uutta akkua niin älä osta halpoja hlö auton akkua. Aikoinaan Vartat, vaikka ei olleet edes halvimpia, kesti vain talven. Toisaalta jos sun 100ah akku on laatupeli ja voimissaan, voi sillä pärjätä vielä ihan hyvin.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 16:39 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.
Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua. - ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny. Edit: Se tais olla akkumyyjä joka aikoinaan sano kun koteloita suunnittelin ettei jostain 50+100 yhdistelmästä saa 150ah. Tollasen kyllä löysin: http://www.pacificpowerbatteries.com...aq/dcfaq4.html ....If you connect two 12-volt batteries in parallel that are identical in type, age and capacity, you can potentially double the total capacity. If you connect two that are not the same type, you will either overcharge the smaller of the two, or you will undercharge the larger of the two. ... - Eli myös 12v rinnankytkennässä ongelmaa yli ja alilatauksen kanssa Tunnustan että väärässä olen ollut tuon Ah määrän suhteen, mutta jos siihen blazeen saa hyvin mahtumaan yhen ison akun nii sillä varmaa pärjää. Vanissa oli ongelmana se että en halunnu 2. akkua sinne ohjaamon alle. Yksi iso akku taas tavaratilaan olis vaatinu melkein kolmatta metriä johtoa. - Niin ja jos 6.2 lähtee heikosti käyntii nii kannattaa tarkistaa ettei joku oo menny laittaan siihen suoravetosta starttia. Olikohan 5.7:n startti jonka kuulemma saa paikalle tai sitten joku halpis malli..En sitäkää muista miten tarkkaan se oli.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 23:24 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ennen kaikki oli paremmin | Rolpatti | Chit-Chat | 2 | 30.09.2009 10:22 |
ennen/jälkeen | Punanenä | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 02.08.2007 15:48 |
MutaSpoorit, Ennen ja nyt !! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 8 | 06.01.2007 19:41 |
Lue ennen postausta | Pete | Chit-Chat | 5 | 22.12.2006 20:24 |
Paha olo jo ennen suoritusta? | tuska | Bees & Honey | 1 | 03.01.2003 15:25 |