Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2011, 10:40
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Tai mieluummin keksi nykyisille jotain muuta käyttöä ja osta 2 uutta samankokoista.

__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2011, 12:27
V-8:n Avatar
V-8 V-8 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 82
Perusasetus

Joo, pienemmästä oon ilman muuta luopumassa, mutta kannattaako vaihtaa molemmat (ja minkä kokoisiin) vai pärjääkö jos ostaa vaan toisen 100 ah? Vai onko tässä taas väärä paikka säästää?

edit: Yölento jo tossa suositteleekin molemmille korvaajaa, pitäis varmaan lukea ihan sana kerrallaan...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.11.2011, 12:52
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Blazeri taitaa olla 12V systeemillä.

Toimii vaikka laitat eripari akut sinne kuten nytkin. Mutta hyvä akkujen olisi olla samanlaisia.
Isohko V8 diiseli vaatii käynnistysvirtaa akuilta ihan erimalliin kuin henkilöauton diiselikone.

Eli hommaa akuiksi sellaiset joissa on käynnistysvirta mahdollisimman suuri. Toki tuollainen lähes 1000A käynnistysvirtaa antava akku riittää yksistäänkin. Kahdella akulla voi tinkiä tuosta käynnistysvirrasta kun ne ovat rinnankytkettyinä. Eli esim kaksi 100Ah 750A akkua antaa käynnistysvirtaa jo 1500A jos johdot kestää.
Kapasiteetilla (Ah) saat sitten sitkeyttä akkuihin. Eli ei kyykähdä heti jos joutuu joskus pidempään starttaamaan. (ilmaus tms) Esim 2x100Ah tai suuremmat mikäli mahtuu.

Tai sitten yksi niin iso kuin saat mahtumaan.

Viimeksi muokannut Mika_T : 11.11.2011 12:55
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.11.2011, 13:54
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

moi!

Niin kuin joku jo mainitsi! 2 akkua ja niin isot ku vain mahtuu! Samalla kattele että lataus ja latauksen piuhat ovat hommassa mukana!

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2011, 16:34
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

6.2d valmistajan suositus on minimissään 2 kpl 600 ca akkuja, jos suomessa ja talvella ajattelee ajaa niin mielummin vähän enemmän, muuten käy kylläi startin elinkaari lyhyeksi.

amppeerituntien ei niin ole väliä, vaikka kahdella 50ah akulla pärjää jos vaan tota paukkua on riittävästi, ite käytin aina vähintään 70A 760ca akkuja kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei kerkiä ihan latautuakkaan aina.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2011, 16:37
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

En tiedä minkäkokonen akku on mitoiltaan suurin, joka blazeen mahtuu, mutta Vanissa ongelmana pienet alkuperäset akkukotelot. Aikoinaan takuuseen sain 2kpl RedToppeja ja niillä toimi hyvin. Sen verran tehoja oli että kerran -30 yön jälkeen, kun auto ei ollutkaan lämmityksessä ja jäykät kesäöljyt, niin onnistuin polttamaan hiilen johdot poikki ja sulattamaan yhen sivunavan. Nyt auto ollut telakalla kolmisen vuotta ja satunnaiset siirrot on onnistuneet yhdelläkin akulla.
Edit: Kolmisen vuotta varastossa ollut 2. akku siirtyi kesällä Jeepin keulalle, pyörittää yhä hyvin sielläkin. Tämä siis vain huomautuksena kun noita RedToppeja monet haukkuneet..

Periaatteessahan jos on kaksi akkua niin ah määrä ei ole 100+60, vaan se 60ah. Tuota CCA tehoa en enne ole tutkinutkaan, mutta pitää paikkansa että ainakin jos kaksi samanlaista akkua on niin teho tuplaantuu.
If more CCA capacity is required, two (or more) identical 12-volt car batteries can be connected in parallel.

Mutta Chevyn diisseli koneessa ratkaisee enempi se paljonko käynnistysvirtaa tulee kun montako tuntia 1A kuormitusta akku kestää.

Niin ja jos ostat kaksi uutta akkua niin älä osta halpoja hlö auton akkua. Aikoinaan Vartat, vaikka ei olleet edes halvimpia, kesti vain talven. Toisaalta jos sun 100ah akku on laatupeli ja voimissaan, voi sillä pärjätä vielä ihan hyvin.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 16:39
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.11.2011, 19:28
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti

Periaatteessahan jos on kaksi akkua niin ah määrä ei ole 100+60, vaan se 60ah.
Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.11.2011, 20:52
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?
Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.

Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua.
- ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny.

Edit: Se tais olla akkumyyjä joka aikoinaan sano kun koteloita suunnittelin ettei jostain 50+100 yhdistelmästä saa 150ah.
Tollasen kyllä löysin: http://www.pacificpowerbatteries.com...aq/dcfaq4.html
....If you connect two 12-volt batteries in parallel that are identical in type, age and capacity, you can potentially double the total capacity. If you connect two that are not the same type, you will either overcharge the smaller of the two, or you will undercharge the larger of the two. ...
- Eli myös 12v rinnankytkennässä ongelmaa yli ja alilatauksen kanssa

Tunnustan että väärässä olen ollut tuon Ah määrän suhteen, mutta jos siihen blazeen saa hyvin mahtumaan yhen ison akun nii sillä varmaa pärjää. Vanissa oli ongelmana se että en halunnu 2. akkua sinne ohjaamon alle. Yksi iso akku taas tavaratilaan olis vaatinu melkein kolmatta metriä johtoa.
- Niin ja jos 6.2 lähtee heikosti käyntii nii kannattaa tarkistaa ettei joku oo menny laittaan siihen suoravetosta starttia. Olikohan 5.7:n startti jonka kuulemma saa paikalle tai sitten joku halpis malli..En sitäkää muista miten tarkkaan se oli.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 11.11.2011 23:24
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ennen kaikki oli paremmin Rolpatti Chit-Chat 2 30.09.2009 10:22
ennen/jälkeen Punanenä Tekniikka & Jutustelu 10 02.08.2007 15:48
MutaSpoorit, Ennen ja nyt !! SuurSyömäri Chit-Chat 8 06.01.2007 19:41
Lue ennen postausta Pete Chit-Chat 5 22.12.2006 20:24
Paha olo jo ennen suoritusta? tuska Bees & Honey 1 03.01.2003 15:25


Sivu luotu: 18:59 (GMT +2).