![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Luulenpa että ymmärsin,eli taidat kysyä että mikä jännite sinne PITÄS tulla? Mut asia on jotakuinkin niin et sinne tuleva jännite vaihtelee 6-12v välillä. Riippuen siitä onko kysymyksessä esi vai jälki hehkutus. Jälkihehku käyttää koko settiä sarjassa ja esihehku ajaa täys jännitteen esikammio hehkuille ja kun niiden virrankulutus lämmetessään putoaa,kääntyy jälki hehkulle. Sit ku se jännite hieman vaihtelee kuorman mukaan esi/jälki hehkulla alkaa olla hankala mitata sieltä yhtään mitään. Pitäs tietää kauanko se 6v. tulppa kestää 12v jännitettä,eli ei kauan. Jos ne 6v tulpat kärähtää ni syynä on tod. näk. liian pitkä hehku mikä viittais lohkon lämpö anturin viallisuuteen tai sit boksi vaan pitää hehkua liian kauan päällä. Se current sensor hässäkkä on kai siks et se tunnistaa sen virran putoamisen ja se ohjaa boksia eli se antaa sen 12v vaan niin kauan ku virta on suuri,se virran kulutushan putoaa hehkun lämmettyä ja kun lämpenee liikaa ni poks. Eli ei sil kammio hehkujen jännitteellä oo niin merkitystä kun se vaihtelee6-12 välillä,se hehkutuksen aika riippuu tulppien virta käyttäytymisestä joka riippuu resistanssista joka riippuu jännitteestä ja boksihan määrittää hehku aikaa lohkon lämmön ja virta käyttäytymisen mukaan. Eli kaikki riippuu kaikesta,siel boksissahan ei oo mitään softaa joten puolijohteilla ohjataan releitä ja jos joku parametreistä ei oo se mitä pitäis ni koko järjestelmä ei toimi. Kytkentä kaaviosta ilmenee koko systeemi ja se ei ole yksinkertainen. Eikä senkään perusteella voi sanoa paljonkaan. Eli ei ole merkitystä sillä mikä jännite siel virta kiskossa on,ennemminkin on merkitystä sillä kuinka kauan.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta current sensorista sellainen kysymys, että onko se se n. 10 cm pitkä metallikisko, jonka molemmista päistä lähtee johdot? Mihin väliin se pitäisi kytkeä?
On vähän kaikki johdot miten sattuu edellisen omistajan tekemän moottorinvaihdon jäljiltä. Ja ilmeisesti tulpatkin on väärät, kun siellä on 11v paikallaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Kytkis.Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hämminkiä tosiaan vähän on, kun eri autosta moottori, eikä kaikki osat ole sopinu suoraan paikalleen. Nyt hehkuttaa, mutta jälkihehku edelleen hukassa. Josko se sieltä huomenna löytyis. |
#6
|
|||
|
|||
![]() erilaisia.
Joo,täysin eri systeemit oli ainakin 6v ja11v hehkuilla olevat vehkeet, ei taida onnistua risteyttäminen. Ainaki Cressidat oli aina "super glow" systeemillä ja tais läjässäkin olla sitä. Niist kytkiksist ei ilmene ihan se miten se boksi millonkin kytkee ne tulpat,jostain muistan lukeneeni just esim. siitä et se viides hehku on esivastus kammiohehkuille varsinaisen hehkun jälkeen,se pudottaa jännitteen. Siks oli kaks relettä,toinen pikahehkulle ja toinen jälkihehkulle. Hehku aika määräytyy tosiaan kammiohehkujen virtakäyttäytymisen mukaan joten sillai mukautuu akun jännitteen ohjaamana. Eli hehkuttaa pidempään jos jännite on matala ja pudottaa jälkihehkulle kun startattu. Ja näin siis ne poksin ja muitten osien karvat on helvetin tärkeetä olla niinku ne kuuluu.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaan nyt tässä vielä tuosta esivastuksesta/imusarjahehkusta. Eli hehkkukiskolle menevä päävirtajohtohan on yhdistetty rengasliittimellä tuohon hehkuun. Lisäksi sen päähän tulee yksi johto, nämä kaksi johtoa eivät siis ole suorassa kosketuksessa.
Asiaa tutkittuani päävirtajohdolle tulee sen pari sekunttia 10V kuten kuuluukin ja siihen toiseen johtoon tulee täysi jännite (kylmällä koneella mitattuna) useamman kymmenen sekuntia. Olettaisin sen olevan jälkihehkutus. Jälkihehkutusjännite ei kuitenkaan mene hehkuille asti, joten vastus ilmeisesti palanut? Yleismittarin piipillä yritin mittailla niin mitään ei tapahtunut, mutta kun laitoin kaapelit akusta hehkun runkoon ja toisen pään kierreosaan, niin se alkoi lämmetä. Saisiko se edes silloin lämmetä, vai pelkästään kun kaapelien kiinnityskohtien välissä on jännite? Hankalasti selitetty, toivottavasti joku ymmärtää. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä särki patrolin hehkut? | Grr | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 21.02.2011 22:21 |
LJ vm-88 Polttaa hehkuja? | isuzubj | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.01.2011 03:30 |
Myydään Toyotan hehkuja 6 kpl, uusia | Romurane | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.03.2010 15:34 |
jeeppis polttaa kumia | Linkit | 7 | 28.05.2006 08:18 | |
Mikä pudottaa pyttyjä pelistä? | Rado74 | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 08.09.2003 17:28 |