Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lj hehkut mikä pudottaa jännitteen 6v?= polttaa hehkuja! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87814)

isuzubj 30.08.2011 23:15

Lj hehkut mikä pudottaa jännitteen 6v?= polttaa hehkuja!
 
eli kun alkaa hehkuttaa normaalisti niin jännite on hehkukiskolla 10.2v ja sitten kun jälkihehku alkaa ni putoaa 6v niinkun ilmeisesti pitäskin koska on 6v hehkut..

Eli polttaa hehkuja,minkä releen tuon jännitteen pitäs alentaa kuka osaa sanoo?

Krisse 31.08.2011 09:33

EDIT:oimpa koko viestini kun tuli kirjoitettua ulkomuistista ihan huuhaata.

Noin ne voltit omassakin menee ja 6v hehkut on pelanneet hienosti. Ainakin numerolla 349-PT147 saa varaosakaupasta käypäset, tollaset oli omassa ja sellaset sinne vaihdettiinkin (vanhat ilmeisesti vähintään 3 vuotta vanhat kunnes 1 pimeni) ja kaverin autoonkin tuli tollaset.

Ainoa mitä tulee mieleen - väärien hehkujen lisäksi - ois että hehkuttaisko se sitten liian kauan?

isuzubj 31.08.2011 12:17

mielestäni ei hehkuttele liian kauaa kyllähän sen merkkivaloista huomais jos päärele jäis vetäneeks.. tarvihehkuilla toimi pari viikkoo ja ei oikein uskalla laittaa orgikkisia kiinni ennenkun on toiminnasta varma!

Jarva 31.08.2011 17:10

Mun mielestä toi pakkohehku on kova sana. Elikkä vedetty suoraan akuilta 12v hehkuille ja 11v hehkut kiinni. Sietää hehkuttaa hyvin semmosen 10s, joka tuntu riittävän -20 kappasella tojotan maamoottorin käynnistykseen. Kesällähän ei tarvi kyseiseen namiskaan edes koskea, jolloin ei sormi rasitu siitä napin painamisesta :D

Krisse 31.08.2011 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja isuzubj (Viesti 794915)
mielestäni ei hehkuttele liian kauaa kyllähän sen merkkivaloista huomais jos päärele jäis vetäneeks.. tarvihehkuilla toimi pari viikkoo ja ei oikein uskalla laittaa orgikkisia kiinni ennenkun on toiminnasta varma!

No se merkkivalohan noissa tuntuu pelaavan jonkun ihan muun kellon mukaan kun hehkutus :-D Ensin naksahtaa rele ja syttyy hehkuvalo, muutaman sekan päästä sammuu valo, ja siitä muutama sekunti niin rele naksahtaa (ja voltit nousee eli hehkutus loppuu vasta silloin) jonka jälkeen startataan :-)

Ja kato millaset ne tarvikehehkus oli, sillä noi aijemmassa postauksessa mainitsemani PT147 on halvinta kamaa mitä noihin varmaan löytyy ja on pelannut itellä ja kaverilla ihan hienosti. Mutta ne onkin oikeat tähän autoon.

isuzubj 31.08.2011 20:03

joo se pakkohehku on tiedossa mut niinkauan kun toimii noin niin toki pidän. Hj.ssa jäi ainakin hehkun merkkivalo palaan kun päärele veti kokoajan.

Mut se kysymys olikin et mikäs sen jännitteen pudottaa 6v et hehkut kestäis!
Toyotalla meinas et vaihtaa vaan 11v hehkut jos on ollu alunalkaen väärä rele siellä?! ex omistajalla oli aina pakkasilla lämppärissä niin ei tietenkään oireillu..

Pääreleen ilmeisesti pitäs se jännite puottaa 6volttiin mut jos se onkin joskus vaihdettu ja tilalle väärät hehkut kohta nähdään kun ehtii taas tutkiin ja hakeen ne 11v hehkut.:eek:

RIPAX 31.08.2011 21:26

Vielä yks.
 
Siel imusarjassa pitäs olla viel yks hehku,sihen tulee kaks johtoo. Muistaakseen maa ja + ja sitä ohjataan jotenki niin et jossai hehkun vaiheessa se on esivastuksena se viides hehku. Jälkihehku oli jotenkin erikseen ku sille oli muistaakseen eri relekin. Ja imusarjan alapuolella on lohkon lämmön tunnistin. Ja jossain vitussa oli joku current sensor eli virta anturi,eli se tunnistelee sitä fiilistä monin eritavoin. Koko höskälle on ihan semmonen poksi kuskin tai hantin jalkatilassa. Mut muistaaksen oli aina niin et jos on se viides hehku ni sillon 6v tulpat ja jos ei ni sit 12v. Molempia systeemejä oli hiasteissa ja hilseissä. Itte käytän Denson tulppia ku niitä saa tarvikkeena ja jostai kirjasta luin et oli suurempi pintalämpötila ja on ne pitkä ikäsemmät ja paremmat.

mikkoimp 31.08.2011 22:52

mitkä ovat tarvike hehkut? jos ovat nkt tai vai mikä se oli niin itsellä niistä ainakin huonoja kokemuksia.. kuinka kauan hehkulle tulee tuo 10V ja kuinka kauan sen jälkeen 6V?

isuzubj 01.09.2011 03:12

saattoi olla joku nkt mallia motovitun net tai joku muu carlos merkkinen..densot oli ne mitkä vaihdoin pois niistä oli 2kpl mykkänä ja joku pari viikkoo ni niista carlos merkkisistä tarvikkeista oli taas pari pimeenä.

Nyt olis ne 6v densot eli orgikkset mut jos vaihtaa niihin 11v ja testaa..ei pitäs ainakaan palaa heti.

Kun testasin oli hieman lämmin kone vielä ni n.2-3s 10.2v ja sit hatusta vedettynä n.10s 6v jälkihehkulla. ja uudestaan koitettuna varmaan 1s 10.2v kun tais olla lämpöö tarpeeks eli luulis haistelevan läpötilatkin oikein..tai vitustako niitä tietää:)

isuzubj 05.09.2011 08:20

voe pylly aika pitkä toimitusaika toyolla 2.9 kysyin onko tullu viimekuun puolella tilasin ja 12.9 lupasivat et vasta sais 11v hehkut.. Kuulemma hehkun pää solenoidin pitäs se jännite tiputtaa vaan taas kun mittasin ni näytti 10.8v ni maalaistyhmyydellä sillon luulis ton 6v hehkun kuolevam melko nopeesti!

RIPAX 05.09.2011 21:12

no huh huh.
 
Ei se nyt noin vaikeeta voi olla. Toyotalla pitäs runkonumeron perusteella tietää mikä hehku sinne kuuluu. Niitä oli kahta systeemiä Superglow ja joku pohjois eurooppa malli,muistaakseen superglow systeemissä se viides hehku imusarjassa toimii sarjavastuksena esikammio tulpille eli nyt jos mittaat sitä jännitettä ilman kuormaa ni se on se n.12v. Sit kuormalla n.6v. Se current sensor siinä imusarjan päällä haistaa jännitettä ku tulpat lämmähtää täys jännitteellä ni sit naksahtaa etuvastus päälle. Eli hehkun tietyssä vaiheessa niille neljälle kammio hehkulle tulee 12v ja ilman etuvastusta aina se 12v. Nyt jos laitat 6v tulppien tilalle 12v tulpat ni ei toimi. Ei ajastus eikä mikään muukaan. Eli suosittelen käyttämään niitä tulppia mitkä sinne kuuluu tai sit nappi hehku etuvastuksella tai ilman. Eikä rele pudota mitään jännitettä vaan etu vastus,kun se kuitenkin lämpenee ni se lämpö hyödynnetään imusatsissa ja tää kaikki et saatas hyvä hehkutus vaikka akku jännite olis huono.

Bj Andy 06.09.2011 03:13

Siis varmaan hkt hehkut motonetistä.

Eli niitä saa olla aina pari kipaletta varastossa eli ei ne ole välttämättä väärät vaan pelkästään huonoa laatua. Jos ne orkkikset on nyt parinkymmenen vuoden jälkeen kypsät niin ei nekään välttämättä ole olleet väärät vaan aika vain tuli täyteen.

Jos vaihat sinne väärät hehkut niin tosiaankaan se ajastus ei tule toimimaan vaan hehkut saattaa jäädä päälle ja sitten taas sattuu vaikka mitä ihmettä esim vaikka se että akut tyhjenee ajossa kun laturi ei jaksa pukata virtaa tarpeeksi.

Itellä on ollu bertassa 24 V systeemissä jo muutaman vuoden 11 voltin hehkut ihan vaan sen takia että liikkeelle pääsee nopeammin kuin orkkis 23 v hehkuilla joill sai hehkutella sen 25 sekkaa, ja nyt lähetään 3-7 sekunnin hehkulla. Ja niitä motonetin hkt hehkuja on tullu sinne syydettyä ihan vaan siksi että ne on halpoja ja niitä on aina saatavilla, siihen ne hyvät puolet sitten loppuikin, paitsi vielä se että pari kertaa on virtalukko jumittanu seurauksella että hehkut on hehkutellu akut tyhjiin niin silti ne saa vielä ehjänä pois eikä niistä putoa mitään palotilaan, tai ei ainakaan vielä ole pudonnut.

isuzubj 06.09.2011 13:19

Pitää vielä kysellä tojon sähkäreiltä mikä on jännite mikä sinne pitäs tulla päähehkulla kun ei vielä varsin selvää ole saanu,tutun varaosa myyjän kans vaan puhunu eikä sekään ole mikään sähöinsinööri.. Ei toi voi niin vaikee asia tietää et on 6v vai 11v päähehkulla??

RIPAX 07.09.2011 23:43

Lopeta mittailu?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja isuzubj (Viesti 796848)
Pitää vielä kysellä tojon sähkäreiltä mikä on jännite mikä sinne pitäs tulla päähehkulla kun ei vielä varsin selvää ole saanu,tutun varaosa myyjän kans vaan puhunu eikä sekään ole mikään sähöinsinööri.. Ei toi voi niin vaikee asia tietää et on 6v vai 11v päähehkulla??

Jos siäl on joku käyny fiksailemassa niitä sähköjä ni mistä ne tojon sähkö inssit sen tietäs? Miks sinne ei kävis se tulppa mikä sinne kuuluu? Miks sinne tulis vaan yks jännite? Ja onko se oikein mitattu? arvaas mikä jännite on tulpan johdossa? Kytkiksestä kattomalla näkee mikä hehkujärjestelmä siin on ja sen perusteella voi sanoo varmasti mikä hehku siihen kuuluu,se pitäs kyl ilmetä tojon varaosa ohjelmassa mitä tulppaa ne sihen tarjoo. Jos joku kalmanäppi on vetäny siel jotain kamikaze kytkentöjä tai se on muuten viallinen on tulipalo todennäköinen eikä se sillon tartte mitään tulppia.

isuzubj 08.09.2011 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 797327)
Jos siäl on joku käyny fiksailemassa niitä sähköjä ni mistä ne tojon sähkö inssit sen tietäs? Miks sinne ei kävis se tulppa mikä sinne kuuluu? Miks sinne tulis vaan yks jännite? Ja onko se oikein mitattu? arvaas mikä jännite on tulpan johdossa? Kytkiksestä kattomalla näkee mikä hehkujärjestelmä siin on ja sen perusteella voi sanoo varmasti mikä hehku siihen kuuluu,se pitäs kyl ilmetä tojon varaosa ohjelmassa mitä tulppaa ne sihen tarjoo. Jos joku kalmanäppi on vetäny siel jotain kamikaze kytkentöjä tai se on muuten viallinen on tulipalo todennäköinen eikä se sillon tartte mitään tulppia.

Et tainnu oikein ymmärtää mitä haen jos en itsekkään?? KYllähän joku jeesus tietää mitkä jännitteet pitää kiskolla olla hehkutuksen aikana ja tulla jos on 6v tai 12v hehkut mallista riippuen!

RIPAX 08.09.2011 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja isuzubj (Viesti 797435)
Et tainnu oikein ymmärtää mitä haen jos en itsekkään?? KYllähän joku jeesus tietää mitkä jännitteet pitää kiskolla olla hehkutuksen aikana ja tulla jos on 6v tai 12v hehkut mallista riippuen!

Luulenpa että ymmärsin,eli taidat kysyä että mikä jännite sinne PITÄS tulla? Mut asia on jotakuinkin niin et sinne tuleva jännite vaihtelee 6-12v välillä. Riippuen siitä onko kysymyksessä esi vai jälki hehkutus. Jälkihehku käyttää koko settiä sarjassa ja esihehku ajaa täys jännitteen esikammio hehkuille ja kun niiden virrankulutus lämmetessään putoaa,kääntyy jälki hehkulle. Sit ku se jännite hieman vaihtelee kuorman mukaan esi/jälki hehkulla alkaa olla hankala mitata sieltä yhtään mitään. Pitäs tietää kauanko se 6v. tulppa kestää 12v jännitettä,eli ei kauan. Jos ne 6v tulpat kärähtää ni syynä on tod. näk. liian pitkä hehku mikä viittais lohkon lämpö anturin viallisuuteen tai sit boksi vaan pitää hehkua liian kauan päällä. Se current sensor hässäkkä on kai siks et se tunnistaa sen virran putoamisen ja se ohjaa boksia eli se antaa sen 12v vaan niin kauan ku virta on suuri,se virran kulutushan putoaa hehkun lämmettyä ja kun lämpenee liikaa ni poks. Eli ei sil kammio hehkujen jännitteellä oo niin merkitystä kun se vaihtelee6-12 välillä,se hehkutuksen aika riippuu tulppien virta käyttäytymisestä joka riippuu resistanssista joka riippuu jännitteestä ja boksihan määrittää hehku aikaa lohkon lämmön ja virta käyttäytymisen mukaan. Eli kaikki riippuu kaikesta,siel boksissahan ei oo mitään softaa joten puolijohteilla ohjataan releitä ja jos joku parametreistä ei oo se mitä pitäis ni koko järjestelmä ei toimi. Kytkentä kaaviosta ilmenee koko systeemi ja se ei ole yksinkertainen. Eikä senkään perusteella voi sanoa paljonkaan. Eli ei ole merkitystä sillä mikä jännite siel virta kiskossa on,ennemminkin on merkitystä sillä kuinka kauan.

Ippe69 18.10.2011 18:37

Tuosta current sensorista sellainen kysymys, että onko se se n. 10 cm pitkä metallikisko, jonka molemmista päistä lähtee johdot? Mihin väliin se pitäisi kytkeä?
On vähän kaikki johdot miten sattuu edellisen omistajan tekemän moottorinvaihdon jäljiltä. Ja ilmeisesti tulpatkin on väärät, kun siellä on 11v paikallaan.

RIPAX 18.10.2011 21:04

Kytkis.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 809861)
Tuosta current sensorista sellainen kysymys, että onko se se n. 10 cm pitkä metallikisko, jonka molemmista päistä lähtee johdot? Mihin väliin se pitäisi kytkeä?
On vähän kaikki johdot miten sattuu edellisen omistajan tekemän moottorinvaihdon jäljiltä. Ja ilmeisesti tulpatkin on väärät, kun siellä on 11v paikallaan.

Boksi haistaa jännitettä siit kiskosta muistaakseen. En muista millai se oli kytketty mut sen muistan/tiedän et on vaikeeta jos ei oo kytkentä kaaviota. Suosittelen sen hommaamista. Jos siel on tosiaan yhtä sun toista hämminkiä ni olis hyvä tarkistella et on kaikki oikeen. Toimiessaan on hyvä systeemi toi,mut monimutkanen korjattava.

Ippe69 19.10.2011 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 809927)
Boksi haistaa jännitettä siit kiskosta muistaakseen. En muista millai se oli kytketty mut sen muistan/tiedän et on vaikeeta jos ei oo kytkentä kaaviota. Suosittelen sen hommaamista. Jos siel on tosiaan yhtä sun toista hämminkiä ni olis hyvä tarkistella et on kaikki oikeen. Toimiessaan on hyvä systeemi toi,mut monimutkanen korjattava.

Joo niin se (ilmeisesti) menee, että tulpille menevä virta pitää kulkea sen kiskon kautta. Tuolta löytyi kaavio => http://forums.offipalsta.com/showthr...ehkutus&page=2

Hämminkiä tosiaan vähän on, kun eri autosta moottori, eikä kaikki osat ole sopinu suoraan paikalleen. Nyt hehkuttaa, mutta jälkihehku edelleen hukassa. Josko se sieltä huomenna löytyis.

RIPAX 19.10.2011 21:11

erilaisia.
 
Joo,täysin eri systeemit oli ainakin 6v ja11v hehkuilla olevat vehkeet, ei taida onnistua risteyttäminen. Ainaki Cressidat oli aina "super glow" systeemillä ja tais läjässäkin olla sitä. Niist kytkiksist ei ilmene ihan se miten se boksi millonkin kytkee ne tulpat,jostain muistan lukeneeni just esim. siitä et se viides hehku on esivastus kammiohehkuille varsinaisen hehkun jälkeen,se pudottaa jännitteen. Siks oli kaks relettä,toinen pikahehkulle ja toinen jälkihehkulle. Hehku aika määräytyy tosiaan kammiohehkujen virtakäyttäytymisen mukaan joten sillai mukautuu akun jännitteen ohjaamana. Eli hehkuttaa pidempään jos jännite on matala ja pudottaa jälkihehkulle kun startattu. Ja näin siis ne poksin ja muitten osien karvat on helvetin tärkeetä olla niinku ne kuuluu.

Ippe69 20.10.2011 16:22

Jatketaan nyt tässä vielä tuosta esivastuksesta/imusarjahehkusta. Eli hehkkukiskolle menevä päävirtajohtohan on yhdistetty rengasliittimellä tuohon hehkuun. Lisäksi sen päähän tulee yksi johto, nämä kaksi johtoa eivät siis ole suorassa kosketuksessa.
Asiaa tutkittuani päävirtajohdolle tulee sen pari sekunttia 10V kuten kuuluukin ja siihen toiseen johtoon tulee täysi jännite (kylmällä koneella mitattuna) useamman kymmenen sekuntia. Olettaisin sen olevan jälkihehkutus.
Jälkihehkutusjännite ei kuitenkaan mene hehkuille asti, joten vastus ilmeisesti palanut? Yleismittarin piipillä yritin mittailla niin mitään ei tapahtunut, mutta kun laitoin kaapelit akusta hehkun runkoon ja toisen pään kierreosaan, niin se alkoi lämmetä. Saisiko se edes silloin lämmetä, vai pelkästään kun kaapelien kiinnityskohtien välissä on jännite? Hankalasti selitetty, toivottavasti joku ymmärtää.

RIPAX 20.10.2011 21:43

öh?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 810416)
Jatketaan nyt tässä vielä tuosta esivastuksesta/imusarjahehkusta. Eli hehkkukiskolle menevä päävirtajohtohan on yhdistetty rengasliittimellä tuohon hehkuun. Lisäksi sen päähän tulee yksi johto, nämä kaksi johtoa eivät siis ole suorassa kosketuksessa.
Asiaa tutkittuani päävirtajohdolle tulee sen pari sekunttia 10V kuten kuuluukin ja siihen toiseen johtoon tulee täysi jännite (kylmällä koneella mitattuna) useamman kymmenen sekuntia. Olettaisin sen olevan jälkihehkutus.
Jälkihehkutusjännite ei kuitenkaan mene hehkuille asti, joten vastus ilmeisesti palanut? Yleismittarin piipillä yritin mittailla niin mitään ei tapahtunut, mutta kun laitoin kaapelit akusta hehkun runkoon ja toisen pään kierreosaan, niin se alkoi lämmetä. Saisiko se edes silloin lämmetä, vai pelkästään kun kaapelien kiinnityskohtien välissä on jännite? Hankalasti selitetty, toivottavasti joku ymmärtää.

En tajunnu,mut pari pointtia: ja nää ihan muistin varaisia et muuta vastusta ei ole kuin se imusarja hehku joka siis on se vastus. Sit siinä imusarja hehkussa on kaks napaa ja ne on ne rengas liittimet 2kpl,rungossa ei oo mitään.

Ippe69 22.10.2011 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 810568)
Sit siinä imusarja hehkussa on kaks napaa ja ne on ne rengas liittimet 2kpl,rungossa ei oo mitään.

Tuota juuri hain takaa. Niiden väliltä en saanut lukemaa vastusmittarilla, joten se on hajonnut.

RIPAX 22.10.2011 23:04

Jaha.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 811064)
Tuota juuri hain takaa. Niiden väliltä en saanut lukemaa vastusmittarilla, joten se on hajonnut.

Sehän ei oo kovin suuri tehonen et sitähän voi testata akkulaturilla.


Sivu luotu: 22:09 (GMT +2).