![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||||||
|
||||||||
|
Lainaus:
![]() Paineella säädetään ainoastaan kierroksilla tapahtuvaa ennakonsäätöä (osa 31), koska käynnistäessä ei muuta säädetä kuin kone käyntiin. Millään muulla pumpun sisällä olevalla komponentilla ei säädetä eikä ohjata. Ruiskutusmäärä startatessa muuten on n. 3x suurempi luin maksimi ruiskutus ajon aikana... ![]() Lainaus:
Lainaus:
Pumppuelementti ohjataan osalla 64? (huono numero ja vanha lukija!), jota ohjaa suoraan kaasuvipu (osa 3), joka menee 0-asentoon vain moottorijarrutuksessa (tai silloinkin ruiskauttaa pienen tipan osa voitelua varten!) Lainaus:
Lainaus:
Näkyy olevan kuvan perusteella myös korkeapaine anturi joka on osa 71. Sillä mitataan saatu ruiskutuspaine (melkein voisin lyödä vetoa, jotta olisi luettavissa Kojootin testerillä???), joka sitten moottorinohjauksen kanssa hienosäätää kaasupolkimen asentoa pumpun sisällä. MUTTA EI VAIKUTA KÄYNNISTYVYYTEEN!! Lainaus:
Lainaus:
Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Taalvella mukava nojailla rekan tankkia vasten, kun parhaat olleet jopa +40*C vaikka ollut pakkasta muutama aste!!! Ja nykyään Comonrail moottorit muuten vaativat tuon lauhduttimen, kun kanavassa on tuota painetta aika kunnioitettavasti. Ja nestehän lämpenee puristaessa, lisäksi ruiskuttamatta jäänyt polttoaine juosee kuuman suuttimen läpi (jäähdytyksen takia), joten siksi lisää tavaraa linjaan! kaikkein karsen lauhdutin löytyy VW Passatin allta. On asennettu apparin jalkatilan ALLE muovilevyn ja korin väliin!!! ![]() ![]() Joten onneksi olkoon, kun mökkitiellä ajaa kantoja ja kiviä vaistellen. Tai laskee soratiellä lappu lattiassa... ![]() ![]() ![]() BJ40/76, älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta katkaisen vain "harha-ajattelun", jotta VE / VF pumppujen toimintaa miettivät ei saa vääränlaista toiminta mallin ajatusta 1KZE "vaimikätoinytoli" pumpun toiminnasta. Esittämäsi ideat/ajatukset toimisi OIKEIN HIENOSTI CR-moottoreissa, joten oikeilla jäljillä olit, mutta liian "vanhassa" moottorissa! ![]() Muuten tämä pumppu on samanlainen kuin muutkin jakajapumpu, mutta kaasuvivusto on vain sähköpotikalla ohjattu, ja ruiskutuspaineen tunnistuksella varustettu. -MaTTi- Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni! Tarvittaessa saat multa lainaksi sen työkalun, koska sehän on kolmikantainen "mutteri". Näitä on silloin tällöin tullut vastaan löystyneenä, ja ollaan vaihdettu niitä uusiin "varmuuden vuoksi" kun tuo maksaa parikymppiä dieselpajalta, tai Bosch:lta. Varmaankin Nippodenson pumppu tuossa, jolloin osia saa ATOY:lta (maahantuoja) tai JOS ON Diesel-Kiki, niin on silloin Bosch:n tuote (lisenssi valmistaja!!!) ja osia löyttykin esim. Keravalta Keski-Uudenmaan dieselistä tai Riihimäeltä Lohilahdelta. Toinen mikä saattaa aiheuttaa tuota startin "venymistä" on osa 16 paluuvirtausventtiili, joka jättää painetta ruiskutusputkeen. Mutta vikaantuessaan aiheuttaa kylläkin tyhjäkäyntiin "rynkytystä" (katoppas Räkytäkyn viimeinen video, siinä ko. tyhjäkäynti on juuri "sellaista"), tai sitten sen paineen tekevän jousen osa 15 kuoleentuminen. Ja eihän tuon videon perusteella vielä kauheen pitkä startti ole, lähtee paremmin kuin uudet CR vehkeet!!! Ja kyllähän 250tkm alkaa olla jo paikallaan korjata pumppua. Omasta Volvosta meni 280tkm kohdalla tiiviste, joten korjasin koko toosan saman tien!!! Johtu varmaan viitseliäisyydestä????
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#2
|
||||
|
||||
|
CR-koneissa jäähdytetään myös sähköpuolen osia polttoaineella. Esim aivolaatikkoa, tai sähköisen polttoainepumpun etuvastusta, kun on 12V pumppu kytketty 24V koneeseen.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja suurennettuna vielä tuo poksautuskuva: ![]() Lainaus:
![]() Tällanenhan tää (varaosa) punppu: ![]() Ja tässä vielä yhenlainen havaintokuva: ![]() Mikille kiitos taas seikkaperäisestä selostuksesta. Mut joo, nyt toimii viileemmällä aineella aika likelle just oikein, lähtee samallalai käyntiin kun kylmänä. Pitää joskus käyttää osina tuo varaosapumppu niin saa itellekin päähän toimintamallin ja mahdolliset vikakohdat. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
En tiedä onko tuossa nokka-akselin asentotunnistinta, mutta mun ex-skodassa vastaavat oireet poistui tuon anturin vaihdolla.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ei oo, kampiakselilla on.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Eli 63 ja 26 osat on pumppu...
Lainaus:
![]() Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!! Näkyy hyvin tuo päätytulppa, jossa harjanne keskellä. Siitä vuotaa paineet tuonne koteloon takaisin. Siis keskellä ruiskutuspaine ja ulkona kotelopaine. O-rengas tiivistää jengan jos alkaa vuotamaan... Kuvassa timing control valve, joka räjäytyskuvassa olis päätytulpassa. Onko oikeesti kiinni missä??? LÖYTY, on kiinni rungossa, ei nestepäässä, joten muuttaa ennakkoa sähköisesti -> voi siten vaikuttaa käynnistyksessä n. +-5*. Toyotan pojat mielellään varmaan kertoo???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 11.08.2011 21:59 Perustelu: sokea löysi jyvän |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Tallessa on koko 1KZ-TE moottoripruju, mistä toi kaapattu.
Osaatkos vielä kertoa mitähän tämä kaksinapainen korjausvastus tekee pumpun kupeessa? ![]() Karu meininki aina näissä tietyissä vikakohteissa, vaihda koko pumppu-assembly, vaihda turbo-assembly tai sylinterikansi tai -lohko jos on liikaa kiero. Mut sitten toisaalta neuvotaan kuinka vaihdetaan syylärin kennon päätyihin uudet tiivisteet. Ei paljo tulis mieleenkään lähtee vääntelemään auki ja yrittää saada sen jälkeen pitämään.
|
|
#8
|
||||
|
||||
Lämpömittari / kalibrointi vastus ?
Nyt vastaa elektroniikka ukko kuka ei ole dieseleitä säädellyt.
Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" on aikaisemmin mainittu lämpöanturi. Tässä vaan käytetään eri termejä samasta asiasta. Kohdan b) mittausohjeessa tälle on annettu aika laaja toleranssi. 0.1-2.5 kilo ohmia 20 asteen lämpötilassa. Huonotkin lämpötilan mittaukseen käytettävät NTC vastukset ovat paljon tarkempia. Imoitetusta laajasta toleranssista voi kehitellä myös sellaisen arvauksen, että tämä vastus on samalla pumppukohtainen kalibrointi informaatio. Virittävät vastuksen tehtaalla vastaamaan pumpun meksniikkaa. Tällä vastuksella mitataan lämpötilaa, mutta samalla kerrotaan ECM:älle minkälaisilla parametreillä oleva pumppu on käytössä. Tämä siis pelkkä arvaus. Joku juju tuohon suureen vastuksen toleranssiin kuitenkin on kätketty. Tässä pari linkkiä selventämään miten lämpömittarina yleisesti käytetty NTC vastus toimii. http://fi.wikipedia.org/wiki/NTC-termistori http://www.farnell.com/datasheets/1314428.pdf Jos on innostusta, niin mittaa autossa olevasta- ja varaosapumpusta tämä vastus ja kerro erot. Oleellista on tehdä mittaus siten, että pumput ovat samassa lämpötilassa. Jätä vaikka varaosapumppu yöksi pellin alle ja mittaa aamulla molemmat. Irtopumpulla voit helposti tehdä myös sellaisen mittauksen missä tutkit vastuksen muutosta kun lämmität koko murikkaa. Tämähän onkin kiinnostava juttu. Lainaus:
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#10
|
||||
|
||||
Pumpun vastukset
Illalla/yöllä en huomannut, että vastuksia onkin kaksi kappaletta pumpussa. Olemassaolevilla tiedoilla näyttää siltä, että näillä "INJECTION PUMP CORRECTION RESISTOR" vastuksilla tosiaan kerrotaan ECU:lle pumpun kalibraatio tiedot. Vastukset jollain menetelmällä trimmattu vastaamaan pumpun mekaanisia säätöjä. Mittausohjeen 20 asteen lämpötilassa tehtävä tarkistus antaa kyllä ymmärtää, että vastukset olisivat myös lämpötilasta riippuvia.
Lisää mietittävää/selvitettävää tulee siitä asiasta, että tällaiset kalibrointivastukset eivät ajan saatossa muuta arvoaan. Eri juttu jos menevät mekaanisesti paskaksi. Onko kukaan irroittanut noita kuvassa näkyviä harmaata ja ruskeata liitintä pumpusta. Mitä alta paljastuu? Erillinen lämpöanturi on selvä juttu. Sille on varmaan kirjassa myös oma tarkistus ohje. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
VINKKI: tällä vastuksella saa muuten säädettyä syöttöjä isomalle/pienemmälle!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Eli kun noita potikoita on tuossa kaksi, niin toinen ajaa kaasuvipua ja toinen säätää muistaakseni ahdonalaista syöttöä (eli lisää sitä tarpeen mukaan?). Kuitenkin potikat jäähdytetään naftalla ja nämä sitten pamahtaa kun soppa loppuu ja yritetään saada vielä käyntiin vaikka pumppu on tyhjä (eli varmuuden vuoksi JOS LÄHTISI KÄYNTIIN niin painetaan KAASU POHJAAN --> maximivirta --> ja pumppu totaalipimeäksi!!!) lämpötilatunnistin siis mittaa nestepään ULKOKUOREN lämpötilaa, joten ei kauheasti silloin vaikuta VARSINKAAN käynnistykseen, mutta TIMING CONTROL VALVE saattaa antaa ennakkoa kun sähköllä näkyy toimivan! ed. postauksessa olin laittanu virheellisesti "olettamuksena" jotta säätää syötön kautta, mutta viimeisimmässä pumpun kuvassa näkee selvästi, jotta ohjaa ennakon säädön mantää!! Nöyrin anteeksipyyntöni hutiloimisesta!!! BJ40 --> ei tarvii jatkaa ellei jotakin vaikeeta, palautin vain asialinjan jakajapumppu hommiin, kun nuo ajatukset sopi vaan NIIN MAINIOSTI CR-polttonestejärjestelmään... ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#12
|
|||
|
|||
Ennakko..
Ton timingcontrol valven paikalla on vanhassa VE tyyppisessä Nippondensossa semmonen vahatermostaatti hässäkkä joka säätää sytkyn ennakkoa vallitsevan lämmön mukaan,vanhemmiten päin persettä. Ja ainakin Denson vanhemmat pumput on tehty Boschin lisenssillä,esim Boschin nestepää sopii VE densoon.
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
palataanko osiaan viikon päästä? |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Onko unohtunu?
|
|
#16
|
|||
|
|||
|
Itselläkin pitkä startti ongelma. 1kz-te ja autona kzj-95.
Lähtee välillä kylmänä kuin palmun alta, sama homma lämpimänä, kunhan ajosta ei yli 10 min. Näin siis pääsääntöisesti, mutta sitten taas välillä lyhyt startti 20min ajon jälkeen., kylläkin harvemmin. Pumppukin kokonaisuudessaan vaihdettu 230tkm ajettuun, entisen 445tkm tilalle, ei vaikutusta. Käynnistytttyään kylmänä harmaata savua kohtuu runsaasti. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja muutenkin normaali muutoin, missäköhän vika? |
|
#17
|
||||
|
||||
|
hehkut ei hehku kärjestä.
ota irti ja kokeile hehkuuko kärki vai jääkö kärki osa kylmäksi mutta hekuu ylepää. lämpöisenäkin pitää odotta pienen hetken että kerkiää hehkuttaa muuten sahautta pitkään |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Muistelen et parilla kaverilla P38 Rankuissa samaa ongelmaa (Bemarin M51) oli samaa vaivaa, sitä piti lämpösenä sahata melko pitkään. Siinä tuon aiheuttaa kulunut nokkaketju.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Mulla defen td5 jokuvuosi sitten starttautti pitkään lämpimänä, kylmänä heti käyntiin. Bemarin kone kai tuokin. Korjautu "itsestään", polttoainesuodattimen vaihdoin. Voisko olla polttoainepuolella pikku vikaa, paineessa, linjoisissa, suodattimissa, tunnistimissa?, pumpussa?
|
|
#20
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#21
|
|||
|
|||
|
Hehkut on vaihdettu, ei vaikutusta. Tietty jos vika jossain muualla hehkujärjestelmässä?
Polttoainelinjassa oli vikaa, tankin pää uusittu, ennen sitä oli aina pitkä startti. Jos olis illmavuoto niin luulis käyttäytyvän aina samoin mutta, kun välillä lähtee kylmänä niinkuin kuuluu ja lämpimänäkin. Tossa lienee jakopää rattailla. Voi se kyllä ilmavuotokin olla, näitä vaan tuntuu olevan aika paljon näissä ikäluokan vehkeissä. Jotenkin tuntuu, että se liittyy lämpötilan tunnistuksen. Onko tuossa jotain osaa mikä ei vaiihdu pumpun vaihdossa joka voisi olla syypää prakaamiseen? Voi se toi olla esim timing control valve mikä vaan jumii molemmissa pumpuissa, mutta kun vika on identtinen, niin jotenkaan en usko, olisi luullut muuttuvan pumpun vaihdon yhteydessä. Webasto käyttö 30min esim - 5 asteessa huonontaa käynnistyvyyttä selkeästi. Noi hehkut kyllä lienee syytä tarkistaa. Viimeksi muokannut Laiskimus : 12.02.2024 15:18 |
|
#22
|
||||
|
||||
|
Mikäli kikottomessa käsiumppu, niin kokeileppa piruuttasi lutsuttaa sitä ilmausruuvi auki, ja sulkien se kun pumpatessa tulee tavaraa tasaisesti.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
| Luokat |
| 1kz-te |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä | Naunau | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.11.2010 15:52 |
| Range ei käynnisty lämpimänä | ZyndHel | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.12.2009 22:51 |
| Ostettu Fj:n Startti | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.04.2009 13:11 |
| o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! | wakoneekeri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 06.04.2006 20:40 |
| Rankun käynti lämpimänä | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 07.03.2005 22:49 |