![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tämä perä taisi tosiaan pyöriä ns. väärinpäin mutta eikö tuo vetopuoli ole kuitenkin sama, eli tuo "kovera" puoli jota drive sideksi nimitetään. Ajattelin itse kanssa vetää tuon ratasvälyksen ensin minimiin. Mutta noita asennusjuttuja muutaman läpi lukeneena tulin toisiin ajatuksiin. Niissä kehotetaan nimenomaan välttämään liian tiukkaa välystä, koska se nimenomaan lisää ennenaikaista kulutusta, rattaat lämpenee yms. Toinen homma minkä luin on että kosketuskuvio on aina se ensisijainen välykseen nähden ja kosketuskuviossa tärkeintä on saada kosketus keskelle hammasta hampaan harjan ja pohjan suhteen. Hioin 0,1mm pois yhdestä shimmilevystä. 1,7mm shimmill tulos oli tämä: ![]() ![]() Itse oon jo aika tyytyväinen kuvioon. Tuo ratasvälys tuntuu vielä heittelevän. Mun mielestä liikaa 0,08mm pahimmillaan heittoa. Täyty se vielä yrittää poistaa. Voihan se olla että alkaa olemaan tuota väriä hampaissa niin paljon että vaikuttaa, vaikka sen olen aina liuottimella putsannut.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
älä ala atomia halkaista ja suotta hifistellä, kuviot on jo nyt kuin oppikirjasta!! itse en ainakaan noiden high pinjoni 8" kanssa havainnut lämpenemistä vaikka oli välys 0,10mm ja nelikko päällä maatienopeuksia ajelin. ja pitkäaikaisten ja luotettavien käyttäjä kokemusten perusteella pieni välys edesauttaa välitysten säilymistä hampaita syövän keripukin käsittelystä maastoajossa!!
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Oletko mitannut lautaspyörän heiton? Luulis vaikuttavan tohon välyksen heittoon. Normi 8" perässä muistaakseni max 0.10mm
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vuorokausi on ihan ok aika, öljyjen vaihto noin 500km-800km. Eiköhän se siitä.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Otin lautaspyörän vielä irti ja katsoin ettei ollut mitään mujua jäänyt väliin. Sen jälkeen mittasin tuon lautaspyörän heiton. Rattaan rakenne on kuitenkin sellainen ettei tuota sivutaisheittoa oikein pääse kunnolla mittaamaan vaan tuo lukema on varmaan jotain sivuttaisheiton ja pystyheiton välimailta. Heittoa löytyi 0,08 joten ohjearvojen sisällä ollaan.
Pitää tosiaan muistaa tuo sisäänajo uudelle välitykselle. Seuraavaksi haasteeksi muodostui tuo pinjonin laakereiden esijännitys. Onko joku saanut onnistuneesti sen tuohon max 1,6Nm? Amerikan Joe vakuutti, että kannattaa laittaa kiinteä holkki tuon krympin tilalle. No minähän ostin moisen sitten samalla. Toistakymmentä kertaan tuli kokeiltua eri paksuisilla shimmeillä ennekun huomasin ettei ameriikan shimmit ole saman paksuisia molemmilta puolilta. Noin 0,1 shimmi oli toiselta puolelta 0,25, laatukamaa. Levyn valmistuksessa on ilmeisesti työkalut olleet hiukan tylsiä kun on kauheat purseet toisella puolella. Lisäksi tuo säätö tuntuu olevan äärimmäisen tarkkaa. Sadasosilla saa pelata. Tuntuu, että joko menee liian tiukalle tai sitten sisempi laakeri jää jotenkin löysälle, kartiorullat jää helisemään. Ei näillä levyillä oikein tunnu onnistuvan. Laitoin paketin kuitenkin kasaan ja tuntuu kyllä laipasta pyörittämällä aika nihkeeltä. Lautaspyörästä jaksaa juuri ja juuri käsin pyörittää pakettia. Tuo esijäänitys taitaa olla jotain 3Nm luokkaa. Kai sitä pitää vielä purkaa tuo paketti, vai kuinka tarkkoja nää on noista esijännityksistä? Hitto kun tuli laitettua stefakin jo paikoilleen. Olisikohan tuo krymppiholkki kuitenkin parempi? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
kyllä jäykkä holkki on parempi, sillä ei ole taipumusta löystyä niin helposti kuin rymppiholkilla. laakeriliikkeistä saat kunnollisia shimmilevyjä eikä ne maksa juuri mitään. käsivaralta täällä on ainakin pinjonin laakerivälykset säädetty, sellanen pieni alkutahmeus kun lähtee pyörittämään on ollut juuri sopiva.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eihän noita noin tarkkan tehdä ees oikeilla pajoillakaan
![]() ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Tarkkuus ei pahasta
Tuo hdj:n etuperähän on toyotan insinjöörin aivopieru!
-> siis kaikkein isoimpaan ja tehokkaimpaan ja vielä jatkuvalla nelivedolla olevaan pistetään pikkunen perä, ja vielä katolleen, ettei vaan öljy pääse voitetemaan! Itse olen noita esijännityksiä säätänyt kalavaakalla, siis kardaanin laippaan pultti paikoilleen, ja siitä vaakalla vetämään. (ja jos pultin etäisyys keskipisteestä esim 4 cm, niin 1000gramman vetohan on 1/25 osa 10 Nm, eli 0,4Nm) On nuo esikiristykset muuten sitä luokkaa, että piti pitkään laskea paperilla että voiko olla totta. -> kuikahan monella pinjonin esikiristys jäänyt löysälle? -> silloinhan se alkaa klenkkasta ja syödä pooreja ja ja.... Saman "sinneppäin" logiikan mukaan myös sylinterinkannen pultit vois kiristää sinneppäin? P.S tuo jäykkä holkki, ja kunnolla kiinni kuulostaa hyvältä! (itselläni bj:ssä juuri noin, toki silloin nuo holkit piti sorvata itse) |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Toiset osaa tehä työkaluja käsillä olevista tarpeista sillon kun kaupan työkalut on liian kalliita
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() High pinionissa helposti on toki öljyn kierto hieman huonompaa pinionin laakereille, mutta parempi noin silti koska välitys kestää paremmin. Esim. Fordin jotakuinkin kaikki jäykkäakseliset on edessä nimenomaan high pinioneita - ja ne tapaa olla yksiä suosituimmista akseleista keston ja maavaran takia offiautoihin isolla mantereella. Kuinkas monessa Toyotassa noita HP- etuakseleita muuten on?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 31.07.2011 13:32 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Väriaine hammaskosketuksen säätöön! | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 02.05.2009 11:32 |
Välityksen muutoksen vaikutus? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.03.2009 09:35 |
Välityksen muutos? | P.J.S. | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.07.2007 12:50 |
O:LJ-70 jakol. välityksen.... | Oskulennu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.03.2007 23:25 |
Välityksen laskeminen | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.08.2005 18:45 |