Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.06.2011, 06:46
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan

MOOTTORI
Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori
Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW
Kierrosluku 3000 rpm

LATURI
Bosch 0 120 489 379
Jännite 14V
Virta 23/65A
Pyörintä myötäpäivään

Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko.

Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia bebekistä sopiva lasiputkikytkin ja sen perään joku 12v vaihtorele. Ja kyllä, juurikin puolan johto sillä maadoitetaan sammuttamiseksi. Tämän rinnalle tulee sitten vielä vaihtokytkin, jolla hoidetaan käynnistys ennen kuin laturi antaa virtaa.

Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia.

Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten.

Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa...

Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?

__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.06.2011, 08:19
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti

Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?
Noita diodeja kun laittaa esim kolme perätysten niin tulee sellainen ilmiö että pakkasella lataa aluksi suuremmalla jännitteellä hetken aikaa, On käytetty ainakin kotitekoisissa laturinsäätimissä ja samansarjan tuulimyllyissä
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.06.2011, 09:20
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Akun täytenä olemisen voi myös todeta hiilille menevästä jännitteestä eli akku tyhjä= mangetointivirta suuri ja akku täynnä niin mangetointivirta pieni. Ja arvatenkin jännite ja virta tottelevat oomi kertaa käämi lakia... Eli sopivalla rele ja diodihässäkällä saisi vekottimelle sammutustiedon kun akku täynnä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.06.2011, 09:50
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Akun täytenä olemisen voi myös todeta hiilille menevästä jännitteestä eli akku tyhjä= mangetointivirta suuri ja akku täynnä niin mangetointivirta pieni. Ja arvatenkin jännite ja virta tottelevat oomi kertaa käämi lakia... Eli sopivalla rele ja diodihässäkällä saisi vekottimelle sammutustiedon kun akku täynnä.
Totta tuokin. Mutta siltikin tähän pitäisi rakentaa kytkentä, jolla "katkaisuvirtaa" saisi säädettyä... Vai meinasikko että lotolla tekee kytkiksen, ja +-10A tavoitellusta on sopiva? no ei vaines, kyllähän tuollakin tavalla saisi ihan toimivan systeemin. Pitäisi vaan ensin pykätä koko systeemi toimintakuntoon ja lähteä sitten hakemaan arvoja komponenteille, yrityksen ja erehdyksen kautta...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä
Noita diodeja kun laittaa esim kolme perätysten niin tulee sellainen ilmiö että pakkasella lataa aluksi suuremmalla jännitteellä hetken aikaa, On käytetty ainakin kotitekoisissa laturinsäätimissä ja samansarjan tuulimyllyissä
Erittäin hyvä vinkki. Pitää katsoa miten on tarpeen säätää latausjännitettä, mökki on tyhjillään talvet ja generaattorikin tulee todnäk syksyllä pois mökiltä kun itsekin sieltä lähden...
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.06.2011, 10:29
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Totta tuokin. Mutta siltikin tähän pitäisi rakentaa kytkentä, jolla "katkaisuvirtaa" saisi säädettyä... Vai meinasikko että lotolla tekee kytkiksen, ja +-10A tavoitellusta on sopiva? no ei vaines, kyllähän tuollakin tavalla saisi ihan toimivan systeemin. Pitäisi vaan ensin pykätä koko systeemi toimintakuntoon ja lähteä sitten hakemaan arvoja komponenteille, yrityksen ja erehdyksen kautta...
Turha suunnittelu ja insinööriä leikkiminen on syvältä. Yritys ja erehdystaktiikka tuo parhaan tuloksen.

Toisaalta kun asiaa oikeen tarkkaan miettii niin latauksensäädin on helppo testata säädettävällä jännitelähteellä ja valokynällä. Kylläkin jännitteensäädin taitaa olla sitä on/off tyyppiä ainakin nämä vanhemmat eli pitänee perua sen verran ajatusta...

Mutta entäs jos ottaisi reedreleen, wanhan liiton ampeerimittarin ja vaikka tietokoneesta kiintolevystä pienen murun vahvaa mangeettia?
Mangeetin muru mittarin neulaan kiinni ja rele hollille...

Samalla idealla mutta jännitemittarilla koneen käynnistys...

Viimeksi muokannut Patu925 : 28.06.2011 10:32 Perustelu: lisää
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.06.2011, 10:35
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Mutta entäs jos ottaisi reedreleen, wanhan liiton ampeerimittarin ja vaikka tietokoneesta kiintolevystä pienen murun vahvaa mangeettia?
Mangeetin muru mittarin neulaan kiinni ja rele hollille...
tuota magneettia vaan ei tahdo saada murusteltua niin että siitä palasen saisi irti, joka olis vielä magneettinen :/

Taidan koittaa tehdä niinkuin BJ-40/76 ehdotti, ja käämiä laturin piuhan ja sitten säädellä ampeerimittarin kanssa kierroksia ja etäisyyttä reed-kytkimeen.

Toimisikohan tuo muuten niin, että jos virtapiuhan käämisikin metallitangon ympärille (esim. metalliputki jonka päähän hitsattu mutteri) ja siihen sitten ruuvi jota saadaan lähemmäs/kauemmas lasiputkikytkimestä? Näinhän siitä tulisi säädettävä, ja varmasti ainakin riittävän tarkka kun kerran säätää kohdalleen... Hmm!
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.06.2011, 12:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan

MOOTTORI
Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori
Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW
Kierrosluku 3000 rpm

LATURI
Bosch 0 120 489 379
Jännite 14V
Virta 23/65A
Pyörintä myötäpäivään

Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko.

Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia bebekistä sopiva lasiputkikytkin ja sen perään joku 12v vaihtorele. Ja kyllä, juurikin puolan johto sillä maadoitetaan sammuttamiseksi. Tämän rinnalle tulee sitten vielä vaihtokytkin, jolla hoidetaan käynnistys ennen kuin laturi antaa virtaa.

Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia.

Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten.

Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa...

Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?
Tuolla diodilla tarkoitin nimenomaan tuota 0,7v latausjännitteen korotusta,
olikohan punanenä, joka ehotteli 3 diodia, se tarkoittas jo noin 2 voltin extraa,
eli 16v jännitettä? olikohan nuo sittenkin ollut termistoreja, nimittäin
diodin kynnysjännite pysyy suurin piirtein samana, riippumatta lämpötilasta.

Suurpiirteistä arvailua välityksistä:

oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%?
ja JOS välitys olisi 2:1:
ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw.
Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä"
tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla
välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti"
Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan
leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä.
Ei tuo honda mikään erikoinen talousihme ole, asiallinen ja kohtuukulutuksinen.
(tuo talousihmeen maine juontaa vertailusta b&s sivuventtiilikoneisiin,
jotka söi noin 4 kertaa sen mitä kohtuus oli.)
Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa
yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa

Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää
jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori
tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos.

Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin?

Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi,
kokeile vaan sillä muoviputkella.
Ja tuon reed:n kestävyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, mulla on
mielikuva että normaali lisävalorele ilman takapotkudiodia vaatii ison reed:n
-> osta vaan pieni rele sieltä elektroniikka kaupasta.

Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi
optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee)

Jos haluat kikkailla, ja tehdä tuosta lataus-tapahtumasta "fiksumman", niin
halvimmalla se onnistuu ottamalla säätimen magnetointivirta ladattavan
akun +navasta releenkautta: johdon pituutta ja poikkipintaa muuttamalla
saat viritettyä kytkennän niin, että tuon magnetointijohdon jännitehäviö
on maksimi magnetointivirralla (3A?) esim 1 V -> lataa maksimivirralla niin
pitkään että akun jännite saavuttaa 14,8-15V ja sitten kun magnetointi
virta laskee niin myös johdon jännitehäviö laskee -> latailee sitten hiljalleen
niin pitkään että akut eivät ota virtaa enää.
Toki tuo reed taitaa sammutta tuon koneen juuri tuossa 15V jännitteessä.

Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.)
kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.06.2011, 12:57
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%?
ja JOS välitys olisi 2:1:
ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw.
Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä"
tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla
välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti"
Näin itsekin tuon järkeilin, ja tuo 30+A riittää varmasti siihen ettei generaattoria tarvitse pyörittää päivässä tuntia pidempään, varmaan parikin iltaa menee kevyesti lataamatta. Kuorma on noin ~50w 3-4 tunnin ajan, eli ~14A per ilta. Eikä siitäkään haittaa olisi, että generaattori kestäisi pidempään kuin yhden kesän mökkeilyt...

Lainaus:
Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan
leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä.
Jepa, elikkä taidan laittaa vaan kaasukahvan hallintapaneeliin ja sillä pelata niin kauan että kone käy nätisti ja tällähän saa myös kierroksia tiputettua, jos näyttää että virtaa ei juurikaan tarvita mutta haluaa silti latailla...

Lainaus:
Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa
yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa
Näin juuri, mökillä kun ei ole minkäänlaisia sähköjä ja kylille on se parikymmentä kilometriä matkaa niin ei mielellään rasita auton akkua yhtään enempää kun on tarvis. Siksi erillinen generaattori. Sillähän saa autoonkin apuvirtaa, jos sattuu vaikka valot jäämään päälle...

Lainaus:
Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää
jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori
tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos.
Juu, koteloinnista tulee sellainen että raitis ilma imetään laturin läpi ja puhalletaan sitten moottorikotelosta ulkoilmaan. Laturihan tulee kotelon "ulkopuolelle", eli pohjaan alapuolelle.

Lainaus:
Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin?
Sen mitä kotelolla on kokoa, eli maksimissaan ~50cm on johtojen pituus.

Lainaus:
Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi,
kokeile vaan sillä muoviputkella.
ei, vaan siis metalliputki/tanko tulisi käämin sydämeksi, ja reed poikittain siihen päähän, ei käämin sisään. Mutta taitaa magneettivuo jäädä liian pieneksi...

Lainaus:
Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi
optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee)
Perhana, miksi tämä ei tullut itselle mieleen? Tähänkin olisi valmiit osat, tällähän sen saisi tehtyä "helposti" ja saisi säädettyä juuri mieleisekseen

Lainaus:
Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.)
kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä.
Eli yrityksen ja erehdyksen kautta. Onneksi tästä saa helposti tehtyä säädettävän version, jos jännitealenema on liian suuri.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 5 19.05.2008 17:47
jimny vinkkejä kaivataan... hutta Tekniikka & Jutustelu 12 08.11.2007 09:14
vinkkejä kaivataan!!! Tekniikka & Jutustelu 1 26.05.2007 21:58
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
LJ/RJ vinkkejä kaivataan pee Tekniikka & Jutustelu 8 12.10.2004 19:43


Sivu luotu: 19:03 (GMT +2).