Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.06.2011, 21:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ensimmäinen "testiversio" puolivalmiina. Ja laitoin nyt kiinnityksen siis laatikon kannatinpalkkiin.
Aika näyttää kestääkö vai repeääkö. Pari kolmiotukea vielä uupuu kuvasta.

Kierrätystä piti harrastaa ja puslat vanhoista patrolin jousista,putki jostain rautaromukasasta,nivelet patrol/omega ja pultitkin löyty käytettynä
Akselinpään korvakkeisiin ei kierrätystä saanut.

Tractioni nyt noin 15-20cm pidempi kuin akselista jousen korvaan. Toimiikohan ?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tractionii 007.jpg‎
Views:	402
Size:	48,1 Kt
ID:	19530   Click image for larger version

Name:	tractionii 003.jpg‎
Views:	435
Size:	44,7 Kt
ID:	19531   Click image for larger version

Name:	tractionii 005.jpg‎
Views:	407
Size:	48,8 Kt
ID:	19532  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.06.2011, 21:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Lisää murheita. Siirryin välillä takapään kimppuun ja yrittänyt pähkiä mikä mättää että tractioni kanittaa joustoja.
Kuvissa sisäänjouston ja ulosjouston välimatka on 18cm mitattuna jarrurummulta.

Keksiskö joku kuvien perusteella mitä kulmaa pitäisi muuttaa että ei kanittaisi noinpaljoa vastaan.
Tractioni on noin 10cm pidempi kuin lehtijousen etuosa.
Pituutta muuteltu mutta ei helpota eikä kiinnityskulma akselissa.

Onko nyt kenties kiinnityskorkeus akselissa väärä vai tuo "kolmion" kulmat väärät.

Kuvien lattarauta on hepattu siksi että näkee paljonko sisäänjouston ja ulosjouston välinen matka muuttaa tractionin asentoa. HJÄLP!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	takatraction 004.jpg‎
Views:	419
Size:	48,2 Kt
ID:	19586   Click image for larger version

Name:	takatraction 009.jpg‎
Views:	388
Size:	47,1 Kt
ID:	19587   Click image for larger version

Name:	takatraction 010.jpg‎
Views:	389
Size:	45,3 Kt
ID:	19588   Click image for larger version

Name:	takatraction 011.jpg‎
Views:	387
Size:	56,1 Kt
ID:	19589  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.06.2011, 17:45
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Tractionbarin rungon puoleinen pää olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle jousien kiinnityskohtaa. Onhan sulla noi "väliakselin" nivelet sellaisia, että toinen/molemmat sallii tractionbarin kiertymisen ? Jos auto on ristiriipunnassa niin silloinhan akseliin hitsattu tanko-osa kiertyy suhteessa runkoon. Jos nivel ei salli kiertymistä niin varmasti kanittaa.

Tuolla on heti jutun alussa kuvia allekirjoittaneen autosta: http://forums.offipalsta.com/showthr...kiertorajoitin. Myöhemmin löytyy muitakin hyviä ratkaisuja.

Tuo koiranluu pitää olla normitilanteessa suunnilleen pystysuorassa. Tuolla kolmion muodolla ei ole väliä. Laita koiranluu paikoilleen pystysuoraan auton ollessa normitilassa --> heppaa tuki kiinni akseliin. Ja koita siirtää koiranluun kiinnityspiste jousien korvakkeiden kohdalle. Ja siis nuo nivelet oikeanlaisiksi.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.06.2011, 18:01
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Joo nuo nivelet antaa kyllä periksi. Ja päivittyvät vielä myöhemmin palloversioihin kunhan saa muuten jotain itua puuhiinsa.

Siis kuuluisiko sakkelin alempi kiinnityspiste olla likimain samassa pituus/korkeuskohdassa kuin lehtijousen etummainen kiinnityspultti ?

Sakkeli pystysuorassa ? Joissain ohjeissa taas käsketään laittamaan reilusti vinoon.

Aamulla taas muokkasin lisää ja käänsin tractionin ylösalaisin sekä pidensin putkea abaut 5cm jonka jälkeen sakkeli on yli 45asteen kulmassa.
Parhaiten toimii nyt mutta parannettavaa vielä olis.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.06.2011, 18:57
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Siis kuuluisiko sakkelin alempi kiinnityspiste olla likimain samassa pituus/korkeuskohdassa kuin lehtijousen etummainen kiinnityspultti ?
Juurikin näin se kaiketi pitäisi olla. Sitä en osaa sanoa, kuinka tarkka tuo sijoitus pitää olla.

Sakkelin/koiranluun kulma pitää varmaan kokeilla tapauskohtaisesti, riippuu systeemin kiinnityspisteiden paikoista eli koko systeemin geometriasta. Omassa autossa koiranluu on liki pystysuorassa (normitilanteessa) mutta tuossa rak:n systeemissä riippu on näemmä aika vinossa. Tätä pitää kokeilla mutta pystysuorasta voisi lähteä liikkeelle. Tuo rak:n systeemin säädettävä yläputki on kanssa aika hyvä, helpottaa hienosäätöä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.06.2011, 19:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kokeilin jossain vaiheessa laittaa riippua suoraan mutta kanitti heti vastaan reilusti.
Saattaa ero johtua siitä että sulla on akselit pakkojen yläpuolella ja mulla alapuolella taijotain

Tuo kiinnityspisteen siirto jousenkorvan kohdalle täytyy seuraavaksi kokeilla.

Perhana kun jo pienemmällä vaivalla olis tukivarret,kierteet ja panhardit turannu alle
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2011, 19:54
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kokeilin jossain vaiheessa laittaa riippua suoraan mutta kanitti heti vastaan reilusti.
Saattaa ero johtua siitä että sulla on akselit pakkojen yläpuolella ja mulla alapuolella taijotain

Tuo kiinnityspisteen siirto jousenkorvan kohdalle täytyy seuraavaksi kokeilla.

Perhana kun jo pienemmällä vaivalla olis tukivarret,kierteet ja panhardit turannu alle
Enpäs kuvista heti huomannut, että sulla on tehty SOA. Se tietysti vaikuttaa asiaan. Eli tuo kokeilemasi traction barin kääntö ylösalaisin voisi olla hyvä juttu, tulee geometria paremmaksi. Enempi en osaa neuvoa, aikanaan tuota vekotinta kun en itse asemoinut, teetin asennuksen ammattilaisella ja vedin itse lonkkaa sohvalla
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
suz 410 lukko etuakseliin? tunturiurho Tekniikka & Jutustelu 1 28.07.2010 18:38
LN110 jäykkä etuAKSELI - tractionbar kiinni - Vilkutin Maasturiprojektit 50 05.05.2010 20:50
Yhdistetty panhard ja tractionbar Tekniikka & Jutustelu 5 25.02.2008 22:46
O: Toyotan etuakseliin navat Jorbel O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.10.2007 22:35
mistä patrolin etuakseliin laakerit ym. patrol88 Tekniikka & Jutustelu 10 04.04.2007 21:39


Sivu luotu: 01:47 (GMT +2).