![]() |
Tractionbar Suzukin 413 akseleihin
Mihis olette rungonpään kiinnittäneet etuakselin tractionbarin asennuksessa.
Ei oikein löytynyt mitään kuvaa kelvollisesta asennuksesta. Mahtaisko kestää jos tekis kiinnityskorvan rungon sisäreunaan kuskin puolelle kun ei oiekin ole tilaa poikkiputkellekkaan. Näinollen kulkisi rungon ja pakoputken välistä eli aika reunassa akselissa. Toinen vaihtoehto pakoputken ja öljypohjan välistä mut mihkä sen linkun sit kiinnittäis? Ideoita otetaan vastaan ilomielin kun ei mietintämyssy karhupäkilläkään helpannut. |
Jos tractionbarin nivelöi hyvin, niin ei haittaa vaikka olisi ihan akselin toisessa päässä. Akselin keskellä tietysti pystysuuntaiset liikeradat on lyhyempiä, mikä helpottaa asennusta. Runkopalkki kestää vallan hyvin.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20697
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20606 Jos noista kuvista ny mitn selvää saa, mut tangon takapää on samassa kohtaa mistä vaihdelaatikko on tuettu. Orkkis tuki mäjelle ja siihen poikittain joku putki ja siihen niin . Kyl sää tiärät.:rolleyes: |
No joo noitakin kuvia yritin eilen tihrustaa.
Ei vaan saanut selvää missä on kiinni. ;) Tuo vaihdelaatikon takapään kiinnityspalkin vaihto on se mitä itsekin jo tänään pähkäilin mutta nyt hitsasin siihen orggis palkkiin korvakkeen kiinni joten testataan kestääkö. Suurin murhehan tuossa on korkeus jotta saisi mahdollisimman pitkän ja suoran panssaroinnin. Rulpan Wrankusta kävin tutkimassa jenkkien tekelettä ja siinä oli sakkeli vaakatasossa. |
3 Liiteet
Ensimmäinen "testiversio" puolivalmiina. Ja laitoin nyt kiinnityksen siis laatikon kannatinpalkkiin.
Aika näyttää kestääkö vai repeääkö. Pari kolmiotukea vielä uupuu kuvasta. Kierrätystä piti harrastaa ja puslat vanhoista patrolin jousista,putki jostain rautaromukasasta,nivelet patrol/omega ja pultitkin löyty käytettynä ;) Akselinpään korvakkeisiin ei kierrätystä saanut. Tractioni nyt noin 15-20cm pidempi kuin akselista jousen korvaan. Toimiikohan ? |
4 Liiteet
Lisää murheita. Siirryin välillä takapään kimppuun ja yrittänyt pähkiä mikä mättää että tractioni kanittaa joustoja.
Kuvissa sisäänjouston ja ulosjouston välimatka on 18cm mitattuna jarrurummulta. Keksiskö joku kuvien perusteella mitä kulmaa pitäisi muuttaa että ei kanittaisi noinpaljoa vastaan. Tractioni on noin 10cm pidempi kuin lehtijousen etuosa. Pituutta muuteltu mutta ei helpota eikä kiinnityskulma akselissa. Onko nyt kenties kiinnityskorkeus akselissa väärä vai tuo "kolmion" kulmat väärät. Kuvien lattarauta on hepattu siksi että näkee paljonko sisäänjouston ja ulosjouston välinen matka muuttaa tractionin asentoa. HJÄLP! |
Tractionbarin rungon puoleinen pää olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle jousien kiinnityskohtaa. Onhan sulla noi "väliakselin" nivelet sellaisia, että toinen/molemmat sallii tractionbarin kiertymisen ? Jos auto on ristiriipunnassa niin silloinhan akseliin hitsattu tanko-osa kiertyy suhteessa runkoon. Jos nivel ei salli kiertymistä niin varmasti kanittaa.
Tuolla on heti jutun alussa kuvia allekirjoittaneen autosta: http://forums.offipalsta.com/showthr...kiertorajoitin. Myöhemmin löytyy muitakin hyviä ratkaisuja. Tuo koiranluu pitää olla normitilanteessa suunnilleen pystysuorassa. Tuolla kolmion muodolla ei ole väliä. Laita koiranluu paikoilleen pystysuoraan auton ollessa normitilassa --> heppaa tuki kiinni akseliin. Ja koita siirtää koiranluun kiinnityspiste jousien korvakkeiden kohdalle. Ja siis nuo nivelet oikeanlaisiksi. |
Joo nuo nivelet antaa kyllä periksi. Ja päivittyvät vielä myöhemmin palloversioihin kunhan saa muuten jotain itua puuhiinsa.
Siis kuuluisiko sakkelin alempi kiinnityspiste olla likimain samassa pituus/korkeuskohdassa kuin lehtijousen etummainen kiinnityspultti ? Sakkeli pystysuorassa ? Joissain ohjeissa taas käsketään laittamaan reilusti vinoon. Aamulla taas muokkasin lisää ja käänsin tractionin ylösalaisin sekä pidensin putkea abaut 5cm jonka jälkeen sakkeli on yli 45asteen kulmassa. Parhaiten toimii nyt mutta parannettavaa vielä olis. |
Lainaus:
Sakkelin/koiranluun kulma pitää varmaan kokeilla tapauskohtaisesti, riippuu systeemin kiinnityspisteiden paikoista eli koko systeemin geometriasta. Omassa autossa koiranluu on liki pystysuorassa (normitilanteessa) mutta tuossa rak:n systeemissä riippu on näemmä aika vinossa. Tätä pitää kokeilla mutta pystysuorasta voisi lähteä liikkeelle. Tuo rak:n systeemin säädettävä yläputki on kanssa aika hyvä, helpottaa hienosäätöä. |
Kokeilin jossain vaiheessa laittaa riippua suoraan mutta kanitti heti vastaan reilusti.
Saattaa ero johtua siitä että sulla on akselit pakkojen yläpuolella ja mulla alapuolella taijotain :) Tuo kiinnityspisteen siirto jousenkorvan kohdalle täytyy seuraavaksi kokeilla. Perhana kun jo pienemmällä vaivalla olis tukivarret,kierteet ja panhardit turannu alle :D |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:11 (GMT +2). |