Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.05.2011, 21:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vetolevyn tekeminen


Jos mistään ei löydy valmista, tai edes hammasvammasta vetolevyä,
niin minä kokeilisin etsiä kampuran päähän sopivan vetolevyaihion, mielellään
hivenen liian isolla starttikehällä.
sitten manuaalilaatikon edestä vauhtipyörän hammaskehä, yleensä lämpökrympillä kiinni.
Sitten sorvilla vetolevy-aihio ulkohalkaisijaltaan sopivaksi, ja hitsillä kiinni.
tuon vetolevyn sorvaaminen voi vaatia aikamoiset järjestelyt, esim pult-taamista johonkin massiivisempaan teräslaippaan kiinni, jotta ei lähde
värisemään sorvatessa kohtuuttoman herkästi.

toki tuosta manuaalin vauhtipyörästäkin vois (ehkä?) sorvata "vetolevyn".
Pitää vaan muistaa mitoittaa kunnolla, ettei turbaani mene liikaa laatikkoon.

Minun mielestä tuossa vetolevyssä oleva ylimääräinen massa, esim 2 kg,
ei kohtuuttomasti hidasta kiihtyvyyttä, eikä edes rasita kovinkaan paljon
laatikkoa verrattuna manuaaliin. (automaatilla kiihdytetään kokoajan nilkka
suorana)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2011, 14:00
peedro:n Avatar
peedro peedro ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.09
Sijainti: itä-suomi
Viestit: 179
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos mistään ei löydy valmista, tai edes hammasvammasta vetolevyä,
niin minä kokeilisin etsiä kampuran päähän sopivan vetolevyaihion, mielellään
hivenen liian isolla starttikehällä.
sitten manuaalilaatikon edestä vauhtipyörän hammaskehä, yleensä lämpökrympillä kiinni.
Sitten sorvilla vetolevy-aihio ulkohalkaisijaltaan sopivaksi, ja hitsillä kiinni.
tuon vetolevyn sorvaaminen voi vaatia aikamoiset järjestelyt, esim pult-taamista johonkin massiivisempaan teräslaippaan kiinni, jotta ei lähde
värisemään sorvatessa kohtuuttoman herkästi.

toki tuosta manuaalin vauhtipyörästäkin vois (ehkä?) sorvata "vetolevyn".
Pitää vaan muistaa mitoittaa kunnolla, ettei turbaani mene liikaa laatikkoon.

Minun mielestä tuossa vetolevyssä oleva ylimääräinen massa, esim 2 kg,
ei kohtuuttomasti hidasta kiihtyvyyttä, eikä edes rasita kovinkaan paljon
laatikkoa verrattuna manuaaliin. (automaatilla kiihdytetään kokoajan nilkka
suorana)
Noinhan se vois käydä,vaan kun manuaalissa ja automaatissa vissiin erikokoset vauhti/vetopyörä.Ainakin startti on erilainen..

Perkele kun täällä itäsuomessa ei taida olla semmosta liikettä jossa ois vetolevyjä varastot pullollaan,sovittelemalla varmaan löytäs käypäsen helposti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.05.2011, 15:02
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

toki tuosta manuaalin vauhtipyörästäkin vois (ehkä?) sorvata "vetolevyn".
Pitää vaan muistaa mitoittaa kunnolla, ettei turbaani mene liikaa laatikkoon.

Minun mielestä tuossa vetolevyssä oleva ylimääräinen massa, esim 2 kg,
ei kohtuuttomasti hidasta kiihtyvyyttä, eikä edes rasita kovinkaan paljon
laatikkoa verrattuna manuaaliin. (automaatilla kiihdytetään kokoajan nilkka
suorana)
Ei kannata kokeilla jos varaosien saanti on vaikeaa...Ainakin yksi tällainen sovellus on päättynyt kampiakselin katkeamiseen.

Vetolevyn tarkoitus on olla värinänvaimennin muuntimen ja kampiakselin välissä, käsittääkseni muunnin on harvemmin ihan täydellisen tasapainossa.Ja päätellen siitä miten vetolevyt halkeilevat kiinnityspulttien kohdilta niin jotain elämistä siellä tosiaankin tapahtuu.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2011, 22:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vetolevyn jäykkyys?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Ei kannata kokeilla jos varaosien saanti on vaikeaa...Ainakin yksi tällainen sovellus on päättynyt kampiakselin katkeamiseen.

Vetolevyn tarkoitus on olla värinänvaimennin muuntimen ja kampiakselin välissä, käsittääkseni muunnin on harvemmin ihan täydellisen tasapainossa.Ja päätellen siitä miten vetolevyt halkeilevat kiinnityspulttien kohdilta niin jotain elämistä siellä tosiaankin tapahtuu.
Tuo vetolevy pitää tietenkin tasapainottaa! unohtu korostaa

Ihan tulevaisuutta varten; onko sulla tarkempaa tietoa tuosta kampuran katkeamisesta?
Itselläni aiheeseen liittyvä "viritys" suunnitteilla.
Oliko siinä jokin adabderilevy automaatin ja koneen välissä?(voimalinja taatusti suora?)
ja oliko tuota "vetolevyä" tasapainoitettu?
Ja keskittyikö tuo turbiini kampiakselin päähän? (ja kuuluko keskittyä?)

Noita vetolevyn halkeamia olen nähnyt joskus, mutta oletin niiden syntyneen
turbiinin eteen-taakse liikkeestä (ajattelin että turbiinin staattori saa
aikaan pientä elämistä, kun turbiinin kaulakin näytti siltä, että stefa ei
ole kokoajan jauhanut samaa kohtaa)

esim. chevyn sb vetolevy niin vetelä, että joustaa silmin nähden peukalolla painamalla,
siis ilman turbiiniä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.05.2011, 14:18
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 932
Perusasetus

Saiskohan tuolta apua.
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.05.2011, 10:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo vetolevy pitää tietenkin tasapainottaa! unohtu korostaa

Ihan tulevaisuutta varten; onko sulla tarkempaa tietoa tuosta kampuran katkeamisesta?
Itselläni aiheeseen liittyvä "viritys" suunnitteilla.
Oliko siinä jokin adabderilevy automaatin ja koneen välissä?(voimalinja taatusti suora?)
ja oliko tuota "vetolevyä" tasapainoitettu?
Ja keskittyikö tuo turbiini kampiakselin päähän? (ja kuuluko keskittyä?)
En tiedä ihan tarkkaan kaikkia yksityiskohtia mutta kone oli nissanin 2,8 kuutosD. Jenkkilaatikko, olikohan TH-350 jatkona.Moottorin ja laatikon välissä oli sovitelevy joka oli ajatuksen kanssa linjattu ja ei jatkossa aiheuttanut murheita. Ensimmäinen paketti oli vauhtipyörään läpi pultattu turbiini ja sillä katkesi akseli. Toiseen yritykseen tuli automaatin vetolevy ja sovite/jatkopala kammen pään ja levyn väliin, tällä kokoonpanolla liikkui niin kauan kuin tiedän olleen käytössä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Jeep 4.0 AW4 vetolevy Killman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 14.11.2008 20:43
O: TH350 vetolevy Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 21.06.2007 18:01
O: cherokee 4,0 vetolevy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 23.01.2006 08:58
O. Rankun automaatin vetolevy pee O/M/V Muut 0 27.09.2004 22:19
O: jeep amc vetolevy uazman O/M/V Muut 0 11.04.2004 21:02


Sivu luotu: 13:56 (GMT +2).