Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2011, 00:32
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puikkis Näytä viesti
Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön.

Negatiivinen camber rasittaa rengasta sisäreunasta, mutta tasaisesti. Positiivinen camber rasittaa rengasta ulkoreunasta. Liiallinen camber kumpaan suuntaan tahansa aiheuttaa renkaan kulumista toisesta reunasta. Mutta edelleen tasaiseti.

Auraus tai haritus edessä: Auraus ja haritus edessä jakautuu tasan molemmille puolille, koska raidetankoa joko pidennetään tai lyhennetään ja se menee molemmille puolille. Ratti sitten on missä asennossa sattuu, mutta ei puututa vielä siihen.

Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista. Vaikka rengas pyörii aurauksen ja camberin osalta täysin suorassa, niin silti tätä ilmiötä esiintyy paljon. Enduropyörissä, missä nappulat ovat aika harvassa, ilmiö on tuttu. Renkaan yläpuolella etureunassa nappula on korkeampi ja takareunassa kuluneempi. Tässä ei ole aurausta eikä camberia kyseessä yhtään. Se mikä tällaista kulumista vahvistaa ja tuo enemmän esille on nappuloiden tiheys. Mitä harvemmassa nappuloita on, sitä enemmän vinoon ne kuluvat.

Tämä liittyy nyt siihen, että miten vierintävastuksen aiheuttamana nappula ikäänkuin kaatuu alle. Mitä korkeampi ja kapeampi nappula on, sitä nopeampaa vinoon kuluminen on. Mitä leveämpi ja tukevampi nappula on, sitä vähemmän se kaatuu alle. Oikeastaan nasta, ja oikein pitkä jääratanasta on hyvä esimerkki siitä, että rullaavassa renkaassa se kuluu aina vinoon kaatumalla alle jarrutuksen suuntaan, ja vetävässä renkaassa nasta kaatuu alle vedon suuntaan. Ihan samalla tavalla miten nastat kuluvat vinoon henkilöautonkin alla.

Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta.
Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle.
jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
Eli henki maailman jutuissa pysytään...Ja sehän myö jo tiiettiinkin....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2011, 01:00
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Insa Saharat meni XJ:ssä kaikki tuollein "rappusille" ja ulina lisääntyi samassa tahdissa... Ja kulmat kun oli pielessä niin hävisi pintaa ihan silmissä maantiejossa, mutta rappuset pysyi suhteessa ihan samanlaisina.

Väittäisin nappulakumissa tuollaisen kuuluvan enemmänkin ominaisuuksiin kun ajetaan asvaltilla. Ja rengasseoskin voi aiheuttaa erinopeudella kulumista...

Aurauskulma, kulkukulma, auton painopiste, jarru, jumittava napalukko...lista on loputon...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.04.2011, 08:07
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

mulla ainakin kulu hjn alla creepyt saman lailla hampaalle. muut renkaat sitä ei ole tehnyt.
ja kun kääntää pyörimis suunnan niin alkaa uliseen ihan perkuleesti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4WD kuluminen? p3ku Tekniikka & Jutustelu 26 19.12.2005 13:31
265/75-15 Renkaan korkeus??? bj75 Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2005 00:05
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:01
tojon vinssin kuluminen Ossi_p Tekniikka & Jutustelu 8 16.10.2004 08:29
renkaan et Yleiset 4 21.02.2004 16:19


Sivu luotu: 18:24 (GMT +2).