Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2011, 10:55
puikkis:n Avatar
puikkis puikkis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.04
Sijainti: Helsinki, .
Viestit: 157
Perusasetus

Matti on ihan oikeassa:
"rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota."

Kyllä on tullut nähtyä laikukkaasti kuluneita kuorma-auton renkaita ja 508:lla on tullut ajeltua. Renkaan runko käyttäytyy eri nopeuksissa erilailla. Esimerkiksi epätasapainossa oleva rengas ravistaa jossain nopeudessa, mutta jossain toisessa nopeudessa ei. mihin se epätasapaino sieltä katoaa nopeuden muuttuessa? Kuitenkin tasapainotetuillakin renkailla laikukkaasti kulumista esiintyy. Pyörimissuunnan vaihtaminenkaan ei auta, kuluminen jatkuu epätasaisesti nyt vaan syöden nappuloita toiselta puolelta.

Tässä hojo85 tapauksessa vasen eturengas on kulunut epätasaisesti, kolme muuta kulunut normaalisti. Paineet on samat joka renkaassa.
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2011, 11:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

minkäslaisella et llä vanteet on ? ja onks etuakseli mahdollisesti saanu joskus hittiä ? onko akseliväli molemmilla puolilla sama ? ajeletko napaloukot auki vai kiinni kuivalla ? onks kuskin puolen vetari pidempi ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.04.2011, 14:34
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 960
Perusasetus

kuluminen


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
minkäslaisella et llä vanteet on ? ja onks etuakseli mahdollisesti saanu joskus hittiä ? onko akseliväli molemmilla puolilla sama ? ajeletko napaloukot auki vai kiinni kuivalla ? onks kuskin puolen vetari pidempi ?
vanteet on -44 10" leveet. etuakselista en tiedä et onko saanut iskuja mutta ei ainakaan minun aikaan ole saanut. ja akseliväli on vakio hj. en ajele koko ajan napalukot päällä..ja vetari on normaalistikkin kuskin puolella pitempi..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.04.2011, 14:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puikkis Näytä viesti
Matti on ihan oikeassa:
"rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota."

Kyllä on tullut nähtyä laikukkaasti kuluneita kuorma-auton renkaita ja 508:lla on tullut ajeltua. Renkaan runko käyttäytyy eri nopeuksissa erilailla. Esimerkiksi epätasapainossa oleva rengas ravistaa jossain nopeudessa, mutta jossain toisessa nopeudessa ei. mihin se epätasapaino sieltä katoaa nopeuden muuttuessa? Kuitenkin tasapainotetuillakin renkailla laikukkaasti kulumista esiintyy. Pyörimissuunnan vaihtaminenkaan ei auta, kuluminen jatkuu epätasaisesti nyt vaan syöden nappuloita toiselta puolelta.

Tässä hojo85 tapauksessa vasen eturengas on kulunut epätasaisesti, kolme muuta kulunut normaalisti. Paineet on samat joka renkaassa.
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.
Tiet on ojaan päin kallellaan joten paino on oikealla puolen ja näin ollen vasen rengas luistaa.

En oo tiiraillu miten omat nokialaiset on kulunu mutta rengas äänet alkaa olla sitä luokkaa että kuulostaa kuin ajaisi nasulla tai bankulla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.04.2011, 15:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

tarkoitin tuossa edellä sillä akselivälillä hiukan tarkentaa MaTTin ajatusta akselien suuntauksesta

mittaapa jossain käänteessä huvikses vaikkapa pyörän navoista akseliväli, kummaltakin puolelta

ei ois eka maasturi, jossa aksilat ei oo ihan linjassa / paikallaan... eli vaikkei alustamuutoksia oliskaan, saattaa akselien keskinäinen linjaus olla pielessä

kympin leveellä vanteella mittaus voip olla hiukan haasteellista, etenkin kun renkaat pitäs olla mittaushetkellä "suorassa"
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.04.2011, 20:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puikkis Näytä viesti
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.
Vastaus jo tulikin, eli yleensä joutuu vähän vedättämään keskiviivaa päin kun tiet viettää omasta mielestä ihan liikaakin ojaan päin. Miksköhän motarit voidaan tehdä huomattavasti pienemmillä kaadoilla? Ei ymmärrä.
Eli oik. rengas on tällöin suorassa eteenpäin, vas. harittaa keskiviivaa kohden.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
mittaapa jossain käänteessä huvikses vaikkapa pyörän navoista akseliväli, kummaltakin puolelta

ei ois eka maasturi, jossa aksilat ei oo ihan linjassa / paikallaan... eli vaikkei alustamuutoksia oliskaan, saattaa akselien keskinäinen linjaus olla pielessä
Näinpä, voi olla 2 cm eroa helpostikin puolin ja toisin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.04.2011, 20:53
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Creepyt nyt vaan kuluu tolla tavalla, ei varmaan oo ihan oikee valinta asfaltille.

Muutaman sarjan tollee loppuunkuluneena nähneenä olen todennu et ne vaan kuluu noin koska on paskat, eli reunoille jää melkein 15mm pintaa ja keskeltä nappulat kuluu eka nappulan etureunasta korkeemmiksi vinoiksi ja sit sileeksi.

Vika ei siis ole autossa, vaan renkaassa...

Kyl ne muutkin kumit kuluu loppua kohti ihan samanlaisiks, ei siis huolta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.04.2011, 21:38
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Creepyt nyt vaan kuluu tolla tavalla, ei varmaan oo ihan oikee valinta asfaltille.

Muutaman sarjan tollee loppuunkuluneena nähneenä olen todennu et ne vaan kuluu noin koska on paskat, eli reunoille jää melkein 15mm pintaa ja keskeltä nappulat kuluu eka nappulan etureunasta korkeemmiksi vinoiksi ja sit sileeksi.

Vika ei siis ole autossa, vaan renkaassa...

Kyl ne muutkin kumit kuluu loppua kohti ihan samanlaisiks, ei siis huolta.
Joo, mun mielestä on asia jotakuinkin näin. Ainut ihmetys on se et miks yks rengas kuluu enemmän ku muut? Jotain siinä renkaassa on erilaista tai oiskohan autossa? normaalia kulumista kaikissa ja yhdessä enemmän.. auraus ei selitä,eikä oikeestaa suuntaus yleensäkkään koska illon kuluis molemmat etuset ja kun ei ni jäljelle jää oikeestaa et jarru hirttäis tai jostain syystä tällä renkaalla ois painoo enemmän,yleistähän on että pikku henkilöautoissa kuskin etu kuluu eniten ja sit taka ja jne. Kai tääki joiskus selvii tai sit ei..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.04.2011, 21:48
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

tiiä miten tää liittyy asiaan, mut muikun kanssa ajeltiin pitkin eurooppaa linkeillä ja kummastakin kului kuskin puoleinen etu rengas muita enemmän
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.04.2011, 22:46
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Niin ja edelleenkin monen auton käyttö- ja huolto-ohjelmasta löytyy ohje vaihtaa renkaita akseleiden kesken 5000 km välein sekaisin, ettei tommosta tapahdu, tietysti, jos vedetään 50000 km yhtä soittoa kumien ollessa samoissa paikoissa ei ole ihme tuo kuluminen.

Sit voi olla jo et joku iskari on sen verran paska et alkaa näkymään toi kuluminen ekana vaan yhessä kumissa ja sit vasta myöhemmin muissa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.05.2011, 07:53
jupe69:n Avatar
jupe69 jupe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 01.05.07
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 1.106
Perusasetus

selvä iskari vika !
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4WD kuluminen? p3ku Tekniikka & Jutustelu 26 19.12.2005 13:31
265/75-15 Renkaan korkeus??? bj75 Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2005 00:05
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:01
tojon vinssin kuluminen Ossi_p Tekniikka & Jutustelu 8 16.10.2004 08:29
renkaan et Yleiset 4 21.02.2004 16:19


Sivu luotu: 01:10 (GMT +2).