![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön. Negatiivinen camber rasittaa rengasta sisäreunasta, mutta tasaisesti. Positiivinen camber rasittaa rengasta ulkoreunasta. Liiallinen camber kumpaan suuntaan tahansa aiheuttaa renkaan kulumista toisesta reunasta. Mutta edelleen tasaiseti. Auraus tai haritus edessä: Auraus ja haritus edessä jakautuu tasan molemmille puolille, koska raidetankoa joko pidennetään tai lyhennetään ja se menee molemmille puolille. Ratti sitten on missä asennossa sattuu, mutta ei puututa vielä siihen. Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista. Vaikka rengas pyörii aurauksen ja camberin osalta täysin suorassa, niin silti tätä ilmiötä esiintyy paljon. Enduropyörissä, missä nappulat ovat aika harvassa, ilmiö on tuttu. Renkaan yläpuolella etureunassa nappula on korkeampi ja takareunassa kuluneempi. Tässä ei ole aurausta eikä camberia kyseessä yhtään. Se mikä tällaista kulumista vahvistaa ja tuo enemmän esille on nappuloiden tiheys. Mitä harvemmassa nappuloita on, sitä enemmän vinoon ne kuluvat. Tämä liittyy nyt siihen, että miten vierintävastuksen aiheuttamana nappula ikäänkuin kaatuu alle. Mitä korkeampi ja kapeampi nappula on, sitä nopeampaa vinoon kuluminen on. Mitä leveämpi ja tukevampi nappula on, sitä vähemmän se kaatuu alle. Oikeastaan nasta, ja oikein pitkä jääratanasta on hyvä esimerkki siitä, että rullaavassa renkaassa se kuluu aina vinoon kaatumalla alle jarrutuksen suuntaan, ja vetävässä renkaassa nasta kaatuu alle vedon suuntaan. Ihan samalla tavalla miten nastat kuluvat vinoon henkilöautonkin alla. Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta. Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle. jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
Viimeksi muokannut puikkis : 29.04.2011 23:36 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Insa Saharat meni XJ:ssä kaikki tuollein "rappusille" ja ulina lisääntyi samassa tahdissa... Ja kulmat kun oli pielessä niin hävisi pintaa ihan silmissä maantiejossa, mutta rappuset pysyi suhteessa ihan samanlaisina.
Väittäisin nappulakumissa tuollaisen kuuluvan enemmänkin ominaisuuksiin kun ajetaan asvaltilla. Ja rengasseoskin voi aiheuttaa erinopeudella kulumista... ![]() Aurauskulma, kulkukulma, auton painopiste, jarru, jumittava napalukko...lista on loputon... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mulla ainakin kulu hjn alla creepyt saman lailla hampaalle. muut renkaat sitä ei ole tehnyt.
ja kun kääntää pyörimis suunnan niin alkaa uliseen ihan perkuleesti. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Yks mitä ei oo tuotu esille on vielä akseliväliero ja/tai kulkusuunnan poikkeama; jos etuakseli kulkee killissä koriin nähden koko ajan tai vastaavasti taka-akseli on vinossa = auto kulkee kuin ajokoira ja renkaatkin voi kulua mielenkiintoisesti. Ootko puikkis nähny näitä Bj Andyn mainitsemia 508 mersuja, mistä saattaa puuttua 3 nappulariviä välistä ja sitten oli taas ehjää kuviota? Ja kyseessä tällöin jäykkä akseli, jossa olkatapit. Samaa vaivaa näkee täyskokoisissa kuorma-autoissa, tuollaista harvaa aaltoa, mikä menee monen nappulan yli. Luulen edelleen että sopivan lievä haritus saa tuollaista aikaan, rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Yokohamat kului 4runnerissa sahakuviolle. Tosin siinä kului myös noin joka viides nappula enemmän kuin muut. Muuten tasaista kulumaa.
Muilla renkailla ei tuota ko. autossa esiintynyt, joten pistin renkaiden piikkiin |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Matti on ihan oikeassa:
"rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota." Kyllä on tullut nähtyä laikukkaasti kuluneita kuorma-auton renkaita ja 508:lla on tullut ajeltua. Renkaan runko käyttäytyy eri nopeuksissa erilailla. Esimerkiksi epätasapainossa oleva rengas ravistaa jossain nopeudessa, mutta jossain toisessa nopeudessa ei. mihin se epätasapaino sieltä katoaa nopeuden muuttuessa? Kuitenkin tasapainotetuillakin renkailla laikukkaasti kulumista esiintyy. Pyörimissuunnan vaihtaminenkaan ei auta, kuluminen jatkuu epätasaisesti nyt vaan syöden nappuloita toiselta puolelta. Tässä hojo85 tapauksessa vasen eturengas on kulunut epätasaisesti, kolme muuta kulunut normaalisti. Paineet on samat joka renkaassa. Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
minkäslaisella et llä vanteet on ? ja onks etuakseli mahdollisesti saanu joskus hittiä ? onko akseliväli molemmilla puolilla sama ? ajeletko napaloukot auki vai kiinni kuivalla ? onks kuskin puolen vetari pidempi ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]() kuluminen
vanteet on -44 10" leveet. etuakselista en tiedä et onko saanut iskuja mutta ei ainakaan minun aikaan ole saanut. ja akseliväli on vakio hj. en ajele koko ajan napalukot päällä..ja vetari on normaalistikkin kuskin puolella pitempi..
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En oo tiiraillu miten omat nokialaiset on kulunu mutta rengas äänet alkaa olla sitä luokkaa että kuulostaa kuin ajaisi nasulla tai bankulla. ![]() ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
tarkoitin tuossa edellä sillä akselivälillä hiukan tarkentaa MaTTin ajatusta akselien suuntauksesta
mittaapa jossain käänteessä huvikses vaikkapa pyörän navoista akseliväli, kummaltakin puolelta ei ois eka maasturi, jossa aksilat ei oo ihan linjassa / paikallaan... eli vaikkei alustamuutoksia oliskaan, saattaa akselien keskinäinen linjaus olla pielessä kympin leveellä vanteella mittaus voip olla hiukan haasteellista, etenkin kun renkaat pitäs olla mittaushetkellä "suorassa"
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli oik. rengas on tällöin suorassa eteenpäin, vas. harittaa keskiviivaa kohden. Näinpä, voi olla 2 cm eroa helpostikin puolin ja toisin. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Creepyt nyt vaan kuluu tolla tavalla, ei varmaan oo ihan oikee valinta asfaltille.
Muutaman sarjan tollee loppuunkuluneena nähneenä olen todennu et ne vaan kuluu noin koska on paskat, eli reunoille jää melkein 15mm pintaa ja keskeltä nappulat kuluu eka nappulan etureunasta korkeemmiksi vinoiksi ja sit sileeksi. Vika ei siis ole autossa, vaan renkaassa... Kyl ne muutkin kumit kuluu loppua kohti ihan samanlaisiks, ei siis huolta. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on ollu toi käyttö HJ 6V sinä aikana ajettu toistasataa tuhattakilometriä KM1 ja KM2 mud terraineilla. Vaihdettu iskaria, jousta, olkalaakeria ja kulmat säädetty korjaamolla.
Vieläkin kuluu tolleen. =Ominaisuus ja henkimaailman juttu, näillä mennään ja ostetaan uus sarja sitten kun tarvii ![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Jep , mulla kului vastaavalla tavalla Fediman extremet ...kevyen ( 410 ) auton alla .
Vastaavaan ongelmaan törmännyt tuolla kuorma-autojen parissa , kaikki olleet 4x4 . Renkaat kuluvat lähinnä edestä ja joka toisesta nappularivistä . Sitte kun nää heittää takapyöriksi , niin ne kuluu takaisin normaaleiksi ...siis nuo korkeat nappulat tasottuvat . Nokian rengasinssi kertoili jotakin renkaan värähtelemisestä ja etupyörien murtamisesta ...ei vaivauduttu selvittämään asiaa enempää , vaihtuivat toisen merkkiseksi renkaaksi jossa renkaan olkapää on kulutuspinnassa kokonaan ehjä . Toi on kyllä kelju vamma ... |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Joo itsellä oli kesällä kuskinpuolen eturengas kulunut varmaan 50% enemmän kuin muut. Bf googride mutarengas km3 oli kulunut koko kulutuspinnalta niin että osa nappuloista oli kulunut enemmän kuin osa. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen en ole tähän mennessä huomannut epänormaalia kulumista kun vaihdoin takarenkaat eteen kesällä. Myös matkustajan puoleisessa eturenkaassa oli jotkut nappulat kuluneet enemmän kuin toiset ihan selvästi mutta melko vähän oli kuluneita nappuloita.
Mutta kysymys offi palstalaisille. Kannattaako minun nyt laittaa niin sanotusti rahaa palamaan ja ostaa se yksi uusi rengas joka on selkeästi muita kuluneempi kun ajatellaan tätä turvallisuutta ja pitoa sekä tiellä että maastossa? Kuulin myös huhun että katsastaja ei mahdollisesti hyväksy jos yksi rengas on selkeästi muita kuluneempi? |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos ne muut on vielä selkeesti uudehkot niin sitten ehkä. Muuten käy niin että se yksi rengas on sileä, ja lopuissa puolet pintaa ja koko sarja menee hylkyyn sen yhden takia. Mikä koko?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Hyväksyy, kunhan kulutuspintaa vähintään vaaditun minimin. Nastamäärien erosta jaetaan hylkyjä jos paras/huonoin poikkeaa yli 25%.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4WD kuluminen? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 19.12.2005 13:31 |
265/75-15 Renkaan korkeus??? | bj75 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2005 00:05 |
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? | LaaLaa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.01.2005 18:01 |
tojon vinssin kuluminen | Ossi_p | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 16.10.2004 08:29 |
renkaan et | Yleiset | 4 | 21.02.2004 16:19 |