![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() ArviointiaLakiteksti menee Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. arvosteluperusteet on sitten tässä sen katsurin olisi korkeintaan pitänyt antaa korjauskehoitus D3 Jousitus kirjallisena jälkikäteen ei voi tehdä vaan kuuluu katsastus tilanteeseen
|
#2
|
||||||
|
||||||
![]() Lainaus:
Tämän ikäisten, viime vuosituhannen autojen tyyppitietoihin eikä mihinkään muuhunkaan tietokantaan ei ole merkitty autojen kokonaiskorkeutta (AKE:n tyypittäjät on sen kaikessa viisaudessaan nähneet tarpeettomaksi), eikä sitä ollut edes mahdollista mihinkään syöttää ennen täydellistä järjestelmän uusiutumista LTJ:stä ATJ:hin v. 2007 lopussa. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.04.2011 20:34 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan joku tunari tehny riipukkeet ku on katsasturmiehen silmään pistäny...
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Niinpä
??? Justhan tuota itekkin linkitit tuon että pitää määrätä muutoskatsastukseen jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun tai se muuten on ilmeistä. Minä käsittäisin muutoskatsastukseen määräämisen fyysisiin mittoihin puuttumisena.
niin tein Tarkoitin fyysisiin mittoihin puutumisella niiden alkuperäisten suullisesti vaatimista HUOM !määräaikaiskatsastuksessa esimerkiksi maahantuojalta joita ei välttämättä löydy sieltäkään muutoskatsastus on eri asia johon voi dokumentteja / tositteita vaatia rekisteriotteen kopiokin vastaavasta joskus riittä ![]() kysehän olikin siitä että kyseinen toimenpide (korjauskehotus tai muutoskatsastukseen määrääminenkin ) olisi pitänyt silloin tehdä kun määräaikaiskatsastusta suoritetaan tämäkin kirjallisesti eli jos ajoneuvoa ei voi korotta enempää siis sallittu korkeus muutos on jo renkailla ja koria korottamalla N1 100mm täynnä silloin kyseessä korjauskehotus esimerkiksi riipukkeet liian pitkät jousituksen korkeus muuttunut ! mikäli varaa on korottaa jousitusta N1G 150mm niin silloin voi määrätä muutoskatsastukseen tai jos voi heti asian suorittaa niin kuin yleensä periä muutoskatsastus maksun sekä lisätä rekisteriotteeseen jousituksen korotuksena + 50 muutoskatsastuksekseen voi vaatia tositteet kuinka jousitus poikkeaa normaalista vaatimukset on eri katsastajien sekä katsastusasemien välillä yleensä aika vaihtelevia täällä on kelvannut yleensä miehen sana ![]() ![]() aken tietokantaan pääsyllä tarkoitan sitä että voivat rekisteriorteen tiedot tarkistaa esim kumpi kuuluu olla n1 vai n1g sekä ohjeet määräaikaiskatsastukseen sekä muutoskatsastukseen löytyy osa myös netistä kuten arvosteluperusteetkin jousituksen tarkistamiseen (kiinnitys, laillisuus Yms. ) http://www.ake.fi Alustan muutokset Auton korkeuden muuttaminen Lisätietoja aiheesta: AKEn ohje 1943/208/2007 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
|||
|
|||
![]() AivanLainaus:
jos ei ole merkitävää varaa tieliikenteelle periateessa jos säännöksiä tarkaan tulkitsee niin jos jollain lailla pystyy todistamaan että ennen taisi olla se -93 on korotus/muutos tehty pitäisi hyväksyä tai hylätäkkin käytäen normaaleja määräaikaiskatsastus perusteita kyllä voi muutoskatsastuksenkin ohjata ja kehoituksiin tämän merkitä olen jossain moottorimuutoksessa joutunut väkisin katsastamaan koska ajoaika oli loppumassa ja kaikkia tarvittavia prosyyreitä ei ollut esittää muutoskatsastukseen ja katsastus toimitetiin normaalin mukaan ja moorttorin muutoskatsastin myöhemmin ![]() Polisia ei yleensä hirveesti kiinosta paitsi liikkuvaa poliisi(yleensä kaikki mulkerot laitetaan sinne), onko autossa lailinen korotus kuulemma on muutakin tekemistä kun kytätä maasturimiehiä ![]() ajoneuvon tieliikenne kelpoisuuteen/lailisuuteen puuttua ![]() Lainaus:
tai muutoshistoriaa tai EU,STD säänöksiä sitten netiin eivät jossain millään haluu mennä katseleen esimerkiksi ake:n ohjeita vaan useinmiten ovat huulipyöriänä jos ei olekaan se mamman pölyimurin näköinen auto mihin pitäisi leima saada ![]() kuulemani mukaan eräs peräkylän katsastusmies on niin vanhoilinen ettei suostu edes pc:tä käyttämään ![]() paljonhan on kyllä systeemit parantuneet ja uusia linkkejä tietokantaan kuulemma luovat kerran kyselin katsastuksesssa että onks tää katsastus toimitus sitten suoraan 70 luvulta "tää romukasa ei ikinä tuu meneen läpi tyyliä " ![]() katsuri tuumas että ei ole kuulemma enään silleen valtion virkamies vaan rinnasti itsensä K-kaupan kassaan ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Käykö muuten joku vielä noilla valtion omistamilla asemilla? Oon kuullu vaan juttua että valtion asemilla on kaikki kusipäät ja yksityisillä asemilla on järkevättämät tyypit. Ei taida niissäkään hurraamista olla..
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
|||
|
|||
![]()
nyt olikin tullu tekstiä niin paljon et pitää lukee kaikki vielä ainakin 3 kertaan
![]() toi lapua tuntuu olevan aika paska paikka katsastaa auton kun kaveri oli käyny katsastaas pajeroa niin olivat laittanu hylätyksi parin rungon reiän takia...no kaveri hoiti reiät umpeen ja meni uusintakatsastukseen niin ne yhtäkkiä ettikin lisää vikaa autosta ja taas korjailemaan...kolmannellakin kertaa löysivät TAAS lisää vikoja.eikös uusintakatsastuksen vaan todeta onko aikasemmin havaitut viat korjattu eikä ruveta enää etsimään todella tarkalla silmällä lisää vikoja? ja taas kun on vähä asiaa selvitelly niin hiluxin korkeuden kanssa tuntuu ongelma olevan siinä että koria on korotettu 60mm(otteessa) ja takajousissa on n.150mm riipukkeet(ei otteessa) jolloin korotusta on yhteensä 210mm... mutta autoahan saa korottaa yhteensä 150mm maasta katonrajaan.selvitin maahantuojalta ton ikäsen hiluxin alkuperäiskorkeuden niin antoivat lukemaksi 1775mm (1775+150 tekee amiksen matikalla 1925) ja rullamitalla pikasesti mitattuna hiluxi jää ton alle.eli ei pitäis olla mitään ongelmaa muutoskatsastaa paitsi että pitäis hommata se alkuperäiskorkeuden todistus? taitaa olla helpompi kun laittaa lyhkäsemmät riipukkeet ![]() ei kenellään sattuis olemaan tietoa minkä mittaset noi alkuperäset riipukkeet on? tää on kyllä mahtavaa touhua kun katsastusmies ei saa suoraa sanottua mistä kiikastaa tää korkeus vaan sitä pitää selvitellä konttorin päälliköltä jälkikäteen... Viimeksi muokannut osku90 : 12.04.2011 11:27 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() kuulin että asiakaiden vähyyden vuoksi on A katsastuksella YT-neuvottelut itse kun kävin niin oli tossa a-katsastuksella 1 kuorma auto ja 1 katsuri hallissa kun kävelin koko hallin läpi ![]() osa näistä A-katsastuksen henkilöistä on vielä sitä koulukuntaa joka on 80 luvulla hyläneet autoja syystä jos toisesta ja tuntevat edelleen olevansa valtion virkamiehiä kuten poliisit ![]() parhaan ja asianmukaisen sekä ammatitaitoisen katsastuspalvelut saa yleensä yksityiseltä ja aina voi kommentoida jos katsastusmiehen naama ei jostain syystä miellytä tai amattitaidossa on parantamisen varaa ![]() ![]() mustaakseni oli joku ohjeistus jos haluaa valitta niin voi sen myös AKE_lle tehdä pahimmassa tapauksessa voi asema menettää katsastuslisenssinkin ![]() mitä tulee noihin KATSASTUKSEN ARVOSTELUPERUSTEET Katsastuksen arvosteluperusteet on tehty yhdenmukaistamaan katsastuspäätösten tekoa. Arvosteluperusteiden tarkoituksena on tuottaa korkealaatuista tarkastustyötä ja oikeudenmukaisia sekä tasapuolisia katsastuspäätöksiä Lainaus:
myös kuluttajasuojalaisakin mukaan virkavirhe ![]() jos tää paikalline päälikkö ja katsuri pelaa samaan pusiin voi ottaa ylemmäs yhteyttä ja sanoa etteivät toimi ohjeistuksen asetuksien ja lain mukaan kaikki katsastus asemat toimivat AKE:n valvonnassa alla on Katsastuksen valvontaan liittyen trafilta hyvää tietoa ![]() Trafi valvoo katsastustoimipaikkojen toimintaa: - säännösten ja määräysten noudattamista, - katsastuspalvelujen laatua ja - asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Trafi valvoo katsastustoimintaa tekemällä valvonta- ja tarkastuskäyntejä sekä seuraamalla katsastustoimipaikkojen toimintaa tilastojen avulla. Tarkastaminen kohdistuu - katsastuksen arvosteluperusteiden noudattamiseen - toiminnan suoritukseen - laatujärjestelmään - arkistointiin - ohjeistukseen - mittaus- ym. laitteiden toimintaan - riippumattomuuteen - vakavaraisuuteen Tarkastuksia teetetään myös Trafin toimeksiannosta esimerkiksi käyttämällä samaa testiautoa eri katsastustoimipaikoilla. Lisäksi Trafi suorittaa ajoneuvojen tarkastuksia katsastustoimipaikkojen asiakkailta tulleiden tarkastuspyyntöjen perusteella. Katsastuspäätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen oikaisua Trafilta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty toyota hilux -88 4x4 | tapsa4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 01.04.2010 18:13 |
Myydään Toyota Hilux -98 | Surffari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.03.2010 10:30 |
Ostettu Toyota Hilux 4x4 | halts| | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 09.11.2009 06:55 |
M: Toyota Hilux | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.04.2007 13:08 | |
m:toyota hilux 4x4 td -89 | janatuinen | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 14.03.2006 12:24 |