Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.03.2011, 05:27
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.03.2011, 23:29
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Teoria.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.
Käytännössä se ahdin useimmiten hajoaa ihan kuluneisuuttaan,tai sinne pääsee joku kokkare niinku ilmanputsarin tiivisteen riekale tai joku kokkare itse putkista tms. Tässä kai ajettiin takaa sen ahtimen toimintaa ilman tiheyteen liittyen,merkitystä on myös kaiken kaikkiaan moottorin ohjauksen ja anturitietojen paikkansa pitävyyteen äärioloissa. Se että ahdin hajoaa kuumassa vois olla merkki siitä et ei oo jälki käytetty tai jos kylmässä ni voi syy voi olla muualla kuin itse ahtimessa. Itsellänikin herää kysymys: mistä tietää että ahdin on pakkasen takia hajonnut? Miksi kaikki ahtimet eivät ole pakkasessa millänsäkään?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.04.2011, 23:22
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa?
Kylmää ilmaa menee enemmän, jolloin ilmamassa on suurempi, jotta saadaan aikaan haluttu ahtopaine, eli turbiini joutuu "pumppaamaan" enemmän ilmaa (ja pyörimään enemmän kierroksia) jotta pelit kulkee. Aiheuttaa vääntömomentin laskemisen kompuran puolella ja sen takia akseli napsahtaa...

Havaittavissa ainakin omasa ajopelissä, jotta pakkasella tuntuu "iloisesti" vinkuvan, kun muuten onpi suht äänetöntä!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
No miksi se hajoaisi helteessä?
Ilmamassa painavaa koska sisältää vettä suhteessa "normaaliin" tilanteeseen ja painava ilma rasittaa kompressoripyörää, jolloin akseliin kohdistuu jälleen normaalia suurempi vääntömomentti ja "naps"...

Tämä ei ole TIETEELLISTÄ faktaa vaan 20vuoden "päättelyn" tulos, koska ahtimet nyt tuppaa paukahtamaan aina "ääriolosuhteissa", eli pakkasilla ja helteillä (ilman että autoista on muuta vikaa löydetty...)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.04.2011, 00:28
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Tulee vaan mieleen, että ajeltas normi moniasteöljyillä ja ne on pakkasessa liian jäykät ja helteellä liian lirut...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 04:30 (GMT +2).