Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2011, 01:29
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Sääntökirja-topikissa kyselinkin jo tosta korista pro-modissa, mut siihen ku ei tullu tarkempaa tietoa niin laitetaan tännekin.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:

Lainaus:
3.5.2.2 Kori

...2012 alkaen auton keulan on säilytettävä alkuperäinen ilme ja vaikka koria olisi lyhennetty tai levennetty tulee alkuperäisen keulan ilme säilyä.

3.5.2.3 Mitat/ulkomuoto

Korin on peitettävä vähintään etu- ja taka-akselin välinen alue. 2012 alkaen tulee korin säilyttää vähintään alkuperäisen auton leveys.
Eli, tuossa on pari kuvaa työn alla olevasta keulasta. Maskia kavennetaan sen verran että siihen mahtuu alkuperäiset nelivalot paikalleen, samaten lokasuojat pitävät muotonsa poislukien pyöräaukon etuosa jota joutuu muokkaamaan. Kaikki pokkaukset mistä Chevyn tunnistaa säilyvät. Toisin sanoen alkuperäinen ilme säilyy, eikö? Keulan mitoista tuossa ei suoraan puhuta.

Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, katsotaanko se etuakselin keskilinjasta taka-akselin keskilinjaan? Tuo konepellin kavennus alkaa suurinpiirtein pyöräaukon takareunasta, joten pitääkö sitä muokata siten että se on etuakselin keskilinjaan asti suora?



[/QUOTE]

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.02.2011, 10:15
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Sääntökirja-topikissa kyselinkin jo tosta korista pro-modissa, mut siihen ku ei tullu tarkempaa tietoa niin laitetaan tännekin.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:



Eli, tuossa on pari kuvaa työn alla olevasta keulasta. Maskia kavennetaan sen verran että siihen mahtuu alkuperäiset nelivalot paikalleen, samaten lokasuojat pitävät muotonsa poislukien pyöräaukon etuosa jota joutuu muokkaamaan. Kaikki pokkaukset mistä Chevyn tunnistaa säilyvät. Toisin sanoen alkuperäinen ilme säilyy, eikö? Keulan mitoista tuossa ei suoraan puhuta.

Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, katsotaanko se etuakselin keskilinjasta taka-akselin keskilinjaan? Tuo konepellin kavennus alkaa suurinpiirtein pyöräaukon takareunasta, joten pitääkö sitä muokata siten että se on etuakselin keskilinjaan asti suora?

Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.

Leveys hommassa kans miettiny, että jos lokasuojista leikkaa reunaa pois (kaventaa) ja korvaa kumilla ainakin alkuperäiseen leveyteen saakka tai yli, niin sellainen on ilmeisesti sallittu. Mutta toi letukan keulan eli lukkopellin ja maskin kavennus ei oman sääntötulkinnan mukaan ole enään 2012 sallittua pro-modissa..........mites muut tulkitsee?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.02.2011, 11:13
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.

Leveys hommassa kans miettiny, että jos lokasuojista leikkaa reunaa pois (kaventaa) ja korvaa kumilla ainakin alkuperäiseen leveyteen saakka tai yli, niin sellainen on ilmeisesti sallittu. Mutta toi letukan keulan eli lukkopellin ja maskin kavennus ei oman sääntötulkinnan mukaan ole enään 2012 sallittua pro-modissa..........mites muut tulkitsee?

keula ja perä oli tarkoitus kaventaa, kehikon putketkin on rakennettu sen mukaan mutta silloin juuri julkaistiin toi 2012 korisääntö.


maskin osalta tulee säilyä alkuperäinen leveys, näin mun autosta ainakin kommentoitiin kun kyselin tota 2012 korisääntöä

eli ilmeisesti tähän maskiin täytyisi ajovalotarrat saada kiinni niin olis säännön mukainen ensivuonna?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.02.2011, 12:06
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.
Voisko tätä sääntöä kutsua ihan suzukisäännöksi? Onhan se tietty helpompaa valita lähtökohta (suzuki tai jeep), että saa kilpailukykyisen (kapeakorisen) auton. Onko oikeasti tunnistamisen kannalta tärkeää että auto on juuri oikean levyinen? Ja onko unimogin alustalla oleva suzuki alunperin mersu?
Mites muuten stanujen sallitut ja kielletyt renkaat, oliko tuo sääntö jo 2010?

T: nyybibaxxter
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.02.2011, 12:24
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Kielletyt renkaat


Mielestäni tuo rengaspykälä on ollut jo tovin voimassa ja kiellettyjen renkaiden osiossa aika mielenkiintoisia merkkejä/malleja.
Kun ei oikein jymmärrä...kaikki ei ole uusiorenkaita,joka saattaisi olla yksi peruste,mukana myös esim. PitBul Rocker?
Jos esim. Malatesta Kaiman on kielletty,miksi ei ole listalla Insan SpesialTrac ja Fedima Sirocco????
__________________
www.ipefix.fi

Viimeksi muokannut Ipe64 : 12.02.2011 13:47
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.02.2011, 13:01
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Moi!

En ole ehtinyt lukea tätä hetkeen aikaan joten yritän vastata mitä ajatuksia näiden juttujen takana on.

- Harraste stanu, tässä luokassa saa ajaa kaikilla mastoautoilla kunhan ne ei ole mitään ruohonleikkureita tai croscartteja. Sillä miksi nämä vehkeet on joskus rekisteröity ei ole mitään väliä!
- luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa.
- tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin.

ProModi ryhmästä olen yrittänyt tiedottaa että sääntökirjassa oleva korin pienentämissääntö ei tule voimaan 2012 vaan sääntökomitea muutti tätä sääntöä kilpailijoiden vastustuksesta johtuen. Uutta sääntöä en ole voinut kirjoittaa suomeksi kun se on vasta nyt julkaistu eurotrialin sivuilla! Pääasiassa siinä on kuitenkin ideana se että auto olisi tunnistettavissa edestä ja sivusta siksi myös valoista on oltava jäljitelmät! Korin tulee peittää pituussuunnassa akselelit ja leveyssuunnassa korin tulee ylettää renkaan sisäreunan tasalle. Eli jos valitset akselit joissa renkaiden sisäpintojen väli on 2M niin korin on oltava myös 2M leveä! Jos suzuki on vain 1,5M leveä niin sitä pitää levittää ja jos Hummeri on 2,2M leveä niin sitä saa kaventaa. Vaihtoehtoisesti muutetaan vanteita tai akseleita.

- Putkirunkoautoissa kun teette uusia autoja tehkää kunnon tuplaristikko oviaukkoon ja vanhoissa autoissa kuten jaren willyster käytetään järkeä ja hyväksytään se hieman lyhyt vahvike toiseksi oviputkeksi! Painoeroa ei kuitenkaan ole kuin max 1kg ja kun se on tehty aikanaan olleiden sääntöjen mukaisesti ja on vielä tukevan näköinen niin en voi uskoa että tästä kukaan tekee ongelmaa.

Selvensikö tämä hieman asioita?

Ai niin, miksi käytämme tätä palstaa keskusteluun. No täällä on suurin osa aktiiviharrastajista mukana ja vaikka kaikenlaiset provokaattorit tänne aina kirjoitteleekin niin parempaakaan ei oikein ole. Niitä isoja meetinkejä ei ole niin helppo järjestää vaikkakin pyrin sellaisenkin taas jossakin vaiheessa saamaan pystyyn!

Sähköpostia saa laittaa ja puhelimeenkin olen pyrkinyt vastaamaan.
Junde

Teidän edustaja AKK:ssa ja kansainvälisissä komiteoissa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.02.2011, 13:28
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Kiitos Junde vastauksista.
Tunnistin itseni tuosta kohdasta jossa sanoit ettei ole tarkoitus että rakennetaan vain HS luokkaan autoja,kirjoituksistani saa ehkä virheellisesti käsityksen että lähtökohta oli juuri Trial HS luokka,ei,lähtökohta on rakentaa auto lähinnä kaikenlaiseen hauskanpitoon jne.,mutta ainoo luokka ois ollu tuo HS,johon tuolla kikottimella olis voinu osallistua,tai sitten se proto,rangen orkkis akseleilla,eli ei sittenkään.
__________________
www.ipefix.fi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.02.2011, 13:52
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipe64 Näytä viesti
Kiitos Junde vastauksista.
Tunnistin itseni tuosta kohdasta jossa sanoit ettei ole tarkoitus että rakennetaan vain HS luokkaan autoja,kirjoituksistani saa ehkä virheellisesti käsityksen että lähtökohta oli juuri Trial HS luokka,ei,lähtökohta on rakentaa auto lähinnä kaikenlaiseen hauskanpitoon jne.,mutta ainoo luokka ois ollu tuo HS,johon tuolla kikottimella olis voinu osallistua,tai sitten se proto,rangen orkkis akseleilla,eli ei sittenkään.
Me ollaan Ipen kans autoinemme samalla "viivalla". Hauskanpito auto ja halvalla, niin ei kelpaa, ku protoon tai harrasteeseen. Protojen radoille ei tosiaan rover akseleilla ja lappalaisilla oikein ole asiaa, muuta kuin venyttämään kisan mittaa ja ponnistamaan hinauskaluston laatua/määrää

Ipe? Mikäs HS sääntö nyt estää sun osallistumisen HS:ään??


MUTTA: miksi uuteen putkirunkoautoon pitää tehdä tuplaristikko oviaukkoon????????? Suositus varmaankin? Onneks säännöt toistaiseks sallii esim kuvan 253-11 oviputket, niin saa vielä vanhan ukonkin auton kyytiin Meinaan tuplaristikko oviaukossa muodostaa aika vaikean sisäänpääsyn ja pakokauhun hetkellä ulospääsyäkin vois äkkiseltään rajoittaa



YES!!! Nyt on sentään keskustelua trilalin ympärillä, kun monta vuotta oli liian hiljaista!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.02.2011, 14:11
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
- Putkirunkoautoissa kun teette uusia autoja tehkää kunnon tuplaristikko oviaukkoon ja vanhoissa autoissa kuten jaren willyster käytetään järkeä ja hyväksytään se hieman lyhyt vahvike toiseksi oviputkeksi! Painoeroa ei kuitenkaan ole kuin max 1kg ja kun se on tehty aikanaan olleiden sääntöjen mukaisesti ja on vielä tukevan näköinen niin en voi uskoa että tästä kukaan tekee ongelmaa.

Selvensikö tämä hieman asioita?

eikös noissa vois olla sama juttu mitä nopeuslajeissa (esim ralli ja sprintti) että jos on ennen tiettyä vuotta leimattu katsastuskortti niin kelpais sellaisenaa.. ja sit tästä eteenpäin tehtäis noilla uusilla säännöillä.
helvettiäkö noita vanhoja kilpureita muuttelemaan kun ennenkin on kelvannut..

en minäkään joutunut sprintti autooni lisäämään kattoristikkoa kun kortti oli tilattu 2005 tjs..
just tähän jatkuvaan akk:n sääntöpuljaamiseen loppui mun kilpailuharrastus..

paska juttu toi kori homma pro modissa.. taitaa suurin osa noista vanhoista olla kohta kelvollisia vain protoihin..
tuskin minäkään saan tota rakenteilla olevaa häkkyrää niin paljon patrollia muistuttamaan kuin pitäis.. noo.. ajetan jässäreitä enemmän.
saa noita vakuutuksia muualtakin ni ei tarvii välttämättä olla akk:n alainen kisa.. eikös vuokatti ollu viimevuonna


mitä veikkaatte. montako vuotta tarvii oottaa että offissa pitää olla hans tuki.. palamattomat alusasut yms.. mä veikkaan et tätä menoa viimestään 2015

eikös jokamiehen luokka oo jo perustamassa omaa juttuaa..ainakin kisoja tekevät ilman akk.n valvontaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2011, 16:41
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
ProModi ryhmästä olen yrittänyt tiedottaa että sääntökirjassa oleva korin pienentämissääntö ei tule voimaan 2012 vaan sääntökomitea muutti tätä sääntöä kilpailijoiden vastustuksesta johtuen. Uutta sääntöä en ole voinut kirjoittaa suomeksi kun se on vasta nyt julkaistu eurotrialin sivuilla! Pääasiassa siinä on kuitenkin ideana se että auto olisi tunnistettavissa edestä ja sivusta siksi myös valoista on oltava jäljitelmät! Korin tulee peittää pituussuunnassa akselelit ja leveyssuunnassa korin tulee ylettää renkaan sisäreunan tasalle.
Ok. Mä jatkan suunnittelemallani linjalla, ja jos se ei sit kuitenkaan kelpaa, niin onhan mulla toiset, muokkaamattomat pellit olemassa
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.02.2011, 22:54
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Moi!

En ole ehtinyt lukea tätä hetkeen aikaan joten yritän vastata mitä ajatuksia näiden juttujen takana on.

- Harraste stanu, tässä luokassa saa ajaa kaikilla mastoautoilla kunhan ne ei ole mitään ruohonleikkureita tai croscartteja. Sillä miksi nämä vehkeet on joskus rekisteröity ei ole mitään väliä!
- luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa.
- tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi sitten on säännöt, jos ne ei olekkaan voimassa? Eli eli jos mulla nyt sattuu oleen sellainen tilanne, että vanhasta patrollista katkes edestä lehtijouset ja tilalle meni kierrejouset ja jonkinlainen tukivarsisto, niin sillä saa vai ei saa ajaa HS luokassa? Säänntöhän sen kieltää, mutta kuitenkin ylläoleva kommentti tavallaan kumoaa säännön


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
ProModi ryhmästä olen yrittänyt tiedottaa että sääntökirjassa oleva korin pienentämissääntö ei tule voimaan 2012 vaan sääntökomitea muutti tätä sääntöä kilpailijoiden vastustuksesta johtuen. Uutta sääntöä en ole voinut kirjoittaa suomeksi kun se on vasta nyt julkaistu eurotrialin sivuilla! Pääasiassa siinä on kuitenkin ideana se että auto olisi tunnistettavissa edestä ja sivusta siksi myös valoista on oltava jäljitelmät! Korin tulee peittää pituussuunnassa akselelit ja leveyssuunnassa korin tulee ylettää renkaan sisäreunan tasalle. Eli jos valitset akselit joissa renkaiden sisäpintojen väli on 2M niin korin on oltava myös 2M leveä! Jos suzuki on vain 1,5M leveä niin sitä pitää levittää ja jos Hummeri on 2,2M leveä niin sitä saa kaventaa. Vaihtoehtoisesti muutetaan vanteita tai akseleita.
Jooo'o.......tämä sääntöhuhu tulikin kivan myöhään erään offaajan osalta. Kyseinen kilpailija taitaa olla vihainen vielä tälläkin hetkellä, kun juuri oikoi autonsa ja maalasi uuteen väriin.....olis kuulemma voinut samalla tehdä korimuutokset, jos tämä tieto olisi julkaistu edes 2 viikkoa aiemmin.....laskeskeli mielessään, että eikös se euro miiting ollu kuitenkin jo joulukuussa


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Ai niin, miksi käytämme tätä palstaa keskusteluun. No täällä on suurin osa aktiiviharrastajista mukana ja vaikka kaikenlaiset provokaattorit tänne aina kirjoitteleekin niin parempaakaan ei oikein ole. Niitä isoja meetinkejä ei ole niin helppo järjestää vaikkakin pyrin sellaisenkin taas jossakin vaiheessa saamaan pystyyn!

Sähköpostia saa laittaa ja puhelimeenkin olen pyrkinyt vastaamaan.
Junde

Teidän edustaja AKK:ssa ja kansainvälisissä komiteoissa.

Mun mielestä tää julkinen foorumi on 100 kertaa parempi, kuin se että yksi soittelee ja laittaa sähköpostia, koska silloin vain kysyjä saa tietää vastauksen, vaikka samaan aikaan saattaa olla 5 muutakin, joilla on sama kysymys mielessä, mutta ei "jaksa" alkaa kysymään.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.02.2011, 20:56
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Osaisiko joku piirtää alla olevaan kuvaan trialin pro modified luokkaan kelpaavat kaaret siten että takapenkki jää käyttöön?





Edit:

Yritin ite piirrellä Photoshopilla kuvaan ideaa siitä miten haluaisin kaarien olevan. Kommentteja kuvassa olevien putkien sijoitteluun, materiaalivaatimuksiin...


Viimeksi muokannut 454SS : 16.02.2011 21:22
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.02.2011, 12:54
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Voisko tätä sääntöä kutsua ihan suzukisäännöksi? Onhan se tietty helpompaa valita lähtökohta (suzuki tai jeep), että saa kilpailukykyisen (kapeakorisen) auton. Onko oikeasti tunnistamisen kannalta tärkeää että auto on juuri oikean levyinen? Ja onko unimogin alustalla oleva suzuki alunperin mersu?
Mites muuten stanujen sallitut ja kielletyt renkaat, oliko tuo sääntö jo 2010?

T: nyybibaxxter
Tosta kapeakorinen koppa joutuu tosin hiema modaileen, jotta kelpaa sääntöön, mutta olis kapee



Rengaslista on munkin mielestä ollut jo jonkin aikaa Suomenkin säännöissä mukana.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 09:56 (GMT +2).