![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-) Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone. TT
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
1,5bar ahdoilla kuulostaa turbon sakkaus aika mielenkiintoselta esim. vaihdetta vaihtaessa. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Olen joskus miettinyt, etta onko dumppi nyt ahtimelle suurikaan helpotus, kun paineet laitetaan vauhdilla alas. Luulisi sen ottavan akseliin ja siipiin aika lailla kun paine putoaa kertalaakista. Mutta viisaammat kertokoot.
TT |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eikös se just vähennä sitä siipien ym. kuormitusta kun ei ole painetta vastassa? Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna se ahdin pyörii "vapaalla" sen vaihdon ajan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Koska tiukkaakin tiukemmassa kiihdytyksessä ahtopaineiden ollessa tapissaan,seuraavaa pykälää sporttisesti sisään heitettäessä ja kaasuläpän äkisti sulkeutuessa,niin.... ....Siellä säätökalvon toisella puolen on kilon ylipaine,ja toisella puolenkilon alipaine, itelläni meni alkuun noita kalvoja kerran vuoteen. Ja a 40 egee kipale plus vaihdon vaiva,niin silloin tuommoinen dumppi tai bypass on kylllä jo hintansa ansainnut. Tosin miulla ei oo kumpaakaan,vaan varoventiili siinä kaasuläpän yläpuolisessa letkussa....mutta ajanee saman asian. Ja se blow job venttiili on puhdas varoventtiili joka estää konerikon jos vaikka hukkiksen painekello menee rikki. Tai jos ei ole koko hukkista,niin päästää liiat paineet aholle.(esim. kuulaana syysaamuna kun ilma on oikein hapekasta). |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Laita vaan se dumppi tai bypass,tai ainankii joku varo sinne yläletkuun. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ja dumpin kanssa turbon pyörintä ei pääse hidastumaan kaasuläpän kiinni menon aiheuttaman vastapaineen takia, mutta tuskin sillä nyt on mitään merkitystä näissä vehkeissä kun ei olla kuitenkaan missään stripillä viilaamassa sadasosia
![]()
__________________
-Pauli- |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ei tullut mieleen, että tuo Tojon kone olikin läppäkone vaikka joskus semmonen itselläkin hetkisen oli. On sen verta mystinen systeemi turbona, että enpä osaa sanoa dumppiasiaan siinä mitään. Mutta asiallisia on vastaukset olleet, vaikka oma kommenttini eiihan sitä ollut ;-)
TT |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Noin se on 2L-T koneessa,mutta näissä isommissa sen kaasuläpän ensisijainen tarkoitus on ohjata syöttöpumppua.Toki auttaa tuohonkin öljyllä käymiseen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Alipaine?
Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse ainankin tykkään ominaisuudesta että esim. auratessa jos pito heikkenee tai tulee kuormaa eikä kärsi vaihtaa pienempään, saa antaa kierrosten laskea todella alas(johonkin.jopa alle 500rpm) ja kone vaan vääntää eikä heitä pyyhettä kehään... Ja taas vauhdissa jos pyörä rupeaa sutimaan niin kone korjaa jo hieman itessään sitä. Noita ominaisuuksia ei ole vielä tähän päivään mennessä saatu kopioitua noihin kompuutteri koneisiin... ...vaan on pitänyt keksiä jotain sutimisenestoja ym. jotka käyttää jarruja siihen minkä vanha syöttöpumppu on osannut tehdä jo yksinään. Tämän takia ei ole vielä tullut inspistä vaihtaa pumppua tuohon 3b :berttaan,vaikka se dynokäppyrä onkin hieman outo näin nykyvinkkelistä katottuna. Ugh! Ps. Ainut mikä ei toimi turbotetussa 3b tai 2h koneessa on se maksimikierrosten rajoittaja,eli se pitää säätää kaasuläpästä tms.kohdalleen ennen leimausta. Viimeksi muokannut Bj Andy : 09.02.2011 22:45 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha
![]() voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista. Viimeksi muokannut Jani E : 10.02.2011 16:54 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen | badboy69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 19.10.2007 06:23 |
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.10.2007 22:37 | |
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI | SuurSyömäri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.01.2006 12:12 |
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. | O/M/V Muut | 4 | 01.04.2005 23:14 |