Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.02.2011, 01:55
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)

Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.

TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.02.2011, 02:01
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)

Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.

TT
Eipä sitä oikein muuhun, kuin turbon säästämiseen. Mut jos pellin alla on jo jostain saabista otettu puoli miljoonaa ajettu ahdin, niin hajoaa se joskus joka tapauksessa.

1,5bar ahdoilla kuulostaa turbon sakkaus aika mielenkiintoselta esim. vaihdetta vaihtaessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.02.2011, 04:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)

Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.

TT
Noissa kyseisissä koneissa kun on kaasuläppä imusarjassa kuten bensakoneissa,siksi se dumppi on tarpeen jos ahtoja alkaa olla kilon päälle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.02.2011, 09:21
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Olen joskus miettinyt, etta onko dumppi nyt ahtimelle suurikaan helpotus, kun paineet laitetaan vauhdilla alas. Luulisi sen ottavan akseliin ja siipiin aika lailla kun paine putoaa kertalaakista. Mutta viisaammat kertokoot.

TT
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.02.2011, 09:28
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Eikös se just vähennä sitä siipien ym. kuormitusta kun ei ole painetta vastassa? Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna se ahdin pyörii "vapaalla" sen vaihdon ajan.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.02.2011, 10:26
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)

Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.

TT
Omasta kokemuksesta sanoisin että suurin hyöty siinä on se että se säästää sitä syöttöpumpun säätökalvoa.

Koska tiukkaakin tiukemmassa kiihdytyksessä ahtopaineiden ollessa tapissaan,seuraavaa pykälää sporttisesti sisään heitettäessä ja kaasuläpän äkisti sulkeutuessa,niin....

....Siellä säätökalvon toisella puolen on kilon ylipaine,ja toisella puolenkilon alipaine, itelläni meni alkuun noita kalvoja kerran vuoteen. Ja a 40 egee kipale plus vaihdon vaiva,niin silloin tuommoinen dumppi tai bypass on kylllä jo hintansa ansainnut.

Tosin miulla ei oo kumpaakaan,vaan varoventiili siinä kaasuläpän yläpuolisessa letkussa....mutta ajanee saman asian.

Ja se blow job venttiili on puhdas varoventtiili joka estää konerikon jos vaikka hukkiksen painekello menee rikki. Tai jos ei ole koko hukkista,niin päästää liiat paineet aholle.(esim. kuulaana syysaamuna kun ilma on oikein hapekasta).
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.02.2011, 15:05
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.02.2011, 18:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.

Laita vaan se dumppi tai bypass,tai ainankii joku varo sinne yläletkuun.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.02.2011, 20:30
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Ja dumpin kanssa turbon pyörintä ei pääse hidastumaan kaasuläpän kiinni menon aiheuttaman vastapaineen takia, mutta tuskin sillä nyt on mitään merkitystä näissä vehkeissä kun ei olla kuitenkaan missään stripillä viilaamassa sadasosia
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.02.2011, 23:59
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)

Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone.

TT
Jos ei oo kaasu eli ilmaläppää ni ei sitä tarviikkaa ku ei se toimi ilman,sen kaasu läpän virka on se et jos esim.kallistus tai kaato tilanteessa kone hörppää öljyä Coolerista tai huohottimen kautta tai jos vaik ahdin hajoaa. Varmaan tiedät kuinka koneen käy kun saa hörpyn öljyä,no se ottaa kierroksia niin paljon et se hajoaa päreiksi. Mut kun sul on läppä ni kone ei kierräkkään vaan tukehtuu ilman puutteeseen,lisäks se tehostaa moottori jarrutusta. Sen venttiilin ku tekee bypass mallisen ja kunnon ilman putsari joka vaimentaa imuääntä muutenkin ni ei se juuri puhise. Ja muuten vähentää savun muodostusta juurikin vaihto tilanteessa,ja sitä kautta herää herkemmin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.02.2011, 00:13
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei tullut mieleen, että tuo Tojon kone olikin läppäkone vaikka joskus semmonen itselläkin hetkisen oli. On sen verta mystinen systeemi turbona, että enpä osaa sanoa dumppiasiaan siinä mitään. Mutta asiallisia on vastaukset olleet, vaikka oma kommenttini eiihan sitä ollut ;-)

TT
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.02.2011, 05:04
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
sen kaasu läpän virka on se et jos esim.kallistus tai kaato tilanteessa kone hörppää öljyä Coolerista tai huohottimen kautta tai jos vaik ahdin hajoaa.
Noin se on 2L-T koneessa,mutta näissä isommissa sen kaasuläpän ensisijainen tarkoitus on ohjata syöttöpumppua.Toki auttaa tuohonkin öljyllä käymiseen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.02.2011, 22:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Alipaine?


Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.02.2011, 22:32
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!

Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off

Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.02.2011, 22:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!

Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off

Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
Just näin...

Itse ainankin tykkään ominaisuudesta että esim. auratessa jos pito heikkenee tai tulee kuormaa eikä kärsi vaihtaa pienempään, saa antaa kierrosten laskea todella alas(johonkin.jopa alle 500rpm) ja kone vaan vääntää eikä heitä pyyhettä kehään...

Ja taas vauhdissa jos pyörä rupeaa sutimaan niin kone korjaa jo hieman itessään sitä.

Noita ominaisuuksia ei ole vielä tähän päivään mennessä saatu kopioitua noihin kompuutteri koneisiin...

...vaan on pitänyt keksiä jotain sutimisenestoja ym. jotka käyttää jarruja siihen minkä vanha syöttöpumppu on osannut tehdä jo yksinään.

Tämän takia ei ole vielä tullut inspistä vaihtaa pumppua tuohon 3b :berttaan,vaikka se dynokäppyrä onkin hieman outo näin nykyvinkkelistä katottuna.

Ugh!

Ps. Ainut mikä ei toimi turbotetussa 3b tai 2h koneessa on se maksimikierrosten rajoittaja,eli se pitää säätää kaasuläpästä tms.kohdalleen ennen leimausta.

Viimeksi muokannut Bj Andy : 09.02.2011 22:45
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2011, 16:52
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha ja sai heitellä kaasuläpät yms dumpit hukkaan...

voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista.

Viimeksi muokannut Jani E : 10.02.2011 16:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj jarrutehostimen alipaine? Jani E Tekniikka & Jutustelu 0 19.10.2007 18:07
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen badboy69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 19.10.2007 06:23
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket Tekniikka & Jutustelu 2 14.10.2007 22:37
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI SuurSyömäri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2006 12:12
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. O/M/V Muut 4 01.04.2005 23:14


Sivu luotu: 18:37 (GMT +2).