Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 09.02.2011, 22:24
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Alipaine?


Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 09.02.2011, 22:32
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ei taida monessakaan turbo koneessa olla alipaine ohjattua pumppua?
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!

Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off

Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 09.02.2011, 22:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
no, en sanos alipaine, vaan paine-ero ohjattu. Ja toimii Hojossa ihan ongelmitta, kun ei vaan poraile niitä reikiä sinne syöttöpumpulle meneviin putkiin!

Jos sinne reikiä erehtyy porailemaan, niin kaasusta tulee sellanen "pumppukaasu" hiukan mallia on-off

Mut toi paine-ero ohjattu syöttöpumppu on siitä kiva, että se automaattisesti kaasuttaa lisää ylämäkiin ja himmaa alamäessä. Jalkaa ei tartte liikuttaa, tai jos on käsikaasu, niin se toimii kivasti vakionopeudensäätimenä. :P
Just näin...

Itse ainankin tykkään ominaisuudesta että esim. auratessa jos pito heikkenee tai tulee kuormaa eikä kärsi vaihtaa pienempään, saa antaa kierrosten laskea todella alas(johonkin.jopa alle 500rpm) ja kone vaan vääntää eikä heitä pyyhettä kehään...

Ja taas vauhdissa jos pyörä rupeaa sutimaan niin kone korjaa jo hieman itessään sitä.

Noita ominaisuuksia ei ole vielä tähän päivään mennessä saatu kopioitua noihin kompuutteri koneisiin...

...vaan on pitänyt keksiä jotain sutimisenestoja ym. jotka käyttää jarruja siihen minkä vanha syöttöpumppu on osannut tehdä jo yksinään.

Tämän takia ei ole vielä tullut inspistä vaihtaa pumppua tuohon 3b :berttaan,vaikka se dynokäppyrä onkin hieman outo näin nykyvinkkelistä katottuna.

Ugh!

Ps. Ainut mikä ei toimi turbotetussa 3b tai 2h koneessa on se maksimikierrosten rajoittaja,eli se pitää säätää kaasuläpästä tms.kohdalleen ennen leimausta.

Viimeksi muokannut Bj Andy : 09.02.2011 22:45
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 10.02.2011, 16:52
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha ja sai heitellä kaasuläpät yms dumpit hukkaan...

voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista.

Viimeksi muokannut Jani E : 10.02.2011 16:54
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 10.02.2011, 22:35
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha
No tuo "heti vastaaminen" on sen kuusykkösen ongelma ihan vakionakin,hiivittämisestä tulee tosi helposti kolmiloikkaa...
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 10.02.2011, 22:48
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Kaasu poljin!


Itte taas tykkään siitä et esim. ylämäessä se kone pyrkii just niin paljon ku mä kaasupolkimest käsken,oli ylä tai ala mäki. Sama toi kuusykkösen hyppiminen,ei tarvi ku opetella käyttämään sitä poljinta.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 11.02.2011, 11:59
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

61 en ole ikinä ajanu, mutta ei toi 2h rynkytä, tai nyt niin hätäseen rykäse ettei hiipiminen onnistuis. herkemmin se vakionopeus moottori ittensä jumiin kaivaa.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 11.02.2011, 16:55
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
itte ajoin 3vuotta turbotetulla hj60. viimekesänä vaihdoin syöttöpumpun. ja kertaakaan en ole katunu sitä että vaihdoin hp dieselin säätämän 61 syöttöpumpun. ei huonontunu vääntö tyhjäkäynnillä juuri ollenkaa, mutta kun hipaseekin kaasua ärähtää kone ihan eri malliin. ei ole enää semmonen kuminauha ja sai heitellä kaasuläpät yms dumpit hukkaan...

voi talvikelilläkin ajaa lumihangessa pikku kolmosella. ei rynkytä eikä tarvi pelätä sammumista.
Onkos tää vehje käynyt rullilla koskaan?
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 11.02.2011, 17:51
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

ei ole sinne asti kerenny...
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 15.08.2014, 22:36
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Kaivetaanpa topikki ylös. Niin mitenkäs se kun tuossa ei tullut vastausta siihen että voiko 3b koneen kaasuläpän alipaineletkusta ottaa T-haaralla alipaineen dumpille vai pitääkö porata kaasuläpän alapuolelle imusarjaan reikä? Kun se originelli alipaineputken reikä on läpän kiinniollessa läpän keskellä ja siinä on kolo. Että miten kun turpo ahtaa toiselle puolelle painetta ja samanaikaisesti kone imee? Oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty?
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 16.08.2014, 06:52
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ites porasin eilen reian sinne kaasuläpän alapuolelle ja asensin nipan alipainetta varten dumppille,samalla sai sieltä otettu T haaralla ahtopainemittarille lähton,mittari ainakin näytta et siellä on alipaine ,mutta mten see dumppin säätö onnistu,kun jos auton seisoessa paikkallaas ,voit kaasuta paljon haluat,mutta jos veto on päällä on asiat toisin ,pitaisko teippata kamera sinne lähella ja ajon aikana kuvata videona
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 17.08.2014, 19:09
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Terve !
Ainakaan mulla ei auttanut tuo läpän alle porattu nippa , ei tullut riittävää alipainetta dumpille ...
Tosin mulla oli remmiahdin kiinni , mutta samat ongelmat oli tuossa ...
Vaihtotilanteessa ahdot kävi noin 3 kilossa( normi ahdot tuossa 0,8 kilossa ) enne ku letkut lähti irti , dumppi ei vaan ehtinyt aukeamaan !
Mää otin alipaineen laturinperseessä olevalta alipainepumpulta ( taikka siis nelivedon ohjauksesta letkuista ) , ohjaus tee-se-itse-osin kytkinpolkimelta ( sisävalokytkin ja mag.venttiili )
Tuolla se-upilla ajelin varmaan muutaman tuhannen kilometriä , talven pakkaset , suomutalutakot sun muut ...
Ainoo ongelma oli kertaalleen katkennut remmi , saatto risu avittaa katkeamista.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 18.08.2014, 05:53
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ei oikeasti riita mullekin alipaine sieltä kaasuläpan alhalta otetusta nipasta,dumppi on sellainen http://www.ahtoja.com/tuotekuvat/700...ddy_rz.JPG.jpg ,see onsellainen kaksijuosinen ,pidaisko koitta ja otta üksi jousi pois sitä kalvoa painamasta,ehkä paranes vähasen ,ja sinne pidas joku suodatin pista päälle et ei mene paskat sisälle
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 18.08.2014, 14:36
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Itekkin ajattelin joko lyhentää dumpin jousta, tai käydä motonetistä hakemassa löysemmän jousen kun siellä näkyi olevan eri mittaista ja jäykkyistä pulttihyllyn vieressä.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 18.08.2014, 14:39
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Pai tö vei, Niin Palde mitä öljyä käytit siinä remmiahtimessa ja onko tarve vaihtaa? kun se sinun ex mötikkä on mulla menossa nyt paikolleen.
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 18.08.2014, 17:31
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner Näytä viesti
Pai tö vei, Niin Palde mitä öljyä käytit siinä remmiahtimessa ja onko tarve vaihtaa? kun se sinun ex mötikkä on mulla menossa nyt paikolleen.
Mää vaihdoin Keväisin ja syksyisin ... Öljystä kun kysyi "asiantuntijoilöta" , vastaukseksi sain että Toyotan tiskiltä 50 ml / 50 taalaa ...

Mää sitten käytin ihan tavallista kesällä vaihdelootaöljyä ja talvella synteettistä moottoriöljyä ...

Öljyä oli muistaakseni vaan pikkuliru siellä ahtimessa ...sen takia vaihtelin nui usseesti
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 18.08.2014, 21:28
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palde Näytä viesti
Mää vaihdoin Keväisin ja syksyisin ... Öljystä kun kysyi "asiantuntijoilöta" , vastaukseksi sain että Toyotan tiskiltä 50 ml / 50 taalaa ...

Mää sitten käytin ihan tavallista kesällä vaihdelootaöljyä ja talvella synteettistä moottoriöljyä ...
Jep, näin minäkin sitä aattelin että talveksi sais olla notkeammat olpät. Kiitos vastauksesta.

Tuohon dumppijuttuun vielä palatakseni, niin passaisko semmonen säädettävä by pass paremmin? kun eikö ne aukea herkemmin ja ei haittaa vaikka lentää paskaa tai vettä päälle kun ovat suljettuja. Että voiko sen paluuputken tuoda vaan ilmanputsarin jälkeen tulopuolelle?
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 23.08.2014, 06:25
Offroadrunner Offroadrunner ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.06.07
Sijainti: oulu, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

No nyt sain sen dumpin toimiin oikeen. Kokeilin ottaa alipaineen siitä kaasuläpältä kalvolle menevästä letkusta T-haaralla, mutta eihän sieltä mitään alipainetta tule kun siinä kaasuläpässä on se kolo. Eli sinnehän tulee ahtopaine ja se esti sitä dumppia aukeamasta. Purin koko dumpille menevän letkun pois ja lyhensin kolme kierrosta jousta, niin jopahan pelaa niinku pitää. Eli siinä ei ole nyt ollenkaan alipaineohjausta mutta tuntuu toimivan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj jarrutehostimen alipaine? Jani E Tekniikka & Jutustelu 0 19.10.2007 18:07
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen badboy69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 19.10.2007 06:23
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket Tekniikka & Jutustelu 2 14.10.2007 22:37
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI SuurSyömäri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2006 12:12
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. O/M/V Muut 4 01.04.2005 23:14


Sivu luotu: 12:31 (GMT +2).