Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS
Vuonna 2007 sijoitin D35 Detroit Lockeriin ja 30 spline tikkuihin, ja autolla on oikeasti ajettu metsässä 33" Boggereilla ilman mitään ongelmia. Ainoat ongelmat tossa D35 akselissa on ollut paskoissa alkuperäisissä jarruissa sekä poskilaakeripukkien pulteissa, jotka tuppasi virumaan jatkuvasti ennen kuin vaihdoin ne vahvempiin. Sopivat pultit löytyy Caterpillarin valikoimista.
Miulla on ollut jonkin aikaa edessä D30 ARBilla ja 30 spline cromotikuilla varustettuna. Akseliputki on vahvistettu. Etuakselin kestävyys onkin sitten vähän niin ja näin. Pakilla lukkopäällä hammaspeikko iskee välittömästi, vetarinristikot kestää yhden kisan jonka jälkeen ne kannattaa vaihtaa suosiolla, pyörännavat on kanssa kulutustavaraa, pallonivelet kohtuu heikot... Noissa cromo vetareissa on se hyvä puoli, että ristikon hajotessa silmukat ei hajoa kuten kävi vakiovetareilla lähes joka kerran ristikon hajotessa.
|
Toi on muuten sinänsä jännä juttu että sulla noi ongelmat on ollut noinpäin; suurin osa mitä näkee esim. jenkkilän kalliokiipijöillä yms. jotka vielä ajelee suht vakio Cherokeella ja 33"-35" kumeilla niin etuakselit on yleensä kestänyt aika hyvin. Oliko sulla etuakselilla ihan kunnon trussi rakennettu, vai onko laitettu jotain paksuseinäistä putkea hitsaten vahvikkeeksi, vai miten? Yleisimmäksi syyksi D30:n hajoamiseen on tuntunut löytyvän banjokopan taipuminen isossa tällissä, mikä taasen sitten vääntää niin paljon pinonia ja/tai casea että rutina käy. Kyllähän noita välityksiä ja pikkurattaita tosin menee muutenkin.. ehkä syynä siihen että täällä menee paljon etuakseleista sisuksia rikki on se, että on paljon mutaa ja paikkoja joissa on pakko hapettaa, ja jostain kun löytyy pitoa reilu veto päällä niin on sitten silppua banjon sisällä.
Se mitä taisin joskus ennenkin ihmetellä on se, että miten saat noita ristikoita menemään noin paljon? D44- etuakseleissa on kuitenkin samat ristikot, ja porukka pärjää niillä ihan hyvin vielä 37" renkaillakin
Tosin tähän voisi myös sanoa, että ei ole pakko mennä kauhealla hapella joka paikkaan, eikä varsinkaan pakilla jos on reverse-cut rattaat
D35 joko kestää, tai sitten se ei kestä. Monet on niillä ajanut vuosikaudet isommillakin renkailla eikä ongelmia, toisilla niitä paukkuu sitten koko ajan vaikka etuakseli pysyy kunnossa. D35:n heikoimmat lenkit on mainitsemiesi asioiden lisäksi halkaisijaltaan ohuet, ja ohutseinäiset akseliputket. Verrattuna esim. 8.25:een, D44:ään tai 8.8:iin niin ero on melkoinen.