Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.12.2010, 12:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
itse haaroitin turbolle vesikierron niistä takalämppärin putkista.
omavalmiste t- haaroilla. koska en löytänyt kaupasta sellasta joka olis 16mm putkelle, ja sivussa 10mm lähtö.
Toyotalta löytyy, osanro: 87265-60140.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Nääs kun auton sammuttaa ni kierto loppuu ja ahtimen vaipassa oleva vesi kiehuu,ei tee nesteelle hyvää eikä järjestelmään kehittyvä painekaan hyväksi ole. Toki höyry tiivistyy uudelleen nesteeksi mutta joka tapauksessa ahdin lämmittäää vettä,ikään kuin turhaan.
Miten se siellä yksikseen kiehuis jos vesitila on yhteydessä 10 litraan 80-90°C vettä ja jos nyt vaikka sattuisi paikallisesti kiehumaan niin missä se höyry on?? Ja mitä se kiehuminen jäähdytysnesteelle tekee pahaa?
Btw. ootko kuullu jälkikäytöstä ajon jälkeen, tarkoituksena ahtimen lämmön tasaaminen, olipa vesikiertoa tai ei.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2010, 13:25
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Jotkuthan käyttää talvella oikein sähköistä vastusta jäähdytysnesteen lämmittämiseen ja iloisesti porisee
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.12.2010, 22:27
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Totta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Jotkuthan käyttää talvella oikein sähköistä vastusta jäähdytysnesteen lämmittämiseen ja iloisesti porisee
Juu,niin porisee. Eikä lämpö oo siin vastuksen pinnalla montaa sataa astetta niinku turpon rungossa,monesti vaan talvisin hävittää enempi vettä ku kesällä, Vesi tosin on halpaa hävitettäväksi ja sehän tiivistyy udelleen vedeksi jäähdytys järjestelmässä,se polyetyleeniglykolihan ajanmittaa jotenki lahoaa et ei se keittäminen hyväksikään ole. Toki niitä vaihdetaan ohjeen mukaan joka toinen vuosi,mutta tosta turpon jäähdyttämisestä sen verran että kun jäähdytysteho on monesti muutenkin tarkalla niin miksi sitä lämpöä enää pakolämmöstä syylariin keräämään? Monesti nykyään diesel ahtimissa ei oo minkäänlaista jäähdytystä erikseen,pakolämmöt kun ovat viileämmät kuin pensa ahtimissa. Ja kauanko joutuu jälkikäyttään että ahtimen runko jäähtyy esim. 500 asteesta alle 100 astetta? Ja vaikka takana ois valtameri ni se kiehuu silti siinä ahtimessa jos nyt livetään asiasta ni esim. geysir(kuuma suihkulähde),poilerikin kiehuu trvittaessa vaikka toisessa päässä on päijänne jne jne.. Tostahan vois toki tehä semmosen mukavuus tekijän et talvella vesikierto ja kesällä ei ni koppi lämpenis paremmin,monessa nyky dieselissä ois hyötyä. Hanat vaan väliin.. Juu ja edittinä muistu mieleen Audi s2,siinähän on semmonen kiertopumppu joka sammuttamisen jälkeen kierrättää vettä ahtimessa ettei kiehu,kiehuva vesi näet ei jäähdytä.

Viimeksi muokannut RIPAX : 19.12.2010 22:31
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.12.2010, 13:47
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kyllä kiertävä vesi siirtää tolkuttoman hyvin lämpöä, luulen että kun ahtimen vesijäähdytetty runko käytössä on 500 astetta niin pakopesä 1000 astetta ja pakoventtiilit myös.Voin olla väärässäkin mutta kovaa ajoa vaatii ennekuin lämpö tuottaa ongelmia.

Ja jos vesijäähdytystä ei ole niin runkokin olis 800 astetta ja kyllä siinä on öljylläkin ihmettelemistä.
Joutuu sitäkin jäähdyttämään tyhjäkäynnillä ettei öljy pala turboon.

Nämä siis vain arvailuja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.12.2010, 14:22
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

eihän tommosen dieselin pakolämmöt ole vedossa ku max 700 astetta, ja normi matka ajossa 250astetta...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.12.2010, 20:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
eihän tommosen dieselin pakolämmöt ole vedossa ku max 700 astetta, ja normi matka ajossa 250astetta...

eikö ???
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.12.2010, 20:58
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

ei se paljoo lämpee, ja mitattu ennen turboo. tietysti jollain itse sikana ruuvatulla pumpulla ja vääränkokosella turbolla on lämpöjä helposti enempi. täytyypä mitata jokupäivä uusiksi jos löytää mittarin. anturi kyllä on pakosarjassa, liekkö enään ehjä.
ahtopaine ei vaikuta lämpöihin oikeen mitää. vaihtelin paineita 0,5-1,6 väliltä ja max lämmöt oli aina 650-700astetta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.12.2010, 21:00
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
eikö ???
toivottavasti ei kovin pitkiä aikoja, puhtaan alumiinin sulamispiste on kuiteski vaan 660 astetta eikä se seostamallakaan kovin korkeaksi nouse, tulee nopsasti mäntään reikä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.12.2010, 14:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
... koppi lämpenis paremmin,monessa nyky dieselissä ois hyötyä.
Arvatkaapa miksi latureissa on "vesijäähdytys"????: confused:
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.12.2010, 23:16
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

2 arvausta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Arvatkaapa miksi latureissa on "vesijäähdytys"????: confused:
nnoo,eka ois et jäähdyttää laturia ja toka et vesi lämpenee ku talvel ei muuten oikee lämpee??
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj61 turbon vesikierto hojo85 Tekniikka & Jutustelu 3 05.08.2010 11:18
Myydään LJ:n Mottori peltipakosarjalla ja vnt ahtimella Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.08.2009 21:29
rover ahtimella sos Tekniikka & Jutustelu 8 06.02.2007 18:38
Millähän ahtimella? Latekki Chit-Chat 25 02.12.2005 09:10


Sivu luotu: 11:25 (GMT +2).